Biggest four
MF veteraan
- 19 feb 2003
- 1.184
- 116
Ik heb mijn NC nu in mijn motorkluis staan, maar heb hem niet afgetankt. Heeft de NC een stalen tank? In verband met corrosie...
Ja, de tank is van metaal.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb mijn NC nu in mijn motorkluis staan, maar heb hem niet afgetankt. Heeft de NC een stalen tank? In verband met corrosie...
Hoi NC-rijders,
Ik zal me even voorstellen. Ben niet nieuw op motor-forum, maar wel groen in dit topic.
Mijn Silverwing (2008, 55.000 km) is een comfortabel ding met veel bergruimte, maar op langere afstanden krijg ik rugpijn en ik wil na 9 jaar bezit wel eens wat anders. De NC 750 X dct en X-adv heb ik al eens mogen testen en dat was een groot genoegen, met voorkeur voor de X.
Nu ga ik er vrijdag een bekijken/ uitproberen.
Het is een kale versie, zonder zaken als een topkoffer (45 l), zelfs een middenbok ontbreekt. Is een middenbok aan te raden voor ketting smeren bijv? Verder wil ik o.a. een 12v aansluiting. Hebben jullie nog tips?
Ook graag tips waarop ik moet letten bij de proefrit (2017, zeer lage km-stand).
Thanks!
Groet, Gt scooter.
Ik heb mijn NC nu in mijn motorkluis staan, maar heb hem niet afgetankt. Heeft de NC een stalen tank? In verband met corrosie...
Nee gaat niet heel zwaar. Maar voor het openen van de bergruimte en het zadel moet je wel wat kracht zetten om het slot (een veer) te openen. Aangezien de sleutel vrij lang is en het dus soms links en dan weer rechts moet lijdt hij er kennelijk wel onder. Het contactslot gaat echt superlicht daarentegen. Daarom dus een chiploze (goedkope) sleutel voor de andere twee zodat de originele sleutel bespaard blijft.gaat het draaien zwaar van de sleutel ??
Ik heb zelf ook een Silverwing gehad (SW-T600) en heb nu een 750X met DCT. Ik adviseer om de proefrit in de DCT-stand S1 te doen. Dit geeft de meest reële rijbeleving. Stand D is erg zuinig, maar S1 geeft meer gevoel bij wat de motor kan. S2 en S3 zijn leuk voor het speelkwartier, maar zul je minder snel gebruiken voor woonwerk verkeer. Let op de banden, de OEM Dunlops zijn minder geschikt voor de weg. Ik heb nu zelf Angel ST's. De achterrem voelt niet erg vinnig aan, daar zit ook maar 1 remzuiger op. De voorrem is prima en hulp van de achterrem is alleen nodig bij noodrem acties. Het standaard ruitje is niet te vergelijken met het ruitje van de Silverwing, verwacht daar niet te veel van. Ik vind hem prima en wil geen ander ruitje. Middenbok heb ik wel, is handig. Maar ketting smeren kan ook door de motor steeds een stukje te verplaatsen. Verder zou ik niet weten waar je op moet letten, het is een fijne motor. Ik waardeer de NC in ieder geval hoger dan de Silverwing. Veel succes met de proefrit.Hoi NC-rijders,
Ik zal me even voorstellen. Ben niet nieuw op motor-forum, maar wel groen in dit topic. Ik gebruik mijn motor als vervoermiddel wanneer de auto bezet is (ca 4500 km/ jr in weer en wind). Ben ondertussen een behoorlijk fan van Honda.
Mijn Silverwing (2008, 55.000 km) is een comfortabel ding met veel bergruimte, maar op langere afstanden krijg ik rugpijn en ik wil na 9 jaar bezit wel eens wat anders.
Ik heb al van alles geprobeerd: T-max 530, Burgman 650, Deauville 700, VFR 800 X, CB 650, Integra 750, X-adv, NC 750 X dct. De laatste spreekt me het meeste aan (hoewel ik een kuip mis).
Nu ga ik vrijdag een 750 X dct bekijken/ uitproberen.
Het is een kale versie, zonder zaken als een topkoffer (45 l), zelfs een middenbok ontbreekt. Is een middenbok aan te raden voor ketting smeren bijv? Verder wil ik o.a. een 12v aansluiting icm smartphonehouder. Hebben jullie nog tips?
Ook graag tips waarop ik moet letten bij de proefrit (2017, zeer lage km-stand).
Thanks en een fijne kerst allemaal!
Groet, Gt scooter.
Thanks, ik had inderdaad Shellpower 98 getankt, neem aan dat dat verstandig is.Ja, de NC heeft een stalen tank.
Maar voor een half jaartje zou ik me niet zoveel zorgen maken over het feit dat je hem niet hebt afgetankt. Van groter belang is de kwaliteit van de benzine die je erin hebt gegooid bij de laatste tankbeurt.
Wat dus de tip direct is voor anderen die (nog?) geen last hebben en niet willen pielen zoals Jeroen beschrijft
Thanks, ik had inderdaad Shellpower 98 getankt, neem aan dat dat verstandig is.
Schijnt toch mogelijk te zijn...Het meest ideaal lijkt het mij wanneer de toegang tot de tank- en bergruimtes toegankelijk zijn met twee drukknopjes die enkel werken als de motor op contact staat. Dan ben je helemaal van dat tweede slot af én kun je de tank-en bergruimtes met lopende motor gebruiken.
Toch ziet het er voor mij uit dat het geheel nog redelijk "afgesloten" weggewerkt moet worden.Dat vind ik leuk! Is exact wat ik bedoel
Ook in Nederland leverbaar zie ik;
05090027: Luggage Box Opener Kit For Nc700x Takegawa - buy the 05-09-0027 at CMSNL
✓In stock now: LUGGAGE BOX OPENER KIT FOR NC700X ✓Manufacturercode: 05-09-0027 ✓Genuine Takegawa partwww.cmsnl.com
Een ogenschijnlijk simpele samenstelling van onderdelen; actuator, relais en knopje.
Ik heb alleen mijn twijfels bij de inbraakveiligheid van dit systeem, aangezien je maar aan de motor/kabel hoeft te trekken om de bergruimtes open te krijgen. Honda heeft ervoor gezorgd dat de kabels diep in het plaatwerk weggewerkt zitten, met een systeem als dit verwacht ik dat je de kabels een stuk toegankelijker maakt.
Dat vind ik leuk! Is exact wat ik bedoel
Ook in Nederland leverbaar zie ik;
05090027: Luggage Box Opener Kit For Nc700x Takegawa - buy the 05-09-0027 at CMSNL
✓In stock now: LUGGAGE BOX OPENER KIT FOR NC700X ✓Manufacturercode: 05-09-0027 ✓Genuine Takegawa partwww.cmsnl.com
Voor €100+ euro een setje...
Hmm gezien ik wel interesse had heb ik maar wat losse onderdelen besteld en ga ik eens zelf kijken of ik wat in elkaar kan fabrieken.
Totale kosten bestelde onderdelen momenteel onder de €20,- en ik gok dat er ongeveer een euro of 10 nog nodig is voor dingen die tijdens het "knutselen" bedenk nodig te hebben.
Is tevens geen goed moment om m'n luchtfilter eens te verschonen.
Hoezo 'de achterrem is alleen nodig bij noodrem acties'?? Bij het remmen: de voorrem als 1e laten aangrijpen en dan de achterrem erbij pakken. 70% voor en achter 30%, zo is het mij vroeger geleerd.Ik heb zelf ook een Silverwing gehad (SW-T600) en heb nu een 750X met DCT. Ik adviseer om de proefrit in de DCT-stand S1 te doen. Dit geeft de meest reële rijbeleving. Stand D is erg zuinig, maar S1 geeft meer gevoel bij wat de motor kan. S2 en S3 zijn leuk voor het speelkwartier, maar zul je minder snel gebruiken voor woonwerk verkeer. Let op de banden, de OEM Dunlops zijn minder geschikt voor de weg. Ik heb nu zelf Angel ST's. De achterrem voelt niet erg vinnig aan, daar zit ook maar 1 remzuiger op. De voorrem is prima en hulp van de achterrem is alleen nodig bij noodrem acties. Het standaard ruitje is niet te vergelijken met het ruitje van de Silverwing, verwacht daar niet te veel van. Ik vind hem prima en wil geen ander ruitje. Middenbok heb ik wel, is handig. Maar ketting smeren kan ook door de motor steeds een stukje te verplaatsen. Verder zou ik niet weten waar je op moet letten, het is een fijne motor. Ik waardeer de NC in ieder geval hoger dan de Silverwing. Veel succes met de proefrit.
Je hebt gelijk, zo is het mij (denk ik) ook geleerd, is alweer 25 jaar geleden...….Hoezo 'de achterrem is alleen nodig bij noodrem acties'?? Bij het remmen: de voorrem als 1e laten aangrijpen en dan de achterrem erbij pakken. 70% voor en achter 30%, zo is het mij vroeger geleerd.
Na veel proefritten en vergelijken heb ik besloten om een NC 750 X dct te kopen. Het bouwjaar is 2017, de kilometerstand is na mijn proefrit 7200. Op 10 januari heeft Motoport Den Bosch hem klaar, met zwart/alu Givi koffer, aansluitingen voor acculader en smartphone. In de toekomst wil ik nog: mistlampen, voorspatbordverlenger, middenbok, hugger en wellicht een hoger ruitje.
Wat de doorslag gaf waren de zitpositie, de opbergruimte, de vanzelfsprekendeid waarmee hij alles doet, de ledverlichting en last but not least het (verbeterde) dct systeem. En hij is (uiteraard) een stuk sneller en zuiniger dan een Silverwing 400 (het scheelt 2500 tpm op de snelweg!). Daarnaast vind ik het 2016-2019 model er het beste uitzien van de 4 series.
Minpuntjes vind ik dat je voor stevig vertragen hard moet trappen en knijpen en dat je in de regen nat wordt (het is geen Silverwing). Ik heb weinig te klagen over de grenzen van de all-road Dunlops, maar ik begrijp dat het nog beter kan.
Ik heb al een eerste vraag: hoe vaak en waarmee moet je de ketting smeren?
We doen allemaal erg moeilijk, als je het stoort dat die uit moet neem je de reserve sleutel toch mee. Is een stuk goedkoper!Dat is hetzelfde als wat ik heb gedaan, want het Takegawa setje valt boven m'n studentenbudget..
Ik heb twee kleine actuatortjes besteld, de rest van de onderdelen heb ik wel al liggen.
Bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik het monteren, voor de frunk en het passagierszadel.
Ik neig ernaar om er ook een 2chanel rf relais bij te monteren, zodat het met een afstandsbediening te bedienen is op de momenten dat de sleutel nog niet in het contact zit. Zoals Givi dit bij enkele topkoffers doet met de E132, die ik ook in januari binnen krijg.
Dan kan ik straks de toegang tot alle bagage mogelijkheden (behalve de zijkoffers) regelen met één afstandsbediening.
Is dat dan nodig? Nee, maar het kán wel
Je smartphone kan misschien makkelijker in combinatie met je aansluiting voor de druppellader. Dan heb je gewoon usb. Kijk maar eens naar optimate die hebben daar mooie spullen voor.Hoi NC-rijders,
Ik zal me even voorstellen. Ben niet nieuw op motor-forum, maar wel groen in dit topic. Ik gebruik mijn motor als vervoermiddel wanneer de auto bezet is (ca 4500 km/ jr in weer en wind). Ben ondertussen een behoorlijk fan van Honda.
Mijn Silverwing (2008, 55.000 km) is een comfortabel ding met veel bergruimte, maar op langere afstanden krijg ik rugpijn en ik wil na 9 jaar bezit wel eens wat anders.
Ik heb al van alles geprobeerd: T-max 530, Burgman 650, Deauville 700, VFR 800 X, CB 650, Integra 750, X-adv, NC 750 X dct. De laatste spreekt me het meeste aan (hoewel ik een kuip mis).
Nu ga ik vrijdag een 750 X dct bekijken/ uitproberen.
Het is een kale versie, zonder zaken als een topkoffer (45 l), zelfs een middenbok ontbreekt. Is een middenbok aan te raden voor ketting smeren bijv? Verder wil ik o.a. een 12v aansluiting icm smartphonehouder. Hebben jullie nog tips?
Ook graag tips waarop ik moet letten bij de proefrit (2017, zeer lage km-stand).
Thanks en een fijne kerst allemaal!
Groet, Gt scooter.