Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
vraagje; ik wil een kapje overspuiten, hier zit momenteel nog een laag blanke overheen. Is het voldoende om dit goed om te schuren, of moet dit helemaal verwijderd zijn om er een primer op aan te kunnen brengen?
 
vraagje; ik wil een kapje overspuiten, hier zit momenteel nog een laag blanke overheen. Is het voldoende om dit goed om te schuren, of moet dit helemaal verwijderd zijn om er een primer op aan te kunnen brengen?
Gewoon goed (lichtjes) schuren met korrel 500 en of grijze scotch brite totdat ie volledig mat ziet. Als er geen beschsdigingen opzitten die je eruit schuurt en een hele en egalenondergrond van gematteerde blanke lak overhoudt, dan kun je direct met aflak erop zonder primer. (Primer kan wel toegvoegde waarde hebben voor betere hechting en dekking, laatste vooral afhankelijk van de kleur die erop mot komen)
 
Is er iemand die weet hoe poedercoat weer te verwijderen is? Heb de velgen van mijn crosser aantal jaar geleden laten poedercoaten maar al snel bleek dat geen succes te zijn. Overal barsten de schilfers eraf, ik vermoed door het flexen van de velg. Nu ik toch een verse band aan het omleggen ben dacht ik meteen de velg weer blank te maken. Heb de velg in de straalcabine gehad maar dit geeft nauwelijks enig effect. Is er één of ander chemisch goedje wat je erop kunt smeren ofzo om de poedercoat resten te verwijderen?


IMG_20210720_190519.jpg
 
Is er iemand die weet hoe poedercoat weer te verwijderen is? Heb de velgen van mijn crosser aantal jaar geleden laten poedercoaten maar al snel bleek dat geen succes te zijn. Overal barsten de schilfers eraf, ik vermoed door het flexen van de velg. Nu ik toch een verse band aan het omleggen ben dacht ik meteen de velg weer blank te maken. Heb de velg in de straalcabine gehad maar dit geeft nauwelijks enig effect. Is er één of ander chemisch goedje wat je erop kunt smeren ofzo om de poedercoat resten te verwijderen?


Bekijk bijlage 1656539
Heb je gewone afbijt al geprobeerd? Lijkt me dat dat gewoon werkt..
 
Ik heb geen afbijt in huis. En ook geen ervaring met afbijtmiddel. Is iedere afbijt geschikt? Ga ik morgen wel een potje halen.
Chemisch ontlakken, er zijn bedrijven die dit doen.
Als je zelf gaat experimenteren, de Alabastine heb ik niet zulke goeie ervaring mee.
Via werken met merken (website) heb ik afbijt van rustoleum gekocht, die deed het een stuk beter. Met verf weliswaar.
Goed dik eropsmeren en zga luchtdicht inpakken met alufolie oid. Tijdje laten rusten, hoe lang? Geen idee, misschien werkt het met poedercoat welk helemaal niet.
 
Ik heb geen afbijt in huis. En ook geen ervaring met afbijtmiddel. Is iedere afbijt geschikt? Ga ik morgen wel een potje halen.
Ik heb zelf goede ervaring met Rust Oleum NR1 zowel op geverfd maar ook gepoedercoat materiaal. Dik erop smeren, een tijdje laten staan (niet laten drogen) daarna goed met water goed naspoelen. Het kan zijn dat je dit 2/3 keer moet herhalen voor het echt los komt.
Chemisch ontlakken werkt natuurlijk ook erg goed.
 
een goede avond is hier nog iemand die voor mij een tank van een honda ntv kan spuiten voor een nette prijs.
in de kleur zwart met stickers plakken en daar een blanke lak over.
het liefst in de omgeving van Utrecht
 
Iemand enig idee of dit nog te fixen is. Voor de blanke lak was het erg glad. Nu de 2k er ongeveer 12 uur op zit, zie ik het volgende:
2k is er eerst in een dunne laag op gegaan en daarna een wat dikkere laag.
IMG_2589.jpg
 
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een verfspuiter in de buurt van Breda. Mijn oude verfspuiter is met pensioen, de collega die hij aanraadde is er mee gestopt vanwege zijn gezondheid en ik kan zelf nog niet veel in de buurt vinden. Ik zoek een spuiterij die voor mij een zijspanbak, spatborden, tank en wat losse delen in 1 kleur kan spuiten en voorbewerken. Heeft er iemand ervaring met of kennis van een goed adresje hier in de buurt. Het hoeft niet voor niets maar hoofdprijzen zit ik ook niet op te wachtten.

groeten,

Benno van Ham
 
Iemand enig idee of dit nog te fixen is. Voor de blanke lak was het erg glad. Nu de 2k er ongeveer 12 uur op zit, zie ik het volgende:
2k is er eerst in een dunne laag op gegaan en daarna een wat dikkere laag. Bekijk bijlage 1657971
Keer met grijs scotchen voor t oonieiw spuiten.. das voldoende.

Je moet zorgen dat als je spuit je een 'gesloten laag' spuit. Die eerste laag wss te dun.. niet gevloeid.
 
Ook kun je met 2k blanke lak een behoorlijk dikke laag zetten. Mij ervaring ermee was: glanst hij niet tijdens het spuiten, dan wordt hij dat ook niet meer. Dikke 2k blanke lak laag opzetten. Hij druipt ook niet zomaar zoals een 1k lak. Uiteindelijk natuurlijk wel bij echt teveel.
Foto is echt 5min na spuiten.

Uitharden duurt ook vrij lang, maar daarna is het echt strak.

20201007_075808.jpg
 
Meest gebruikte techniek is die van een "tack coat" oftewel een kleeflaag.

Spuit de eerste laag blank een beetje schraal, laat hem 5 a 10 min drogen tot hij kleverig wordt en spuit er dan een volle dikke laag blanke lak overheen.

Doordat die ahw gevangen wordt door de kleeflaag heb je veel minder kans op druipers.
 
Klopt ik heb ook eerst 1 dunne kleeflaag gespoten. 10min gewacht. Daarna een dikke volle laag blanke lak, die meteen moet glansen.
2K spuitbus moet binnen 24uur gebruikt worden. Daarna is hij niet meer te gebruiken.
 
Meest gebruikte techniek is die van een "tack coat" oftewel een kleeflaag.

Spuit de eerste laag blank een beetje schraal, laat hem 5 a 10 min drogen tot hij kleverig wordt en spuit er dan een volle dikke laag blanke lak overheen.

Doordat die ahw gevangen wordt door de kleeflaag heb je veel minder kans op druipers.
Ik ram er altijd 2 mooie volle lagen op :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan