Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben een totale 'spuitnoob' maar ik ben voornemens deze winter en voorjaar een aantal spuitklusjes zelf te gaan doen i.h.k.v. een motor- renovatieprojectje. Ik heb daarom een aantal praktische vragen m.b.t. het spuiten in deze kouder wordende periode.

Mijn garage kan ik d.m.v. één of meerdere petroleumkachels verwarmen tot ongeveer 15 a 20 graden. Ook in de winter. Uiteraard op veilige afstand van spuitgedeelte. Doen of niet?

Dan een vraag over het schuren en spuiten van een topkuip. Die wil ik graag in dezelfde kleur als de motor spuiten. Metallic zwart. Eigenlijk ook om de feeling te krijgen van het spuitwerk, voordat ik de tank, fenders etc onder handen ga nemen. (De topkuip is 'leuk voor erbij').
Met welk schuurpapier kan ik deze het beste opschuren? Welke primer adviseren jullie? Welk merk zwart metallic lak (spuitbus) is van goede kwaliteit om dit te doen?

Dan nog een vraag over het spuiten met compressor. Is een eenvoudige spuitset toereikend of is specialistisch materiaal nodig?
Waar kan ik het beste kijken voor goede lak?

Dank voor eventuele reacties.
 
Sorry, ik ben een totale 'spuitnoob' maar ik ben voornemens deze winter en voorjaar een aantal spuitklusjes zelf te gaan doen i.h.k.v. een motor- renovatieprojectje. Ik heb daarom een aantal praktische vragen m.b.t. het spuiten in deze kouder wordende periode.

Mijn garage kan ik d.m.v. één of meerdere petroleumkachels verwarmen tot ongeveer 15 a 20 graden. Ook in de winter. Uiteraard op veilige afstand van spuitgedeelte. Doen of niet?

Dan een vraag over het schuren en spuiten van een topkuip. Die wil ik graag in dezelfde kleur als de motor spuiten. Metallic zwart. Eigenlijk ook om de feeling te krijgen van het spuitwerk, voordat ik de tank, fenders etc onder handen ga nemen. (De topkuip is 'leuk voor erbij').
Met welk schuurpapier kan ik deze het beste opschuren? Welke primer adviseren jullie? Welk merk zwart metallic lak (spuitbus) is van goede kwaliteit om dit te doen?

Dan nog een vraag over het spuiten met compressor. Is een eenvoudige spuitset toereikend of is specialistisch materiaal nodig?
Waar kan ik het beste kijken voor goede lak?

Dank voor eventuele reacties.
Die kachel blijft een gok, Als die siliconen of andere gekke dingen uitstoot komt dat overal. als je het doet, opwarmen , kachel uit , even wachten en dan afnemen. Zowie bij opstoken even wat eroverheen leggen.
Je moet best wel een beetje compresor hebben om de spuit/ hvlp spuit bij te houden. Ik zou je sproefstuk eerst proberen met een 2k spuitbus.
Luchtvocht afscheider moet ook tussen je spuit en compressor komen , er komt altijd vocht mee in de slang/compressor. Je kunt dat wel berekenen aan de hand van de specs van de spuit en comp.
Als de topkuip verder in tact is en geen steenslag of krassen heeft is een kwestie van schoonmaken, ontvetten ( twee doeken) en opruwen met water en een grijze scotsbrite. Vanuit gaande dat er een 2k verf op zit. Mocht je krassen en butsen moeten uitschuren dan kan dat met 100, opbouwend en geen grotere stappen dan 100 naar de 240/300. Dan primer en liefst ook vuller ,of metteen vuller , naschuren met 800/1000, en in de kleur. Schuren doe je met een blokje , rubber of de palm van je hand, niet drukken met de vingers. Als je vuller moet schuren dan kan daar (heel licht) een nevel van een 1k zwart aanbrengen , vlak voor het beginnen met schuren, wanneer de vuller dus droog is. Dan kan je heel makkelijk zien wanneer het vlak is geschuurd. gr
 
Dank je wel. Daar kan ik heel wat info uithalen!

De kachel is dus enigszins een risico..
Vooralsnog houd ik het dus ook bij spuitbussen want de compressor die ik heb is vrij simpel. Een luchtontvochtiger heb ik nog niet. Dus eerst een andere compressor inc. ontvochtiger etc. aanschaffen lijkt me onnodig als er (om mee te beginnen) ook spuitbussen zijn.

Ook bedankt voor de schuurtips. Er zal zeker het e.e.a. moeten worden bijgewerkt en opgevuld maar in welke mate kan ik morgen pas beoordelen.

Ik ben ook voornemens op zoek te gaan naar een extra kappenset zodat ik het origineel in tact kan laten. Een tank zal wat lastig worden misschien maar de rest moet wel lukken..
 
Dank je wel. Daar kan ik heel wat info uithalen!

De kachel is dus enigszins een risico..
Vooralsnog houd ik het dus ook bij spuitbussen want de compressor die ik heb is vrij simpel. Een luchtontvochtiger heb ik nog niet. Dus eerst een andere compressor inc. ontvochtiger etc. aanschaffen lijkt me onnodig als er (om mee te beginnen) ook spuitbussen zijn.

Ook bedankt voor de schuurtips. Er zal zeker het e.e.a. moeten worden bijgewerkt en opgevuld maar in welke mate kan ik morgen pas beoordelen.

Ik ben ook voornemens op zoek te gaan naar een extra kappenset zodat ik het origineel in tact kan laten. Een tank zal wat lastig worden misschien maar de rest moet wel lukken..
je kunt ook voor een paar tientjes een terras heater van marktplaats halen , kun je heel mooi plaatselijk mee verwarmen
 
Hiet een paar foto's van mijn projectje. Had een tank met krassen en deuken. Nu is hij best mooi geworden. De bevestiging word ook vernieuwd, daar ben ik nog mee bezig. Nu zoek ik nog kit oid om 2 emblemen (zoals foto 2) erop te lijmen. Wat werkt wel en wat werkt niet?
 

Bijlagen

  • VID-20221124-WA0008.mp4
    3,4 MB
  • 20221124_125418.jpg
    20221124_125418.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 60
  • IMG-20221117-WA0018.jpg
    IMG-20221117-WA0018.jpg
    299,8 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20221117-WA0021.jpg
    IMG-20221117-WA0021.jpg
    279,7 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20221117-WA0025.jpg
    IMG-20221117-WA0025.jpg
    186,7 KB · Weergaven: 52
  • IMG-20221117-WA0022.jpg
    IMG-20221117-WA0022.jpg
    173,8 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20221117-WA0023.jpg
    IMG-20221117-WA0023.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 52
  • IMG-20221117-WA0015.jpg
    IMG-20221117-WA0015.jpg
    154,9 KB · Weergaven: 51
  • IMG-20221117-WA0014.jpg
    IMG-20221117-WA0014.jpg
    290,1 KB · Weergaven: 50
  • IMG-20221117-WA0016.jpg
    IMG-20221117-WA0016.jpg
    169,6 KB · Weergaven: 55
  • IMG-20221117-WA0031.jpg
    IMG-20221117-WA0031.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 55
  • IMG-20221117-WA0028.jpg
    IMG-20221117-WA0028.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 57
Dat ziet er deftig uit weer , profi.
Als ik iets moest plakken en er nooit meer af hoeft deed ik dat met sikaflex waar je ook ramen mee in de auto plakt, dat heb je ook wel in een wat goedkopere vorm van pattex.
 
netjes , wat ik alleen nooit zo goed begrijp is waarom mensen de veel te grote originele tank er op laten zitten als ze een motor verbouwen ,
vaak zijn de verhoudingen weg en dat vind ik jammer
 
Tja, das een kwestie van smaak. Bij 1000cc, een groot blok en een (te) grote berijder, is een kleine tank pas echt lullig😉. Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat mensen weinig fantasie hebben en alles van caferacer.com bestellen. De meeste van die Yamaha's zien er na verbouwing het zelfde uit. Zelfde uitlaatsysteem, zelfde smalle tank, zelfde spaakwielen, gouden voorpootjes enz.(ziet er wel tof uit natuurlijk) Zelf vind ik het leuk dat je aan de wielen, de tank en de voorpootjes nog goed kan zien dat dit ooit een kameel/lastdier was.
 
Klopt de tank is zelfde kleur, kon geen helm in de pude kleur kopen dus heb mn tank laten spuiten. De tank heeft alleen "iets" meer glans enof is gewoon heel glad terwijl mn helm minder glans heeft en ruwer voelt
Hehe ja dat zie ik so idd ook, maar de kleur is goed. Een kleur namengen tov een bestawnd iets is een kunst. Als je dst kan als spuiter zit je op t goede niveau
 
Tja, das een kwestie van smaak. Bij 1000cc, een groot blok en een (te) grote berijder, is een kleine tank pas echt lullig😉. Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat mensen weinig fantasie hebben en alles van caferacer.com bestellen. De meeste van die Yamaha's zien er na verbouwing het zelfde uit. Zelfde uitlaatsysteem, zelfde smalle tank, zelfde spaakwielen, gouden voorpootjes enz.(ziet er wel tof uit natuurlijk) Zelf vind ik het leuk dat je aan de wielen, de tank en de voorpootjes nog goed kan zien dat dit ooit een kameel/lastdier was.
ik denk dat dat komt omdat de meeste mensen zelf niets kunnen en daarom alles moeten bestellen
 
Ik denk daarentegen dat veel mensen denken dat ze iets unieks kopen en later bij een treffen of iets hun fiets maal 100 tegenkomen
zou ook kunnen inderdaad , ik snap wel dat ze dat doen hoor , is ook wel logisch, maar inderdaad lijkt al die verbouwde zooi wel op elkaar , net als die idiote rode wielen in al die zogenaamde bobbers 🤣 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan