IDC klasse | Leeftijd | Rondetijd TT Circuit Assen |
Dutch ProClass 600 | vanaf 15 jaar | tussen 1.52.0 - 2.10.0 min. |
Dutch Supersport | vanaf 15 jaar | sneller dan 1.51.9 min. |
Dutch SportClass 1000 | vanaf 17 jaar | tussen 1.52.0 - 2.10.0 min. |
Dutch ProClass 1000 | vanaf 17 jaar | tussen 1.51.9 - 1.48.0 min. |
Dutch Superbike | vanaf 17 jaar | sneller dan 1.47.9 min. |
Same here! Erg veel zin in!Licensie aangevraagd, ga het denk financieel niet redden om het hele seizoen te rijden. Maar ga mijn best doen om er zoveel mogelijk races bij te zijn. In de pro 1000 ingeschreven zit op het randje met rondetijden dus zal vooral achterin te vinden te zijn in het begin van het seizoen. Maar hoop met wat meer race meters verder naar voren te komen.
Ik ben er over aan het nadenken om mee te gaan rijden met het IDC. Hoe werkt het eigenlijk bij een meerdaagsevent. Kan het dan zijn dat je op de ene dag alleen je trainingssessie en kwalificatie sessie hebt en op de andere dag alleen een race? Of heb je per klasse alles wel op 1 dag?
Ben ook benieuwd wat de kosten zijn voor zo weinig rijtijd, daarbij loop je einde dag altijd het risico de sessie te verliezen vanwege problemen gedurende de dagLekker veel trainings tijd...... 15 minuten, daarna meteen Q1.
Fijn op een onbekend circuit, haha.
ook dat ja, en de reiskosten er naartoe zijn ook even een stukje meer als naar een NL evenement.Ben ook benieuwd wat de kosten zijn voor zo weinig rijtijd, daarbij loop je einde dag altijd het risico de sessie te verliezen vanwege problemen gedurende de dag
Is bij iemand bekend wat volgens het IDC kalender van 16 t/m 18 juli geplant staat op Assen?
Niets houd je tegen om eerder, bij een andere organisatie, er alvast te gaan trainen.Lekker veel trainings tijd...... 15 minuten, daarna meteen Q1.
Fijn op een onbekend circuit, haha.
Inderdaad, wij gaan elk jaar in april/mei al 2 dagen naar Oschersleben. Top om voor te bereiden voor de races later daarNiets houd je tegen om eerder, bij een andere organisatie, er alvast te gaan trainen.
Er zijn best wel wat verschillen, denk ik. Maar ik rij ZAC dus is mijn reactie wellicht iets gekleurd. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat ik ook eens met het IDC mee ga rijden. Het is altijd "gevaarlijk" om er iets over te zeggen, want iedereen heeft een andere mening. Maar ik doe een poging en probeer enigszins objectief te zijn. De verschillende reacties zullen samen wel enig beeld even. Wat ik als verschillen zie:Wat is het verschil met Zac en onk wegrace?
Er zijn best wel wat verschillen, denk ik. Maar ik rij ZAC dus is mijn reactie wellicht iets gekleurd. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat ik ook eens met het IDC mee ga rijden. Het is altijd "gevaarlijk" om er iets over te zeggen, want iedereen heeft een andere mening. Maar ik doe een poging en probeer enigszins objectief te zijn. De verschillende reacties zullen samen wel enig beeld even. Wat ik als verschillen zie:
1. De inrichting van de dagen is anders. Doorgaans biedt de ZAC 4 sessies op een dag, waarvan 2 races. Bij het IDC is er vaak 1 race per klasse. Velen zeggen dat de ZAC meer rijtijd biedt doordat het om 4 sessies gaat en bij IDC vaak om 3 sessies (inclusief 1 race) Doordat de kwalificatiesessies weer wat langer zijn bij het IDC zal het in totale rijtijd niet heel veel schelen, denk ik.
2. Ondanks dat het bij beide organisaties om racen gaat, lijkt het IDC iets fanatieker te zijn dan de ZAC. Bij IDC iets meer de nadruk op resultaat en vooruitgang, bij de ZAC de focus iets meer op plezier en samen de eindstreep halen. Maar ook bij ZAC heb je mensen die lekker fanatiek zijn en wordt er natuurlijk vooruitgang geboekt (velen verbeteren met regelmaat hun PR). En ook bij IDC heb je veel plezier.
3. IDC lijkt iets professioneler dan de ZAC en de gemiddelde snelheid ligt denk ik iets hoger. Veel mensen die wellicht ambitie hebben om nog verder te komen dan Nederlands niveau, kiezen eerder voor IDC dan voor ZAC. Veel mensen die meer willen dan een gewone circuitdag en de kick van racen willen ervaren maar waarvoor het zeker in het begin niet al te gek moet gaan, kiezen voor de ZAC.
Het belangrijkste is de overeenkomst. Bij beide organisaties kan je bezig zijn met je passie: Racen met motoren.
Ik kijk uit naar de reacties van de anderen en hoop dat er ook een paar IDC-rijders reageren. Ik volg dit ook met interesse. Temeer daar ik dit jaar ook eens met het IDC mee wil rijden, zodat ik het ook echt zelf kan ervaren.
Dat de ZAC wat losser georganiseerd was en meer op de fun dan "professionele / harde competitie" gericht was, dat had ik al op meer plekken gelezen.
Wat is het verschil tussen IDC en ONK wegrace dan? Of is IDC de vervanger daarvan ofzo?
Thanks voor de uitleg tot nu toe alvast!
Goed verwoord!
Heb beide gereden, voordeel IDC:
- De klasses zitten dichter bij elkaar qua niveau. Hierdoor kun je beter op je ritme concentreren. Dit merk je vooral als je wilt kwalificeren. Je kunt je beter op de snelle rondetijden richten. Ik merk dat bij ZAC je echt een gaatje moet vinden voor een snelle rondetijd. Ook in de wedstrijd is de kans minder dat je alleen rijd. Snelheidsverschil is groter bij ZAC, omdat daar een langzamere en een snelle klasse bij elkaar zitten.
- Organisatie is beter/professioneler gaan meer met de tijd mee en rijders hebben invloed op bv nieuwe regelementen dmv stemmen.
- Het praktische gedeelte voor de rijder vind ik ook beter. Geen opstellen bij parc ferme, aan de voorkant uitrijden van de pitbox en de wedstrijden worden voornamelijk op zaterdag gehouden. Organisatie heeft meer mensen rond lopen waardoor er veel dingen ongemerkt soepel verlopen bij oa technische keuring, inschrijven, startopstellingen.
Nadeel IDC:
- Als jij mee wilt doen met de top, zul je echt een groter budget nodig zijn. Nieuw materiaal en veel rijtijd zul je nodig zijn om mee te kunnen komen.
- IDC is duurder, dit komt vooral omdat er meerdere type 2 dagen in het programma staan.
- Veel geluid proberen waardoor er redelijk vaak races ingekort zijn.
ZAC is meer gericht op de amateur racer. En kun je met ouder materiaal ook vooraan meerijden.
Wat ik jammer vind bij ZAC is dat ze nog steeds vast houden aan oude gewoontes zoals 10min van te voren opstellen voor je de baan op gaat. Is niet meer echt van deze tijd. Vooral in het voor en najaar sta je daar met je banden behoorlijk af te koelen. En ga je met koude banden de baan op wat veel meer risico met zich meebrengt. En dit geld ook voor code 60. 2 rondes code 60 en alles is afgekoeld.
Sfeer is bij beide gewoon goed! Hoorde wel eens dat de toppers bij IDC arrogant zijn, maar heb ik zelf de afgelopen 4 jaar nooit wat van gemerkt. Als je ook problemen ergens mee hebt, kun je ook (als minder goede rijder) aankloppen bij de toppers en wordt je ook gewoon geholpen.
Kortom, bij welke organisatie jij het beste rijdt? het is maar net wat je beter ligt en beter uitkomt. Bij beide maak je progressie en bij beide is het goed georganiseerd. Ik zou zeggen, probeer beide organisaties eens op je eigen niveau en trek je eigen conclusie...seen kleine correctie. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 minuten voor
1 kleine correctie op dit bericht. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 a 3 minuten voor aanvang van de race naar de opstelplaats. Je moet wel op tijd zijn. Code 60 kan er wel zijn bij een valpartij. Maar dit is doorgaans zeer kort. En dan is het beter dan een rode vlag, toch?!Goed verwoord!
Heb beide gereden, voordeel IDC:
- De klasses zitten dichter bij elkaar qua niveau. Hierdoor kun je beter op je ritme concentreren. Dit merk je vooral als je wilt kwalificeren. Je kunt je beter op de snelle rondetijden richten. Ik merk dat bij ZAC je echt een gaatje moet vinden voor een snelle rondetijd. Ook in de wedstrijd is de kans minder dat je alleen rijd. Snelheidsverschil is groter bij ZAC, omdat daar een langzamere en een snelle klasse bij elkaar zitten.
- Organisatie is beter/professioneler gaan meer met de tijd mee en rijders hebben invloed op bv nieuwe regelementen dmv stemmen.
- Het praktische gedeelte voor de rijder vind ik ook beter. Geen opstellen bij parc ferme, aan de voorkant uitrijden van de pitbox en de wedstrijden worden voornamelijk op zaterdag gehouden. Organisatie heeft meer mensen rond lopen waardoor er veel dingen ongemerkt soepel verlopen bij oa technische keuring, inschrijven, startopstellingen.
Nadeel IDC:
- Als jij mee wilt doen met de top, zul je echt een groter budget nodig zijn. Nieuw materiaal en veel rijtijd zul je nodig zijn om mee te kunnen komen.
- IDC is duurder, dit komt vooral omdat er meerdere type 2 dagen in het programma staan.
- Veel geluid proberen waardoor er redelijk vaak races ingekort zijn.
ZAC is meer gericht op de amateur racer. En kun je met ouder materiaal ook vooraan meerijden.
Wat ik jammer vind bij ZAC is dat ze nog steeds vast houden aan oude gewoontes zoals 10min van te voren opstellen voor je de baan op gaat. Is niet meer echt van deze tijd. Vooral in het voor en najaar sta je daar met je banden behoorlijk af te koelen. En ga je met koude banden de baan op wat veel meer risico met zich meebrengt. En dit geld ook voor code 60. 2 rondes code 60 en alles is afgekoeld.
Sfeer is bij beide gewoon goed! Hoorde wel eens dat de toppers bij IDC arrogant zijn, maar heb ik zelf de afgelopen 4 jaar nooit wat van gemerkt. Als je ook problemen ergens mee hebt, kun je ook (als minder goede rijder) aankloppen bij de toppers en wordt je ook gewoon geholpen.
Kortom, bij welke organisatie jij het beste rijdt? het is maar net wat je beter ligt en beter uitkomt. Bij beide maak je progressie en bij beide is het goed georganiseerd. Ik zou zeggen, probeer beide organisaties eens op je eigen niveau en trek je eigen conclusie...
1 kleine correctie op dit bericht. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 a 3 minuten voor aanvang van de race naar de opstelplaats. Je moet wel op tijd zijn. Code 60 kan er wel zijn bij een valpartij. Maar dit is doorgaans zeer kort. En dan is het beter dan een rode vlag, toch?!