Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Het klinkt wat donkerder. Soort brom. Maar mag niet meer te luid, is immers ook goedgekeurde pijp
Prima, je beschrijft het eigenlijk net zoals mijn Bos dessert fox het deed op mijn 1250........ ik denk dat het weer Bos gaat worden voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Bij een lokale motorzaak hoorde ik net dat er bij de 1300 verschillende problemen zouden gemeld zijn met de hoofdcylinder van de koppeling, plots alle druk weg.
Iemand ook iets van gehoord?
 
de markt voor courante bmw's zijn zeker gunstig , maar of ze dat gaan volhouden ?

Wat denk je zelf?

De GS 1250/1300 is uniek, je vind, buiten de Triumph en misschien nu de Stelvio een beetje, geen concurrentie...
Restwaarde van de BMW en imago maken dat de enige concurrenten in een hoekje worden geduwd.
Geef daar nog een goede service naverkoop (volgens hun regels uiteraard) aan toe en 5 jaar garantie..

Ze zullen blijven verkopen hoor...



Neem elk ander model van BMW, waar je wel wat meer keuze hebt bij andere merken en het is al een heel ander verhaal...
Om maar een voorbeeld te geven.
De nieuwe GS900, leuk ding, maar uiteindelijk ook niet meer dan een overprijsde T700. Zal wel gaan verkopen, maar niet in de mate van de T7.

Midrange GS reeks doet het zowieso minder goed dan de concurrenten... net als hun naked bikes trouwens...
 
BMW maakt zich niet druk, ze hebben hier dik 40 modellen in de range staan die ook persoonlijk zijn aan te passen.
Tevens verkopen ze zelfs motoren die nog de oude Olie/Lucht boxer blokken hebben. (NineT)
Het hele pakketje klopt gewoon bij die gasten en daar verkoop je mee. ongeacht opstartproblemen of prijs.
 
Wat denk je zelf?

De GS 1250/1300 is uniek, je vind, buiten de Triumph en misschien nu de Stelvio een beetje, geen concurrentie...
Restwaarde van de BMW en imago maken dat de enige concurrenten in een hoekje worden geduwd.
Geef daar nog een goede service naverkoop (volgens hun regels uiteraard) aan toe en 5 jaar garantie..

Ze zullen blijven verkopen hoor...



Neem elk ander model van BMW, waar je wel wat meer keuze hebt bij andere merken en het is al een heel ander verhaal...
Om maar een voorbeeld te geven.
De nieuwe GS900, leuk ding, maar uiteindelijk ook niet meer dan een overprijsde T700. Zal wel gaan verkopen, maar niet in de mate van de T7.

Midrange GS reeks doet het zowieso minder goed dan de concurrenten... net als hun naked bikes trouwens...
ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben , dat boxer karakter is uniek ,, alleen Guzzi komt in de buurt.

en voor de andere modellen is dat absoluut zo

jammer eigenlijk want een F7x0 GS hebben best hun charmes
met vergelijkbaar vermogens , meer koppel ,, zonder te gaan zuipen .
alleen de rest van de BMW dingen krijg je er ook bij , werkplaats tarief, etc.
en maar balshoofdlagers moeten vervangen van een F 800 GS
 
de hard core klanten wel ...... meestal zijn die toch wat meer gevuld in de beurs ......
maar je toch toch denken dat de marketing mensen wat nerveus zijn omdat moderne BMW's soms slecht in te ruilen zijn vanwege een bepaalde reputatie
Tja BMW's zijn doorgaans niet goedkoop in aanschaf, maar wel in restwaarde. Bij inruil gaat het er uiteindelijk om wat er bij moet, toch. En ik vond dat bij mijn inruil van mijn 1250 naar een 1300 na 5 jaar echt prima.
 
En als je er eenmaal mee hebt gereden dan zijn de meeste ook wel verkocht aan het heerlijke karakter. Daarbij; het is niet alsof de andere grote adventures geen issues hebben, de KTM1290 heeft erg last van een wobble in het stuur; de Ducati is sowieso nog duurder.

Ik was afgelopen weekend een rondje doen in Luxemburg en de BMW connected ride vond dit dus kennelijk een weg, ik vond het wel mooi 🤗.


IMG_9062.jpeg
IMG_9059.jpeg
IMG_9060.jpeg
 
Wat denk je zelf?

De GS 1250/1300 is uniek, je vind, buiten de Triumph en misschien nu de Stelvio een beetje, geen concurrentie...
Restwaarde van de BMW en imago maken dat de enige concurrenten in een hoekje worden geduwd.
Geef daar nog een goede service naverkoop (volgens hun regels uiteraard) aan toe en 5 jaar garantie..

Ze zullen blijven verkopen hoor...

Een GS 1250/1300 uniek ?
Dat weet ik zo net nog niet…
De 2 vergelijkbare modellen die jij benoemt vind jij persoonlijk wellicht enkel te vergelijken vanwege de cardan?
Nou, op die cardan hoeven ze bij bmw niet altijd even trots te zijn hoor;
Ze maken al sinds 1923! een boxermodel met cardan en nu nog steeds gaan ze kapot of hebben ze terugroepacties.
Dat hadden ze wellicht in 100 jaar tijd beter kunnen doen ?
Maar waarom enkel de cardanmodellen vergelijken?
Er is ook nog een Multistrada, een Ktm Adventure, een Honda Africa twin, een Suzuki V-Strom welke hier ook al vaker voorbij kwam
en nog een Kawasaki Versys.
Misschien niet allemaal 1 op 1 met de GS te vergelijken maar dat hoeft ook niet want dan zou echt elke motor uniek kunnen zijn.
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld helemaal niets met een allroad model, zoals zo velen…
En waarom heb ik niets met een allroad?
Omdat een allroad van beide kanten moet kunnen voldoen.
Maar omdat als je offroad gaat moet kunnen gaan staan, staat het stuur onroad altijd te hoog !!
En dan heb je dus onroad zowat altijd de verkeerde zitpositie…
( nu gaan er een hoop mensen roepen: ik zit er prima op. Fijn , maar het zal makkelijk idealer kunnen )
Kortom: een allroad zal altijd een compromis zijn en blijven.

Een GS heeft ook nog wel wat andere nadelen; breed, kantelmoment, zwaar, gevoelloze voorzijde , duur…
In die opzichten misschien wel uniek…
 
@brancopreto Heerlijk zo!

Heb nog op de beurs vooral naar de koffers van de 1300 gekeken en geconcludeerd dat de klep van de topkoffer ervoor zorgt dat mijn tas met laptop er niet meer in past. Het is een beetje een kinderkoffertje geworden.
 
Elke motor is een compromis en elk mens is ook anders. Voor mij staat het stuur van mijn GSA zelfs te laag, zodat ik er een stuurverhoger op heb gezet. Anders kreeg ik last van mijn schouders. Maar ik heb een lang bovenlichaam en korte benen.

Op mijn Versys heb ik daar overigens geen last van, maar daar zit ik dichter op het stuur.
 
Een GS 1250/1300 uniek ?
Dat weet ik zo net nog niet…
Toch wel, voor mij zeer zeker, en absoluut voor mijn duo.
Welk alternatief is in de range 1250 cc, robuust frame, en zeer comfortabel voor 2 personen waarmee je volgepakt een vakantie tocht maakt met 2 personen.
De 2 vergelijkbare modellen die jij benoemt vind jij persoonlijk wellicht enkel te vergelijken vanwege de cardan?
Nou, op die cardan hoeven ze bij bmw niet altijd even trots te zijn hoor;
dat klopt, hier vind ok zelf ook dat ze de plank mis geslagen hebben
Er is ook nog een Multistrada, een Ktm Adventure, een Honda Africa twin, een Suzuki V-Strom welke hier ook al vaker voorbij kwam
en nog een Kawasaki Versys.
Dat is wat ik bedoel, leuk solo rondje kerk. Maar met geeneen ga ik een rondje sella doen met 2 personen. Rij ik dan zoveel in de dolomieten? Nee, maar meer dan rondom de kerk.
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld helemaal niets met een allroad model, zoals zo velen…
En waarom heb ik niets met een allroad?
Omdat een allroad van beide kanten moet kunnen voldoen.
Maar omdat als je offroad gaat moet kunnen gaan staan, staat het stuur onroad altijd te hoog !!
En dan heb je dus onroad zowat altijd de verkeerde zitpositie…
( nu gaan er een hoop mensen roepen: ik zit er prima op. Fijn , maar het zal makkelijk idealer kunnen )
Kortom: een allroad zal altijd een compromis zijn en blijven.
En precies daarom rij ik een GS want ik rij niet alleen off road, of asfalt maar een gevarieerde rit...zowel asfalt als gravel en of iets meer.
Een GS heeft ook nog wel wat andere nadelen; breed, kantelmoment, zwaar, gevoelloze voorzijde , duur…
In die opzichten misschien wel uniek…
Breed, de adventure misschien ja, de ralley niet. Overige motoren in die range zijn niet smaller...fjr 1300 bijvoorbeeld.
Kantelmoment, geen idee wat je daarmee bedoeld of wilt zeggen. Maar het zwaartepunt ligt bij de GS laag.
Voorzijde is juist een van de grootste pluspunten, en uniek...dat klopt.

En tenslotte het dealernetwerk en service. Niet voor iedereen van toepassing maar voor mij als niet sleutelaar ervaar ik een dedicated dealer beter dan eentje die 5 merken heeft staan. Alles is op voorraad en ik wordt snel geholpen.
En, klinkt nu beetje arrogant, ervaar ik de sfeer, ontvangst en bejegening bij BMW toch net ff anders....maar dat kan ook aan mijn dealer Biquer liggen.
 
En als je er eenmaal mee hebt gereden dan zijn de meeste ook wel verkocht aan het heerlijke karakter. Daarbij; het is niet alsof de andere grote adventures geen issues hebben, de KTM1290 heeft erg last van een wobble in het stuur; de Ducati is sowieso nog duurder.

Ik was afgelopen weekend een rondje doen in Luxemburg en de BMW connected ride vond dit dus kennelijk een weg, ik vond het wel mooi 🤗.


Bekijk bijlage 1977460Bekijk bijlage 1977461Bekijk bijlage 1977462
Je mag hem wel eens wassen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan