Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Goedemorgen zou er binnenkort een All road ala bmw1000xr van Triumph komen??Met motorblok van de rs of rr erin?Tiger sport 1200rs rr ofzo?Zou wel willen hebben😋
 
Goedemorgen zou er binnenkort een All road ala bmw1000xr van Triumph komen??Met motorblok van de rs of rr erin?Tiger sport 1200rs rr ofzo?Zou wel willen hebben😋
Ja, dát is een goed idee 😎 👍.
BMW heeft hem, Kawasaki, Suzuki, dus Triumph kan eigenlijk niet achter blijven ☺️.
En dan liefst met de " oude huilende" symmetrische Triple 😎.
Dan maar iets minder koppel, maar wel het heerlijke geluid ☺️
 
Wie heeft ervaring met stuurverhogers?

Als ik gewoon zit dan is het niet nodig maar als ik rechtop sta dan kom ik niet bij het stuur. Iemand enig idee wat de maximale hoogte is zonder overige aanpassingen (kabels verlengen en dergelijke) te hoeven doen?

Het heeft even geduurd voordat ik tot aanschaf ben over gegaan. Maar 12 februari besteld en gisteren in huis. Vandaag gemonteerd (nog niet gereden):

33DD4888-B0E3-4DEE-B045-147FEF3DC7E5.jpeg


Het gaat overigens om de 2” (5cm) versie. Ik heb niks aan de bekabeling hoeven doen en ook het stuur kan gewoon maximaal beide kanten op zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd voordat ik tot aanschaf ben over gegaan. Maar 12 februari besteld en gisteren in huis. Vandaag gemonteerd (nog niet gereden):

Bekijk bijlage 1976525

Het gaat overigens om de 2” (5cm) versie. Ik heb niks aan de bekabeling hoeven doen en ook het stuur kan gewoon maximaal beide kanten op zonder problemen.

Mag ik vragen waarom je voor deze gekozen hebt?
Ik ben namelijk ook aan het kijken om mijn stuur te verhogen en gaat mijn voorkeur (op dit moment) uit naar die van SW-Motech. (zie foto)

Persoonlijk lijkt mij deze constructie namelijk wat minder handig/veilig. Op 2 plaatsen dient je stuur vastgemaakt te worden en is het nu mogelijk dat je stuur op 2 verschillende bevestigingpunten gaat draaien/verschuiven cq lostrillen, zou je denken.

53922.jpg
 
Mag ik vragen waarom je voor deze gekozen hebt?
Ik ben namelijk ook aan het kijken om mijn stuur te verhogen en gaat mijn voorkeur (op dit moment) uit naar die van SW-Motech. (zie foto)

Persoonlijk lijkt mij deze constructie namelijk wat minder handig/veilig. Op 2 plaatsen dient je stuur vastgemaakt te worden en is het nu mogelijk dat je stuur op 2 verschillende bevestigingpunten gaat draaien/verschuiven cq lostrillen, zou je denken.

Ik wilde in ieder geval een setje waarbij het stuur naast dat het omhoog kwam ook naar voren/achter te verstellen is. @Dennis_H en @MBKNLD gaven aan goede ervaring te hebben met de Rox risers dus ben ik daar naar gaan kijken. Dit voldeed aan mijn wensen.

Ik begrijp wat je bedoeld met de constructie maar ik ben niet bang dat het los komt o.i.d. Het zit nu echt wel goed vast. Maar in het begin hou ik het natuurlijk wel goed in de gaten of het ergens los komt te zitten ;)
 
Rox risers worden veel gebruikt in de cross en enduro en hebben zich wel bewezen. Bij goede montage leveren ze echt geen problemen op.
 
Inmiddels heb ik er zo'n tienduizend kilometer mee gereden, en ze zitten nog als een huis. Na montage was ik er al even met mijn volle (niet onaanzienlijke) gewicht aan gaan hangen, gaf geen krimp. Ook ben ik vaak genoeg staand over drempels en andersoortige heuveltjes gereden, al leunend op het stuur. Die dingen gaan echt nergens heen. :t

Montage is inderdaad wel een dingetje, de basis zit er vast in, maar je moet natuurlijk zorgen dat de draaibare delen waterpas staan. Anders staat je stuur scheef. Dus dat heb ik ook zo gedaan, met een waterpas. :+
 
Ik zit te denken om de BMW gedag te zeggen en een nieuwe 1200 tiger te kopen, de bmw is nu 10 jaar oud en met gemiddeld 5000 km per jaar kan die nieuwe tiger ook wel weer een poos mee
 
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Heb je de nieuwe GS1300 al kunnen proefrijden en heb je kunnen vergelijken met de Tiger 1200 ?
Ik ben een Triumph liefhebber, maar ik weet evengoed dat een GS een steengoede motor is, en dat het voor de liefhebbers lastig kan zijn om af te kicken van de boxer en de telelever? Ik ben dus benieuwd vanwaar je interesse komt voor de Tiger
 
Heb je de nieuwe GS1300 al kunnen proefrijden en heb je kunnen vergelijken met de Tiger 1200 ?
Ik ben een Triumph liefhebber, maar ik weet evengoed dat een GS een steengoede motor is, en dat het voor de liefhebbers lastig kan zijn om af te kicken van de boxer en de telelever? Ik ben dus benieuwd vanwaar je interesse komt voor de Tiger

Hey
1 Iedereen rijdt een GS/GSA, ik heb nu een 1200, proefgereden op de 1250 en de 1300. Ik weet het niet, het is meer van het zelfde
2 Als ik de tiger 1200 full optie configureer dus inclusief dat nieuwe "pack" loop ik tegen de 30, de GS 1300 33 a 34
3 Ik wilde wat nieuws
4 Ik heb op het 1200 model gereden 2023 bij goedhart ( die 2500 euro goedkoper zijn geworden, maar ik lees zulke goede verhalen over het 24 model dat ik die ws koop. En Triumph heeft nu 3 jaar garantie, onderhoud 1 x in de 16.000 km
Alleen een vraag aan de 1200 rijders: waar zetten jullie die navigatie
Met een scheef oog kijk ik naar deze ontwikkeling

 
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Ik heb de 1300 nog niet gereden, maar na een proefrit afgelopen jaar op de 1250GS van een vriend van me was 1 ding zeker : er komt ZEKER GEEN 1250GS.
Dan is de Tiger 1200, mijn geval GT Pro '23 , een verademing voor wat betreft de motorloop ( echter "helaas" geen gelijkmatige 3-cylinder meer, maar crossplane) en quickshifter. Laatste schakelt vanaf iets bovern de 2000rpm al goed, bij de GS was dit een drama onder de 4000 RPM
Sturen doen ze beide hartstikke goed, en blijkbaar hebben ze bij de '24 editie de voetsteunen aangepast voor meer bodemvrijheid en de software aangepast, voor een nóg mooiere loop van het blok.

Volgens Triumph Benelux vertegenwoordigers op de Motorbeurs, is DIE vernieuwde software niet toepasbaar op de "oude" '22-'23 modellen.
Echter op het www circuleren wel wat opties om de software digitaal via een Bluetooth verbinding en smartphone of tablet te optimaliseren: Lees UITDAGING in het voorjaar ergens .

Voor wat de navi-steun betreft: ik heb bij Ali een steuntje besteld wat de verbinding tussen beide geleiders van de voorruit vervangt, waarop dan een kunststof plaat wordt geklemd waar de Navi grondplaat op komt.
De navi schuift dan met de ruit omhoog en omlaag : NADEEL als de ruit laag staat, kun je het bovenste deel van het dashboard niet zien. 😏
Dus ik ben me nog iets aan het bedenken, hoe het beter kan.😋
 
4 Ik heb op het 1200 model gereden 2023 bij goedhart
Die van mij komt ook bij hun vandaan.
Echt een fijn bedrijf en fijne mensen waar ik mee te maken heb gehad.
Ook de communicatie per telefoon of mail is voorbeeldig kan ik zeggen.
Ik moet dan wel 135km rijden om er te komen, maar geen probleem.
 
Hallo allemaal,

Mijn naam is Harm, woonachtig in de regio Gelderland / Brabant en ik ben sinds een week eigenaar van een Tiger 1050 sport.
 

Bijlagen

  • IMG_20240306_114952.jpg
    IMG_20240306_114952.jpg
    287,4 KB · Weergaven: 0
Ik heb de 1300 nog niet gereden, maar na een proefrit afgelopen jaar op de 1250GS van een vriend van me was 1 ding zeker : er komt ZEKER GEEN 1250GS.
Dan is de Tiger 1200, mijn geval GT Pro '23 , een verademing voor wat betreft de motorloop ( echter "helaas" geen gelijkmatige 3-cylinder meer, maar crossplane) en quickshifter. Laatste schakelt vanaf iets bovern de 2000rpm al goed, bij de GS was dit een drama onder de 4000 RPM
Sturen doen ze beide hartstikke goed, en blijkbaar hebben ze bij de '24 editie de voetsteunen aangepast voor meer bodemvrijheid en de software aangepast, voor een nóg mooiere loop van het blok.

Volgens Triumph Benelux vertegenwoordigers op de Motorbeurs, is DIE vernieuwde software niet toepasbaar op de "oude" '22-'23 modellen.
Echter op het www circuleren wel wat opties om de software digitaal via een Bluetooth verbinding en smartphone of tablet te optimaliseren: Lees UITDAGING in het voorjaar ergens .

Voor wat de navi-steun betreft: ik heb bij Ali een steuntje besteld wat de verbinding tussen beide geleiders van de voorruit vervangt, waarop dan een kunststof plaat wordt geklemd waar de Navi grondplaat op komt.
De navi schuift dan met de ruit omhoog en omlaag : NADEEL als de ruit laag staat, kun je het bovenste deel van het dashboard niet zien. 😏
Dus ik ben me nog iets aan het bedenken, hoe het beter kan.😋
IK heb um vandaag besteld :)
 
Hey allemaal,

Ik ben nog bezig met mijn motorlessen. Maar bij het rondkijken kom ik toch vaak de triump Tiger tegen die ik mooi vindt. En aangezien ik wat hoger en rechter wil zitten en qua budget zie ik dan vaak de Tiger 1050 staan voor prijzen rond de 5000 t/m 6500 en dan zit je in de leeftijdscatagorie van 2007 t/m 2011.


De kilometerstand varieerd dan tussen de 3500 en 80000 en qua opties zie ik dan de standaard koffers, abs , handvatverwarming en toch verschillende soorten voorruitjes.

Maar wat ik me nu afvraag als totale NOOB op motorgebied. Waar moet je op letten tijdens de aankoop in deze leeftijdscatagorie 2007-2011.
En hoe zit het met onderhoudsmomenten. is dat veel of weining bij deze motor. ( qua woon-werk verkeer zit ik dan rond de 400 km maar per week)

Nu ben ik wel redelijk handig maar aan een motor heb ik nog nooit gesleuteld. Ik heb wel al het forum gedeelte gevonden waar er sommige dagen gezamelijk gesleuteld kan worden :) dus wil zeker proberen wat dingen zelf te doen. Nooit te oud om dingen te leren. :)

Hoop dat iemand mij een beetje de goede richting kan geven voor ik een mislukking aanschaf :)
 
Als je woon-werk wilt gaan rijden zou ik een iets meer recente motor zoeken.

Het onderhoud aan de Tiger is goed zelf te doen. Alleen kleppenstellen (iedere 40k km) is lastiger en kun je beter laten doen. Als je kijkt naar de 80k km standen zou ik vooral kijken of de 80k beurt echt goed uitgevoerd is (liefst afgetekend in het boekje). Verder kunnen ze bij die km stand wat olie verbruiken. Dat is lastig om bij een proefrit te zien, maar soms kun je het merken. Laat een maatje achter je aan rijden en trek even goed door in de toeren. Een fiets die olie verbruikt kun je dan ruiken. Bij 80k km zijn ook echt de vering etc. wel een keer aan vervanging toe (sowieso geen slecht idee bij de Tiger).

Al met al denk ik dat goedkoop duurkoop is als je 400 km per week woon/werk gaat rijden.
 
Als de Tiger je eerste motor wordt, weet dat hij Top heavy is. Hij draagt zijn gewicht hoog. Dat heeft geen enkele invloed op rijgedrag, maar als je in het begin onhandig bent met het manipuleren van een motorfiets , dan kan ie wel een keer vallen en je gaat hem niet tegenhouden.

Of dat een reden is voor een andere ? Dat moet je zelf uitmaken.

Het is een "all round" motor. Eentje die heel wendbaar is ondanks zijn formaat, perfect voor snelwegkilometers (ik doe woon-werk), perfect voor 1 of meerdaagse trips, ook in de bergen met veel bochtjes, Je kan hem lui , met weinig schakelen, rijden door zijn lineaire koppel (niet bokkig) en je kan er nog behoorlijk sportief mee in de toeren (t'is een speed triple blok). Voor mij zijn de voorvorkveren te slap om sportief te rijden, dus die waren snel aangepast en een wereld van verschil.

Als je veel kilometers gaat doen, zou ik toch naar een 2016-2020 model uitkijken en wat meer betalen. Die hebben de finale versie van het 1050 triple blok ( uit de speed triples,Tigers,sprints etc...) net voordat het na jarenlang goede dienst uit produktie is gegaan en dat is een blok waar ALLE kinderziekten uitwaren en optimaal gefijntuned. Ride by wire, 3 ridermodes (kan als beginner nuttig zijn gezien het grote koppel en niet onaardige vermogen) , cruise control enz enz....
 
  • Leuk
Waarderingen: zed1
Nog aanvulling hierop: Ik zou zeker even een setje valbeugels aanschaffen. Hij is inderdaad topzwaar en dan is het wel fijn dat die beugels dat dan opvangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan