Oooosterling
MF veteraan
Als aanvulling op eerdere posten @ThaKing84 ;
Je hebt idd gelijk dat er wel enkele pareltjes op MP laatste tijd voorbij zijn gekomen, qua 1e gen. tiger 1050. De tip om te gaan voor een laatste gen. '16-'20 is een goede, maar uiteraard hangt daar een heel ander prijskaartje aan. En dat laatste is voor een ieder dé ultieme en persoonlijke afweging. IK vind het de meerwaarde niet waard, maar dat is wederom persoonlijk..
Mijn (beperkte) ervaringen tot nu toe (vorig najaar gekocht, 2009,ABS, 23K, zelf geserviced dit winter en inmiddels iets meer als 1500 km gereden) ermee zijn;
Ruitje is persoonlijk, is niets over te zeggen in het algemeen. Sommige zweren bij het ene product, terwijl een ander het verafschuwd. in mijn specifieke geval zit er een ultra kort ruitje op (originele ruit ingekort tot nét boven het dashboard), waardoor ik met m'n hoofd vol in de wind zit. Veel beter dan in het wervelgebied, maar dat is trail en error.. Heb ik met meerdere motoren gehad, dus dat is voor mij 'standaard' om ermee te experimenteren totdat ik er tevreden mee ben.
Ook over vering lees je het e.e.a. maar dat is net zo persoonlijk als een ruitje.. De mijne kwam al bij aanschaf met rondom veren van Hyperpro (in en op originele veerelementen), en die opstelling vind écht niet verkeerd rijden.
Als je WW doet, doe ik ook in de zomerperiode, is bergruimte wel fijn. Originele zijkoffers zijn met 26 (L) en 19 ltr (R) klein, ook de topkoffer is niet écht om over naar huis te schrijven (iets van 40 ltr geloof ik). Momenteel heb ik de originele topkoffer erop zitten, maar deze bevalt mwoa mwoa.. (kan nauwelijks mijn werkkleding, laptop, werkschoenen e.d. erin kwijt). Ik kijk het een seizoen aan, maar heb nog een grotere (en fijnere) GIVI E55 maxia 4 topkoffer ervoor klaar liggen. Moet ik alleen even het originele slidingrack ombouwen volgend winter, maar dat is het werk ook niet..
Als je kijkt naar een 2e hands, zijn het toch de accessoires die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Origineel werden ze niet uitgeleverd met een middenbok, kofferset, handkappen, ABS, handvatverwarming, 12V sigarettenplug, navi aansluiting e.d., waren allemaal extra's... Middenbok en ABS vind ik persoonlijk een must, al het andere is wel heerlijk om te hebben..
Enige nadeel aan de tiger vind ik persoonlijk de afwezigheid van goede verlichting, wát is dit origineel slecht met de H7 lamp.. Ik ga nog experimenteren ermee, óf iets van extra verlichting óf een Philips Ultinon pro6000 LED lamp erin (al moet je voor de philips lamp wel het e.e.a. modificeren voordat die er überhaupt in past. Tevens woon ik in D en heb dus te maken met de Tüv die niet alles goed vind bij de 2jaarlijkse keuring, en vandaar de Philips lamp. Deze is wél legaal toegestaan voor de tiger)
V.w.b. service intervallen, dit is om de 10.000 km.
10,30,50,70,90K e.d. zijn de 'kleine' beurten, de 20,40,60,80,100K e.d. beurten zijn de 'grote' beurten. Bij een grote beurt geeft Triumph aan om de klepspeling te controleren resp. te stellen. Daarnaast luchtfilter, bougie's, e.d. ook om de 20K, maar dat is niet veel anders dan alle andere merken En als je tóch de bougies moet wisselen, dan is het "iets" meer werk om de klepspeling ook te controleren, het ligt deels toch al open.. Heb zelf ernaast nog een paar honda's, en daar ligt de interval om de 12K voor kleine, en 24K voor grote beurten dus daarmee loopt het ongeveer gelijk op met m'n triumph tiger..
Ik heb de eerste grote beurt (20K) dit winter zelf uitgevoerd, maar de klepspeling lag - uiteraard - netjes binnen de specs. Daarom vermoed ik de om de 40K de speling eventueel wél moet worden gecorrigeerd, maar dat gaan we wel zien dit jaar..
Mijn 'beproeving' en goede beoordeling van de tiger komt binnenkort, over 5 week staat een retourtrip naar zuid-spanje (7000 km) gepland en daarna - over 11 week nog maar - een retourtrip naar Isle of Man (2000 km)..
Je hebt idd gelijk dat er wel enkele pareltjes op MP laatste tijd voorbij zijn gekomen, qua 1e gen. tiger 1050. De tip om te gaan voor een laatste gen. '16-'20 is een goede, maar uiteraard hangt daar een heel ander prijskaartje aan. En dat laatste is voor een ieder dé ultieme en persoonlijke afweging. IK vind het de meerwaarde niet waard, maar dat is wederom persoonlijk..
Mijn (beperkte) ervaringen tot nu toe (vorig najaar gekocht, 2009,ABS, 23K, zelf geserviced dit winter en inmiddels iets meer als 1500 km gereden) ermee zijn;
Ruitje is persoonlijk, is niets over te zeggen in het algemeen. Sommige zweren bij het ene product, terwijl een ander het verafschuwd. in mijn specifieke geval zit er een ultra kort ruitje op (originele ruit ingekort tot nét boven het dashboard), waardoor ik met m'n hoofd vol in de wind zit. Veel beter dan in het wervelgebied, maar dat is trail en error.. Heb ik met meerdere motoren gehad, dus dat is voor mij 'standaard' om ermee te experimenteren totdat ik er tevreden mee ben.
Ook over vering lees je het e.e.a. maar dat is net zo persoonlijk als een ruitje.. De mijne kwam al bij aanschaf met rondom veren van Hyperpro (in en op originele veerelementen), en die opstelling vind écht niet verkeerd rijden.
Als je WW doet, doe ik ook in de zomerperiode, is bergruimte wel fijn. Originele zijkoffers zijn met 26 (L) en 19 ltr (R) klein, ook de topkoffer is niet écht om over naar huis te schrijven (iets van 40 ltr geloof ik). Momenteel heb ik de originele topkoffer erop zitten, maar deze bevalt mwoa mwoa.. (kan nauwelijks mijn werkkleding, laptop, werkschoenen e.d. erin kwijt). Ik kijk het een seizoen aan, maar heb nog een grotere (en fijnere) GIVI E55 maxia 4 topkoffer ervoor klaar liggen. Moet ik alleen even het originele slidingrack ombouwen volgend winter, maar dat is het werk ook niet..
Als je kijkt naar een 2e hands, zijn het toch de accessoires die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Origineel werden ze niet uitgeleverd met een middenbok, kofferset, handkappen, ABS, handvatverwarming, 12V sigarettenplug, navi aansluiting e.d., waren allemaal extra's... Middenbok en ABS vind ik persoonlijk een must, al het andere is wel heerlijk om te hebben..
Enige nadeel aan de tiger vind ik persoonlijk de afwezigheid van goede verlichting, wát is dit origineel slecht met de H7 lamp.. Ik ga nog experimenteren ermee, óf iets van extra verlichting óf een Philips Ultinon pro6000 LED lamp erin (al moet je voor de philips lamp wel het e.e.a. modificeren voordat die er überhaupt in past. Tevens woon ik in D en heb dus te maken met de Tüv die niet alles goed vind bij de 2jaarlijkse keuring, en vandaar de Philips lamp. Deze is wél legaal toegestaan voor de tiger)
V.w.b. service intervallen, dit is om de 10.000 km.
10,30,50,70,90K e.d. zijn de 'kleine' beurten, de 20,40,60,80,100K e.d. beurten zijn de 'grote' beurten. Bij een grote beurt geeft Triumph aan om de klepspeling te controleren resp. te stellen. Daarnaast luchtfilter, bougie's, e.d. ook om de 20K, maar dat is niet veel anders dan alle andere merken En als je tóch de bougies moet wisselen, dan is het "iets" meer werk om de klepspeling ook te controleren, het ligt deels toch al open.. Heb zelf ernaast nog een paar honda's, en daar ligt de interval om de 12K voor kleine, en 24K voor grote beurten dus daarmee loopt het ongeveer gelijk op met m'n triumph tiger..
Ik heb de eerste grote beurt (20K) dit winter zelf uitgevoerd, maar de klepspeling lag - uiteraard - netjes binnen de specs. Daarom vermoed ik de om de 40K de speling eventueel wél moet worden gecorrigeerd, maar dat gaan we wel zien dit jaar..
Mijn 'beproeving' en goede beoordeling van de tiger komt binnenkort, over 5 week staat een retourtrip naar zuid-spanje (7000 km) gepland en daarna - over 11 week nog maar - een retourtrip naar Isle of Man (2000 km)..