Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Een hele goedemiddag deze middag,

Ik lees al een tijdje stilletjes mee maar nu kan ik ook eindelijk mee praten.
Naar verwachting wordt ik komende week de eigenaar van een mooie Tiger 1050 uit 2007. Nu ken ik het blok al uit de Speed Triple 1050 en zoals verwacht was het blok in de Tiger een stukje tammer. Nu heb ik gelezen dat een ander luchtfilter i.c.m. een andere demper en het verwijderen van de snorkel al wonderen doet, mits juist gemapped. Nu heb ik hierover twee vraagjes.

1. Is er redelijke pasklare map beschikbaar via TuneEcu voor bovenstaande aanpassingen?
2. Past het volledige Arrow systeem van een Speed Triple ook op een Tiger of moeten hier eventuele aanpassingen aan worden gedaan? Zo ja, voor welke bouwjaren zou het dan eventueel passen?

Ik kon weinig vinden over de uitlaat van een Speed op een Tiger dus ik heb mij al enigszins sceptisch opgesteld maar als er hier iemand is die er ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag. Andere tips en trucs om de Tiger iets meer tot leven te krijgen zijn ook welkom!

Ps. Andere tandwielverhouding komt er sowieso ;)
 
Ik heb de Arrow race map ingeladen, rijd met een Scorpion uitlaat en snorkel groter gemaakt, cat zit er nog in.
Vermogen genoeg voor op de openbare weg.

De tandwielverhouding vind ik al vrij kort bij de Tiger.
 
Een hele goedemiddag deze middag,

Ik lees al een tijdje stilletjes mee maar nu kan ik ook eindelijk mee praten.
Naar verwachting wordt ik komende week de eigenaar van een mooie Tiger 1050 uit 2007. Nu ken ik het blok al uit de Speed Triple 1050 en zoals verwacht was het blok in de Tiger een stukje tammer. Nu heb ik gelezen dat een ander luchtfilter i.c.m. een andere demper en het verwijderen van de snorkel al wonderen doet, mits juist gemapped. Nu heb ik hierover twee vraagjes.

1. Is er redelijke pasklare map beschikbaar via TuneEcu voor bovenstaande aanpassingen?
2. Past het volledige Arrow systeem van een Speed Triple ook op een Tiger of moeten hier eventuele aanpassingen aan worden gedaan? Zo ja, voor welke bouwjaren zou het dan eventueel passen?

Ik kon weinig vinden over de uitlaat van een Speed op een Tiger dus ik heb mij al enigszins sceptisch opgesteld maar als er hier iemand is die er ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag. Andere tips en trucs om de Tiger iets meer tot leven te krijgen zijn ook welkom!

Ps. Andere tandwielverhouding komt er sowieso ;)

Ik had wel wat modificaties gedaan laatst zoals je in een post van me van enige tijd terug hier kunt zien.


Mapping doet enorm veel. Ik heb een tijdje met de indy mapping gereden gemaakt door Wayne (tiger 1050.com). Dan is het echt niet meer normaal zo snel en zo sterk onderuit ook. Ik heb een fireblade en sp1 gehad dus ben best iets gewend zeg maar! Echter sloeg dit gewoon nergens op. Enige nadeel was het brandstofverbruik mede doordat ik veel meer op het gas ging hangen om telkens die kick te krijgen.

Ik weet niet wat je wilt met de tandwiel verhouding iets maar korter zetten is dan af te raden. Aangezien er dan niet meer mee te rijden is. Ik had nu gewoon power wheely's tot in z'n 3e versnelling.

Momenteel rij ik overigens met de frankentune die is iets tammer en zuiniger maar met wat meer eindschot boven in toeren zodat als je op het gas ga je het vermogen wel hebt maar ook goed rustig kunt toeren met lagere toeren.
 
Frank, kan je ‘m niet laten dicht lassen? Er is ook wel twee componenten vulspul dat hoge temperaturen kan verdragen. bij Louis.de. Helaas niet meer bij Louis zie ik net. Ik heb nog wel een busje van dat spul thuis liggen. Stuur maar een pm als je interesse hebt. ik gebruik t toch niet meer.
 
Ik had wel wat modificaties gedaan laatst zoals je in een post van me van enige tijd terug hier kunt zien.


Mapping doet enorm veel. Ik heb een tijdje met de indy mapping gereden gemaakt door Wayne (tiger 1050.com). Dan is het echt niet meer normaal zo snel en zo sterk onderuit ook. Ik heb een fireblade en sp1 gehad dus ben best iets gewend zeg maar! Echter sloeg dit gewoon nergens op. Enige nadeel was het brandstofverbruik mede doordat ik veel meer op het gas ging hangen om telkens die kick te krijgen.

Ik weet niet wat je wilt met de tandwiel verhouding iets maar korter zetten is dan af te raden. Aangezien er dan niet meer mee te rijden is. Ik had nu gewoon power wheely's tot in z'n 3e versnelling.

Momenteel rij ik overigens met de frankentune die is iets tammer en zuiniger maar met wat meer eindschot boven in toeren zodat als je op het gas ga je het vermogen wel hebt maar ook goed rustig kunt toeren met lagere toeren.

Ik zal even kijken of ik die Post nog terug kan vinden!
Je weet het wel te verkopen, nu moet ik die Indy mapping natuurlijk ook op z'n minst proberen ;)
Eerst de mods en mapping aanpassen en als dat niet bevalt dan kan een tandje meer of minder altijd nog, helder!
 
ik werd ook al nieuwsgierig naar de indymapping...en benzine kost niks nu....
kun je zo een mapping er zo inschieten met tune ecu?...
ik heb er een leovince demper op zitten nu en als ik eerlijk ben, mis ik sowiezo wel een kik in de rug.
 
Ja, als je tuneECU hebt kun je de map zo inladen.
Je moet wel eerst de map downloaden naar je computer.
 
ik werd ook al nieuwsgierig naar de indymapping...en benzine kost niks nu....
kun je zo een mapping er zo inschieten met tune ecu?...
ik heb er een leovince demper op zitten nu en als ik eerlijk ben, mis ik sowiezo wel een kik in de rug.

Ja. Let wel op dat je hier voor een aantal stappen moet volgen. Anders gaat je motor afslaan bij stoplichten enz. Kortom je kunt niet even uploaden en klaar. Ook dien je te kijken of je de o2 sensor aan of uit moet zetten voor de betreffende map.

Uitleg hoe mapping wisselen.
Voor je mobiele telefoon werkt de app nagenoeg gelijk als de desktop versie.




Als je alleen een andere uitlaat hebt maar verder geen modificaties is deze mapping veel te rijk.

Even voor de duidelijkheid die mapping is gemaakt als je de volgende mods hebt gedaan.
* Je uitlaat bochten vergroot (gefreesd)
* lucht filter modificatie.
* sport luchtfilter
* katalysator er uit.
* open pijp zonder db killer
Voor het mooie moet je ook nog de pair(sai) mod doen.

Meer info en eventueel andere mapping die beter bij je motor passen vind je hierLink

Om alles te kunnen lezen van de linkjes moet je even een account op die site aanmaken. (kan gratis)

Ik heb intussen best een aantal mappings geprobeerd met verschillende setups op de motor. Als je even je specs/mods vermeld kan ik je misschien wel een advies geven.
 
op mijn sp (honda ) heb ik een pc3 usb en is geheel op de bank afgesteld.
zomaar een map laden en te arm gaan rijden kost je je blok toch?...
tenminste dat is bij de Sp wel zo.
bij 120.000 km heb ik hem terug laten zetten naar een ideale lucht/brandstof verhouding, juist voor behoud van het blok. koste mij wel 15 pk...

ik heb geen idee of er mods op mijn tiger zitten, weet alleen van de leovince uitlaat, en als ik hem wissel (voor de vakanties) is mij verteld dat ik hem warm moet rijden....en dan 14 a 15 minuten stationair moet laten lopen om te resetten...of zo...

ik snap de triumph nog niet helemaal ;)
 
op mijn sp (honda ) heb ik een pc3 usb en is geheel op de bank afgesteld.
zomaar een map laden en te arm gaan rijden kost je je blok toch?...
tenminste dat is bij de Sp wel zo.
bij 120.000 km heb ik hem terug laten zetten naar een ideale lucht/brandstof verhouding, juist voor behoud van het blok. koste mij wel 15 pk...

ik heb geen idee of er mods op mijn tiger zitten, weet alleen van de leovince uitlaat, en als ik hem wissel (voor de vakanties) is mij verteld dat ik hem warm moet rijden....en dan 14 a 15 minuten stationair moet laten lopen om te resetten...of zo...

ik snap de triumph nog niet helemaal ;)

Ik had op m'n sp ook een powercomander maar dan in icm een autotune zodat hij zichzelf afstelde tijdens het rijden. Nu heb je voor de Tiger geen powercomander nodig dit kan gewoon rechtstreeks ingeladen worden. En een powercomander veranderd alleen de brandstof mapping en met tune ecu verander je ook de ontsteking mapping.

De Tiger past zichzelf een beetje aan door de sensor in de uitlaat. Kortom als je een map neemt die in de buurt komt van je specs stelt hij zich een beetje bij. Afstellen zoals op de bank of met een autotune is preciezer aangezien je daar met betere sensoren werkt.

Maar te arm rijden is niet slim inderdaad en te rijk kan niet heel veel kwaad. Maar die indy map zonder de juiste specs is echt te dol!

Owja wat jij doet met de uitlaat wissel doe je verkeerd. Je dient de motor koud te starten en absoluut niet aan het gas te komen en vervolgens ongeveer een kwartier laten lopen. Hierbij stelt hij zich opnieuw af als je tune ecu aan sluit kun je zien wanneer het proces klaar is! Echter is het beter om de "adaption" zoals ze het proces noemen te resetten via tune ecu en vervolgens de procedure uit te voeren zodat hij nieuwe data aan maakt ipv overschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Ik had op m'n sp ook een powercomander maar dan in icm een autotune zodat hij zichzelf afstelde tijdens het rijden. Nu heb je voor de Tiger geen powercomander nodig dit kan gewoon rechtstreeks ingeladen worden. En een powercomander veranderd alleen de brandstof mapping en met tune ecu verander je ook de ontsteking mapping.

De Tiger past zichzelf een beetje aan door de sensor in de uitlaat. Kortom als je een map neemt die in de buurt komt van je specs stelt hij zich een beetje bij. Afstellen zoals op de bank of met een autotune is preciezer aangezien je daar met betere sensoren werkt.

Maar te arm rijden is niet slim inderdaad en te rijk kan niet heel veel kwaad. Maar die indy map zonder de juiste specs is echt te dol!

Owja wat jij doet met de uitlaat wissel doe je verkeerd. Je dient de motor koud te starten en absoluut niet aan het gas te komen en vervolgens ongeveer een kwartier laten lopen. Hierbij stelt hij zich opnieuw af als je tune ecu aan sluit kun je zien wanneer het proces klaar is! Echter is het beter om de "adaption" zoals ze het proces noemen te resetten via tune ecu en vervolgens de procedure uit te voeren zodat hij nieuwe data aan maakt ipv overschrijft.
de laatste handeling...is daar een nederlandse beschrijving voor?.... de adaption procedure bedoel ik....
 
de laatste handeling...is daar een nederlandse beschrijving voor?.... de adaption procedure bedoel ik....

Nee niet dat ik weet! Ik heb beide even vanaf de tune ecu website gehaald en door translate gegooid. Het mooiste is natuurlijk via tune ecu na een reset zodat ook nog eens ziet wat je doet.

De 12 minuten manier:
* Zorg ervoor dat de versnelling in neutraal is.
* Zorg ervoor dat de ECM geen opgeslagen fouten (DTC's) heeft.
* Start de motor ZONDER AANraken van de GASHENDEL en laat deze opwarmen tot 90 ° C.
* Laat de motor nog 12 minuten stationair draaien.
* Veel plezier nu.

- Reset aanpassing met TuneECU:
* Maak opnieuw verbinding met TuneECU
* Selecteer Reset aanpassing (duurt ongeveer 30 seconden voordat het menu-item selecteerbaar is als TuneECU verbindt).
* Eenmaal gereset en met de Tune ECU nog aangesloten.
* Start je fiets. Zorg ervoor dat u de gashendel niet aanraakt / druk-duim gewoon op de starter totdat ze start.
* Bekijk de TPS-indicator in de linkerbenedenhoek van het TuneECU-scherm.
* Als het groen wordt (na ongeveer 15 - 20 minuten moet de fiets op temperatuur komen enz ....) heeft de ECU de TPS als basis gebruikt. Maak je geen zorgen als het TPS-lampje na twintig minuten niet groen wordt en zet de motor toch af zoals soms niet het geval is, en naar onze ervaring is de klus toch geklaard.
* Koppel de ECU los in het TuneECU-menu.
* Zet je motor uit.
* Koppel uw computer los van de motor.
* Veel plezier nu.
 
Laatst bewerkt:
Ja. Let wel op dat je hier voor een aantal stappen moet volgen. Anders gaat je motor afslaan bij stoplichten enz. Kortom je kunt niet even uploaden en klaar. Ook dien je te kijken of je de o2 sensor aan of uit moet zetten voor de betreffende map.

Uitleg hoe mapping wisselen.
Voor je mobiele telefoon werkt de app nagenoeg gelijk als de desktop versie.




Als je alleen een andere uitlaat hebt maar verder geen modificaties is deze mapping veel te rijk.

Even voor de duidelijkheid die mapping is gemaakt als je de volgende mods hebt gedaan.
* Je uitlaat bochten vergroot (gefreesd)
* lucht filter modificatie.
* sport luchtfilter
* katalysator er uit.
* open pijp zonder db killer
Voor het mooie moet je ook nog de pair(sai) mod doen.

Meer info en eventueel andere mapping die beter bij je motor passen vind je hierLink

Om alles te kunnen lezen van de linkjes moet je even een account op die site aanmaken. (kan gratis)

Ik heb intussen best een aantal mappings geprobeerd met verschillende setups op de motor. Als je even je specs/mods vermeld kan ik je misschien wel een advies geven.

De luchterfilter mod, K&N filter, decat en een sportdemper (met of zonder db-killler) staat sowieso op de planning. Ik heb echter geen idee hoe je de uitlaatbochten vergroot:? Kun jij (of desnoods iemand anders) mij uitleggen hoe dat proces in elkaar steekt en wat het verschil is tov standaard bochten icm bovenstaande mods? Ik ben donders benieuwd en hoop dit weekend nog de trotse eigenaar te zijn!
 
De luchterfilter mod, K&N filter, decat en een sportdemper (met of zonder db-killler) staat sowieso op de planning. Ik heb echter geen idee hoe je de uitlaatbochten vergroot:? Kun jij (of desnoods iemand anders) mij uitleggen hoe dat proces in elkaar steekt en wat het verschil is tov standaard bochten icm bovenstaande mods? Ik ben donders benieuwd en hoop dit weekend nog de trotse eigenaar te zijn!
Haha ze maken zowel de poorten als de ingang van de uitlaat iets groter. Hooguit 1 of 2 mm. Normaal het begin van je uitlaatbochten iets dikker waardoor het sterker is. Ik doe die mod dan ook zelf niet hahaha... Je maakt de materialen onnodig zwak in mijn ogen!

Ik zou als ik jouw specs de Frankentune nemen! Echter kun je ook de indy of de oldmen tune laden! Die laatst is iets armer dan de indy tune dus past beter bij jouw motor. Echter het woow effect wat die indy tune heeft is iets minder. Maar ik denk dat je motor met de indy tune veel zal ploffen bij gas dicht en afremmen omdat hij te rijk is.
 
Nee niet dat ik weet! Ik heb beide even vanaf de tune ecu website gehaald en door translate gegooid. Het mooiste is natuurlijk via tune ecu na een reset zodat ook nog eens ziet wat je doet.

De 12 minuten manier:
* Zorg ervoor dat de versnelling in neutraal is.
* Zorg ervoor dat de ECM geen opgeslagen fouten (DTC's) heeft.
* Start de motor ZONDER AANraken van de GASHENDEL en laat deze opwarmen tot 90 ° C.
* Laat de motor nog 12 minuten stationair draaien.
* Veel plezier nu.

- Reset aanpassing met TuneECU:
* Maak opnieuw verbinding met TuneECU
* Selecteer Reset aanpassing (duurt ongeveer 30 seconden voordat het menu-item selecteerbaar is als TuneECU verbindt).
* Eenmaal gereset en met de Tune ECU nog aangesloten.
* Start je fiets. Zorg ervoor dat u de gashendel niet aanraakt / druk-duim gewoon op de starter totdat ze start.
* Bekijk de TPS-indicator in de linkerbenedenhoek van het TuneECU-scherm.
* Als het groen wordt (na ongeveer 15 - 20 minuten moet de fiets op temperatuur komen enz ....) heeft de ECU de TPS als basis gebruikt. Maak je geen zorgen als het TPS-lampje na twintig minuten niet groen wordt en zet de motor toch af zoals soms niet het geval is, en naar onze ervaring is de klus toch geklaard.
* Koppel de ECU los in het TuneECU-menu.
* Zet je motor uit.
* Koppel uw computer los van de motor.
* Veel plezier nu.

Ik heb even een snelkoppeling naar dit bericht in de OP gezet.
 
Misschien een idee om de mappings daar ook te delen. Wel even de specs er bij... Zodat niemand zich gaat vergissen.

Heel goed plan :t

Is er ergens een lijst met alle mappings? Of wil jij die eventueel maken?
Ik ken de lijst van de tuneECU site, maar daar staan de mappings die jij eerder noemde niet op.
 
Haha ze maken zowel de poorten als de ingang van de uitlaat iets groter. Hooguit 1 of 2 mm. Normaal het begin van je uitlaatbochten iets dikker waardoor het sterker is. Ik doe die mod dan ook zelf niet hahaha... Je maakt de materialen onnodig zwak in mijn ogen!

Ik zou als ik jouw specs de Frankentune nemen! Echter kun je ook de indy of de oldmen tune laden! Die laatst is iets armer dan de indy tune dus past beter bij jouw motor. Echter het woow effect wat die indy tune heeft is iets minder. Maar ik denk dat je motor met de indy tune veel zal ploffen bij gas dicht en afremmen omdat hij te rijk is.
Bedankt voor de uitleg en voor de tips omtrent de tune's!
Ik ga dan sowieso de Frankentune en de Indy proberen en zien welke het beste bevalt.

Bedankt!

Ps. Wat leuk dat dit forum zo lekker actief is!
 
Laatst bewerkt:
vandaag de waterpomp pakking vervangen...die lekte een heel klein beetje.
toen ik de pakking ging halen, kreeg ik er een heel klein koper ringetje bij met de tekst: doe deze ook maar meteen, die geeft soms ook wat problemen en je hebt hem dan nu toch los"...

pomp eraf, pakking eruit..ja die was verrot, de pomp zelf alle aanslag en corrosie verwijderd...maar ik zie nergens een koper ringetje wat ik evt. zou kunnen vervangen.....

iemand enig idee???

ook op tekening zie ik niks.....
Bekijk bijlage 1486192
niemand nog met een antwoordt?...
nu na een weekje dat de nwe pakking er inzit....druppelt nog steeds minimaal koelvloeistof.....iemand een idee?.

zo zag de pakking eruit.
1588343508291.png


huis en deksel geheel gereinigd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan