Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Km stand hoef je je niet druk over te maken NC750 blok is gebaseerd op autotechniek en kan hoge km standen aan.

2e hands prijs is momenteel gewoon hoog.
4800 voor een motor die in 2015 iets meer dan 8000 euro koste (handgeschakeld) is gewoon veel geld.

Wat aandachtpunten:
- is het een DCT of handgeschakeld (dct is duurder)
- heeft ie aantoonbaar zijn onderhoud gehad (48000km beurt is kleppen checken)
- particulier of dealer (bij dealer heb je iets meer zekerheid ivm garantie/wettelijke bescherming)
- hoe zijn de banden, ketting, remblokken/remvloeistof, koelvloeistof en (vergeten de meesten) voorvorkolie
- wat zit er aan accessoires bij, en zou je die er zelf ook op zetten.
- is de motor netjes, geen bouten weg/verrot gedraaid
- altijd proefrijden, en dan even stuur loslaten om om te checken of ie rechtuit loopt
- neem altijd iemand mee die een wat van motoren weet (2 zien meer dan1), of laat hem keuren.

Gezien de prijs verwacht ik dat het particulier is, en als bovenstaand klopt lijkt het me een redelijke vraagprijs.

Ter vergelijking:
Mijn NC750X DCT uit 2017 met 56000 km staal momenteel ook te koop. (op MF en MP)
Mijn vraagprijs is 6800 en het hoogste bod dat ik momenteel heb is 5750.
Beneden de 6000 verkoop ik hem echter niet particulier, dan kan ik hem namelijk beter inruilen als in september mijn nieuwe motor geleverd wordt.
150.000 a 200.000 km moet voor het blok geen probleem zijn, mits goed onderhoud. Overigens heb ik nog nooit een blok opgereden. Belangrijker is dat de electronica (DCT) het vol houdt en het roestduivel zich een beetje inhoudt. Normaliter doe ik een jaar of 20 met een motor (ca 120.000 km), die gewoon in de winter dienst mag doen. Dat heeft in het verleden zelden geleid tot tussentijds dealerbezoek en helemaal niet tot mechanische problemen, hooguit af en toe een prijzige servicebeurt. Liever een keer € 1500 onderhoud dan € 7500 bijbetalen.

Tweedehands prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen vanwege leveringsproblemen van nieuwe modellen. Ik zou mijn exemplaar (2,5 jaar en 16.000 km verder) voor het aankoopbedrag kunnen verkopen (hij is niet te koop, trouwens).
 
Laatst bewerkt:
Normaliter doe ik een jaar of 20 met een motor (ca 120.000 km),
🤔20 jaar.... Mjah dan zal de mijne wel denk ik ook wel op zijn....
De bedoeling is dat ik over ~5 jaar (dan is ie 10) een nieuwe (elektrische)motor haal en deze als pekel-fiets bestem...

Maar gezien ik nu vanochtend al op 98.187Km zat.... en er komende weken er toch naar verwachting wel zo'n 2.000 (minimaal) bij komt...
Zal ik gok ik de 200.000 aan gaan tikken....
 
Oh.... vandaag de 100.000 gepasseerd, vergeten op tijd te stoppen en foto te maken....
1658528101619.png


of zo iets...
1658528163985.png
 
Hoezo veel kilometers? Volgens je tomtom rijd je maar 246 km per jaar. ;)
:+ 8)7Vooruit Ik zal speciaal voor jou
"since 23/01/2017" eens aantikken....
1658819492249.png


en "all time"... al is die hetzelfde als sinds 23-01-2017
1658819531994.png


Slechts ~106 Km minder dan m'n KM teller op de motor aangeeft...
Wat ook logisch is, Tomtom is van 23-01-2017, motor van 17-12-2016...
1 maandje later pas gehaald, en December-Januari nog niet veel gereden....

Had gehoopt deze vakantie meer KM's te maken, helaas besloot mijn linker been van niet.
Inmiddels na 3 dagen rust (en voornamelijk op bed liggen) pijn weg en weer normaal aan het lopen.
Misschien dat ik nog voor het weekend ergens een dagje of 2 weg ga....

:+ Even op en neer naar Oostenrijk ofzo, mijn vignet is immers nog geldig :+
 
HEE! Dat betekent dat de afwijking in de teller bijna gelijk aan null is!
:t Nog nooit eerder meegemaakt

Kwa afstand wel, kwa snelheid zit er nog wel wat afwijking in.
Tussen de 2 en ~10 Km/u bij mij.... afhankelijk van de snelheid die ik rij...
(Duitse Autobahn)
191Km/u op de teller (Berg af, wind mee) zal de 180Km/u zijn van de 22e.

Mijn "record" is 194Km/u op de teller, toen ik (lang geleden) eens wilde testen hoe hard ie kon.... had toen ook geen koffers op de motor zitten.
Wat dat betreft valt 't windvangen van m'n koffers wel mee... of nou ja, zolang je gas bij blijft geven O-)
Ik kon redelijk "hard" van ~175Km/u terug naar ~135Km/u door gewoon 't gas los te laten (en recht overeind te gaan zitten)
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Die topsnelheid wordt in meerdere filmpjes bevestigd. Mooie waarde. Het duurt boven 160 allemaal wel erg lang, maar daar kom ik toch nooit. Wat ik belangrijk vind is de (tussen)acceleratie. Die is tot 140 prima en dat is nou net de snelheid die ik maximaal wil rijden (na 19u of over de grens).
 
Wie van jullie heeft de standaard remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen, en wat is jullie mening daarover?
 
Wie van jullie heeft de standaard remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen, en wat is jullie mening daarover?
Ik, vind het niet direct een verbetering behalve dan dat ik nu m'n remklauw aan de leiding durf te laten hangen terwijl ik blokjes vervan.
 
Wie van jullie heeft de standaard remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen, en wat is jullie mening daarover?
Normaal gesproken moeten de rubberen remleidingen per 5 jaar vervangen worden. Met staalomvlochten ben je daarvan af
 
Dus voor een normale rijder eigenlijk niet de kosten/moeite waard?!
't ziet er mooier uit? En vervangings-interval is "langer" geworden, niet iedere ~5 jaar.... maar eerder 10 of zo...
Helemaal niet meer vervangen zou ik ook niet doen.

Of het echt "harder" aanvoelt kan ik niet goed zeggen, heb 't idee dat mijn rem altijd al wel iets zacht aanvoelden,
in vergelijking tot de leen-motor (ook een NC750x) die ik wel eens mee heb gekregen toen ie nog in Dealer-onderhoud was...


Normaal gesproken moeten de rubberen remleidingen per 5 jaar vervangen worden. Met staalomvlochten ben je daarvan af
Idd normaal per ~ 5 jaar rubberen leidingen vervangen i.v.m. "uitzetten/uitdrogen" rubberen leidingen.
Zou niet zeggen dat je er helemaal vanaf bent, Ik vermoed dat 't rubber nog steeds poreus word en kan gaan lekken.

'T "spontaan" als een ballon uitzetten en geen remdruk opbouwen word door de staal-omvlechting tegen gegaan.

Njah, Remvloeistof zeggen ze ook van iedere 2 jaar vervangen of zoveel ************ Km....
Ik heb de remleidingen als 't ware hetzelfde behandeld.... zoveel jaar vervangen of ****** Km.
 
de kwaliteit van de remvloeistof kan je gewoon testen, elke 2 jaar is echt te snel (wel goed voor de dealer ;-)
ik heb de mijne getest bij 5 jaar oud en de vloeistof was nog goed, maar ik heb het evengoed vervangen.
 
de kwaliteit van de remvloeistof kan je gewoon testen, elke 2 jaar is echt te snel (wel goed voor de dealer ;-)
ik heb de mijne getest bij 5 jaar oud en de vloeistof was nog goed, maar ik heb het evengoed vervangen.
Garantie-voorwaarden van een nieuwe motor... eerste jaar volgens onderhoudsvoorschiften onderhouden.
Daarna stopte de dealer. Uiteindelijk bij mij na ~4 jaar vloeistof pas vervangen (bij 't vervangen van de leidingen).
Dus mjah, 2 jaar is wat kort, maar ligt ook aan omstandigheden.
Ik vermoed als de seal iets slechter was van 't resevoir en hij veel buiten in de regen zou staan dat die 2 jaar (nog steeds wel safe) een heel eind in de richting zou kunnen komen.
 
De remleidingen van mijn NC zijn nu 8 jaar oud en hebben 100000 km ervaring, nog geen moment gedacht dat ze versleten zijn, of dat er verminderde remwerking is. Wel gaat eerdaags de remschijf voor vervangen worden en dan gaan de leidingen ook mee uiteraard….
 
De remleidingen van mijn NC zijn nu 8 jaar oud en hebben 100000 km ervaring, nog geen moment gedacht dat ze versleten zijn, of dat er verminderde remwerking is. Wel gaat eerdaags de remschijf voor vervangen worden en dan gaan de leidingen ook mee uiteraard….
Benieuwd of je dan ook ineens merkt dat je motor beter remt
 
Als je de remleidingen van een 25 jaar oude motor vervangt door staalomvlochten dan merk je dat wel. De huidige motoren hebben veel betere leidingen en gaan veel langer mee.
Ik haal wel elke 2 jaar de gehele remmerij uit elkaar, maak alles schoon, de zuigers en keerringen er weer netjes in met "Bremsenfet" en verse vloeistof er in.
Ververst er wel eens iemand z'n koelvloeistof, dat wordt heel vaak vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan