Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Misschien al even oud nieuws maar ik zag dat GL paints in Oud Beijerland weer actief is? Dat was ooit 1 van de beste custom spuiters van Nederland totdat de eigenaar zijn pik achterna ging en voor een vrouw naar Zuid Amerika emigreerde.

Moet hij zelf weten natuurlijk maar die heeft toen een zooi klanten laten vallen zeg, hoeveel werk ik destjds niet gehad heb om af te maken of om het haastige broddelwerk te herstellen, niet normaal.

Maar ik zag wat recent Zundapp special paint werk voorbij komen wat daar pas gespoten was en dat zag er toch weer fantastisch uit.
 
Conventioneel. Het is geen metallic of parelmoer, het had een andere naam, maar die weet ik niet meer..

Het is een kleur van BMW: Twilight Purple P28
Zal wel xirallic zijn dan (synthetische pearl) is transparanter en helderder. Sta er van te kijken dat er een zwarte onderkleur op moet. Zal wel idee zijn om een een donkere flop te geven. Je weet dat je metallics/mica's etc een nevellaag moet geven he?
 
Misschien al even oud nieuws maar ik zag dat GL paints in Oud Beijerland weer actief is? Dat was ooit 1 van de beste custom spuiters van Nederland totdat de eigenaar zijn pik achterna ging en voor een vrouw naar Zuid Amerika emigreerde.

Moet hij zelf weten natuurlijk maar die heeft toen een zooi klanten laten vallen zeg, hoeveel werk ik destjds niet gehad heb om af te maken of om het haastige broddelwerk te herstellen, niet normaal.

Maar ik zag wat recent Zundapp special paint werk voorbij komen wat daar pas gespoten was en dat zag er toch weer fantastisch uit.
Mss is ie wel uitgespoten in zuid amerika hehe.... :p
 
Zal wel xirallic zijn dan (synthetische pearl) is transparanter en helderder. Sta er van te kijken dat er een zwarte onderkleur op moet. Zal wel idee zijn om een een donkere flop te geven. Je weet dat je metallics/mica's etc een nevellaag moet geven he?
Dat was het inderdaad!
Ja van die nevellaag wist ik
 

Bijlagen

  • IMG_20231008_135453.jpg
    IMG_20231008_135453.jpg
    152 KB · Weergaven: 4
100 spuitbeurten??
Bij mij is ie soms met 2 klussen al klaar.
Truckchassis, industrie, boot en zo _O-
Hehe ja kan ik me voorstellen! Vaak ook veel 2k natuurlijk en van die zware drab. Zeker als je veel baxkspray hebt (holle stukken chassis) gaat t hard natuurlijk. Met vlakke panelen (autoschade herstel en motirfietskapjes) is t vaak wel goed te doen
 
Dat was het inderdaad!
Ja van die nevellaag wist ik
Oke leuk!

Waarom laat je t allenaal zo lang liggen? Normaal spuit je de vokgende de laag vasecoat als die daaronder droog voelt (idem met nevellaag afhankelijk per merk of t nat of droog moet). En ala dan alles weer goed droigt voelt (ff koffietje drinken mss) kun je meteen door met de blank lak. Nu ligt t maar uren/dagen stof te happen tussendoor...
 
Oke leuk!

Waarom laat je t allenaal zo lang liggen? Normaal spuit je de vokgende de laag vasecoat als die daaronder droog voelt (idem met nevellaag afhankelijk per merk of t nat of droog moet). En ala dan alles weer goed droigt voelt (ff koffietje drinken mss) kun je meteen door met de blank lak. Nu ligt t maar uren/dagen stof te happen tussendoor...
Het gaat inderdaad allemaal langzaam. Maar het is de eerste keer dat ik het doe.
Heb maar 1 spuitpistool en nog een gezin draaiende te houden.
Plus zit met een burn out thuis, dus energielevel is 0,0 en heel weinig concentratie.

Vandaar dat het allemaal op een laag tempo gaat, maar dat is niet erg. Heb de energie niet op het moment om te rijden helaas.

Moet nu nog 2 kappen in kleur spuiten en dan begin ik met de blanke lak. Dus beetje afhankelijk van mijn hoofd hoop ik dinsdag/woensdag alles klaar te hebben qua spuitwerk.

Dan kan de motor zelf in onderhoud, wel zo makkelijk als alles er al af is.
 
Het gaat inderdaad allemaal langzaam. Maar het is de eerste keer dat ik het doe.
Heb maar 1 spuitpistool en nog een gezin draaiende te houden.
Plus zit met een burn out thuis, dus energielevel is 0,0 en heel weinig concentratie.

Vandaar dat het allemaal op een laag tempo gaat, maar dat is niet erg. Heb de energie niet op het moment om te rijden helaas.

Moet nu nog 2 kappen in kleur spuiten en dan begin ik met de blanke lak. Dus beetje afhankelijk van mijn hoofd hoop ik dinsdag/woensdag alles klaar te hebben qua spuitwerk.

Dan kan de motor zelf in onderhoud, wel zo makkelijk als alles er al af is.
Kijk ook even in je TDS (technische blad) van je base hoelang je basecoat open mag blijven staan voor het blanke lak spuiten.
Vaak is dat maar 48 uur.
Daarna is er kans op onthechting van je blanke lak op termijn.
 
Check de TDS van het product :+

Meestal is goed mat = klaar voor volgende laag.
Maar hangt er ook vanaf hoe dik je spuit.
Hehe can't argue with that! Ik dacht ff omdat t transpoetmiddel (thinner) ook het oplosmiddel (thinner) is dst t tussen de lagen baecoat mss helemaal niet uitmaakt of je er lang mee wacht qua hechting. Bij watergedragen zit het iets anders natuurlijk. Als je water eruit kun je de verf niet meer opweken dmv water.
 
Het gaat inderdaad allemaal langzaam. Maar het is de eerste keer dat ik het doe.
Heb maar 1 spuitpistool en nog een gezin draaiende te houden.
Plus zit met een burn out thuis, dus energielevel is 0,0 en heel weinig concentratie.

Vandaar dat het allemaal op een laag tempo gaat, maar dat is niet erg. Heb de energie niet op het moment om te rijden helaas.

Moet nu nog 2 kappen in kleur spuiten en dan begin ik met de blanke lak. Dus beetje afhankelijk van mijn hoofd hoop ik dinsdag/woensdag alles klaar te hebben qua spuitwerk.

Dan kan de motor zelf in onderhoud, wel zo makkelijk als alles er al af is.
No stress! Gewoon lekker rustig aan doen! Als je t hobbiematig doet is de lol er anders ook snel vanaf ;).
 
Hehe can't argue with that! Ik dacht ff omdat t transpoetmiddel (thinner) ook het oplosmiddel (thinner) is dst t tussen de lagen baecoat mss helemaal niet uitmaakt of je er lang mee wacht qua hechting. Bij watergedragen zit het iets anders natuurlijk. Als je water eruit kun je de verf niet meer opweken dmv water.
Als je conventionele base echt te dik spuit kan je idd een eerdere laag opwerken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan