Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Rijden met de NC in regen of vuil geeft een heel vieze achterzijde van de moto en berijder.

Ik had de Skidmarx op mijn vorige Integra 2012, tot mijn algehele voldoening. In tegenstelling met vele huggers sluit deze heel goed af en beschermt een groot deel van het achterwiel. Is bovendien esthetisch mooi geïntegreerd.

Vorig jaar heb ik mijn Integra 2012 vervangen door een nieuwere. Heb terug deze hugger besteld, maar die past niet. De aluminium achterbrug van de nieuwere Integra's is anders.

Is dus bruikbaar op alle modellen NC 700/750 X,S,Integra behalve op de Integra 750 met aluminium achterbrug.

Je kan hem hier terugvinden.
 

Bijlagen

  • honda-nc700-nc750x-2012-19-nc700-nc750s-integra-rear-hugger-grp.jpg
    honda-nc700-nc750x-2012-19-nc700-nc750s-integra-rear-hugger-grp.jpg
    58 KB · Weergaven: 23
Ik heb deze week ook mijn NC750X dct opgehaald bij motoport Echt.
Mijn mooie Pan European ST1300 en de Honda Silverwing heb ik er op ingeruild.
Beiden 18 jaar oud, en nog in perfecte staat zoals het honda betaamt.
Ik heb nu nog een SH300 en een NC750X. Veel beter kan ik het niet wensen!
Wat een heerlijke motor is dat! Ik rij al 35 jaar op alle soorten motoren, van antieke cb400 tot snelle R1 tot GS en zelfs een harley.
Ik dacht eerst dat het vermogen ontoereikend zou zijn, maar al rijdend kwam ik tot het besef dat er voor sportief rijden echt niet meer nodig is.
Ik ben helemaal blij.
Het enige wat me tegenvalt is de afwerking. De materialen zijn beduidend goedkoper, en de bescherming duidelijk minder.
Ik vergelijk natuurlijk appels met peren. De Pan European met name is gewoon een peperdure motor met bijbehorende afwerking.
Maar.... dat heeft geen invloed op de funfactor. En die is boven verwachting hoog op de NC.
En wat nog veel meer een grijns op mijn gezicht tovert is het verbruik. Letterlijk de helft van de ST1300 en een stuk minder dan de silverwing 600.
De obligate foto mag niet ontbreken (ST1300 op de achtergrond)

IMG_4674.jpg
 
Ik heb deze week ook mijn NC750X dct opgehaald bij motoport Echt.
Mijn mooie Pan European ST1300 en de Honda Silverwing heb ik er op ingeruild.
Beiden 18 jaar oud, en nog in perfecte staat zoals het honda betaamt.
Ik heb nu nog een SH300 en een NC750X. Veel beter kan ik het niet wensen!
Wat een heerlijke motor is dat! Ik rij al 35 jaar op alle soorten motoren, van antieke cb400 tot snelle R1 tot GS en zelfs een harley.
Ik dacht eerst dat het vermogen ontoereikend zou zijn, maar al rijdend kwam ik tot het besef dat er voor sportief rijden echt niet meer nodig is.
Ik ben helemaal blij.
Het enige wat me tegenvalt is de afwerking. De materialen zijn beduidend goedkoper, en de bescherming duidelijk minder.
Ik vergelijk natuurlijk appels met peren. De Pan European met name is gewoon een peperdure motor met bijbehorende afwerking.
Maar.... dat heeft geen invloed op de funfactor. En die is boven verwachting hoog op de NC.
En wat nog veel meer een grijns op mijn gezicht tovert is het verbruik. Letterlijk de helft van de ST1300 en een stuk minder dan de silverwing 600.
De obligate foto mag niet ontbreken (ST1300 op de achtergrond)

Bekijk bijlage 1487952
Gefeliciteerd en veel plezierige en veilige kilometers toegewenst, mooie fiets👍
 
Ik heb bij aanschaf een nieuwe voorband als service gekregen van motoport.
Petje af daarvoor!
Maar nu hebben ze voor een dunlop sportmax gelegd, terwijl er achter een Bridgestone Battlax opligt.
Op zich geen probleem, want de dunlop bevalt me heel erg goed. Ik lees hier wel eens negatieve dingen over de dunlop, maar ik vermoed dat het een ander type is.

Iemand ervaring met deze band?
 
Nu het toch over banden gaat.. heb n beetje het idee dat mijn Pilot road 4 achterband aan het afslijten is, en dan vierkant B|.. Dus niet echt veel vertrouwen op rechte stukken weg en in bochten kantelt hij "ineens" in, en lijkt steeds erger te worden.

Iemand ervaring met banden die minder snel vierkant worden? Er staat nu +- 11.000km op deze achterband.. profiel is nog gewoon goed. Eventueel de Road 5 proberen? of een heel ander merk?
 
Nu het toch over banden gaat.. heb n beetje het idee dat mijn Pilot road 4 achterband aan het afslijten is, en dan vierkant B|.. Dus niet echt veel vertrouwen op rechte stukken weg en in bochten kantelt hij "ineens" in, en lijkt steeds erger te worden.

Iemand ervaring met banden die minder snel vierkant worden? Er staat nu +- 11.000km op deze achterband.. profiel is nog gewoon goed. Eventueel de Road 5 proberen? of een heel ander merk?
Tja, ik heb nu ruim 22000 km op deze pilot road 4 banden gereden en ja, ze zijn vierkant vanwege alle snelwegkm's die ik ermee maak. Na 11000 km had ik daar nog echt geen last van, dus ik vermoed dat je iets met de bandenspanning moet doen......
 
Eventueel de Road 5 proberen? of een heel ander merk?
Ik denk dat idd de Road 5 een goede optie is, omdat deze in het midden harder en slijtvaster is, en aan de zijkanten zachter voor meer grip.
Ook het cuppen van de 5 is een stuk minder als bij de 4.
Ik heb nu de Road 5 op mijn Versys1000 liggen, en ik doe er zeker geen 22.000km mee, maar ze bevallen uitstekend.
Ik heb de laatste paar keren bij banden wissels diverse merken geprobeerd, Metzeler Roadtec Z 8 Interact, Metzeler Roadtec 01, Dunlop Roadsmart 2, Michelin Pilot Road 4 en nu dus de Road 5.
Niet omdat de voorgaande types of merken niet bevielen, maar gewoon om het verschil te voelen en een aantal banden in de bandentests toch heel dicht bij elkaar lagen.
En ik moet zeggen dat de Road 5 nog geen stap verkeerd heeft gezet, wat bij sommige andere wel sporadisch het geval was.
Afgelopen herfst hebben we een flinke tour van ruim 2000km gemaakt door Spanje en Portugal, en omdat het warm was en het tempo er behoorlijk in zat is nu dus duidelijker te zien waar hij overgaat van harde naar de zachtere compound.
Ook bij regen blijft hij veel vertrouwen geven, en hoef je niet met samen geknepen billen een bocht in te gaan.
Al zit dat laatste vaak tussen de oren.
In diverse tests is nl. aangetoond dat je met regen tot 80-90% van de droog grip hebt.
 
Ik merk ook alleen dat de achterband vierkant begint te worden.. het is nog niet extreem maar geeft een stuk minder vertrouwen in de bochten / op schuine stukken wegdek etc.. Het is nog niet extreem maar gewoon irritant.

Qua bandenspanning; ik check elke week de spanning.

Voor: 2.5 bar
Achter: 2.9 bar

Wat is eigenlijk de remedie tegen een vierkante band.. achterband iets harder oppompen? (3.0/3.1 bar) of gewoon vervangen maar?
 
Wat is eigenlijk de remedie tegen een vierkante band.. achterband iets harder oppompen? (3.0/3.1 bar) of gewoon vervangen maar?
Meer (scherpere) bochten rijden.
Alles wat beweegt/rijdt en iets anders raakt, in dit geval asfalt , slijt gewoon daar is nu eenmaal niets aan te doen.
En , logisch natuurlijk, waar je het asfalt niet mee raakt, blijft "nieuw" (iig wat slijtage betreft).
 
En toch hebben niet alle banden er niet evenveel last van. De Dunlop RoadSmart 3 blijft de hele levensduur ongeveer even goed aanvoelen.
 
Honda nc75x te koop
Graag jullie mening ivm deze nc750x die ik op het oog heb. Prijs oke gezien uitvoering en opties erop enzovoorts. Opmerkingen over bouwjaar en kmstand, laat maar komen!
 
Nette motor voor een goede prijs, met weinig kilometers. En ook nog eens met een jaar garantie, en bij een officiele Hondadealer wat wil je nog meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Honda nc75x te koop
Graag jullie mening ivm deze nc750x die ik op het oog heb. Prijs oke gezien uitvoering en opties erop enzovoorts. Opmerkingen over bouwjaar en kmstand, laat maar komen!

Nette motor voor het geld.. maar vind hem te duur... die aliexpress claxon/verstralers zijn verwaarloosbaar qua prijs.

Mits je het geld hebt


Nieuwer type, heel lage kmstand.. heeft ook een middenbok/valblokken en topkoffer.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Nette motor voor het geld.. maar vind hem te duur... die aliexpress claxon/verstralers zijn verwaarloosbaar qua prijs.

Mits je het geld hebt

Geld is altijd het probleem denk ik haha. In principe zou het nog wel lukken maar ik vind 2015 al “nieuw” genoeg. Mijn transalp van 1996 is de jongste motor die ik tot nu heb gehad. Daarvoor was het steeds jaren ‘70 of ‘80.
 
Honda nc75x te koop
Graag jullie mening ivm deze nc750x die ik op het oog heb. Prijs oke gezien uitvoering en opties erop enzovoorts. Opmerkingen over bouwjaar en kmstand, laat maar komen!

De motor ziet er netjes uit en er zitten een aantal handige opties op. De prijs vind ik wat aan de hoge kant, maar daar staat tegenover dat ie bij een Honda dealer staat én er een jaar garantie op zit.
Er komen wel eens goedkopere NCX’en met DCT voorbij, maar vaak een 700 of zonder aantoonbaar onderhoud. Bij deze motor kun je er redelijk van uit gaan dat het goed zit.
Ook zou ik mezelf hierbij niet tegen laten houden door de KM-stand, als ie gedurende die kilometers normaal is behandeld dan zal ie gemakkelijk een veelvoud van de huidige Km-stand bereiken.

Ongetwijfeld een motor waar je jaren plezier aan zult hebben, dus ik zeg; doen.

Tip; misschien is er nog over de prijs te praten, of kun je de dealer vragen om er voor deze of een gunstige prijs (bijvoorbeeld) een kettingsmeersysteempje op te laten zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Alvast bedankt voor enkele eerlijke meningen!
De nieuwe versies kosten al snel 2000€ meer... en dat wil ik op dit moment even niet aan geven. Als ik echt nieuw zou kopen zou het een africa twin of crosstourer dct worden. Maar voornamelijk woonwerk dus dan is de nc een logischere keuze.

Wat ik zeker pluspunten zijn voor mij aan bovenstaande nc750x:

- Handvatverwarming
- Handkappen
- Verhoogd scherm + opzetruitje
- Verhoogd
- Verstralers (idd ali express maar zolang het werkt mooi meegenomen)
- Topkofferrek + zijkofferrek (toch best duur)
 
Nu het toch over banden gaat.. heb n beetje het idee dat mijn Pilot road 4 achterband aan het afslijten is, en dan vierkant B|.. Dus niet echt veel vertrouwen op rechte stukken weg en in bochten kantelt hij "ineens" in, en lijkt steeds erger te worden.

Iemand ervaring met banden die minder snel vierkant worden? Er staat nu +- 11.000km op deze achterband.. profiel is nog gewoon goed. Eventueel de Road 5 proberen? of een heel ander merk?
Bridgestone BT023 10.500 km, band is nog rond
 
Alvast bedankt voor enkele eerlijke meningen!
De nieuwe versies kosten al snel 2000€ meer... en dat wil ik op dit moment even niet aan geven. Als ik echt nieuw zou kopen zou het een africa twin of crosstourer dct worden. Maar voornamelijk woonwerk dus dan is de nc een logischere keuze.

Wat ik zeker pluspunten zijn voor mij aan bovenstaande nc750x:

- Handvatverwarming
- Handkappen
- Verhoogd scherm + opzetruitje
- Verhoogd
- Verstralers (idd ali express maar zolang het werkt mooi meegenomen)
- Topkofferrek + zijkofferrek (toch best duur)

Let er wel op dat het zijkofferrek een Givi PL1111CAM is; bedoeld voor Givi Trekker Outback koffers, die zijn ook tweedehands best prijzig. En zover ik weet passen er op dit rek ook niet direct andere zijkoffers.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Let er wel op dat het zijkofferrek een Givi PL1111CAM is; bedoeld voor Givi Trekker Outback koffers, die zijn ook tweedehands best prijzig. En zover ik weet passen er op dit rek ook niet direct andere zijkoffers.

Had ik ook al opgemerkt, maar ik zou toch voor zo’n type koffers gaan in de toekomst dus dan is het rekje nu al meegenomen. Soortgelijke koffers van andere merken zijn jammer genoeg ook zo duur...
 
Nog een vraag ivm verhogen van de nc750x. Hoe gaat dit in zijn werk, duur, moeilijk? Makkelijk weer te verlagen?
 
De 83 cm zadelhoogte van de NC 750 X voelt inderdaad een stuk lager. De meest voor de hand liggende manier van verhogen vind ik het zadel aanpassen. Dat is sowieso voor verbetering vatbaar (want een kuiltje dat je behoorlijk naar voren dwingt) en is gemakkelijk te demonteren (2 boutjes aan de achterzijde). Bovendien krijg je daardoor een meer ontspannen kniehoek. Die blijft hetzelfde als je de ophanging aanpast. Ik heb geen ervaring met aanpassen van de ophanging, maar dat lijkt me niet ideaal (ivm wegligging die standaard prima is).
 
De 83 cm zadelhoogte van de NC 750 X voelt inderdaad een stuk lager. De meest voor de hand liggende manier van verhogen vind ik het zadel aanpassen. Dat is sowieso voor verbetering vatbaar (want een kuiltje dat je behoorlijk naar voren dwingt) en is gemakkelijk te demonteren (2 boutjes aan de achterzijde). Bovendien krijg je daardoor een meer ontspannen kniehoek. Die blijft hetzelfde als je de ophanging aanpast. Ik heb geen ervaring met aanpassen van de ophanging, maar dat lijkt me niet ideaal (ivm wegligging die standaard prima is).
Ik heb hem verlaagd. In het balhoofd voor en in t midden de 2 strippen. Voor mij prima. Ik kom beter met de voeten aan de grond en qua wegligging merk ik echt geen verschil
 
Volgens mij ging de vraag van OSJ over verhogen.....

De uitdaging bij verhogen zit aan de voorkant, achter kan het relatief eenvoudig met andere dogbones worden opgelost.
Kijk eens bij rally raid products, die hebben een aanpassing voor de cb500x in het programma (de level 2 of level 3 kit), dat geeft je een indruk van de moeite en kosten. Voor de nc denk ik niet dat er zo'n kit is.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Nu het toch over banden gaat.. heb n beetje het idee dat mijn Pilot road 4 achterband aan het afslijten is, en dan vierkant B|.. Dus niet echt veel vertrouwen op rechte stukken weg en in bochten kantelt hij "ineens" in, en lijkt steeds erger te worden.

Iemand ervaring met banden die minder snel vierkant worden? Er staat nu +- 11.000km op deze achterband.. profiel is nog gewoon goed. Eventueel de Road 5 proberen? of een heel ander merk?

Beide Bridgestone Battlewing zijn bij mij nog eerste montage. Met de voorband hoop ik de 12.000 servicebeurt te kunnen halen, de achterband haalt zeker meer. Is dat normaal? Ik was gewend dat voor bijna 2x zo lang meegaat als achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan