Het grote K100 topic

U gaat door voor de koelkast:


@Clank ik denk dat je uit het lijstje kan concluderen dat er SAE 5 of SAE 10W in moet. Ik heb er zelf Eurol SAE 10W in zitten, ik heb eerder Eurol SAE 15W geprobeerd, maar dat kwam het rijgedrag niet ten goede (zoekerig).
Ik twijfel nog om misschien nog naar 7,5 te gaan (al dan niet door half 5 en half 10 te gebruiken.), maar ben er redelijk tevreden over.
Ik zit zelf tussen die 3 te twijfelen haha. Goed om te horen in elk geval dat 15 geen goed plan is.

Van de week maar eens seals bestellen en dan de knoop doorhakken. In het ergste geval zit er zo weer andere olie in.


Overigens zat ik van de week met mijn vader eens te kijken wat zo'n motor zou moeten kosten, maar we zagen er geen enkele te koop staan. Het enige wat ik kon vinden waren een stel verbouwde motoren en met kuip. De verbouwde motoren gingen soms over de 4,5 of zelfs 6 duizend euro heen. Nou lijkt me dat enorm overdreven, maar zijn er zo weinig naakte K100jes over?
 
Ja. De meeste zijn verscramblerd, verstreetfighterd of verbobberd.
Daar krijg je natuurlijk wel een "unieke" fiets van haha. Onderand zijn de niet verbouwde versies unieker.


Maar zonder gekheid, wat zou zoiets waard zijn? Ik zit er zelf heel erg aan te denken hem te houden en te blijven rijden, dus daar gaat het niet zo om, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden.
 
Naakte zijn er toch sowieso weinig gemaakt?

Niet veel inderdaad in vergelijking met de rest:
1595623987316.png

aldus wikipedia.
 
de mijne heeft dus wel gaatjes in de vorkpoot maar volgens mij heb ik andere vorkpoten dan jouw bmw @Clank
Ik zie dat de jouwe uit 1990 komt. Toen was die van mij al 6 jaar oud. Daar kan het verschil in zitten. Ik heb overal de eerste versie van. Zo ook van de benzinemeter, waar ik binnenkort een degelijke oplossing voor moet gaan zoeken.
 
Toen ik goed en wel in Nederland was begon de voorvork er olie uit te gooien. Seals waren al wat vettig, maar nu is het echt einde verhaal. Ik heb ervaring met het vervangen van de seals van een GS500. Dat was ongeveer even makkelijk als een fietspomp demonteren. Hoe zit dit bij de K100?

In het werkplaatshandboek staat trouwens bijzonder weinig over welke olie er in moet, alleen maar welk type precies van welk merk, maar die zijn lang niet meer leverbaar. Klopt het dat er gewoon sae 5W in moet?
Mensen die nog af vragen hoe dit is geeindigd (gaat over een 1984 K100):

Vork uit de motor, aan de onderkant het boutje wat de demper vast houdt los en de hele handel komt uit elkaar. Ouwe seal eruit, nieuwe er via de bovenkant weer netjes in en de hele handel terug.
Ik heb er uiteindelijk 10W in gegooid en na de eerste testrit voelt dat gewoon aan zoals het was. Ik kan dus weer fatsoenlijk rijden.

Dankuwel voor alle discussies.


Nu het volgende weer gaan aanpakken: er zit een verhoogd stuur op, die moet eraf en een wat normaler stuur terug en ik wil de hele remmerij eens gaan doen:
  • Vloeistof
  • Nieuwe leidingen
  • Potentieel eens nieuwe seals en de klauwen binnenin ook goed schoonmaken
  • Eventueel nieuw laagje verf voor de klauwen
 
Ik heb een rs staan. Dat zit erg goed maar is wel wat smal.
Is er ergens een overzicht van de afmetingen van al die sturen?

Ik vind eigenlijk op de K100 een relatief breed stuur wel fijn. Ik vind het ook niet erg om rechtop te zitten, maar ik zit nu bijna naar achteren en ga daardoor heel erg onderuit gezakt zitten.
Als resultaat heb ik meer last van m'n rug en achterwerk dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Ik denk dat een iets actievere houding zou werken.

Nu kan ik staand ook nog gewoon prima bij het stuur. Is misschien wat overdreven hoog.
 
Is er ergens een overzicht van de afmetingen van al die sturen?

Ik vind eigenlijk op de K100 een relatief breed stuur wel fijn. Ik vind het ook niet erg om rechtop te zitten, maar ik zit nu bijna naar achteren en ga daardoor heel erg onderuit gezakt zitten.
Als resultaat heb ik meer last van m'n rug en achterwerk dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Ik denk dat een iets actievere houding zou werken.

Nu kan ik staand ook nog gewoon prima bij het stuur. Is misschien wat overdreven hoog.

Ik heb nog een RS stuur liggen, zou je zo mogen hebben. Niet mooi, wel functioneel. Zelf heb ik die vervangen door een aftermarket stuur, denk dat ik dat eerder ook hier gepost heb, mocht je willen weten welke, geef even een brul, dan zoek ik hem op. Ik vond de zit met het RS stuur te ver naar voren, en te smal.
Ik wil met 1 hand aan het stuur kunnen rijden, zonder op mijn pols te hangen, dat was met het RS stuur niet mogelijk. Met mijn huidige stuur wel. Ik heb die wel zelf wat ingekort, trouwens.
 
Ik heb nog een RS stuur liggen, zou je zo mogen hebben. Niet mooi, wel functioneel. Zelf heb ik die vervangen door een aftermarket stuur, denk dat ik dat eerder ook hier gepost heb, mocht je willen weten welke, geef even een brul, dan zoek ik hem op. Ik vond de zit met het RS stuur te ver naar voren, en te smal.
Ik wil met 1 hand aan het stuur kunnen rijden, zonder op mijn pols te hangen, dat was met het RS stuur niet mogelijk. Met mijn huidige stuur wel. Ik heb die wel zelf wat ingekort, trouwens.
Polsen hangen wil ik eigenlijk ook vanaf. Daarom wil ik eigenlijk ook de K100 blijven rijden en de GPX de deur uit doen. Vooral langere ritten is wat rechterop gewoon fijner.
Ik ga nog wat googelen en eventueel in de buurt kijken of er RT's of RSsen te koop staan bij een garage. Dan kan ik op zn minst een keer gaan zitten en kijken of dat het ideale is.
 
volgens mij scheelt een RT stuur zo veel dat je alle kabels moet gaan verlengen ......maar het zal iets wel rechterop zitten
 
volgens mij scheelt een RT stuur zo veel dat je alle kabels moet gaan verlengen ......maar het zal iets wel rechterop zitten
Ja, ten opzichte van de K100RS. Ik heb alleen een normale K100 zonder kuip, waar weer een ander stuur op is gezet die hoger is dan standaard. Ik weet dus eigenlijk helemaal niet welk stuur ik er nou op heb zitten. Enige wat ik wel weet is dat ie te hoog is.
 
Is er ergens een overzicht van de afmetingen van al die sturen?

Ik vind eigenlijk op de K100 een relatief breed stuur wel fijn. Ik vind het ook niet erg om rechtop te zitten, maar ik zit nu bijna naar achteren en ga daardoor heel erg onderuit gezakt zitten.
Als resultaat heb ik meer last van m'n rug en achterwerk dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Ik denk dat een iets actievere houding zou werken.

Nu kan ik staand ook nog gewoon prima bij het stuur. Is misschien wat overdreven hoog.

Ik heb om deze reden gewoon een breed alu stuur er op geklust. Wat je nu hebt is RT (t van tourer), een s stuur zou lager moeten zijn.

Let niet op de troep, maar onderstaande is de huidige staat van mijn k100 met laag stuur 😁
IMG_20200721_184844.jpg
 
Ik heb om deze reden gewoon een breed alu stuur er op geklust. Wat je nu hebt is RT (t van tourer), een s stuur zou lager moeten zijn.

Let niet op de troep, maar onderstaande is de huidige staat van mijn k100 met laag stuur 😁
Bekijk bijlage 1528554
Oef, die vind ik dan weer erg enthousiast.

Het zou kunnen dat het een RT stuur is wat er bij mij op zit. In dat geval zou ik eigenlijk een standaard "naked" k100 stuur er gewoon weer op willen hebben. Een S bestaat volgens mij niet bij een K100. Ik ga vanavond even meten. Ik kwam deze namelijk nog tegen op internet:
Hier staat in hoe groot elk stuur zou moeten zijn.
 
Ik heb net even gemeten trouwens: ik heb volgens mij inderdaad het stuur van een RT. Ik denk dat een stuur van een RS een beetje te enthousiast gaat zijn.

Wat was het toch mooi geweest als de eigenaar voor mn pa dat stuur niet had gewisseld..
 
Tussendoor nog even een projectje gehad met de K100:

Ik kreeg een handjevol sleutels bij de motor, waarvan er 4 verschillende over heel de motor gebruikt werden. Ik heb ze er allemaal uitgehaald en gezorgd dat ze het allemaal doen met 1 sleutel met deze handleiding: How to "rekey" K bike locks.

Ik mis alleen nog 1 slot in een van de zijkoffers. Heeft iemand er toevallig nog eentje liggen?
 
Ga er maar vanuit dat je met een RT-stuur kaarsrecht zit, met het standaard stuur licht voorover gebogen en met een RS-stuur het meest voorover. Wanneer je niet zo'n (heel functionele, maar i.m.o. spuuglelijke) ruit monteert zou ik voor een RS-stuur gaan. Dan kun je lekker tegen de wind in leunen. Overigens is het RS-stuur van de de K-100 bijna 3 cm hoger dan dat van de oude R100RS (dat stuur is n.l. volledig vlak).
 
Ga er maar vanuit dat je met een RT-stuur kaarsrecht zit, met het standaard stuur licht voorover gebogen en met een RS-stuur het meest voorover. Wanneer je niet zo'n (heel functionele, maar i.m.o. spuuglelijke) ruit monteert zou ik voor een RS-stuur gaan. Dan kun je lekker tegen de wind in leunen. Overigens is het RS-stuur van de de K-100 bijna 3 cm hoger dan dat van de oude R100RS (dat stuur is n.l. volledig vlak).
Ik wil juist niet meer tegen de wind in leunen. Dat doe ik nu al wat jaartjes, en eigenlijk is de reden om de bmw te houden dat het een stuk comfortabeler is. RT stuur wat er nu dus op zit is alleen wat overkill.
 
Terug
Bovenaan Onderaan