Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Nee dus. Op die gelcoat plakt een wrap voor geen meter is gebleken.
Dat is heel vreemd. Dan simpel even aanschuren met P320, dun laagje nat in nat primer op en aflakken met laagje 2k. Over grondverf zou ik zelf nooit plakken, gewoon nat in nat primer en aflakken met 2k.
Risico met 1k aflakken is inwerking van oplosmiddelen in je de lijm van de folie op je 1k verf.
 
Hallo (expert) spuiters!

Het volgende, ik moet wat spuiten en dat hoeft niet mooi te zijn maar het moer er niet bij +200kmh afwaaien 😉

Het gaat om de volgende delen:
1. Al gespoten tank maar 1 plek met schuifschade.
2. Al gespoten tank maar gedeukt en onder andere plekken waar de lak eraf gesprongen is.
3. Al gespoten kuipen met wat grindschade
4. Ongespoten kuipen met gelcoat, volgens fabrikant “klaar om te spuiten”

Wat is de beste werkwijze als het niet al te mooi hoeft te worden want komt nog een wrap overheen?

1 en 3 zou ik zeggen licht opschuren met korrel ??? en spuiten maar.
2 hoeveel spijt krijg ik als ik die op dezelfde manier behandel? Buiten dat het natuurlijk niet mooi word.
4 ben ik het meest benieuwd naar. Toch ook gewoon opschuren en spuiten maar?
1 en 3.. nijks aan doen en lekker eriverheen wrappen.
2 of niks aan doen of plamuren en ff beetje grondverf over de plamuur
4 niks aan doen. Gewoon wrappen
 
Ik zou 1 en 3 opschuren met korrel 320 om de schade eruit te schuren. Wellicht daarna nog verder schuren met 400 en 500 en grondlak erover.
2 zou ik ook schuren met 320, zorgen dat er een vloeiende overloop is naar waar je zegt dat de lak er af is gesprongen. De deuk zou ik proberen kaal te schuren en daarna te plamuren zodat het weer een mooi glad geheel is. Daarna grondlak.
4 durf ik niet zoveel over te zeggen want het gelcoat zegt me niks..
Ik adviseer niet fijner te wchuren dan p320 alvorens grondlak. 1. Niet nodig, 2. Meer hechtingoppervlak met p320.
 
Kan ook, maar mogelijk dat er dan schuurkrassen zitbaar blijven.
Vandaar dat ik verder zou schuren.
Dan heb je je vorige schuurstappen niet goed uitgeschuurd. Schuurkrassen van p320 zie je niet in filler, en ook niet in nat in nat primer. En zoals @Flying K opmerkt, kans op onthechting wordt alleen groter. Nat in nat kan je eventueel naar P400 gaan maar zeker niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook, maar mogelijk dat er dan schuurkrassen zitbaar blijven.
Vandaar dat ik verder zou schuren.
Nee hoor, bij 320 hoor je echt geen schuurkrassen te zien. Maar misschien praten we langs elkaar heen, heb jij t over echte grondverf of een spuitbusje? Ten tweede, alsje maar lang genoeg rechte krassen maakt op en stuk kun je zelfs met p400 of p500 schuurkassen maken omdst je 'groeven' schuurt. Als er ktistallen op je vel zitten is dst nog erger
 
Dan heb je je vorige schuurstappen niet goed uitgeschuurd. Schuurkrassen van p320 zie je niet in filler, en ook niet in nat in nat primer. En zoals @Flying K opmerkt, kans op onthechting wordt alleen groter. Nat in nat kan je eventueel naar P400 gaan maar zeker niet nodig.

Ik heb ook wel eens schuurfiller over p500 gezet, meestal als ik de voorbewerking maakte schuurde ik de schuurfiller "uitnevelzone" al daarmee, zodat ik met contolepoeder er niet maar naar om hoefse te kijken. Keer mee 500 de nevel gladschuren en gaan. Ij heb nooi onthechting gezien, maar je het kost idd meer tijd en mibder hechtingsoppervlak dus buitrn mijn voorbeeld hierboven beschreven kan ik echt geen reden bedenken waarom je dit zou doen.
 
Ik heb een beschadiging in een kuipdeel gerepareerd met Motip plastic putty. Over de reparatie komt een sticker. De reparatie is daarmee dus uit het zicht. Moet ik de putty nog afwerken met een primer oid of is dit niet nodig.
 

Bijlagen

  • 20240424_084219.jpg
    20240424_084219.jpg
    383,8 KB · Weergaven: 0
Vraagje over bezinetank MB 50.. Jaja ik weet het is een brommer. Maar had net zo goed een motor kunnen zij. Gaat om de benzinetank...Ik heb de tank een paar jaar geleden laten poedercoaten (Honda kleur PB 109 Neptune blue). Helaas stond ik een keer te lassen in de buurt van de benzinetank (was niet zo slim). Maar daardoor zijn er wat las spetjes (hete korreltjes metaal) in de poedercoat laag gebrand.. Had hem dus eigenlijk direct opnieuw moeten stralen en poedercoaten.
Heb er daarna 2 jaar niets aan gedaan. Resultaat: talloze kleine gaatjes in de tank. Heb ik met vloeibaar metaal en hardsolderen kunnen herstellen. Maar poedercoaten is nu dus out of the question.
De herstelde plekken zijn geplamuurd en weer netjes glad geschuurd. Mijn vraag is nu: kan ik met spuitlak direct op de deels gepoedercoate laag spuiten ? Of eerst alles lichtjes opschuren, dan primer, en dan PB 109 spuitlak... Dit is geen RAL kleur. Maar er schijnt in Best een handelaar/winkel te zitten die deze PB 109 honda kleur in spuitbussen verkoopt.
 

Bijlagen

  • IMG_20240424_141829_HDR.jpg
    IMG_20240424_141829_HDR.jpg
    694,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240424_141822_HDR.jpg
    IMG_20240424_141822_HDR.jpg
    546,1 KB · Weergaven: 0
Vraagje over bezinetank MB 50.. Jaja ik weet het is een brommer. Maar had net zo goed een motor kunnen zij. Gaat om de benzinetank...Ik heb de tank een paar jaar geleden laten poedercoaten (Honda kleur PB 109 Neptune blue). Helaas stond ik een keer te lassen in de buurt van de benzinetank (was niet zo slim). Maar daardoor zijn er wat las spetjes (hete korreltjes metaal) in de poedercoat laag gebrand.. Had hem dus eigenlijk direct opnieuw moeten stralen en poedercoaten.
Heb er daarna 2 jaar niets aan gedaan. Resultaat: talloze kleine gaatjes in de tank. Heb ik met vloeibaar metaal en hardsolderen kunnen herstellen. Maar poedercoaten is nu dus out of the question.
De herstelde plekken zijn geplamuurd en weer netjes glad geschuurd. Mijn vraag is nu: kan ik met spuitlak direct op de deels gepoedercoate laag spuiten ? Of eerst alles lichtjes opschuren, dan primer, en dan PB 109 spuitlak... Dit is geen RAL kleur. Maar er schijnt in Best een handelaar/winkel te zitten die deze PB 109 honda kleur in spuitbussen verkoopt.

Theoretisch gezien kan je na goed matteren direct sflakken over de plamuur en de poedercoat. Of je het gewenste resultaat behaalt op deze manier stel ik zeer ten twijfel

Edit:
No offense maar ik zie net je fotos.. dat is echt een bagger klus maat. Dat is nog niet bijna goed genoeg zelfs voor schuurfiller!
 
  • Eens
Waarderingen: G.C.
Vraagje over bezinetank MB 50.. Jaja ik weet het is een brommer. Maar had net zo goed een motor kunnen zij. Gaat om de benzinetank...Ik heb de tank een paar jaar geleden laten poedercoaten (Honda kleur PB 109 Neptune blue). Helaas stond ik een keer te lassen in de buurt van de benzinetank (was niet zo slim). Maar daardoor zijn er wat las spetjes (hete korreltjes metaal) in de poedercoat laag gebrand.. Had hem dus eigenlijk direct opnieuw moeten stralen en poedercoaten.
Heb er daarna 2 jaar niets aan gedaan. Resultaat: talloze kleine gaatjes in de tank. Heb ik met vloeibaar metaal en hardsolderen kunnen herstellen. Maar poedercoaten is nu dus out of the question.
De herstelde plekken zijn geplamuurd en weer netjes glad geschuurd. Mijn vraag is nu: kan ik met spuitlak direct op de deels gepoedercoate laag spuiten ? Of eerst alles lichtjes opschuren, dan primer, en dan PB 109 spuitlak... Dit is geen RAL kleur. Maar er schijnt in Best een handelaar/winkel te zitten die deze PB 109 honda kleur in spuitbussen verkoopt.
Ik neem aan dat je nog verder gaat met schuren en strak maken? 1k spuitbussen zijn ruk.
 
Wrap is niet 100% dekkend dus spuiten sowieso maar verder 👌🏻
Roy, gebruik geen Motip primer dat is dikke rommel. Spuit dat maar eens ergens op, dan krab je het er met je nagel zo af als het droog is. Of je trekt ergens een sticker af en je bent weer terug bij je blanco kuip.

Zelf gebruik ik altijd Finixa Primer filter bij CROP vandaan. Kun je ook lekker dik opzetten en je schuurt er niet zomaar doorheen. Fijne primer.

Ik heb al mijn CRC kuipwerk destijds eerst met thinner afgenomen om
Die vreemde wazige “primer” laag van hun eraf te halen. Dan ff plamuren waar nodig en als je dat wilt natuurlijk, dan mat schuren met 320 ofzo en de primer erop. Primer glad schuren in 2 stappen naar 400 en dan aflakken met 2k. Kost een paar uurtjes tijd en wat bussen verf, maar resultaat is top, mits je de 2k dik genoeg durft op te zetten. Ik zie vaak hele mooie sinaasappel motoren rijden omdat ze de kleur niet dik genoeg durven op te zetten, het moet wel vloeien natuurlijk.
 
Roy, gebruik geen Motip primer dat is dikke rommel. Spuit dat maar eens ergens op, dan krab je het er met je nagel zo af als het droog is. Of je trekt ergens een sticker af en je bent weer terug bij je blanco kuip.

Zelf gebruik ik altijd Finixa Primer filter bij CROP vandaan. Kun je ook lekker dik opzetten en je schuurt er niet zomaar doorheen. Fijne primer.

Ik heb al mijn CRC kuipwerk destijds eerst met thinner afgenomen om
Die vreemde wazige “primer” laag van hun eraf te halen. Dan ff plamuren waar nodig en als je dat wilt natuurlijk, dan mat schuren met 320 ofzo en de primer erop. Primer glad schuren in 2 stappen naar 400 en dan aflakken met 2k. Kost een paar uurtjes tijd en wat bussen verf, maar resultaat is top, mits je de 2k dik genoeg durft op te zetten. Ik zie vaak hele mooie sinaasappel motoren rijden omdat ze de kleur niet dik genoeg durven op te zetten, het moet wel vloeien natuurlijk.
Oke helder. Heb net 1 en ander besteld (bij Crop) maar geen primer. Heb wel nog van die kunststof hechtspul maar dat is niet nodig dus?
En als noob, primer = grondlak of is dat nog weer wat anders?
 
Oke helder. Heb net 1 en ander besteld (bij Crop) maar geen primer. Heb wel nog van die kunststof hechtspul maar dat is niet nodig dus?
En als noob, primer = grondlak of is dat nog weer wat anders?
Als je goeie primer pakt (primer is indd grondverf) heb je geen kunstof hechtspul nodig. Die Finixa die ik noemde hecht ook prima op kunstof.


 
Als je goeie primer pakt (primer is indd grondverf) heb je geen kunstof hechtspul nodig. Die Finixa die ik noemde hecht ook prima op kunstof.


Helder, many thanks. Dan ga ik morgen even thinner halen en kijken of ik ergens een goede primer kan halen want alleen een paar bussen is zonde om te laten verzenden.
 
Vanaf € 50 gratis verzonden. En anders 5,95
Je kan wel even een lokaal schadebedrijf proberen, daar hebben ze altijd wel wat spuitbussen staan voor klein/snel/nood (lees thuis).

Voor 5.95 kun je er toch geen tijd aan besteden? Tenminste voor dat geld ga ik niet opzoek naar een plek waar ik ergens een paar busjes primer kan kopen, maar misschien ben ik te makkelijk 😅🤣

Nee heb maar wat meer besteld in de categorie “komt nog wel van pas”
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Terug
Bovenaan Onderaan