Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Verf altijd verdunnen.

Het is simpel.. maak je 2:1 of 3:1 of wat dan ook aan dan tel je je totaal aantal delen, 3+1 is 4 delen . Dus bij 3:1 heb je 3 delen verf en 1 deel verharder. Als je voor elk deel 25mL pakt dan kom jenop 4x25 is 100 mL. Als je dan 10% moet verdunnen doe je nog 10 mL bovenop deie 100 en heb je dus 110mL spuitklaar. Mis rekenen kan haast niet.. dat is echt heel dom (sorry dat ik het zeg)


Soms staat er ook 3:1:1... oid... dan geldt t zelfde (5 delen in totaal dus laten we 100mL maken) dna maak je 60mL verf, 20mL verharder en 20mL verdunner.

Bij ppg zie je bij de niwue laklijnen nu vaak 0.6 delen verdunning dua dat zou bovenstaand op 12mL uitkomen en 92mL spuitklaar als je de rest gelik houdt
 
Verf altijd verdunnen.

Het is simpel.. maak je 2:1 of 3:1 of wat dan ook aan dan tel je je totaal aantal delen. Dus bij 3:1 heb je 3 delen verf en 1 deel verharder. Als je voor elk deel 25mL pakt dan kom jenop 4x25 is 100 mL. Als je dan 10% moet verdunnen doe je nog 10 mL bovenop deie 100 en heb je dus 110mL spuitklaar. Mis rekenen kan haast niet.. dat is echt heel dom (sorry dat ik het zeg)


Soms staat er ook 3:1:1... oid... dan geldt t zelfde (5 delen in totaal dus laten we 100mL maken) dna maak je 60mL verf, 20mL verharder en 20mL verdunner.

Bij ppg zie je bij de niwue laklijnen nu vaak 0.6 delen verdunning dua dat zou bovenstaand op 12mL uitkomen en 92mL spuitklaar als je de rest gelik houdt
Cromax truckline is zelfs 0,4, 0,5 of 0,7 verdunnen (en bij grotere klussen cuppen we met een viscositeitsmeter).
 
Vraag:

Ik heb mijn motor geschuurd.
Daarna Motip grondverf gespoten.
Tenslotte 2k lak gerold (2 lagen)

Nu voelt de lak erg grof aan.

Had ik na de grondverf eigenlijk weer moeten schuren (is nu te laat....)

Kan ik de lak nog glad aan laten voelen?
(Wil nog 2 lagen lak aanbrengen met een viltroller)

Moet ik nu eerst de huidige laklaag schuren?
En zo ja, met welke korrel?
 
Vraag:

Ik heb mijn motor geschuurd.
Daarna Motip grondverf gespoten.
Tenslotte 2k lak gerold (2 lagen)

Nu voelt de lak erg grof aan.

Had ik na de grondverf eigenlijk weer moeten schuren (is nu te laat....)

Kan ik de lak nog glad aan laten voelen?
(Wil nog 2 lagen lak aanbrengen met een viltroller)

Moet ik nu eerst de huidige laklaag schuren?
En zo ja, met welke korrel?
Tuurlijk had je de grondverf moeten schuren, alleen al voor een betere hechting. Als je nat in nat grondverf gebruikt en hij is heel vlak gespoten dan hoeft het niet. Schuur het stuk glad( je gaat hier en daar de grondverf zien doorkomen) en terug een paar laagjes verf erover.
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Vraag:

Ik heb mijn motor geschuurd.
Daarna Motip grondverf gespoten.
Tenslotte 2k lak gerold (2 lagen)

Nu voelt de lak erg grof aan.

Had ik na de grondverf eigenlijk weer moeten schuren (is nu te laat....)

Kan ik de lak nog glad aan laten voelen?
(Wil nog 2 lagen lak aanbrengen met een viltroller)

Moet ik nu eerst de huidige laklaag schuren?
En zo ja, met welke korrel?
Met eern heel fijne korrel opschuren (2500-3000) en dan aflakken. Volgens mij moet je lak ook met een schuimroller ipv vilt aanbrengen. Eventueel polijsten als het klaar is?

Ik ken iemand die spuit altijd heel dik, eventuele druipers polijst hij daarna weg. Beetje onorthodoxe methode maar werkt wel.
 
Met eern heel fijne korrel opschuren (2500-3000) en dan aflakken. Volgens mij moet je lak ook met een schuimroller ipv vilt aanbrengen. Eventueel polijsten als het klaar is?

Ik ken iemand die spuit altijd heel dik, eventuele druipers polijst hij daarna weg. Beetje onorthodoxe methode maar werkt wel.
800/ 1000 is prima goed, met zulke hoge nummers ben je even bezig en is niet nodig
 
Met eern heel fijne korrel opschuren (2500-3000) en dan aflakken. Volgens mij moet je lak ook met een schuimroller ipv vilt aanbrengen. Eventueel polijsten als het klaar is?

Ik ken iemand die spuit altijd heel dik, eventuele druipers polijst hij daarna weg. Beetje onorthodoxe methode maar werkt wel.
Kwam adviezen tegen om een schuimroller te gebruiken en andere adviezen om een viltroller te gebruiken.

Gekozen voor een viltroller omdat dat het advies was van diverse verfspecialisten.

Ga hem niet polijsten.
Het is "maar" een circuitmotor...
De belangrijkste reden is eigenlijk dat ik er het geduld niet voor heb en dan dus niet alle stappen van het polijsten goed ga doen.
 
Kwam adviezen tegen om een schuimroller te gebruiken en andere adviezen om een viltroller te gebruiken.

Gekozen voor een viltroller omdat dat het advies was van diverse verfspecialisten.

Ga hem niet polijsten.
Het is "maar" een circuitmotor...
De belangrijkste reden is eigenlijk dat ik er het geduld niet voor heb en dan dus niet alle stappen van het polijsten goed ga doen.
Probeer je nu de andere , dan weet je verschil, ik
Spuit zoiets gewoon met 2k spuitbus
 
Kwam adviezen tegen om een schuimroller te gebruiken en andere adviezen om een viltroller te gebruiken.

Gekozen voor een viltroller omdat dat het advies was van diverse verfspecialisten.

Ga hem niet polijsten.
Het is "maar" een circuitmotor...
De belangrijkste reden is eigenlijk dat ik er het geduld niet voor heb en dan dus niet alle stappen van het polijsten goed ga doen.
Ben wel benieuwd naar het resultaat
 
Vanavond met scotch bride voorzichtig geprobeerd de oneffenheden weg te schuren en de lak wat gladder te maken.

Dat lijkt redelijk gelukt.
Morgen in zonlicht even kijken.
Evt. morgenochtend nog een 4e laklaag erop.

Eind volgende week gaat de motor naar Nippon Bikes, voor een algemene inspectie, powercommander evt. afstellen en quickshifter monteren.

Daarna alles monteren, dan de delen waar de racenummers moeten komen, zwart spuiten en als laatste enkele zwarte stickers erop plakken.
 
Vanavond met scotch bride voorzichtig geprobeerd de oneffenheden weg te schuren en de lak wat gladder te maken.
Als de laklaag nog voldoende dik is kun je de sinaasappelhuid natschuren met 1000-1500-2000 (en optioneel) 3000. Daarna met een (liefst excentrische) polijsttol erover om hem weer naar hoogglans te brengen. Dat doen ze in de automotive wereld ook.

Ben overigens benieuwd naar het effect van de scotchbrite. Dat lijkt me eerlijk gezegd geen ideaal spul voor deze toepassing? Je wil tenslotte alleen de "toppen" vlakken. Scotchbrite heeft de eigenschap dat het flexibel is. Daardoor schuurt het de hoge én de lage delen van je lak.
 
Vanavond met scotch bride voorzichtig geprobeerd de oneffenheden weg te schuren en de lak wat gladder te maken.

Dat lijkt redelijk gelukt.
Morgen in zonlicht even kijken.
Evt. morgenochtend nog een 4e laklaag erop.

Eind volgende week gaat de motor naar Nippon Bikes, voor een algemene inspectie, powercommander evt. afstellen en quickshifter monteren. Oftewel.. hier gaat ie absoluuut niet gladder van worden. Nu heb je echt schuurpapier nosignal dan niet op machine

Daarna alles monteren, dan de delen waar de racenummers moeten komen, zwart spuiten en als laatste enkele zwarte stickers erop plakken.
Hehe je doet t precies verkeerd. Scotch brite is juist ontworpen om met de ondergrond (dus ook eventuelr oneffenheden) mee te bewegen.
 
Als de laklaag nog voldoende dik is kun je de sinaasappelhuid natschuren met 1000-1500-2000 (en optioneel) 3000. Daarna met een (liefst excentrische) polijsttol erover om hem weer naar hoogglans te brengen. Dat doen ze in de automotive wereld ook.

Ben overigens benieuwd naar het effect van de scotchbrite. Dat lijkt me eerlijk gezegd geen ideaal spul voor deze toepassing? Je wil tenslotte alleen de "toppen" vlakken. Scotchbrite heeft de eigenschap dat het flexibel is. Daardoor schuurt het de hoge én de lage delen van je lak.
Wat een kutkorrels allemaal, als er geschiurd moet worden voor oonieuw af te lakken zou ik niet veel verder gaan dan 500-600. Duet al lsnf genoeg. Blankenlak matteren voor t uitspuiten doe ik met 800 op donkere kleuren en 1000 op zilvers (just in case). Hoe groffer je schuurt hoe makkelijker je de structuur er ook uit haslt..
 
Zo zie je maar weer, ik moet hier niet mijn werk van maken.... _O-

Is mijn gepruts nu zoals ik van tevoren had verwacht?
Nee, alles behalve, wanneer ik het vergelijk met het werk van anderen....

Maar is het goed genoeg voor een circuitmotor uit 2001?
Ja, voor mij wel, want zoals het hoort bij een circuitmotor (...) is die op 5 meter afstand best wel mooi :Y
De sinasappelhuid en oneffenheden vallen op die afstand toch minder op.....
 
Vanavond met scotch bride voorzichtig geprobeerd de oneffenheden weg te schuren en de lak wat gladder te maken.

Dat lijkt redelijk gelukt.
Morgen in zonlicht even kijken.
Evt. morgenochtend nog een 4e laklaag erop.

Eind volgende week gaat de motor naar Nippon Bikes, voor een algemene inspectie, powercommander evt. afstellen en quickshifter monteren.

Daarna alles monteren, dan de delen waar de racenummers moeten komen, zwart spuiten en als laatste enkele zwarte stickers erop plakken.
Goed adres. Capabele gasten :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Zo zie je maar weer, ik moet hier niet mijn werk van maken.... _O-

Is mijn gepruts nu zoals ik van tevoren had verwacht?
Nee, alles behalve, wanneer ik het vergelijk met het werk van anderen....

Maar is het goed genoeg voor een circuitmotor uit 2001?
Ja, voor mij wel, want zoals het hoort bij een circuitmotor (...) is die op 5 meter afstand best wel mooi :Y
De sinasappelhuid en oneffenheden vallen op die afstand toch minder op.....
Gewoon snel rijden. Ziet niemand iets ;)
 
  • Haha
Waarderingen: jbt
O.a. die opmerkingen over schuren met korrels 2500-3000 ter voorbereiding voor volgende spuitbeurten.

Maar gewoon in het algemeen. Ik ken dit soort discussies ook in de technische topics en vraag me af hoe je zoiets kunt voorkomen. Advies van bijvoorbeeld "Flying K" kan echt wel voor waar aangenomen worden en zo zijn er nog wel een paar maar hoe kan er onderscheid gemaakt worden in de beroepsspuiters en degenen die maar wat lullen?
 
O.a. die opmerkingen over schuren met korrels 2500-3000 ter voorbereiding voor volgende spuitbeurten.

Maar gewoon in het algemeen. Ik ken dit soort discussies ook in de technische topics en vraag me af hoe je zoiets kunt voorkomen. Advies van bijvoorbeeld "Flying K" kan echt wel voor waar aangenomen worden en zo zijn er nog wel een paar maar hoe kan er onderscheid gemaakt worden in de beroepsspuiters en degenen die maar wat lullen?

Dat bedoel ik dus, net een heel verhaal neergeplemd met de tip om niet naar mensen zoals ik te luisteren maar naar professionals. Kan het gelijk weghalen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan