Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Nog zo’n kwaliteit van de 2016-2020 serie die het laatste model moet ontberen. Ik noemde al eerder de fijne zithoogte, het veercomfort en de bodemspeling (allemaal aan elkaar gerelateerd). Waarom Maakt Honda die keuzes en noemen ze hem desondanks nog steeds Adventure? Ik vermoed dat daarmee werd voorgesorteerd op de 2023 Transalp, maar die heeft in mijn ogen een andere doelgroep en prijsklasse. Wat ze hebben bereikt is dat ik nog blijer ben met mijn 2017 model dan ik al was (met 24.000 km net ingereden)…
 
Nog zo’n kwaliteit van de 2016-2020 serie die het laatste model moet ontberen. Ik noemde al eerder de fijne zithoogte, het veercomfort en de bodemspeling (allemaal aan elkaar gerelateerd). Waarom Maakt Honda die keuzes en noemen ze hem desondanks nog steeds Adventure? Ik vermoed dat daarmee werd voorgesorteerd op de 2023 Transalp, maar die heeft in mijn ogen een andere doelgroep en prijsklasse. Wat ze hebben bereikt is dat ik nog blijer ben met mijn 2017 model dan ik al was (met 24.000 km net ingereden)…
Heb bij het proefrijden (eerst met de 2022 en direct daarna de 2017) X weinig verschil gemerkt in de hoogte. Natuurlijk een beetje bij het opstappen dat de 2017 best hoog is (ik ben 1.89), de 2022 voelt wat normaler qua hoogte.

Ik houd nog steeds mijn ogen open voor een mooie overstap naar een 2021/22/23 DCT, na nog geen 1.500km met mijn 2017 versie. Voornamelijk door het mooiere ontwerp van de nieuwe en details zoals de fabrieks led knippers.
 
Laatst bewerkt:
F7721D1C-F5AC-4624-82D6-FBF18E85C81F.jpeg760F26C8-C108-46AB-B4FD-4F818F8BE3A3.jpeg
Bij AliExpress wat gevonden, eens kijken hoe dat bevalt. Alles wat ik zo mee wil hebben maar dan in één tas.

Zit dus de TomTom in, een eerste hulp kit, powerbank, multitool, pen, dextro, diverse usb-kabels, kettingvet, vizierreiniger, doek en een jiffy-onderzetter.

Wat er niet in past (en ik er ook niet in wil hebben) is het slot.
 
Heb bij het proefrijden (eerst met de 2022 en direct daarna de 2017) X weinig verschil gemerkt in de hoogte. Natuurlijk een beetje bij het opstappen dat de 2017 best hoog is (ik ben 1.89), de 2022 voelt wat normaler qua hoogte.

Ik houd nog steeds mijn ogen open voor een mooie overstap naar een 2021/22/23 DCT, na nog geen 1.500km met mijn 2017 versie. Voornamelijk door het mooiere ontwerp van de nieuwe en details zoals de fabrieks led knippers.

De voornaamste wijzigingen aan de NC750X zijn 3 kW piekvermogen extra bij het EURO5-compatibel motorblok van de NC750X en 600 tpm extra rode. De drijfveer achter die verbetering is een verbeterde kleptiming en efficiëntere in- en uitlaat. Kortere overbrengingsverhoudingen bij eerste, tweede en derde versnelling zorgen voor een strakkere gasrespons en de slipperkoppeling vermindert de belasting op het schakelpedaal en vergemakkelijkt snel terugschakelen.

Het Throttle-By-Wire (TBW) staat toe om het motorkarakter aan te passen doorheen drie standaard rijmodi (RAIN, STANDARD en SPORT) en een extra, naar eigen voorkeur aan te passen USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is nauwkeuriger geworden over drie niveaus heen. Het optionele Dual Clutch Transmission (DCT) maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodus, of via de USER-controle.

De motorfiets werd 6 kilogram lichter dankzij een nieuw frame en gedetailleerde verbeteringen aan motorblok en koetswerk. De vorm is scherper en minimalistisch, vooral dankzij een opfrissing van de LED-koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers achteraan. Het opslagcompartiment is ruimer en dus handiger. De zadelhoogte is nu 30 mm lager, het windscherm zorgt voor meer windbescherming en ook het LED-dashboard is een fijne toevoeging.
 
Laatst bewerkt:
Heb bij het proefrijden (eerst met de 2022 en direct daarna de 2017) X weinig verschil gemerkt in de hoogte. Natuurlijk een beetje bij het opstappen dat de 2017 best hoog is (ik ben 1.89), de 2022 voelt wat normaler qua hoogte.

Ik houd nog steeds mijn ogen open voor een mooie overstap naar een 2021/22/23 DCT, na nog geen 1.500km met mijn 2017 versie. Voornamelijk door het mooiere ontwerp van de nieuwe en details zoals de fabrieks led knippers.
Zoveel zielen zoveel meningen… Met mijn 1,77 m vind ik de 83 cm van 2016-2020 NC 750 X helemaal niet hoog en zie ook geen meerwaarde in het nieuwe model. Aan overstappen ga ik meestal pas denken na 100.000 km of 15 jaar.
 
De handrem.
ik vraag mij af hoe andere NC rijders deze gebruiken.
Altijd? Alleen op een helling? Nooit?
 
Zoveel zielen zoveel meningen… Met mijn 1,77 m vind ik de 83 cm van 2016-2020 NC 750 X helemaal niet hoog en zie ook geen meerwaarde in het nieuwe model. Aan overstappen ga ik meestal pas denken na 100.000 km of 15 jaar.
Toen ik ging kijken voor een motor afgelopen najaar, was het wel duidelijk dat ik een voorkeur heb voor kleine motoren. Ook vermogen maakt mij niet zoveel uit: het is leuker om volgas te gaan met 400cc dan nergens je 150+pk te kunnen gebruiken.

Niet al te lang geleden, was dit mijn (zelf gerestaureerde) motor - een 34pk sterke 400cc Suzuki. Zag er voor geen meter uit als je mij daar op zag zitten, maar dat leek mij niet zo belangrijk als het wel leuk is om mee te rijden.
IMG_4274.jpg

Bij de Yamaha dealer wezen kijken voor de nieuwe MT-07 in heerlijke retro kleuren. Naast de 'sorry die is niet leverbaar' werd mij ook verteld dat ik daar te groot voor was. Ik zou minimaal een MT09 of 10 moeten hebben, maar beter nog was de XJR1300.

Bij de Kawasaki dealer wezen kijken voor de nieuwe Z650rs (in een geweldig groen met gouden kleurstelling). Wederom de 'sorry niet leverbaar' ook de tip om absoluut niet zoiets te kopen bij mijn formaat. Minimaal een Versys 1000 of groter zoals de Suzuki GSX1400 die ze nog hadden staan.

Bij de Honda dealer wezen kijken voor de cb650r. Stond ook klaar voor een proefrit, maar 'misschien is de andere proefritmotor er naast beter geschikt?' Dat was dus de nieuwe NC750x. Totaal niet op zoek naar zoiets, want de laatste proefrit op een soortgelijk model (de V-Strom 650, Tracer 9) vond ik het echt te lomp. Maar vreemd genoeg rijdt de NC750x, zowel het 2021 als het 2016-2020 model, totaal niet lomp.
 
Laatst bewerkt:
De NC 750 X, in welke versie dan ook, is zeker geen lompe motor. Als je opstapt en gaat rijden krimpt hij in formaat en gewicht. Daardoor is hij toegankelijk en gemakkelijk en voorspelbaar te rijden. Plus: lekker praktisch en zuinig. Vele gebruikers, zoals jij en ik, waarderen dat. Het journaille vind dat maar lastig, want niet in een hokje te plaatsen…
 
De NC 750 X, in welke versie dan ook, is zeker geen lompe motor. Als je opstapt en gaat rijden krimpt hij in formaat en gewicht. Daardoor is hij toegankelijk en gemakkelijk en voorspelbaar te rijden. Plus: lekker praktisch en zuinig. Vele gebruikers, zoals jij en ik, waarderen dat. Het journaille vind dat maar lastig, want niet in een hokje te plaatsen…
zelfs de 700 uit 2012 heeft een lekkere hoogte!
 
Nu rijd ik zelf een Versys 650 en mijn vrouw een NC700. Enige "nadeel" vinden we beide is het op de middenbok zetten. Waar de Versys zonder veel moeite er op te zetten is blijft het bij de NC een hele hijs. In kilo's schelen ze niet zoveel maar het zal de verdeling van gewicht zijn.
 
Nu rijd ik zelf een Versys 650 en mijn vrouw een NC700. Enige "nadeel" vinden we beide is het op de middenbok zetten. Waar de Versys zonder veel moeite er op te zetten is blijft het bij de NC een hele hijs. In kilo's schelen ze niet zoveel maar het zal de verdeling van gewicht zijn.
Mee eens, JoopG. Ik heb ook eerder een Versys 650 gehad. Fijne motor, maar zou hem niet ruilen tegen de NC. Dan maar lastig op de middenstander zetten 😀
 
Nu rijd ik zelf een Versys 650 en mijn vrouw een NC700. Enige "nadeel" vinden we beide is het op de middenbok zetten. Waar de Versys zonder veel moeite er op te zetten is blijft het bij de NC een hele hijs. In kilo's schelen ze niet zoveel maar het zal de verdeling van gewicht zijn.
Herken ik.
De middenbok van de NC zit wat ver naar achteren. Daardoor moet veel massa er overheen getild worden.
Bij mijn vorige motor (Moto Guzzi Breva 1200) zat die qua gewicht tamelijk exact in het midden.
Kon ik met 1 hand het achterwiel naar beneden drukken. Bij de NC moet je flink aan de handvatten hangen om dat voor elkaar te krijgen.
(Eén van de weinige voordelen van de Breva. 🤫)
 
Bij gebrek aan echte ervaring met andere motoren kan ik daar niet echt over oordelen....
Van Diana wel eens d'r Bandit op de middenbok gezet maar vond dat niet moeilijker of makkelijker dan de NC.

Misschien ligt het aan de manier waarop?
Ik ga met m'n rechtervoet op de middenbok staan, linkerhand links stuur, rechterhand links achter handvat.
En dan zet ik m'n gewicht op m'n rechtervoet en til beide handen omhoog.

(Alleen als ik extreme spierpijn heb dan lukt dat niet)
 
Middenbok zwaar?
Kan inderdaad gemakkelijker maar het is niet echt mijn probleem.
Ik heb de standaard middenbok van Honda (2023).

motor gister ontvangen ( gebracht ).
Zeikweer. Dus nog niet mee gereden.
mag (nog niet ) nat worden 🤪
 
Ik ben ook serieus aan het kijken naar een Honda NC750X. Gister op het nieuwste model gezeten. Ondanks de lagere zithoogte zat deze ruimer dan het oude model (2017), waar ik gister ook op heb gezeten. Dat vond ik wel apart. Ik ben nogal lang en vooral lange benen, dus een fijne zithouding is voor mij wel een belangrijk punt. Beide modellen hadden geen dct, dus ik heb nog niks gekocht. Dct lijkt mij wel heel prettig, maar er is weinig beschikbaar en wat er beschikbaar is, is duur.

Op dit moment dus nog aan het twijfelen of die dct echt meerwaarde heeft voor mij. Als ik de dct wil is deze nieuw pas vanaf augustus/september beschikbaar bij de zaak hier in de buurt, terwijl ik de geschakelde versie nog deze maand kan hebben. Ik heb het hele topic doorgelezen en zag dat de meesten ook voor een dct zijn gegaan.
 
Ik ben ook serieus aan het kijken naar een Honda NC750X. Gister op het nieuwste model gezeten. Ondanks de lagere zithoogte zat deze ruimer dan het oude model (2017), waar ik gister ook op heb gezeten. Dat vond ik wel apart. Ik ben nogal lang en vooral lange benen, dus een fijne zithouding is voor mij wel een belangrijk punt. Beide modellen hadden geen dct, dus ik heb nog niks gekocht. Dct lijkt mij wel heel prettig, maar er is weinig beschikbaar en wat er beschikbaar is, is duur.

Op dit moment dus nog aan het twijfelen of die dct echt meerwaarde heeft voor mij. Als ik de dct wil is deze nieuw pas vanaf augustus/september beschikbaar bij de zaak hier in de buurt, terwijl ik de geschakelde versie nog deze maand kan hebben. Ik heb het hele topic doorgelezen en zag dat de meesten ook voor een dct zijn gegaan.
Ik zou voor de DCT gaan. Fijne techniek en zorgt voor meer rust tijdens het rijden. Meestal krijg je achteraf spijt in dit soort situaties. "had ik toch maar even gewacht"
 
Terug
Bovenaan Onderaan