Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Als ik de dct wil is deze nieuw pas vanaf augustus/september beschikbaar bij de zaak hier in de buurt, terwijl ik de geschakelde versie nog deze maand kan hebben. Ik heb het hele topic doorgelezen en zag dat de meesten ook voor een dct zijn gegaan.
Dat over de beschikbaarheid werd mij ook gezegd. De nieuwe DCT zou een 8 tot 12 maanden levertijd hebben. Daarom een 2017 versie gekocht. Week later meerdere aanbiedingen gekregen om een nieuwe te kopen. Was gewoon even verder kijken qua dealer, de één heeft betere afspraken of meer besteld dan de ander.
 
Hallo, dan zou ik bij deze graag een vraag willen stellen. I ben zins juni 2021 in het bezit van een Honda NC750XA en deze bevalt prima. Een ding valt erg tegen en dat zijn de banden. Het zijn Dunlop Trailmax D609F en die wil ik nu gaan vervangen. Graag zou ik van andere rijders advies willen hebben welke banden ik kan kopen. Ik ben een rustige rijder en +/_ 4000km per jaar. Al vast bedankt voor u aandacht.
 
Beste Commer, ik heb zelf de Pirelli Angel ST. De opvolger daarvan is de Angel GT (versie 2 inmiddels). Dit is een goede toerband. Bevalt mij prima.
 
Als je een rustige rijder bent zou de trailmax ook goed genoeg moeten zijn. Wat bevalt je er niet aan?

Van de laatste sets banden die ik heb gehad bevielen de dunlop roadsmart 4, de pirelli angel gt en de michelin road 5 me prima. Was overigens op een Honda VFR800X.
 
Beste Commer, ik heb zelf de Pirelli Angel ST. De opvolger daarvan is de Angel GT (versie 2 inmiddels). Dit is een goede toerband. Bevalt mij prima.
Ik heb mijne gekocht met de Pirelli angel GT eronder, en ben erg tevreden tot nu toe, 12.000km verder. Geen cupping, goed gevoel in droog en regen.
Nog niet met andere banden gereden om te vergelijken, maar ben hier heel tevreden mee voor nu.
 
De banden en kettingset op een nieuwe NC zijn al jaren de sluitpost van Honda. Een nieuwe motorfiets rijdt er prima mee, maar helaas geen duizenden kilometers. Dat heeft overigens niks met Dunlop of Bridgestone voor de consumentenmarkt maken. Dat zijn andere (lees betere) banden. Mijn Bridgestone A41 hebben de originele Battle Wings vervangen; normaal zijn dat vergelijkbare banden. Ik heb er nu evenveel kilometers mee gemaakt als toen ik de eerste set verving en ze zijn nog niet op de helft van hun slijtage. Idem voor de kettingset.
 
Hoeveel kilometers maken jullie ongeveer met een kettingset?
Minstens toch wel zo'n 15.000Km... 24.000 wilt ook nog wel lukken als ik m'n chain-oiler gevuld houd en niet door pekel etc rij.
(Ik maak m'n ketting niet schoon en originele fabrieksketting uitgezonderd)

~40.000 is 't uiterste wat ik 1x gehaald heb met een ketting set, ik denk dat de ketting nog wel wat langer mee kon maar m'n voor-tandwiel vertoonde zoveel slijtage dat ik 'm maar gewoon vervangen heb. (heb overigens ook wel voortandwielen van anderen gezien die er erger aan toe waren nog)

Ook eens gehad dat m'n achter-tandwiel meer slijtage vertoonde en voor er nog redelijk uitzag, toen ook gewoon complete set vervangen...

Wat dat betreft, de "kant en klare DID kettingset" met JT tandwielen heeft een gemiddeld levensduur voor mij....
De ketting kan vaak nog wel wat langer mee zolang ik geen pekel rij maar de tandwielen zijn voor mij eerder op.

Heb ook eens een paar keer losse tandwielen besteld (merk weet ik niet meer) die wat langer leken te houden.
Echter is de vraag of dat door de tandwielen kwam of door een ander "stel-gedrag"....

Meestal na een nieuwe ketting moet je 'm na **** km ofzo toch een keertje stellen.... (klein beetje)
Dan een hele tijd niet en tegen het einde van de ketting/tandwiel-levensduur steeds frequenter....
Ik geef eerlijk toe dat ik niet altijd m'n ketting stel en soms 'm gewoon slap laat hangen, dat zal vrij zeker ook van invloed zijn op de levensduur van de tandwielen, afhankelijk van rij-gedrag ook....
Iemand die altijd rustig weg rijd zal langer met zijn ketting kunnen dan iemand die vanuit stilstand altijd vol-gas weg gaat...
(ketting die rustig en constant op spanning getrokken word versus een ketting die iedere keer een flinke optater krijgt)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu 23.000km mee gereden, en de laatste 12.000 zelf. Heb m nu voor de tweede keer gespannen, zou dus kunnen dat ie wel op zijn eind begin te raken (eerste motorfiets voor mij met een ketting), dus ik hou het maar iets vaker in de gaten.

Ik zie ook enkele schakels die niet helemaal soepel meer bewegen trouwens. Gebruik dezelfde smeer routine als @Okami_Xci . Chain oiler en verder gewoon rijden. Niet schoonmaken, gewoon in de pekel doorrijden, etc.

Zit er binnenkort wel aan te komen dus. Hoe weet ik welke kettingset ik hebben moet? Koop je een motor specifieke set?
 
Zit er binnenkort wel aan te komen dus. Hoe weet ik welke kettingset ik hebben moet? Koop je een motor specifieke set?

Gewoon je motor invullen bij Louis.nl of een dergelijke motor spullen web-shop (nr1 moto, mlm etc)...
Eventjes opletten dat je juiste model (x / s), bouwjaar en wel of geen DCT selecteert.... en dan komt de juiste set er uit rollen....

DCT heeft achter minder tanden dan niet DCT. (39 vs 43) maar tussen de NC700 en NC750 zit er ook verschil in voortandwiel.
Het geheel heeft dan weer invloed op de hoeveelheid schakels....

Zo uit mijn hoofd:
Voortandwiel mogelijkheden: 15,16,17 tanden
Achter: 39, 43 tanden
Ketting: 520 "dikte" 112 of 114 schakels
Zullen wel meer variaties zijn overigens...
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik heb wel de indruk dat de DCT wat extra kettingslijtage veroorzaakt.
Wel ja? Ik zou zelf minder verwachten eigenlijk....

Handmatig wil ik wel eens "vol gas" uit stilstand wegrijden en op de snelweg afrit net een versnelling te snel terug schakelen, waarbij de ketting "regelmatig een optater krijgt"...
Ik verwachtte dat de DCT daar wat vloeiender in zou zijn...

Overigens, beter een iets te slappe ketting dan eentje die te strak gesteld staat.... dus mijn 'laksheid' om niet constant de ketting te stellen is eigenlijk wel beter voor de ketting (dan als ik 'm te strak zou stellen).
 
ik doe ook al 23.400 km met de originele ketting en tandwielen en nog steeds zien de tandwielen er redelijk tot goed uit, ik heb wel al een nieuwe set liggen:P
ik denk ook dat dct juist minder aan de ketting trekt.
ik heb een bokstandaard en smeer bijna na elke rit (150km en meer) met s100 witte kettingspray en maak de tekking nooit schoon.
het stellen van de ketting heb ik ook nog maar 1x gedaan.
en ik ben niet echt een rustige rijder! :]
 
Ik heb dezelfde ervaring, maar dan met een vfr. Veel mensen durven na het uitgeven van een behoorlijk bedrag niet te zeggen dat het verschil niet zo groot was.....
 
Ik heb dezelfde ervaring, maar dan met een vfr. Veel mensen durven na het uitgeven van een behoorlijk bedrag niet te zeggen dat het verschil niet zo groot was.....
Ik vind het overhyped rotzooi; mogen mensen gerust weten. Voor de +-6-700 euro incl. montage vond ik het de upgrade niet waard.
Waar ik wel een goede ervaring mee heb is de nieuwe Wilbers shock op mijn R nine T urban gs.. die was standaard te hard en de Wilbers zorg voor veel meer comfort. Daar merk je wel degelijk het verschil. Echter; die ene shock kost evenveel als een complete hyperpro upgrade voor bijv. een NC750X.

En om nou 30% van het aankoopbedrag van een NC750 uit te geven aan vering is ook zoiets.. De Showa standaard vering is prima op de nieuwe NC's.
 
Qua kettingset, plaatsen jullie een geklonken kettingset of één met een sluitclip (visje)?


Heb ooit mijn kettingpons uitgeleend en niet weer terug gezien.
 
Qua kettingset, plaatsen jullie een geklonken kettingset of één met een sluitclip (visje)?


Heb ooit mijn kettingpons uitgeleend en niet weer terug gezien.

Ik heb een klink set, maar heb ook een sluitclip schakel als backup in m'n koffer rondzwerven....
 
Gewoon je motor invullen bij Louis.nl of een dergelijke motor spullen web-shop (nr1 moto, mlm etc)...
Eventjes opletten dat je juiste model (x / s), bouwjaar en wel of geen DCT selecteert.... en dan komt de juiste set er uit rollen....

DCT heeft achter minder tanden dan niet DCT. (39 vs 43) maar tussen de NC700 en NC750 zit er ook verschil in voortandwiel.
Het geheel heeft dan weer invloed op de hoeveelheid schakels....

Zo uit mijn hoofd:
Voortandwiel mogelijkheden: 15,16,17 tanden
Achter: 39, 43 tanden
Ketting: 520 "dikte" 112 of 114 schakels
Zullen wel meer variaties zijn overigens...
en hoe zetten jullie dan de ketting weer in elkaar? klinken of met een "ouderwets visje" ??
 
Wel ja? Ik zou zelf minder verwachten eigenlijk....

Handmatig wil ik wel eens "vol gas" uit stilstand wegrijden en op de snelweg afrit net een versnelling te snel terug schakelen, waarbij de ketting "regelmatig een optater krijgt"...
Ik verwachtte dat de DCT daar wat vloeiender in zou zijn...

Overigens, beter een iets te slappe ketting dan eentje die te strak gesteld staat.... dus mijn 'laksheid' om niet constant de ketting te stellen is eigenlijk wel beter voor de ketting (dan als ik 'm te strak zou stellen).
De DCT koppelt alleen bij wegrijden vanuit stilstand en bij schakelen. Dat werkt natuurlijk fantastisch, maar bij 'hernemingen' geeft hij er door zijn altijd aanwezige koppel dezelfde ruk aan als de handgeschakelde versie en soms zelfs meer, afhankelijk van het programma dat je selecteert. Je hebt ook niet altijd zin of tijd om dan met beleid gas te geven. Mijn dealer heeft er meerdere (standaard en DCT) in onderhoud en dacht verschil in kettingslijtage te zien. Aan de andere kant, de handgeschakelde zal misschien wat meer koppelingslijtage hebben. Maar dat openbaart zich waarschijnlijk pas bij zeer hoge kilometerstanden. Ik weet wel dat die bekende Australiër met zijn 750 DCT al 250.000 probleemloze kms heeft afgelegd, met alleen een versleten waterpomp. Verder heb ik geen enkele representatieve ervaring, mijn tweede kettingset zit er pas 12.000 km op en is pas 1x gesteld. Mijn eerste kettingset heb ik tussen 7.000 en 12.000 km minstens 3x gesteld van 5 a 6 naar 3 a 4 cm speling en toen was hij echt op, hoewel de tandwielen (die uiteraard ook zijn vervangen) dat beter hadden doorstaan.

P.s. Vanochtend voor het eerst een afspraak afgezegd, vanwege ijzel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan