Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Hi iedereen,

Even een korte voorstelronde lijkt me op zijn plaats. Ik ben Kevin, en sinds afgelopen zaterdag ben ik in het trotse bezit van een Triumph Tiger 1050 Sport uit 2018. Hiervoor heb ik twee jaar op een '98 CB500 gereden (A2) en drie jaar op een '11 GSX 650F.

Tot op heden lijkt de Triumph de perfecte motor voor mij te zijn, echter heb ik, net als bijna elke eigenaar als ik hier even rondkijk, last van turbulentie van de voorruit. Er zit een Puig Touring ruit op, de originele zat er helaas niet meer bij. Op de laagste stand heb ik vanaf 80 al hinderlijk geklapper, in de hoogste stand is dat ongeveer bij 100. Ik ben dus aan het rondkijken wat mijn opties zijn, maar die lijken helaas beperkt.

Ik ben in eerste instantie op zoek naar ervaringen met de originele ruit, hoe vonden jullie die? Ik ben zelf 1,82m trouwens. Mocht iemand nog een originele ruit voor een '18 Sport te koop hebben hou ik me warm aanbevolen.

Alternatief zou nog kunnen zijn om een MRA Sport screen erop te zetten. Volgens het Tiger1050 forum kunnen ruiten van de oudere modellen ook op het nieuwe model als je de verstelbeugel eraf haalt. Heeft iemand hier ervaring met deze ruit?

Alvast dank!
Hoi Kevinnl,
Ik heb orgineel gehad en mra dat vond ik allebei niet fijn nog steeds gebulder.
Ik heb een fabbri ruit er op gehad en ingekort dat was het beste tot voorkort, nu heb ik een tinitus waar het geluid in mijn helm versterkt wordt in dat oor.
Dus ben ik verder gaan gokken, ik heb nu een puig touring met een flip screen er op.
Zo'n klein ding boven op het scherm, die heb ik nu horizontaal gezet en dat breekt de wind perfect af.
Voor nu blijft deze zitten, ik zit redelijk uit dewind en geen herrie in de helm.
 
Hoi Kevinnl,
Ik heb orgineel gehad en mra dat vond ik allebei niet fijn nog steeds gebulder.
Ik heb een fabbri ruit er op gehad en ingekort dat was het beste tot voorkort, nu heb ik een tinitus waar het geluid in mijn helm versterkt wordt in dat oor.
Dus ben ik verder gaan gokken, ik heb nu een puig touring met een flip screen er op.
Zo'n klein ding boven op het scherm, die heb ik nu horizontaal gezet en dat breekt de wind perfect af.
Voor nu blijft deze zitten, ik zit redelijk uit dewind en geen herrie in de helm.
Ha Wes, toevallig dat je dit vandaag post. Ik ben momenteel op vakantie in Oostenrijk met de Triumph en heb net voor vertrek een MRA X-creen op de Puig ruit gezet. Met de ruit in de hoogste stand is de turbulentie zo goed als weg, dus voor mij een uitstekende oplossing. Ziet er niet heel goed uit, maar dat is schijnbaar de prijs die je betaalt.

Heb thuis ook nog een Powerbronze Sportscreen liggen, die ga ik na de vakantie ook nog even testen hoe dat werkt.
 
Goedemiddag Tiger rijders, wat zijn de verschillen (buiten de achterbrug)tussen een 1050 en de 1050 sport? Voor regelmatig ritjes met duo richting de bergen, welke is daar het meest geschikt voor, denk daarbij in de richting van vering en bagage.. alvast bedankt voor jullie hulp👍
 
Hoi, Allen
Sinds kort in het bezit van een 800XRt van 2019, mijn derde Triumph na een uitstapje van 4 jaar op een KTM.
Na een ritje alweer super tevreden met de driepitter.
 
Hallo Tigers. Mijn 955i Tiger kapte net voor de eindstreep er mee en alleen olielamp lichte op. Meestal lichten 3 lampjes op als contact aan stast. Motormanagement, benzinemeter en oliedruk. Contact uit en weer aan en alles werkte weer? Iemand iets soort gelijk mee gemaakt?
 
Hallo allemaal. Ik heb een aantal vragen voor mensen die veel verstand hebben van de tiger 1200 (vanaf 2015).
is de motor geschikt voor lange mensen? (Ik ben 1,94)
Hebben jullie klachten na enkele uren achter elkaar rijden?
zit er een groot verschil tussen bouwjaar 2015-2020?
Wat zijn de plus en minpunten in jullie ogen?
zijn er bekende technische mankementen?
Alvast bedankt!
p.s. Ik ben nieuw op deze site.
 
Hallo allemaal. Ik heb een aantal vragen voor mensen die veel verstand hebben van de tiger 1200 (vanaf 2015).
is de motor geschikt voor lange mensen? (Ik ben 1,94)
Hebben jullie klachten na enkele uren achter elkaar rijden?
zit er een groot verschil tussen bouwjaar 2015-2020?
Wat zijn de plus en minpunten in jullie ogen?
zijn er bekende technische mankementen?
Alvast bedankt!
p.s. Ik ben nieuw op deze site.
Voor klachten moet je bij de huisarts zijn.
 
Hallo allemaal. Ik heb een aantal vragen voor mensen die veel verstand hebben van de tiger 1200 (vanaf 2015).
is de motor geschikt voor lange mensen? (Ik ben 1,94)
Hebben jullie klachten na enkele uren achter elkaar rijden?
zit er een groot verschil tussen bouwjaar 2015-2020?
Wat zijn de plus en minpunten in jullie ogen?
zijn er bekende technische mankementen?
Alvast bedankt!
p.s. Ik ben nieuw op deze site.
Ik heb er nooit op gereden, maar ik denk dat een Tiger 1200 juist niet geschikt is voor korte mensen.
 
Ik ben 2.01 en zit er prima op. Zadel zou nog ietsiepietsie hoger mogen. Maar heb er inmiddels (heb hem ook nog maar 1 week) wel aardig wat lange stukken mee gereden en ben er uitermate tevreden over.
ik heb een 2015 model. (Laatste jaar van het eerste type)
Ik sta versteld van hoe fijn en makkelijk die rijdt ondanks de 140pk en 120nm.
 
Enige minpunten die ik tot nu toe bemerkt heb is de in mijn ogen relatief kleine tank (20liter). Had op zijn minst iets tussen de 25-30 liter verwacht.
En de locatie van het buddyseat slotje. 🤷🏼
 
Verder gewoon super gaaf apparaat.
 

Bijlagen

  • 3FF9A489-BAD4-4CD3-A46D-473B48E46796.jpeg
    3FF9A489-BAD4-4CD3-A46D-473B48E46796.jpeg
    633,8 KB · Weergaven: 31
Iemand nog interesse is wat tiger 1050 spullen?
* Preload versteller
* Remvloeistof potjes evotech
* Triumph navigatie connector.
 

Bijlagen

  • IMG-20210427-WA0009.jpg
    IMG-20210427-WA0009.jpg
    238,7 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20210427-WA0020.jpg
    IMG-20210427-WA0020.jpg
    260,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG-20210427-WA0021.jpg
    IMG-20210427-WA0021.jpg
    154,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG-20210427-WA0022.jpg
    IMG-20210427-WA0022.jpg
    318,7 KB · Weergaven: 26
  • IMG-20210427-WA0023.jpg
    IMG-20210427-WA0023.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 28
vandaag Goldgel in de buddy gemaakt....krijg toch wel harde billen.mij benieuwen of het gaat werken.
met de tijd wil ik een custommade buddyseat hebben....nu eerst maar even behelpen met die goldgel.
wat een %^&werk ! rek is een beetje uit de cover......2 nietjes in mijnvinger.....toch nog redelijk goed gekregen
vrij prijzig maar had ooit eens een vel gewonnen bij FB weggeefaktie .
had een goedkope versie in mijn vtr sp1 zadel en dat werkte ook wel redelijk.
 
Zeker een fraaie fiets👍. Rij jij vaak met iemand achterop? Is de vering dan toereikend of moet daar wel wat aan verbeteren?
Ik rij eigenlijk altijd alleen. Af en toe mijn dochter van 12 mee en in zeeeeeer uitzonderlijke gevallen gaat de misses wel eens mee.

ik heb de motor ook te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst een mooie ohlins onder komt.
en een verhoogd comfort zadel
 
Ik ben nog opzoek naar een aantal zaken voor de triumph 1200 explorer uit 2015. Iemand deze toevallig over of bereid te willen verkopen?

- radiator guard
- Aftermarket open uitlaat
- hoge ruit
- binnentassen triumph koffers
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort als het goed is een proefritje maken op een Tiger 1050 (1e model) Ik hoop dat ik met mijn voeten goed bij de grond kan en de motor een beetje de baas ben (ik ben182cm en 65KG). Zijn er nog bepaalde dingen buiten de gebruikelijke zaken waar ik op moet letten? Had zelf al gevonden:

-Verlichting aandachtspuntje, dimlicht schijnt niet ver.
- Starten, accu moet in orde zijn en wellicht vervangen voor gel accu ivm positie accu.
-Hakerig schakelen (schijnt niet ibj alle modellen voor te komen)
 
Kijk even of de vering een upgrade heeft gehad naar Hyperpro of iets dergelijks.
Dat is wel belangrijk als je een beetje serieus wil sturen.
Starten kan opgelost worden met een motobatt accu en een dikkere kabelset. Dit is redelijk eenvoudig te doen.
Schakelen gaat een beetje agrarisch, maar daar wen je snel aan.
Verder de dingen waar je bij iedere motor op moet letten.

Ik ben 1.78 en kan mijn voeten net niet plat op de grond zetten, dus met 1.82 moet dat wel lukken.
Er is dacht ik ook nog een verlaagd zadel voor te koop.
 
Eerste modellen wil de starterkrans nog wel eens problemen geven.
De altenator en spanningsregelaar gaan ook wel eens stuk. Zeker als je te lang met een slechte accu door rijd. Dus opletten of hij goed bij laad.
 
Kijk even of de vering een upgrade heeft gehad naar Hyperpro of iets dergelijks.
Dat is wel belangrijk als je een beetje serieus wil sturen.
Starten kan opgelost worden met een motobatt accu en een dikkere kabelset. Dit is redelijk eenvoudig te doen.
Schakelen gaat een beetje agrarisch, maar daar wen je snel aan.
Verder de dingen waar je bij iedere motor op moet letten.

Ik ben 1.78 en kan mijn voeten net niet plat op de grond zetten, dus met 1.82 moet dat wel lukken.
Er is dacht ik ook nog een verlaagd zadel voor te koop.
Op de foto zag ik een paarse achterveer, dus ik ga er van uit dat er al Hyperpro op zit!
Is er een manier om te zien of de dikkere kabelset erop zit? Is dat onderstaande?

Is het een must om de accu te vervangen voor een Motobatt? En welk model is aan te raden?

Bedankt voor je reactie ook wat betreft de lengte, geeft al een goed beeld.
Eerste modellen wil de starterkrans nog wel eens problemen geven.
De altenator en spanningsregelaar gaan ook wel eens stuk. Zeker als je te lang met een slechte accu door rijd. Dus opletten of hij goed bij laad.
Bedankt, bouwjaar weet ik nog niet, maar zal er op letten ook wat betreft de spanningsregelaar en alternator.
 
Laatst bewerkt:
Waar moet ik op letten als ik bij een 1050 sport ga kijken? Vering is ook bij dit model een zwak punt begreep ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan