Het grote K100 topic

ik heb eens met een sterke zaklamp geschenen en idd bij mij staat er ook ABS op het linker lampje.
opgelost dus :)
Bij de oorspronkelijke K100 waren beide lampjes voor de benzine voorraad. De oranje is dan 7l, de rode is nog 4 liter in de tank. Bij de tweede generatie is dat oranje lampje komen te vervallen. Later is die positie voor ABS indicatie gebruikt.
Bij mijn (eerste generatie) K100 zijn beide lampjes nog in gebruik als indicatie voor de benzine voorraad.

Over het rammelen:
De tussenas valt in jouw geval af omdat de 16 kleppers al een betere tussenas hebben, met 12 klinknagels i.p.v. 6
De koppeling voor de dynamo zou natuurlijk kunnen, maar ook de hydraulische spanner voor de nokkenas ketting schijnt wel eens te gaan rammelen, met dezelfde verschijningsvorm.

Op BMWK kun je heel veel lezen over de bekende en minder bekende problemen met de K versies, en de bijbehorende oplossingen. (daar komt ook mijn wijsheid vandaan ;) )
 
Laatst bewerkt:
Heb er nu 2000 km opzitten met mijn K100LT stoomboot. Sinds ik er nieuwe banden op heb laten zetten (BT45) blijkt dat je er ook nog best een serieus stukje mee kunt sturen. Rotondes zijn nu wel leuk.

Ook heb ik me al 2 keer laten verrassen door het hoge gewicht. De 1e keer flikkerde hij om bij het insteken van de achterpoort en moest mijn vriendin me helpen hem weer rechtop te zetten. Dat lukt je echt niet in je eentje! De 2e keer was na het tanken en kwam ik schuin hangend tegen de pomp aan waarna ik een voorbijganger moest inschakelen om me te helpen hem weer rechtop te zetten. Serieus beschamend, maar gelukkig ben ik niet behept met een enorm ego, dus daar leren we van.

Ik ben wel helemaal weg van het blok dat gewoon als een lier trekt in elke versnelling en boven de 4000 toeren je een beschaafde, doch ferme duw in de rug geeft. Veel koekblikkers verwachten ook niet dat er enige gang zit in wat toch wel door kan gaan voor 'the gayest motorcycle on earth', maar dat maakt het juist leuk.

Het verbruik daalde met de afgelopen warme dagen van 1 op 16 naar 1 op 19 bij rustig ww- verkeer met af en toe eens een dot gas omdat het leuk is. Heb wel een nieuw luchtfilter en bougies gestoken dus misschien heeft dat er ook mee te maken.

Binnenkort toch maar 20W50 erin ipv 10W40 want dit nieuwe getril vind ik maar niks.
 
Iemand nog tips om de startkoppeling weer in het gareel te krijgen? Liefst zonder het ding te moeten verwijderen?
Als ik op de startknop druk draait de startmotor vrolijk zijn rondjes, maar dat is het dan ook. -O-
Een klap met een hamer heb ik al geprobeerd, maar dat heeft tot nu toe niets geholpen.
 
Al op het forum van bmwk.nl gezocht naar een oplossing? Was volgens mij iets met spoelen van het blok
 
Als er geen minerale 20W50 olie in zit, dan zou ik de olie wisselen. Vaak wordt het dan beter. Als die er al in zit, dan helpt een spoelolie idd ook vaak. Het blijft een gok, soms helpt het definitief, soms geeft het tijdelijke verbetering. Demontage is idd een hele klus. Bovendien kom je dan nog een paar zaken tegen die je dan zou moeten vervangen omdat de boel toch open ligt.
Ik zou het eerst met spoelen proberen, desnoods een paar keer.
 
Bij de oorspronkelijke K100 waren beide lampjes voor de benzine voorraad. De oranje is dan 7l, de rode is nog 4 liter in de tank. Bij de tweede generatie is dat oranje lampje komen te vervallen. Later is die positie voor ABS indicatie gebruikt.
Bij mijn (eerste generatie) K100 zijn beide lampjes nog in gebruik als indicatie voor de benzine voorraad.

Over het rammelen:
De tussenas valt in jouw geval af omdat de 16 kleppers al een betere tussenas hebben, met 12 klinknagels i.p.v. 6
De koppeling voor de dynamo zou natuurlijk kunnen, maar ook de hydraulische spanner voor de nokkenas ketting schijnt wel eens te gaan rammelen, met dezelfde verschijningsvorm.

Op BMWK kun je heel veel lezen over de bekende en minder bekende problemen met de K versies, en de bijbehorende oplossingen. (daar komt ook mijn wijsheid vandaan ;) )

bedankt, ik zal nog eens op de site kijken. Ik kon toen niks vinden waarvan ik dacht dat het dat wel kon zijn.
Nokkenaskettingspanner zou misschien wel kunnen, dat is wel iets dat kan veranderen bij het opwarmen van de motor lijkt me.
 
Mijn ketting rammelde vooral rond de 2800 tpm. Bij koude motor was hij stil, het gerammel kwam meestal na een 3 - 4 km. Afgelopen zomer de boel vervangen. Wat een rust. :) Veel eerder moeten doen......
 
Als er geen minerale 20W50 olie in zit, dan zou ik de olie wisselen. Vaak wordt het dan beter. Als die er al in zit, dan helpt een spoelolie idd ook vaak. Het blijft een gok, soms helpt het definitief, soms geeft het tijdelijke verbetering. Demontage is idd een hele klus. Bovendien kom je dan nog een paar zaken tegen die je dan zou moeten vervangen omdat de boel toch open ligt.
Ik zou het eerst met spoelen proberen, desnoods een paar keer.

Dan ga ik de olie maar eens verversen. Er zit nu 15W40 in, maar ik zal er 20W50 van maken. Mineraal dan toch.
 
Zo vandaag een 1992 k100rs met 115k km gekocht , gelijk ff 160 km gereden - dingetje rijd niet verkeerd , verbaast me dat hij zo trekt zeker vanaf de 5k tpm !
Hopelijk is het morgen ook beetje weer zodat ik nog een paar km kan maken .
Heb wel een nieuwe buddy nodig , de huidige is gescheurd en ook een bobine afdek kap , deze is weg , dus als iemand nog wat heeft liggen hoor ik het graag .

Foto's volgen nog , gaat beetje lastig vanaf de telefoon .
 
Gisteravond even weggeweest met de K100RT van 1986 . Gangetje van 100 vind wel dat het blok behoorlijk trilt . Voelde aan of hij harder reed . Teller gaat ook geregeld naar 0km om dan na een poosje opeens weer tot leven te komen . Versnellings aanduiding werkt ook niet , neutraallampje brand ook in bijna elke versnelling en het rode lampje voor de remlampjes gaat ook niet meer uit . Maar verder rijd hij goed en start ook goed . Heb een radio ingebouwd dus lekker muziek erbij . Als het beter weer word maar eens een beurt geven .
 
Gisteravond even weggeweest met de K100RT van 1986 . Gangetje van 100 vind wel dat het blok behoorlijk trilt . Voelde aan of hij harder reed . Teller gaat ook geregeld naar 0km om dan na een poosje opeens weer tot leven te komen . Versnellings aanduiding werkt ook niet , neutraallampje brand ook in bijna elke versnelling en het rode lampje voor de remlampjes gaat ook niet meer uit . Maar verder rijd hij goed en start ook goed . Heb een radio ingebouwd dus lekker muziek erbij . Als het beter weer word maar eens een beurt geven .

Dat riekt naar werk......
- synchroniseren
- sensor km teller in eindaandrijving schoonmaken en bedrading ervan nakijken
- aansluitingen aan de brooddoos (tellerbak) nakijken
 
Heb een vraagbaak gekocht en heb wel enige ervaring met motoren . Doe alles zelf dus dit gaat ook wel lukken , alleen even wachten op beter weer . Op het moment gewoon rijden en als het wat warmer word even bezig en maar even een van de andere motoren pakken . Had de sensor al schoongemaakt maar dat heeft niet echt geholpen................
 
Zit er ook niet zo mee maar het is wel lastig om je dan aan de juiste snelheid te houden . Zeker als er veel flitspalen staan . Misschien dat ik mijn navigatie dan maar vaker mee moet nemen . Deze heb ik zo ingesteld dat ik gewaarschuwd word als ik te hard rijd . Heb dus een helm met bluetooth dus wel ideaal zo .
 
http://i53.photobucket.com/albums/g...0-BFC5-5B55474B87EB-1776-000000FE344AD6AA.jpg

Zo , hierbij de lang verwachte foto , shit deze werkt niet , wel als je er op klikt .
Tot op heden heb ik alle vloeistoffen vervangen , ook de olie filter .
Nieuwe buddy ( ok gebruikt maar in nieuw staat )
Extra 12v aansluiting gemonteerd.
Nieuwe voorvork veren incl nieuwe olie ( wat een verschil )
Vandaag 2 nieuwe bandjes ( michelin pilot road 2)

Nu in afwachting op een gereedschap bak en bobine deksel/afdek kap , deze heb ik hopelijk maandag binnen .
 
Laatst bewerkt:
http://i53.photobucket.com/albums/g...0-BFC5-5B55474B87EB-1776-000000FE344AD6AA.jpg

Zo , hierbij de lang verwachte foto , shit deze werkt niet , wel als je er op klikt .
Tot op heden heb ik alle vloeistoffen vervangen , ook de olie filter .
Nieuwe buddy ( ok gebruikt maar in nieuw staat )
Extra 12v aansluiting gemonteerd.
Nieuwe voorvork veren incl nieuwe olie ( wat een verschil )
Vandaag 2 nieuwe bandjes ( michelin pilot road 2)

Nu in afwachting op een gereedschap bak en bobine deksel/afdek kap , deze heb ik hopelijk maandag binnen .

Ik zal je helpen. Mooie fiets ik heb er ook zo een gehad. Veel plezier en veilige kilometers ermee.
117efzt.jpg

Groet Vlegel
 
Laatst bewerkt:
Ahhh kijk thx , ben niet zo een computer kenner , en op de ipad gaat foto's kleiner maken niet zo eenvoedig .

Ben er zeker blij mee , wist niet dat de bmw zo lekker reed , ik heb ook nog een rsv1000r staan die ik voor de lol gebruik , deze is voor als me vrouw mee wil of als ik op vakantie ga .
Maar denk wel dat dit een fiets is die een paar jaartjes blijft .
 
Woehoe... hier naast mijn gloednieuwe S1000RR nu ook een K100!
IMG_20130407_091609.jpg

Durf het hier niet te zeggen maar het wordt een café racer. Ik dacht aan dezelfde BMW M kleuren als mijn S1000RR... BMW K100RR?

Moet zeggen, heb hem van Hoesnbroek (Limburg) even naar Bussum gereden (201km) en geen klapje in de verkeerde richting! Ondanks 94K op de teller spinnen als een zonnetje.

ps. sorry van de slechte foto, moest meteen weer werken dus even met de telefoon in de parkeer garage van het ziekenhuis een foto gemaakt.
 
Mijn voorband slijt scheef af. Heb met de motor pas 4000km gereden, bij aankoop was de band niet nieuw maar niks aparts aan opgevallen.

Ik vraag me af waar het aan kan liggen. Misschien een keer een ongeluk gehad, maar ik weet niet goed wat er krom moet zijn om zo'n slijtagebeeld te krijgen. Achterband is nog mooi symmetrisch.
Het stuur lijkt iets naar links te staan als ik ermee rijd, maar dat kan ook door de kuip komen. De motor loop best mooi recht als ik de handen van het stuur haal.
Zo wat ik kan zien staat hij nog wel in lijn met het achterwiel. (in het verticale vlak) Ik zal morgen het hoekverschil op meten.

De velgrand heeft een bult en er lijkt een slag in het wiel te zitten. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zo wat ik kan zien staat hij nog wel in lijn met het achterwiel. Ik zal morgen het hoekverschil op meten.

img3238v.jpg
 
Mijn voorband slijt scheef af. Heb met de motor pas 4000km gereden, bij aankoop was de band niet nieuw maar niks aparts aan opgevallen.

Ik vraag me af waar het aan kan liggen. Misschien een keer een ongeluk gehad, maar ik weet niet goed wat er krom moet zijn om zo'n slijtagebeeld te krijgen. Achterband is nog mooi symmetrisch.
Het stuur lijkt iets naar links te staan als ik ermee rijd, maar dat kan ook door de kuip komen. De motor loop best mooi recht als ik de handen van het stuur haal.
Zo wat ik kan zien staat hij nog wel in lijn met het achterwiel. (in het verticale vlak) Ik zal morgen het hoekverschil op meten.

De velgrand heeft een bult en er lijkt een slag in het wiel te zitten. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zo wat ik kan zien staat hij nog wel in lijn met het achterwiel. Ik zal morgen het hoekverschil op meten.

[afbeelding]


Ik denk dat je teveel op een klaverblad rijd _O-

Maar even serieus , ik denk dat je wielen niet in 1 lijn staan of je wiel is scheef !
 
ik rij precies hetzelfde stuk al met de vorige motor (woon-werk) en die sleet de banden mooi gelijk af.
Dus het ligt aan de motor, niet aan de weg die ik rijd.

Er zit 0,3 graden verschil in (verticale vlak) Ik denk niet dat dit zo'n slijtage kan geven.
Van het weekend maar een nieuwe band erop, dan zal ik meteen de vooras en voorpoten controleren op rechtheid.
 
Ik zou wiellagers als eerste checken, middenbok krik onder blok en voorwiel de lucht in.
Veerpoten zitten op gelijke hoogte in de kroonplaat?

--
Weet iemand een onderdeelnummer voor een remleiding achter K100RS 16V zonder ABS?
Dezelfde remleiding zag ik vandaag op een K1100 touring 1992 ook zonder ABS.
Ik kan alleen geen fische vinden zonder ABS, weer een weekend zonder motor...
Remleiding van ABS motor is compleet anders.
 
Ik zou wiellagers als eerste checken, middenbok krik onder blok en voorwiel de lucht in.
Veerpoten zitten op gelijke hoogte in de kroonplaat?

--
Weet iemand een onderdeelnummer voor een remleiding achter K100RS 16V zonder ABS?
Dezelfde remleiding zag ik vandaag op een K1100 touring 1992 ook zonder ABS.
Ik kan alleen geen fische vinden zonder ABS, weer een weekend zonder motor...
Remleiding van ABS motor is compleet anders.


Achter rem , gebruik jij die dan , ik nooit !
 
Terug
Bovenaan Onderaan