Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Omdat de motor op temperatuur moet zijn dacht ik?
Correct.
Ik ga me niet in mijn pak hijsen,
Half uur rijden om alles warm te stoken,
DCT resetten, en dan weer naar huis.

Het resetten is iets van 2 minuten.
Dat doe je onderweg even.
 
Ik heb nu wel even genoeg Db-killers.
De meest rechtse gebruik ik voor een weekje Luxemburg.
Deze geven net iets meer roffel dan de originele (de meest linkse).
Killers.jpg
 
Jammer dat je aan de andere kant van het land woont anders hadden we het samen even kunnen doen.
Kleppen stellen kan ik wel met mn ogen dicht maar dit is nieuw voor mij.
🤨
Spanbroek-Sittard is inderdaad een halve tank benzine…. ☺️
Hoe goed is je Engels;
Kun je hiermee uit de voeten??

DCT RESET

  • Start the engine.
  • Select N
  • Stop the engine when hot.
  • While pressing D, switch the ignition on, wait until the yellow ‘engine' symbol goes out on the dash, then release D
  • Press in fast sequence: DDNDN
  • On the dash, the letters D and S should appear together
  • Restart engine, allow it to idle.
  • After a few seconds, the letters D and S should go out.
Job done!
 
Heren/dames,
Ivm wisselen van baan ben ik weer opzoek naar een kilometer vreter voor woon werk. Ik heb al een 2015 nc 750 x gereden voor een 30k km. Dus ik weet dat een weer een X moet worden met DCT. Echter door inflatie zijn alle 2de hand prijzen nogal gestegen, daarbij een droomhuis gekocht recent. Dit wil dus zeggen dat ik even stukje qua budget zit en dat het fijn zou zijn paar 1000 op zak te houden.

Mijn vraag, komende van een 750, ga ik me gigantisch storen aan een 700? Is de 750 de meerprijs echt duidelijk waard? Zo ja, gaat het alsnog een 750 worden.

Het wordt puur voor 120km per dag file rijden.

Nick
 
Heren/dames,
Ivm wisselen van baan ben ik weer opzoek naar een kilometer vreter voor woon werk. Ik heb al een 2015 nc 750 x gereden voor een 30k km. Dus ik weet dat een weer een X moet worden met DCT. Echter door inflatie zijn alle 2de hand prijzen nogal gestegen, daarbij een droomhuis gekocht recent. Dit wil dus zeggen dat ik even stukje qua budget zit en dat het fijn zou zijn paar 1000 op zak te houden.

Mijn vraag, komende van een 750, ga ik me gigantisch storen aan een 700? Is de 750 de meerprijs echt duidelijk waard? Zo ja, gaat het alsnog een 750 worden.

Het wordt puur voor 120km per dag file rijden.

Nick
Heb je je 750X dct nog of ben je momenteel motor-loos?
Als je ‘m nog hebt: hoeveel zou het je kosten om die weer strak en fris te krijgen?
Als de basis nog goed is, dan kun je met een klein deel van de vraagprijs van een jongere okazie weer een paar jaar vooruit.
 
Ik heb op beiden gereden met proefrijden (de 700 zelfs een 35KW) en vond het verschil niet echt noemenswaardig.
Heb dus de 700 gekocht omdat die veel netter was en 1500 goedkoper.
De D/S1/2/3 modus vond ik ook niet zoveel meerwaarde bieden boven de D/S van de 700.
 
DCT RESET
  • Start the engine.
  • Select N
  • Stop the engine when hot.
  • While pressing D, switch the ignition on, wait until the yellow ‘engine' symbol goes out on the dash, then release D
  • Press in fast sequence: DDNDN
  • On the dash, the letters D and S should appear together
  • Restart engine, allow it to idle.
  • After a few seconds, the letters D and S should go out.
Job done!
Dat ziet er simpel uit.
Bedankt voor de info.
 
Na meer dan 100.000 km verdeeld over 2x NC750 X DCT, afgelopen vrijdag na een lange proefrit een andere motor besteld.

De NC750 heeft het altijd prima gedaan maar aangezien ik nu veel minder woonwerk rij, toch gekozen voor een die lichter in gewicht is en wat mij betreft een hogere fun factor heeft.
Ook begon ik het zelf schakelen steeds meer te missen.

Het is een Triumph Tiger 660 sport geworden, die jammer genoeg pas in september komt.
Komende maanden rij ik dus nog op de NC750.
 
Heren/dames,
Ivm wisselen van baan ben ik weer opzoek naar een kilometer vreter voor woon werk. Ik heb al een 2015 nc 750 x gereden voor een 30k km. Dus ik weet dat een weer een X moet worden met DCT. Echter door inflatie zijn alle 2de hand prijzen nogal gestegen, daarbij een droomhuis gekocht recent. Dit wil dus zeggen dat ik even stukje qua budget zit en dat het fijn zou zijn paar 1000 op zak te houden.

Mijn vraag, komende van een 750, ga ik me gigantisch storen aan een 700? Is de 750 de meerprijs echt duidelijk waard? Zo ja, gaat het alsnog een 750 worden.

Het wordt puur voor 120km per dag file rijden.

Nick
Alles went!
De 10% minder vermogen merk je niet. De DCT verbeteringen zijn ook niet dusdanig dat je enorm gaat irriteren aan een 700.
 
Heb je je 750X dct nog of ben je momenteel motor-loos?
Als je ‘m nog hebt: hoeveel zou het je kosten om die weer strak en fris te krijgen?
Als de basis nog goed is, dan kun je met een klein deel van de vraagprijs van een jongere okazie weer een paar jaar vooruit.

Momenteel ben ik straat motorloos. Enduro's haal ik mijn 2 wieler plezier uit. De NC wordt puur transport. Dus de NC heb ik momenteel niet. Deze heb ik in 2017 verkocht.

Ik vond het gewoon echt een fijne woonwerk motor, enige nadeeltje vond ik de ketting. Maar dat went wel. Mijn enduro fietsen hebben meer onderhoud nodig.
 
Ik heb op beiden gereden met proefrijden (de 700 zelfs een 35KW) en vond het verschil niet echt noemenswaardig.
Heb dus de 700 gekocht omdat die veel netter was en 1500 goedkoper.
De D/S1/2/3 modus vond ik ook niet zoveel meerwaarde bieden boven de D/S van de 700.

Dit gevoel had ik dus ook een beetje. Ik ga ook even proberen ergens beide motoren te testen. Liefst op dezelfde dag. Dat ik de 750 had, is ook alweer jaar of 5 geleden.
 
Alles went!
De 10% minder vermogen merk je niet.
Ik kom van een Triumph Tiger 1050 en ik mis de 50% minder vermogen ook niet echt.
Op de snelweg wel eens maar ik rijd toch meestal toeristiek en het gemak van de DCT vind ik geweldig.
Ik ben op een BMW R65 met afgeladen Freebird er achter en duopassagier in Saint Tropez geweest en ook met veel plezier. Dat de koppeling het begaf in Zwitserland op de snelweg was even bijzaak maar in Friburg hebben ze toen even een nieuwe koppeling er in gezet en weer gaan met de Beemer.
 
Heren/dames,
Ivm wisselen van baan ben ik weer opzoek naar een kilometer vreter voor woon werk. Ik heb al een 2015 nc 750 x gereden voor een 30k km. Dus ik weet dat een weer een X moet worden met DCT. Echter door inflatie zijn alle 2de hand prijzen nogal gestegen, daarbij een droomhuis gekocht recent. Dit wil dus zeggen dat ik even stukje qua budget zit en dat het fijn zou zijn paar 1000 op zak te houden.

Mijn vraag, komende van een 750, ga ik me gigantisch storen aan een 700? Is de 750 de meerprijs echt duidelijk waard? Zo ja, gaat het alsnog een 750 worden.

Het wordt puur voor 120km per dag file rijden.

Nick
De lijst van verbeteringen per 2016 is vrij lang. Ik ken de eerste 3 x-types: 700, 750 tot 2016, 750 2016-2020. Daarvan is de laatste mijn favoriet, want:
beter schakelende en koppelende DCT met D, S1 (mijn favo), S2 (voorheen S) en S3;
betere vering (ook beter dan de versie 2021-), 7-voudig instelbaar (weet niet of dat uniek is);
led-verlichting (vooral zichtbaarheid beter);
prettige zadelhoogte (hebben ze t/m 2020 allemaal);
frisser uiterlijk (smaakgebonden).

De vraag is of je dat allemaal moet hebben voor functionele ritten, maar 90% van mijn ritten is dat ook en ik heb gewacht tot mijn spaarpot een NCX van na 2016 toeliet. Die zijn ondertussen soms net zo duur als een nieuwe opvolger, maar wat mij betreft toch fijner. Grootste probleem van de laatste versie (2021-) vind ik het lage zadel en de korte veerwegen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kreeg mijn NC750XD een onderhoudsbeurt. Ik had een leenmotor meegekregen, een 4 cilinder Honda 600cc. Bij 100 km/u draaide die 4.500 toeren. Wel even wennen hoor, want de NC draait bij die snelheid 3.200 toeren. Ik had dus steeds de neiging om nog een keer te schakelen. Trouwens, dat schakelen ging als vanzelf, nog steeds niet verleerd met mijn DCT *D
 
Iemand toevallig deze riem conversie gezien?
Belt Conversion

Lijkt me een mooi setje, niet meer kloten en schoonmaken ketting-vet.
Leuk, omdat het kan.
Maar een riem heeft ook zo wat nadelen.

Een ketting smeersysteem is goedkoper en hoef je ook nooit meer te kloten met kettingvet.
Heb ik op mijn CBF600 gehad.
Alleen vaker je achtervelg poetsen.
Nog geen behoefte gehad om het op mijn NC te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tegenwoordig een riem (F800GT). Goedkoper dan een ketting is het niet maar je hebt, tussen de vervangingen door, geen omkijken naar dat ding. Heel fijn! Alleen is het eigenlijk niet geschikt voor een X waar ook wel eens mee offroad gereden wordt. Prima als je op de weg blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan