Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
IMG-20200409-WA0005.jpeg

Deze spullen heb ik afgelopen zomer zwart ge-cerakote.
20210401_185241.jpg

De grote deksel heb ik brons gespoten en de waterpomp zwart.

Voordat je aluminium onderdelen spuit moet je ze uitbakken in de oven.
Als je met de C serie spuit kun je deze in de lucht laten uitharden. De H serie moet ook afgebakken worden in de oven.
20210331_184833.jpg
 

Bijlagen

  • 20210401_185241.jpg
    20210401_185241.jpg
    111,3 KB · Weergaven: 9
Goedemorgen mederijders,

Hoelang dien je te wachten voordat de lak lang genoeg is uitgehard om stickers en vervolgens blanke lak te spuiten?

Ik meen dat ik er al meerdere topics over gelezen heb maar ik kan ze helaas nu niet meer vinden..

De tank was klaar maar heeft helaas langs de rand van de (vinyl) stickers blaasjes gekregen.

Het is gespoten bij een spuiterij.
 
Ik wil een keer mijn spaakwielen gaan spuiten of poedercoaten maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik de brons zoals bovenstaand ga gebruiken of dat ik de ze glans zwart poedercoat.
Ik vind die bronze kleur altijd wel een chique/high end uitstraling geven. Bij Glans zwart moet ik meteen denken aan de cheapo velgen van een golf 7 series.
 
Ik bedoelde spaakvelgen van een crossmotor. Ik heb gisteren nieuwe zwarte velgranden besteld en ga de spaken een beetje polijsten. De onderstaande naven zijn gespoten in de brons net als mijn eerdere bericht. De 2de foto is van een bedrijf die dit ook doet. Die 3 kleuren heb ik ook staan. Het wordt dus 1 van die 3 kleuren of glans zwart poedercoat.
0Q7A7458.jpg


CERAKOTE HUBS SET.jpg
 
Goedemorgen mederijders,

Hoelang dien je te wachten voordat de lak lang genoeg is uitgehard om stickers en vervolgens blanke lak te spuiten?

Ik meen dat ik er al meerdere topics over gelezen heb maar ik kan ze helaas nu niet meer vinden..

De tank was klaar maar heeft helaas langs de rand van de (vinyl) stickers blaasjes gekregen.

Het is gespoten bij een spuiterij.
Bij mij gaan er een dag later al stickers op hoor. Zonder te stoken.
 
Goedemorgen mederijders,

Hoelang dien je te wachten voordat de lak lang genoeg is uitgehard om stickers en vervolgens blanke lak te spuiten?

Ik meen dat ik er al meerdere topics over gelezen heb maar ik kan ze helaas nu niet meer vinden..

De tank was klaar maar heeft helaas langs de rand van de (vinyl) stickers blaasjes gekregen.

Het is gespoten bij een spuiterij.
Hangt van een hoop factoren af. Als het onder de UV lamp is uitgestookt in een spuitcabine is het praktisch droog / hard. Maar bij industrie spuiterijen die het droogproces niet op die manier versnellen, telt minimaal 1, eigenlijk 2 dagen als norm. Zelf wacht ik met sticker-achtige klusjes minimaal c.a 1 week.
 
Te snel stickeren geeft risico op oplosmiddelinsluiting in de lak. Komt het zonnetje er dan op te staan heb je kans op blaasjes onder de stickers!
Het is natuurlijk afhankelijk van type lak, laagdikte, drogingsproces e.d. Voor alle zekerheid zou ik een week doordrogen bij kamer temperatuur aanhouden.
 
Heren ik heb een vraag...

Als, ik zeg als... als je een tank spuit met 2-k lak op kleur en tussen elke laag de voorgeschreven tijd laat zitten om uit te dampen, kun je dan eigenlijk direct door met 2k blanke lak? Of moet je de kleurlak eerst laten drogen.... ?

Ben benieuwd... 8-)
 
Waarom zou je een 2K kleur/base spuiten om die vervolgens met een 2K blank af te lakken.

Vergeet niet dat het uithardingsproces bij 1K of 2K lak compleet anders is.

1K verdamping van oplosmiddel.

2K chemische reactie tussen verf en verharder.
 
1K kan niet tegen benzine.
zou je zeggen : de 2K blanke lak wel, maar 1 kras door die lak is voldoende opdat de benzine aan de 1K lak kan

Dat klinkt idd logisch. Maar bij mij gaan er 2 a 3 volle lagen clear over een base heen dus als je een kras hebt die zo diep is dat hij door de clear heen is dan is je base ook al beschadigd en wordt het sowieso overspuiten. Of er nu benzine overheen is gegaan of niet.
 
Ik heb 'm laten drogen en daarna bestickert. Toen 2K blanke lak erover.....dus sticker zit onder 2K lak.
Als je na 1ste laag geen stickers wilt, zou ik toch even wachten met de 2K lak. Kleurlaag moet uitdampen van de oplosmiddelen.
Je zult er ook zeker van moeten zijn dat in de kleurlaag geen imperfecties zitten. Na drogen kun je deze nog wegschuren met korrel 600.
Tank en andere onderdelen met spuitbus gedaan.......
IMG_3079.JPG
IMG_3135.JPG
IMG_3101.JPG
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. 1K kan niet tegen benzine en als er krassen in de blanke lak komen kan de zaak alleen al oplossen door damp.
Als je 2K lak gebruikt, zonder blanke lak er overheen en er komen op een gegeven moment krassen in, en die komen er, kan ik de kleur niet repareren omdat het een eigen gemengde kleur is. Zonder recept. Dus blanke lak er over.

blijft de vraag....

als je spuit met 2-k lak op kleur en tussen elke laag de voorgeschreven tijd laat zitten om uit te dampen, kun je dan eigenlijk direct door met 2k blanke lak? Of moet je de kleurlak eerst laten drogen.... ?
 
Ik denk dat het kan, alleen de droog-/uithardtijd wordt langer.
En een stofvrije spuitomgeving is dan raadzaam.
Ik denk dat ik het gewoon maar ga uitproberen. Zien wat er gebeurt. Ik heb zelf een kleine spuitcabine dus met stof komt het wel goed. Bovendien, zelfs zonder cabine is stof geen probleem. Gewoon zes lagen blank aanbrengen en na uitharding polijsten. Krijg je een 100% mooi resultaat 😎
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan