Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote 'MF-How To' Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Dit topic is gesloten, het vervolg staat hier:
Het grote MF "How-to-...." topic


Technische how-to onderhoud topics:

Aandrijving - Kettingset vervangen
Accu - Accu en laadsysteem controleren
Alu - Geoxideerd alu herstellen
Banden - Banden wisselen
Benzine - Benzinekraan uitgelegd
Benzine - Lekke stalen benzinetank dichten
Carburateurs - Carbs synchroniseren
CDI - Unit repareren
Kleppen - Kleppen stellen (CB1)
Kleppen - Kleppen stellen (GS500E)
Kleppen - Kleppen stellen (ZXR 750 H1)
Koppeling - Koppeling vervangen/inspecteren
Koppeling - Koppelingsplaten vervangen
Kuipen/deksels - Plastic Kuipen of deksels dupliceren
Kuipen - Schadekuipen oplappen
Lagers - Achterwiel lager vervangen (CBR900RR '93)
Lagers - Balhoofdlager vervangen
Voorvork - keering vervangen
Voorvork - How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty
Olie - Motorolie vervangen
Nokkenaskettingspanner - Honda CBR1000F NAKS vervangen
Polijsten - Velgen polijsten (deel 1)
Polijsten - Velgen polijsten (deel 2)
Remmen - Hoofdremcilinder reviseren
Remmen - Remmen reviseren
Remmen - Remmen reviseren (Uiterlijk)
Remmen - Stalen remleidingen monteren
Remmen - Remschijven vervangen.
Remmen - Vastzittende zuigers uit remklauw krijgen
Starten - Checklist niet startende motor

Technische overige how-to topics:

Gear indicator - Gear indicator plaatsen
Helm - Bluetooth headset inbouwen
Laptimer - Stopwatch tot laptimer ombouwen
Motorbok - Bok voor de voorkant bouwen
Spuiten - Zelfbouw spuitcabine en zelf spuiten
Stroom - Stroomstopcontact maken
Stroom - Krachtstroom aanvragen en aanleggen
Supermotard - Enduro ---> Supermotard ombouw
Uiterlijk - Kentekenplaat/knipperlicht houder
Uiterlijk - Racegaas monteren
Uiterlijk - Tellerfolie veranderen
Valbeveiliging - Goedkoop valdoppen maken en monteren
Verbouwen - Caravan aanpassen aan de achterzijde voor motor
Vering - Vering en demping instellen
Verlichting - HID H4 bi-xenon inbouwen
Verlichting - Waarschuwingslichten aansluiten


Overige how-to's:

Aanhangwagen - Bepalen welk RBW nodig is voor de AHW
Importeren - Motor importeren uit Duitsland
Kwalen - Bekende kwalen per merk/type
Rijden - Hoe en waar rijden in drukte/file

Met dank aan Roy R voor het duidelijke sorteren


Een aparte sectie op het forum werd niet toegestaan, daardoor weer een sticky
Ik neem deze taak nu op me en hoop dat het een topic word waar veel mensen iets aan hebben.

Ook hoop ik dat er meer mensen zijn die de tijdrovende taak op zich willen nemen om een How To te schrijven en vervolgens een topic van te maken waar dit topic uiteraard naartoe zal linken.

Heb je een How To gemaakt of weet je ergens een hele goede staan, laat het dan hier even weten en ik zal de link in het topic zetten.
Ook kun je een nieuwe How To naar me toe mailen, om te mailen, klik HIER.

In dit topic zal er onderscheid gemaakt worden in technische How To's, niet technische How To's en overigen.
Mocht er zoveel aanbod zijn van How To's dat het onduidelijk word, dan zal ik de How To's opnieuw indelen.(Heeft Roy R dus gedaan onlangs )

Verzoekjes kunnen natuurlijk ook gepost worden in dit topic
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn abs lampjes blijven knipperen van mijn BMW r1100gs. Er zit een knop op om de ABS uit te zetten waarbij de lampjes dan blijven knipperen. Normaal als je hem start zou automatisch de ABS er weer op gaan en de lampjes uit. Mijn accu is goed!

Wie weet er raad?

Wilco
 
Andere vraag. Ik heb mijn BMW r1100gs net en weet dus eigenlijk nog niet veel van deze motor. Om de accu eruit te halen, moet je dan de hele tank loshalen?

Het oliepeil. Moet de olie normaal in het midden van het rondje staan? Er staat een rode circel in het peil glas maar ik neem aan dat dit minimum is?

Wat voor olie moet erin. Is 15W40 synthetisch okee?

Wilco
 
@wilco: je kan hier eens in het techniek-forum gaan zoeken of je antwoord op je vragen kan vinden of er een nieuw topic voor openen.
Eigenlijk is dit topic niet echt geschikt voor jou vragen, daardoor je waarschijnlijk ook geen antwoord er op krijgt.
 
Laatst bewerkt:
hier mijn "how to" hoe men een achterbrug/ketting verwisseld

Vandaag eens de daad bij het woord gevoerd, ik had van een maat een zwarte achterbrug gekregen en deze wilde ik een tijdje geleden al gemonteerd hebben al gemonteerd hebben. Maar toen was mijn ketting nog goed. Nu was het dan tijd voor een nieuwe ketting, dus ook voor de “nieuwe” achterbrug.
Hier de laatste keer waar de chromen achterbrug nog inzit, ik stoorde me er al een tijdje aan:


We beginnen met de ketting los te halen, hiervoor moet de koppelingspomp eraf:


Nu kan de voortandwieldeksel verwijderd worden:

Draai nu de bout van de voortandwiel los, blokkeer het achterwiel of blokkeer het tandwiel:

Bout kan eruit (is overigens gewoon normale schroefdraad, geen linkse draad):

Slijptol mag nu ingezet worden:

Het was eerlijk gezegd wel tijd dat de tandwielen vervangen werden (aluminium slijt sneller):

Nu moet de as van de achterbrug los, maar Honda heeft weer een aparte tool hiervoor:

Dus dop 36 moest opgeofferd worden:


Nu moet je zorgen dat de achterwiel van de grond is, maar dit kan niet met een bok, omdat natuurlijk de brug eruit gehaald word:

Draai nu de moer los van het achterwiel:

Verwijder de achterwiel:

Draai vervolgens de 6 bouten los van het achtertandwiel:

Ik zal nooit meer aluminium tandwielen kopen, totaal versleten en nog geen 20.000km:
`
Nu kan je de nieuwe tandwiel op je wiel plaatsen, draai de bouten kruislings aan:

Voor degene die niet de achterbrug willen vervangen maar alleen de ketting en tandwielen kunnen de volgende handelingen overslaan:
Draai de bovenzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):


Draai nu de onderzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):

Het linksysteem kan nu ook los gemaakt worden:

Aan de linkerkant van de brug zit ook nog een moer die los moet:

Nu kan je via de rechterzijde de as uit je frame halen die de achterbrug vasthoudt:

Zorg wel dat je de achterbrug goed vasthoudt, want hier geld de wet van de zwaartekracht:


Chroom versus black:

Zwarte brug voorzien van carbon covers, en deze weer in het frame gezet:


Nu alles toch uit elkaar ligt, maar meteen de achterrem van nieuwe remblokken voorzien:

De brug kan weer vastgezet worden aan het frame,almede de achterveer in omgekeerde volgorde:

Nu kan het achterwiel weer teruggezet worden:


We gaan weer verder met de ketting en tandwielen (16-40), de nieuwe voortandwiel kan vastgezet worden:

Ketting is 114 schakels lang, maar zoals je ziet heb ik 1 schakel teveel:

Beter 1 schakel te lang, dan 1 schakel te kort, met de slijptol gelijk geslepen en de ketting ingekort:


Zorg dat de klinkschakel schoon is, zodat je niet loopt te k#tten als je deze vast moet zetten, vergeet het vet niet aan de rubber ringen te doen:


Knijp nu de sluitschakel (met behulp van een moer en een griptang) op de klinkschakel, wissel geregeld voor en achter zodat de schakel echt goed dichtzit:


Sla nu met een centerpunt in de klinkschakel, beste is natuurlijk dat je de klappen opvangt met bv een stuk hout zodat het tandwiel niet alle klappen op hoeft te vangen:

Als de ketting goed geklinkt is ziet het er zo uit, het uitstekende gedeelte mag geen scheurtjes vertonen:

Voila…… we kunnen weer rijden:



 
Laatst bewerkt:


Als iedereen zo zijn "How to" plaatst, loopt binnenkort iedereen zijn pc vast.
Graag alleen de link hier plaatsen, das wel zo makkelijk!!!
 
Super uitleg! Ik heb ook zo een aparte dop gemaakt om de achterbrug te verwijderen, maar voor ik aan de slag ga had ik nog een vraagje. Als je de moer (waarvoor je de speciale dop nodig hebt) opendraait....moet je dan ook de imbus in het midden vasthouden. Gaat trouwens om het nieuwe type sv650, deze heeft hetzelfde systeem. Alvast bedankt en groeten Randy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.