Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Als je het invetten van de ketting te vervelend zou je die dure “nooit meer ketting smeren” ketting van BMW kunnen overwegen.
Hoef je niks om te bouwen en je kunt wel off-road.
 
Ah, de Regina! Ik heb er voor mijn NC700 eens naar gekeken maar was niet beschikbaar in de juiste maat. Maar wel een mooie ontwikkeling. Ik heb altijd cardan fietsen gehad en dan voelt dat geklieder met spuitbussen toch primitief aan. En het vuile achterwiel ook. Uiteraard heeft een cardan ook nadelen, net als een riem maar het voortdurende onderhoud was een doorn in het oog. Een oplossing als bij de TR1 met een gesloten kettingkast was ook al mooi geweest. Ik weet het, er rijden hele volksstammen met ketting rond die er geen probleem mee hebben maar ik ben waarschijnlijk wat verwend.
 
Ik heb gewoon een OSCO er op, werkt prima.
Als je riem breekt of wat dan ook heb je al weer een probleem.
OSCO 01.jpg


OSCO 02.jpg



OSCO 03.jpg
 
Cardan heb ik nooit stuk gehad (BMW, Guzzi, Yamaha) maar wel gehoord van anderen dat het kan. Een riem kan uiteraard breken maar een ketting ook. Is me op de brommer een keer overkomen. Gelijk stukken metaal uit mijn carter geslagen. Maar een ketting, net als een riem, breekt zelden.
Cardan, riem, ketting, het is net wat je voorkeur is. Helaas wordt de keuze bij de verschillende merken steeds kleiner. Steeds vaker alleen nog maar ketting. Er is een tijd geweest dat je veel keuze had aan cardanfietsen. Riem is/was toch vooral het domein van Harley. En uiteraard rijdt de hele brom/motorscooter wereld er mee rond. Zo slecht zal het dan toch niet zijn?

Een NC is een motor waar praktisch gebruik en zuinigheid voorop staat. Die vraagt toch eigenlijk om een onderhoudsvrije oplossing? Bij de NTV kon het ook. Het hoeft geen cardan of riem te zijn maar een kettingkast of smeersysteem af fabriek was al mooi geweest. Maar ja, de meeste motoren worden als speelgoed gezien en dan maakt het uiteraard niet uit.
 
Ja een cardan had niet gek geweest. Wel duurder en zwaarder, maar vond het ideaal nooit iets te hoeven doen bij de NTV behalve elke 36.000 olie wisselen in de klok.
Denk dat prijsoverweging de reden is waarom de NCs een ketting hebben. Ze zijn namelijk best scherp in de markt gezet volgens mij
 
Niet helemaal, deze beschermt alleen het achterwiel tegen vet. De kettingkast van de TR1 en die van MZ had een oliebad. Daar werd dus de ketting echt in de watten gelegd.
 
Correct, van voor tot achter gesloten.

Bij de MZ gebruik je vet in de kettingkast, olie is te dun. Maar dan kon je met een hele goedkope (non O-ring) ketting zeker 50.000km rijden.

Op de foto zie je de kettingkast, die sluit mooi aan op het motorblok.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220610-172100_Samsung Internet~2.jpg
    Screenshot_20220610-172100_Samsung Internet~2.jpg
    184,9 KB · Weergaven: 27
Volgens mij zijn die dingen ooit uit de mode geraakt omdat de brommer-pubers (brozems) die dingen niet sportief vonden. Racers hadden tenslotte ook geen kettingkast.
 
Geinspireerd hier op het forum ook maar eens een elektrische opener voor de frunk gemaakt. Werkt zo handig, ben er heel blij mee 8-)
 
Superhandig! Heb je ook een link naar de how to want ik kan het niet vinden helaas

12V aftappen van accessoireplug zodat je alleen 12V hebt wanneer contact er op staat.
Door een (waterproof) knop leiden naar een "trunk actuator" van alieExpress ofzo....
De trekkende kant van de actuator maak je met een kabeltje vast aan 't trek-oogje van de huidige frunk-slot-kabel.

Druk je op de knop sluit je het circuit, komt er 12V op de actuator te staan die dan in trekt, door de intrekkende beweging trekt ie aan het kabeltje en daarmee aan het "palletje" van 't sluitmechanisme en daarmee gaat je frunk open.

-----Edit:
:+
Zelfde tekst min of meer als een eerdere post van mij:
(in reactie op)

Overigens een link naar een "kant en klaar kit"
 
Laatst bewerkt:
Daar kwam inderdaad de inspiratie vandaan 8-)

Mooie kit, maar ik was klaar voor ongeveer €30,-
Euro of 5 bij amazon en iets van 25 bij Goedhart voor een relais en de accessoire kabel. Laatste zodat ik niet in de kabelboom vd motor heb hoeven solderen. Zonder die kabel had t denk een tientje ofzo gekost
 
Daar kwam inderdaad de inspiratie vandaan 8-)

Mooie kit, maar ik was klaar voor ongeveer €30,-
Euro of 5 bij amazon en iets van 25 bij Goedhart voor een relais en de accessoire kabel. Laatste zodat ik niet in de kabelboom vd motor heb hoeven solderen. Zonder die kabel had t denk een tientje ofzo gekost
Yup, ik was ook zo voor rond de 10 euro klaar.... (iets duurder waterdicht rvs knopje)
Accessoire-kabel (25 euro) zat er bij mij al in gezien ik 't complete "adventure" pakket had.

-----

Wilde eerst een Kopie sleutel voor de frunk maken maar dat leek me te makkelijk te vergeten... dus met actuator gemaakt...
Nu kan ik tijdens een toertocht tijdens een rood verkeerslicht even snel de frunk open poppen om een doekje voor vizier te pakken of flesje voor slokje water.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
@ KvM: Kijk, dat is nou slim en handig gemaakt! Dat Honda dat niet heeft verzonnen...
Vraagje: hoe open je de tank nu? Bij mij gaat dat met hetzelfde slot dat je hebt vervangen door het knopje.
 
  • Geweldig
Waarderingen: KvM
Bij een NC705S zit het slotje niet daar maar hier:
1656600490185.png


Dat zit er dus nog steeds, en werkt voor zowel de frunk als het achterzadel. Voor dat knopje heb ik een klein gaatje geboord op wat ik een handige plek vond
 
Terug
Bovenaan Onderaan