Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Met wat stukken abs uit andere kuipdelen is dat echt wel te repareren. Abs kun je erin smelten en met een verfstripper verwarmen tot het zacht wordt, dan kan je het vormen. Dan is het wel zo netjes de hele motor van een nieuw kleurtje te voorzien denk ik.

Is het te doen? Ja

Kan ik het doen? Ja

Kan ik het op korte termijn doen? Nee, heb nog veel liggen en ik ben een nieuwe spuitcabine aan het bouwen...
 
Laatst bewerkt:
Met wat stukken abs uit andere kuipdelen is dat echt wel te repareren. Abs kun je erin smelten en met een verfstripper verwarmen tot het zacht wordt, dan kan je het vormen. Dan is het wel zo netjes de hele motor van een nieuw kleurtje te voorzien denk ik.

Is het te doen? Ja

Kan ik het doen? Ja

Kan ik het op korte termijn doen? Nee, heb nog veel liggen en ik ben een nieuwe spuitcabine aan het bouwen...

Gebruik je dan een willekeurige oude kuip? Of toch liever een identieke kuip waar je dat stukje dan uit zaagt?

Wat versta je onder korte termijn René? Ik ben sowieso eerst van plan om maar eens te rijden, lijkt me een mooie klus voor na de zomer. (als ik het al ga doen, statistisch gezien kom ik elke 2 jaar een auto tegen die mij op een vrij rigoureuze manier van m'n mooie kappen afhelpt)
 
Gebruik je dan een willekeurige oude kuip? Of toch liever een identieke kuip waar je dat stukje dan uit zaagt?

Wat versta je onder korte termijn René? Ik ben sowieso eerst van plan om maar eens te rijden, lijkt me een mooie klus voor na de zomer. (als ik het al ga doen, statistisch gezien kom ik elke 2 jaar een auto tegen die mij op een vrij rigoureuze manier van m'n mooie kappen afhelpt)

Een stuk uit een donorkuip van hetzelfde type maakt het wel een stuk makkelijker natuurlijk, dan hoef je het alleen maar pas te maken en erin te smelten. Maar als je die niet kunt vinden is er van een ander stuk ook wel wat te maken, ik heb wel ergere gaten gerepareerd.

En na de zomer heb ik vast wel tijd, dat is nog zo ver weg ;)
 
Hallo mensen, ik heb advies, of een tip, of kennis :+ nodig wat betreft spuiten...

Nu heb ik zelf niet zo heel veel ervaring met lak spuiten, maar ik ben natuurlijk ook niet gek :+

Ik heb laatst de tank van mijn Honda CL360 in Candy Topaz Orange gespoten, en voor een leek als ik vind ik het behoorlijk geslaagd.

DSCF2440_zpsedh5stje.jpg


Met je neus erop zie je natuurlijk wel wat ruwigheden, maarja, amateur, geen goede spullen, zo be it, ik ben er blij mee :)

Maar waar het dus om gaat... orgineel hoort de tank nog een zwarte bies/2tone dinges te hebben

honda-cl360-4.jpg


Maar ik zit dus zelf erg te twijfelen of ik dat wel moet doen, de tank bevalt me nu ook erg goed, lekker 'clean' (ja, afgezien van de deukjes, maar dat heb ik bewust zo gehouden, hoort erbij vind ik, want fuck plamuur)
Hij moet nog wel in de blanke lak..

Maar... dan vroeg ik me dus af, kan ik de tank, nadat deze in de blanke lak gezet is, 'later' alsnog voorzien van de zwarte bies ?
Mocht ik de tank ooit weer orgineel willen maken..

Bedankt :)
 
Hallo mensen, ik heb advies, of een tip, of kennis :+ nodig wat betreft spuiten...

Nu heb ik zelf niet zo heel veel ervaring met lak spuiten, maar ik ben natuurlijk ook niet gek :+

Ik heb laatst de tank van mijn Honda CL360 in Candy Topaz Orange gespoten, en voor een leek als ik vind ik het behoorlijk geslaagd.

[afbeelding]

Met je neus erop zie je natuurlijk wel wat ruwigheden, maarja, amateur, geen goede spullen, zo be it, ik ben er blij mee :)

Maar waar het dus om gaat... orgineel hoort de tank nog een zwarte bies/2tone dinges te hebben

[afbeelding]

Maar ik zit dus zelf erg te twijfelen of ik dat wel moet doen, de tank bevalt me nu ook erg goed, lekker 'clean' (ja, afgezien van de deukjes, maar dat heb ik bewust zo gehouden, hoort erbij vind ik, want fuck plamuur)
Hij moet nog wel in de blanke lak..

Maar... dan vroeg ik me dus af, kan ik de tank, nadat deze in de blanke lak gezet is, 'later' alsnog voorzien van de zwarte bies ?
Mocht ik de tank ooit weer orgineel willen maken..

Bedankt :)
Ja geen enkel probleem. Kan met alleen 2komp. zwart als je bijv. alleen het zwarte deel maar wil spuiten. Afplakken wat je niet spuit en het te spuiten deel mat schuren. Maar dan heb je een behoorlijke rand tussen beide kleuren. Je kunt ook de hele tank mat schuren het zwarte deel spuiten met basislak (of evt. 2K ) zwart en daarna het geheel in de blanke lak spuiten zodat de overgang tussen de kleuren wat vloeiender is.
 
Bedankt, als er later soms toch zwart overheen gaat, dan natuurlijk ook weer wat lagen blanke lak.. maar een candy lak opschuren is not done, hooguit waar het zwart komt, maar meer niet. Dat ga je terug zien. Tenminste, dat staat op internet :+

Edit, oja, als ik hem later opschuur, schuur ik natuurlijk alleen de blanke lak, dus dan kan het wel O-)

:t
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, als er later soms toch zwart overheen gaat, dan natuurlijk ook weer wat lagen blanke lak.. maar een candy lak opschuren is not done, hooguit waar het zwart komt, maar meer niet. Dat ga je terug zien. Tenminste, dat staat op internet :+

Edit, oja, als ik hem later opschuur, schuur ik natuurlijk alleen de blanke lak, dus dan kan het wel O-)

:t
Dat ligt er maar net aan hoe die candy is aangebracht. Als je de transparant/candy in een blanke basislak over de metallic ondergrond spuit en dit aflakt met blanke lak dan zit de candy onder de blanke lak en kun je die gewoon mat schuren en afspuiten met blank. Zit de candy vermengt in de blanke lak en daarbij ook in de toplaag dan moet je voorzichtig zijn met mat schuren. Licht matteren met scotchbrite kan wel. Het is alleen handiger de toplaag blanke lak niet aan te kleuren.
 
Hoe zit dit dan met wet-sanden/polijsten? Als de candy in de blanke lak meegespoten is betekent het dan dat je het water ziet kleuren van de candy (dus materiaal weghaalt)?
Oftewel voor een goede afwerking altijd blanke lak na de candy spuiten?

En dat je hetzelfde effect hebt zodra je de candy/blanke lak gaat matteren?
 
Die had ik toch ff strakgemaakt , dat ding ziet er nog strak uit! 👍
En dan toch die zwarte bies erop. Mooi.

Echt een ding voor Roloo, de expert op 't cosmetische .😉
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dit dan met wet-sanden/polijsten? Als de candy in de blanke lak meegespoten is betekent het dan dat je het water ziet kleuren van de candy (dus materiaal weghaalt)?
Oftewel voor een goede afwerking altijd blanke lak na de candy spuiten?

En dat je hetzelfde effect hebt zodra je de candy/blanke lak gaat matteren?

Nat of droog maakt feitelijk niet zoveel uit, het gaat erom dat je voorzichtig moet zijn met matteren als de candy in de toplaag zit. Bij droog heb je daar iets meer zicht op, vooral randjes en kantjes zijn vrij snel dunner geschuurd /gepolijst met verkleuring als gevolg van de afgenomen laagdikte candy.

Het is altijd beter te zorgen dat er in de toplaag geen candy zit, dit om verkleuring door verschillende factoren te voorkomen of in ieder geval zo minimaal mogelijk te maken. Zit er in het origineel van overige delen die niet gespoten worden wel kleur in de toplaag, zou je ervoor kunnen kiezen dat ook zo te doen om grotere verschillen na verloop van tijd te voorkomen.
 
Volgens mij is algemeen wel zo dat er na de candy ook wel weer blanke lak wordt aangebracht, dit schijnt de candy trouwens nog meer diepgang te geven. De candy laag zelf, met of zonder extra blankelak aangebracht, mag echt nooit geschuurd worden. Of je moet echt weten wat je doet.

Candy kan ook slecht tegen UV, dus een extra beschermende laag blanke lak is eigenlijk ook een must. En tot slot goed in de wax houden, al dan niet speciale anti UV wax.

Dat is tenminste mijn kennis tot zover wat betreft de candy.
 
Volgens mij is algemeen wel zo dat er na de candy ook wel weer blanke lak wordt aangebracht, dit schijnt de candy trouwens nog meer diepgang te geven. De candy laag zelf, met of zonder extra blankelak aangebracht, mag echt nooit geschuurd worden. Of je moet echt weten wat je doet.

Candy kan ook slecht tegen UV, dus een extra beschermende laag blanke lak is eigenlijk ook een must. En tot slot goed in de wax houden, al dan niet speciale anti UV wax.

Dat is tenminste mijn kennis tot zover wat betreft de candy.

Kan me hier niet in vinden.... :? :N
 
Extreme vormen van verkleuring waarbij de candylaag dusdanig vervaagt waardoor de meestal zilvergrijze metallic ondergrond volledig zichtbaar wordt komen regelmatig voor. Niet aan de binnenzijde van een accudeksel of de onderkant van een tank. In kleuren waarbij een inkt ,zoals vaak gebruikt wordt icm conventionele laksysytemen, als candy/ transparant in de toplaag zit . Iedereen die ooit de moeite heeft genomen verschillende kleurstalen te spuiten waarbij deze inkten gebruikt werden als transparant in een toplaag over een effect ondergrond ( metallic of perl ) en daarbij verschillende methodes heeft gehanteerd en waarbij de div. kleurstalen daarna langdurig werden blootgesteld aan weersinvloeden weet wat de consequenties zijn van een inkt in of vermengt met de toplaag van een kleursysteem: verkleuring . Hoeveel voorbeelden wil je hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven dat ik 1 keer een extreme verkleuring heb gezien in een tank die was gespoten met een getinte topcoat, dus ik ga niet zeggen dat het verhaal over verkleurende candys niet klopt.

Maar dat was wel spuitwerk van zeker 10 jaar oud. Ligt dat wellicht aan de leeftijd van de gebruikte materialen? Met moderne inkten heb ik dat probleem nog nooit gehad eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven dat ik 1 keer een extreme verkleuring heb gezien in een tank die was gespoten met een getinte topcoat, dus ik ga niet zeggen dat het verhaal over verkleurende candys niet klopt.

Maar dat was wel spuitwerk van zeker 10 jaar oud. Ligt dat wellicht aan de leeftijd van de gebruikte materialen? Met moderne inkten heb ik dat probleem nog nooit gehad eigenlijk.
Nou is 10 of 15 jaar niet echt oud en mag er zeker nog geen sprake zijn van heftige verkleuring. Bij inkt /candys verwerkt in de toplaag is die verkleuring bij normaal gebruik eerder regel dan uitzondering bij reparatielakken. Gelukkig is inkt in de toplaag eerder uitzondering dan regel omdat iedere weldenkende spuiter op zijn vingers na kan gaan dat , ook al zou het niet door invloed van licht zijn, er dan wel door veelvuldig poetsen of slijtage verkleuring in die vorm zal ontstaan. Daarom is het een vrij eenvoudig advies de laatste laag/lagen niet te voorzien van een kleurtoevoeging, zeker niet op basis van inkt. Al was het maar om een maximale glansgraad te kunnen halen. Btw , hoeveel anders/moderner zijn de inkten/candys die je nu gebruikt als zo'n 10 jaar geleden? laksystemen voor motorschadeherstel blinken bij mijn weten niet echt uit in innovatie op dat gebied.
 
Wat vampire zegt is precies wat ik ook op internet heb gelezen (en dus is het waar) :+

Candys zijn UV gevoelig(er), dus beschermen met blanke lak, en liefst ook een goede wax coat. Nu had ik bij de autozaak al wax zien staan met heel groot UV protection erop. Dus het lijkt me aan te raden om dat te gebruiken, en waneer niet nodig uit de zon houden.

( ik heb de tank trouwens nog niet in de blanke lak gezet, was koud en had geen zin om de schuur op te stoken, en ik was nog een stickertje vergeten die onder de blanke lak komt :+ )
 
heb parelmoers sneller zien vervagen dan candies, met moderne blanke lakken heb je eigenlijk totaal geen last meer van vervaging. moet ik zeggen dat ik wel alles veel lagen aflak, meer dan 1 laagje.
 
Laatst bewerkt:
Sorry moest wat duidelijk zijn haha

De candy laag zelf, met of zonder extra blankelak aangebracht, mag echt nooit geschuurd worden. Of je moet echt weten wat je doet.


Ook al weet ik wel wat in ongeveer doe O-) Candy of metallic blijf ik af voor er blank op gaat. Hoe zijn jullie ervaringen?

Candy kan vervagen is me verteld ja, dus ik lak dat altijd blank af. heb er nog geen problemen mee gehad maar voorkomen en iets met genezen......

Hoeveel tijd houden jullie er tussen? Ik meestal wel een paar dagen er is me verteld dat anders de candy kan uitlopen in de lak?
 
Sorry moest wat duidelijk zijn haha

De candy laag zelf, met of zonder extra blankelak aangebracht, mag echt nooit geschuurd worden. Of je moet echt weten wat je doet.


Ook al weet ik wel wat in ongeveer doe O-) Candy of metallic blijf ik af voor er blank op gaat. Hoe zijn jullie ervaringen?

Candy kan vervagen is me verteld ja, dus ik lak dat altijd blank af. heb er nog geen problemen mee gehad maar voorkomen en iets met genezen......

Hoeveel tijd houden jullie er tussen? Ik meestal wel een paar dagen er is me verteld dat anders de candy kan uitlopen in de lak?

Als de candy op inkt basis is kun je wel een week wachten, zogauw je er blanke lak op spuit komt de inkt in de blank omhoog, in geval je de inkt aanmaakt met blanke basecoat of puur verspuit. Wat uitdamptijd betreft: de verdunner is bij goed uitdampen tussen de lagen na een uurtje net zo goed verdampt als na een paar dagen.... ervan uitgaande dat je in een spuitcabine met een redelijke temperatuur en luchtsnelheid spuit. Hoe sneller de blank aantrekt, hoe dunner de lagen en iets meer tijd tussen de lagen, des te minder de doorbloeding naarmate de lagen opbouwen. Als je inkt verspuit door het te vermengen met 2 k blanke lak als drager voor de transparant laag is dat risico kleiner na uitharding. Maar zelfs dan loop je het risico dat je, na mat schuren , als je bijv. een witte baan met conventionele basislak op de candy ondergrond spuit deze toch nog iets doorbloed.
 
Dat is een lastige om netjes te krijgen heb het destijds op mijn zxr 400 ook gedaan. Eerst blijven mengen tot ik de goede 2k uni tint had. Daarna beetje bij beetje opgevuld met waterproof terug geschuurd en af gepolijst. Als ik die uren zou moeten rekenen :X

Niet goedkoop helaas.

Je kan er ook een spotrepairtje van maken.


Vraag staat wat mij betreft nog wel open wie dit zou kunnen/willen doen..danwel of iemand een bedrijfje weet in ergens in het land, waar ik dit kan laten uitvoeren...onderstaande geldt nog steeds:


al heb ik overigens nooit aangegeven dat geld een beperkende factor is. Mijn ZXR is technisch in een topstaat...wellicht nog wel beter dan ie de fabriek uit kwam. Ik denk dat ik de laatste 2 jaar minstens 3 keer de dagwaarde aan onderhoud heb besteedt.

voor mij is de zxr dan ook een museumstuk....en stuk sentiment.. voor de lol en voor het woon-werk heb ik andere fietsen .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan