Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Ik ben op zoek naar deze kuipdelen links en rechts en ook het kuipdeel rondom de koplamp, heeft iemand toevallig nog iets liggen? Heb geen haast, stuur aub even een privébericht als je iets hebt liggen. Eventuele kleine hoeft geen groot probleem te zijn.

t4moPad.png
 
Goedemiddag

Helaas sinds vanmorgen brand het motor lampje bij mijn Tiger 855 uit 2000.
Motor loopt ook zeer onregelmatig, zwarte rook en onverbrande benzine.
Ik heb even gevoelt aan de uitlaat bochten die lijken even warm te zijn

Ik kan helaas de motor niet uit lezen, is er iemand in de buurt van Utrecht die zulke apparatuur heeft?
En de motor eventueel uit zou kunnen lezen?
En anders een goed adres eventueel.

Zit de uitlees kabel onder de buddy verstopt?

Groeten Paul
 
Ben bang dat je heeeel weinig haast moet hebben @Jasper.R ... De Tiger 1050 is nooit een dusdanige verkooptopper geweest en betrekkelijk jong, dus veel 2e hands delen kom je niet tegen. En vooral niet dié delen die het eerste kapot gaan bij een eventuele aanrijding of val.
Ik heb in ieder geval nog niet veel langs zien komen op de diverse verkoopplatforms (MP e.d.). En ik kijk vrijwel dagelijks op deze platforms ivm andere 30+ jr. oude meuk die ik rijdt..
 
Ben bang dat je heeeel weinig haast moet hebben @Jasper.R ... De Tiger 1050 is nooit een dusdanige verkooptopper geweest en betrekkelijk jong, dus veel 2e hands delen kom je niet tegen. En vooral niet dié delen die het eerste kapot gaan bij een eventuele aanrijding of val.
Ik heb in ieder geval nog niet veel langs zien komen op de diverse verkoopplatforms (MP e.d.). En ik kijk vrijwel dagelijks op deze platforms ivm andere 30+ jr. oude meuk die ik rijdt..
Dit was ook al voorzichtig de conclusie die ik aan het trekken was. Jammer, want ik heb ze wel echt nodig. Heb gelukkig geen haast! :-)

Als je toevallig eens iets tegen komt (evt in andere kleur) hou ik me graag aanbevolen! In de tussentijd hou ik alles zelf ook goed in de gaten. Als het echt niet lukt, ga ik iets anders moeten bedenken. Het is me destijds ook gelukt 80er jaren kuipdelen voor mijn Transalp te vinden, ik had toch goede hoop voor de Tiger!
 
Goedenavond, mijn naam is Gert en ik rijd al jaren Yamaha TDM. Ook heb ik een passie en dat zijn de Kawasaki luchtgekoelde 4 cilinders uit de jaren 70. Momenteel bezit ik 2 klassieke Kawasaki Z650.
ik heb gereden op de Tiger 1050 Sport. Deze rijd fantastisch! Zodoende wil ik er 1 aanschaffen en wel 1 van het model 2017-2020.
ik heb alleen hulp nodig bij het vinden van de juiste. Wie heeft er tips voor mij! Het aanbod is niet echt overweldigend..
 
Gert, Je bedoelt mogelijk modeljaar 2016 -2020 . Vanaf 2016 kwam de laatste grote wijziging en verfijning met ride by wire, 3 ridermodes, cruise control,traction control, slipperkoppeling, standaard handkappen, verstelbaar scherm, usb aansluiting, zelf uitschakelende richtingaanwijzers etc.... er waren 104 wijzigingen in het blok tov zijn voorhanger. Er was een aangepaste fuelmapping en dus prettigere koppelcurve
Je herkent deze serie vooral aan de graphics en kleurstellingen. Ze waren er in matzwart met neonstriping, glanszilver met rode striping, later ook glanszwart met rode striping en matzilver met neonstriping.
Allemaal met de typische grote1050 decal op de fairing.
Ze hadden tov voorgaande model een in de hoogte verstelbaar scherm met extra winddeflectors

Het is een goede keuze omdat deze allerlaatste evolutie van het 1050 blok eigenlijk ook het hoogtepunt was van zijn kunnen.
Persoonlijk minpunt : Ik vind de OEM voorvering te slap. Als je tweedehands een exemplaar vindt, waarvan de voorvering is aangepast met vb hyperpro veren is dit een plus en anders zeker zelf doen. Je krijgt er een betere en sportievere motor voor terug.
Vermits deze versie op zich al heel wat opties had, is er weinig extra te wensen. Eventueel de OEM panniers, hoewel ik deze zelf heb , gebruik ik ze zelden, maar dat is persoonlijk.
Verder zijn optionele heated grips een plus
De optionele centerstand is ook een plus. Die vind ikzelf gewoon belangrijk ( ketting smeren, banden vervangen, ander onderhoud)
Er is verder moeilijk een "juiste" te definieren in deze serie. Het hangt af van je voorkeur in kleur, kmstand, opties etc....

1706132277838.png


Een yamaha TDM900 vervangen is niet eenvoudig. Het is een zeer capabele allrounder. Een goede motorkennis van me rijdt er al jarenlang eentje, en kijkt stiekem ook richting mijn 2016 Tiger Sport 1050
 
Laatst bewerkt:
Gert, Je bedoelt mogelijk modeljaar 2016 -2020 . Vanaf 2016 kwam de laatste grote wijziging en verfijning met ride by wire, 3 ridermodes, cruise control,traction control, slipperkoppeling, standaard handkappen, verstelbaar scherm, usb aansluiting, zelf uitschakelende richtingaanwijzers etc.... er waren 104 wijzigingen in het blok tov zijn voorhanger. Er was een aangepaste fuelmapping en dus prettigere koppelcurve
Je herkent deze serie vooral aan de graphics en kleurstellingen. Ze waren er in matzwart met neonstriping, glanszilver met rode striping, later ook glanszwart met rode striping en matzilver met neonstriping.
Allemaal met de typische grote1050 decal op de fairing.
Ze hadden tov voorgaande model een in de hoogte verstelbaar scherm met extra winddeflectors

Het is een goede keuze omdat deze allerlaatste evolutie van het 1050 blok eigenlijk ook het hoogtepunt was van zijn kunnen.
Persoonlijk minpunt : Ik vind de OEM voorvering te slap. Als je tweedehands een exemplaar vindt, waarvan de voorvering is aangepast met vb hyperpro veren is dit een plus en anders zeker zelf doen. Je krijgt er een betere en sportievere motor voor terug.
Vermits deze versie op zich al heel wat opties had, is er weinig extra te wensen. Eventueel de OEM panniers, hoewel ik deze zelf heb , gebruik ik ze zelden, maar dat is persoonlijk.
Verder zijn optionele heated grips een plus
De optionele centerstand is ook een plus. Die vind ikzelf gewoon belangrijk ( ketting smeren, banden vervangen, ander onderhoud)
Er is verder moeilijk een "juiste" te definieren in deze serie. Het hangt af van je voorkeur in kleur, kmstand, opties etc....

Bekijk bijlage 1966849

Een yamaha TDM900 vervangen is niet eenvoudig. Het is een zeer capabele allrounder. Een goede motorkennis van me rijdt er al jarenlang eentje, en kijkt stiekem ook richting mijn 2016 Tiger Sport 1050
Kijk dat isnog eens een reactie! Ik had al eerder wat berichten van je gelezen. Zeer uitgebreid en onderbouwd! Dank je wel.
Nu nog een mooi en compleet exemplaar zien te vinden. Graag reacties die mijn zoektocht kunnen versnellen👍
 
  • Leuk
Waarderingen: gvy

Bijlagen

  • IMG_0505.png
    IMG_0505.png
    798,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0506.png
    IMG_0506.png
    650,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0508.png
    IMG_0508.png
    253,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0507.png
    IMG_0507.png
    754 KB · Weergaven: 0
Vorige week afscheid genomen van de Beauty, mooie avonturen mee beleeft. Dwars door Europa getoerd. Meerdere keren de Stelvio bedwongen en nooit een krimp gegeven.
Nog even wachten en dan komt de opvolger.
tempImageNBfXJa.png
 
Vorige week afscheid genomen van de Beauty, mooie avonturen mee beleeft. Dwars door Europa getoerd. Meerdere keren de Stelvio bedwongen en nooit een krimp gegeven.
Nog even wachten en dan komt de opvolger.
Bekijk bijlage 1969545
Op het topkoffer rekje en wat kleine dingetjes na, is de mijne zo te zien precies hetzelfde 🙂 wat wordt/is de opvolger? Ik ben mij ook aan het orienteren voor een opvolger. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit de Tiger 1200.
 
Hoogstwaarschijnlijk wordt dit de Tiger 1200.
De nieuwe Tiger 1200 :?
Ik heb " toevallig" nu een 2023 Tiger 1200 GT Pro.
Jaren geleden met veel plezier ook een 1050 gereden.
Daarna 5 seizoenen een Versys 1000 '15.
Vervolgens mezelf geprobeerd te verwennen met een nieuwe Versys 1000 SE GT.
Mooie machine maar viel, voor mij iig, echt tegen als je keek naar alles wat er allemaal op zat en niet feilloos functioneerde😖 .
Quickshifter pas vanaf ca 4000rpm, cruisecontrol was niet constant voor wat betreft het vasthouden van de snelheid, bij bepaalde toeren ging hij constant iets van 30-40rpm heen en weer.
Het meest storende vond ik de stuiterige electronische voorvering, te bonkerig..

Dus op een vrijdag de R1250 GS van een vriend gehaald om proef te rijden.
Ik ging eigenlijk niet voor een GS, maar als alternatief.......
Het was dus precies wat ik verwachtte: niks voor mij die luide boxer .

Zaterdag proef gereden op de 1200 GT Pro, en ja hoor dat was'm.
Hij stond in voorraad bij Goedhart, en de week erna opgehaald, en inmiddels vanaf 1 Juli 7900 fun km's gereden.

Het enige wat ik iets van " mis" is de lineaire 3 cylinder "huil", maar verder perfect.
Nog een update gehad zodat je als je stilstaat, de achtervering 2 cm kunt laten zakken, perfect .
 
De nieuwe Tiger 1200 :?
Ik heb " toevallig" nu een 2023 Tiger 1200 GT Pro.
Jaren geleden met veel plezier ook een 1050 gereden.
Daarna 5 seizoenen een Versys 1000 '15.
Vervolgens mezelf geprobeerd te verwennen met een nieuwe Versys 1000 SE GT.
Mooie machine maar viel, voor mij iig, echt tegen als je keek naar alles wat er allemaal op zat en niet feilloos functioneerde😖 .
Quickshifter pas vanaf ca 4000rpm, cruisecontrol was niet constant voor wat betreft het vasthouden van de snelheid, bij bepaalde toeren ging hij constant iets van 30-40rpm heen en weer.
Het meest storende vond ik de stuiterige electronische voorvering, te bonkerig..

Dus op een vrijdag de R1250 GS van een vriend gehaald om proef te rijden.
Ik ging eigenlijk niet voor een GS, maar als alternatief.......
Het was dus precies wat ik verwachtte: niks voor mij die luide boxer .

Zaterdag proef gereden op de 1200 GT Pro, en ja hoor dat was'm.
Hij stond in voorraad bij Goedhart, en de week erna opgehaald, en inmiddels vanaf 1 Juli 7900 fun km's gereden.

Het enige wat ik iets van " mis" is de lineaire 3 cylinder "huil", maar verder perfect.
Nog een update gehad zodat je als je stilstaat, de achtervering 2 cm kunt laten zakken, perfect .
Mooi hoor, zo'n nieuwe Tiger🤩 als ik geld genoeg had 🥳

Maar voor mij wordt het niet een (bijna) nieuwe Tiger 1200.
A. Voor een nieuwe motor heb ik de centen niet (voor over). Daarbij ben ik een mooi weer rijder en ook een liefhebber van andere dingen zoals een leuke auto en elektronica.
B. Zoals ook door jou aangegeven, het blok van de nieuwste generatie schijnt idd niet meer het typisch Triumph geluid/gevoel te geven.

Verder zit ik (bijna) in hetzelfde vijvertje te vissen/oriënteren waarin jij gevist hebt. Ook ik zit nu tevens te kijken naar een Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer, en een BMW GS 1200/1250. Hierbij kijk ik tevens naar een Yamaha XT 1200 Z Super Tenere.
Maar vooralsnog staat de Tiger op 1. Ik zit dan te denken aan een XC, XCA of XRT. Belangrijkste is dat er spaakwielen onder zitten. Spaakwielen horen onder zo'n motor te zitten, vind ik. Ook mag de motor niet meer dan ca. 50k km op de teller hebben staan. Een GS valt dan al snel af voor wat ik er voor over heb.
 
Na aankoop afgelopen herfst heb ik nog geen meter gereden met mijn verse aankoop, maar aankomend jaar wordt dit anders..
Moest eerst nog een aantal andere projecten afronden, aantal motorfietsen verkocht die (eigenlijk) door aankoop Tiger overbodig geworden waren, én voor dit jaar staat een aantal motorvakanties gepland, waarvan de eerste (even) op en neer voor een weekendje Zuid-Spanje met deze bike (26-28 april, motoGP weekend)..

Aangezien 1e eigenaar (m'n vader) een niet geheel sluitende onderhoudshistorie had, alsnog "service B" (ofwel de - grotere - 20K km beurt) uitgevoerd afgelopen week + nog een aantal additionele werkzaamheden (remvloeistof, KVS, div. kleine modificaties) uitgevoerd..

2024-02-02 Groot onderhoud.JPG

Zekerheidshalve komt er voor eind april nog even vers rubber onder (denk aan de Michelin Road 6 momenteel), maar ga na opbouw eens eerst genieten van de eerste meters op een bijna nieuwe tiger 1050 uit 2009 *D
 
Ik wil een tiger 1200 kopen. Ik heb nu een model op het oog uit 2012 met 56k km op de teller. Dit moet mij dan €8200 gaan kosten.

Het onderhoud is gedaan en aantoonbaar. De motor heeft veel opties oa kofferset, arrow uitlaat, verstralers, handvatverwarming, een windschermverhoging, mistlampen en valbeugels.

Ik twijfel nu of ik er verstandig aan doe om deze motor te kopen, of dat ik beter kan kijken (en doorsparen) voor een nieuwer model. Mijn vorige motor was een ktm 690 uit 2007 en daarbij liep ik telkens tegen het probleem aan dat er weinig onderdelen beschikbaar waren. Ik wil niet dat ik weer in diezelfde situatie terecht kom.

Wat is jullie mening?
 

Bijlagen

  • IMG_1389.jpeg
    IMG_1389.jpeg
    277 KB · Weergaven: 0
Ik wil een tiger 1200 kopen. Ik heb nu een model op het oog uit 2012 met 56k km op de teller. Dit moet mij dan €8200 gaan kosten.

Het onderhoud is gedaan en aantoonbaar. De motor heeft veel opties oa kofferset, arrow uitlaat, verstralers, handvatverwarming, een windschermverhoging, mistlampen en valbeugels.

Ik twijfel nu of ik er verstandig aan doe om deze motor te kopen, of dat ik beter kan kijken (en doorsparen) voor een nieuwer model. Mijn vorige motor was een ktm 690 uit 2007 en daarbij liep ik telkens tegen het probleem aan dat er weinig onderdelen beschikbaar waren. Ik wil niet dat ik weer in diezelfde situatie terecht kom.

Wat is jullie mening?
Ik heb er een uit 2013 maar onderdelen voorziening is tot nu toe geen enkel probleem. Ik bestel de spullen over het algemeen wel in Duitsland. Kan best wel wat schelen in prijs. Betrouwbaarheid is tot nu toe geen probleem (97.000 km)
 
Ik wil een tiger 1200 kopen. Ik heb nu een model op het oog uit 2012 met 56k km op de teller. Dit moet mij dan €8200 gaan kosten.

Het onderhoud is gedaan en aantoonbaar. De motor heeft veel opties oa kofferset, arrow uitlaat, verstralers, handvatverwarming, een windschermverhoging, mistlampen en valbeugels.

Ik twijfel nu of ik er verstandig aan doe om deze motor te kopen, of dat ik beter kan kijken (en doorsparen) voor een nieuwer model. Mijn vorige motor was een ktm 690 uit 2007 en daarbij liep ik telkens tegen het probleem aan dat er weinig onderdelen beschikbaar waren. Ik wil niet dat ik weer in diezelfde situatie terecht kom.

Wat is jullie mening?
Prima motor zelf ook gehad . Let op of hij een gemodificeerde cilinderkop heeft ,daarvoor is een terugroep actie geweest. Vanaf model 2016 wel beduidend betere remmen.
 
Prima motor zelf ook gehad . Let op of hij een gemodificeerde cilinderkop heeft ,daarvoor is een terugroep actie geweest. Vanaf model 2016 wel beduidend betere remmen.
Er is geen terugroep actie geweest voor de cilinderkop. Bij mij zit de originele er nog op en heb geen problemen ermee gehad. Even checken kan sowieso geen kwaad. Olieverbruik is bij mij nagenoeg niets.
 
Maar vooralsnog staat de Tiger op 1. Ik zit dan te denken aan een XC, XCA of XRT.
De xca was eigenlijk ook het eerste plan na de eerste Versys, maar ik kon niets vinden naar mijn zin.
Dus toen maar de Versys gekocht, om vervolgens toch bij de Tiger 1200 uit te komen.
Maar de vorige 1200 heeft wel nog het verslavende geluid van de lineaire 3 cylinder😎👍

Bij de nieuwe hebben ze de Crossplane krukas erin gezet om echt in de buurt te komen van de GS als échte concurrent, voor wat uitrusting en vermogen betreft..
De prijs komt ook behoorlijk in de buurt 🤨
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar m'n Explorer uit 2015 ingeruild bij een kilometerstand van 71.000 voor een 22'er 1200 Rally Pro met slechts 3270km ervaring. Wat str(sp)eet(d)fighter al zegt, het geluid van de oude mis ik wel hoor. Tuurlijk geeft de nieuwe ook een heerlijke brul als je de 150 paarden stevig laat trappelen, maar vooral bij het rustige rijden vond ik het geluid van de Explorer beter klinken.

 
Na aankoop afgelopen herfst heb ik nog geen meter gereden met mijn verse aankoop, maar aankomend jaar wordt dit anders..
Moest eerst nog een aantal andere projecten afronden, aantal motorfietsen verkocht die (eigenlijk) door aankoop Tiger overbodig geworden waren, én voor dit jaar staat een aantal motorvakanties gepland, waarvan de eerste (even) op en neer voor een weekendje Zuid-Spanje met deze bike (26-28 april, motoGP weekend)..

Aangezien 1e eigenaar (m'n vader) een niet geheel sluitende onderhoudshistorie had, alsnog "service B" (ofwel de - grotere - 20K km beurt) uitgevoerd afgelopen week + nog een aantal additionele werkzaamheden (remvloeistof, KVS, div. kleine modificaties) uitgevoerd..
Ik heb de mijne vorige week weggebracht voor groot onderhoud, kleppen controle ( 40.000 Km ).
Gelijk nieuwe ketting tandwielen en remblokken vervangen. Ben er weer klaar voor, dit jaar naar de Harz en mogelijk in september nog even de Ardennen in. Iemand van jullie al eerder in het Harz geweest?
thumbnail_PHOTO-2024-02-05-20-15-12.jpg
 
Was of is wel een paar keer 'oef' geroepen bij de rekening? Remblokken, kettingsetje, en een grote beurt met mogelijk een paar shims als een of ander klepje niet binnen specs staat.. Maar goed, dan kun je er ook weer een hele tijd tegen!

V.w.b. Harz, kom er wel eens ja, ligt ook maar een paar uurtjes rijden vanaf 'mich' :+
 
Ja, vorig jaar oktober nog een paar dagen. Heerlijk sturen daar. Vergeet vooral de 85 van Kelbra naar Bad Frankenhausen niet.

Maar schrik niet van de verschrikkelijke kaalslag die in de Harz plaatsgevonden heeft a.g.v. één of andere kevertje en z'n vriendjes...
Af en toe is het alsof je door een maanlandschap rijdt.
 
Was of is wel een paar keer 'oef' geroepen bij de rekening? Remblokken, kettingsetje, en een grote beurt met mogelijk een paar shims als een of ander klepje niet binnen specs staat.. Maar goed, dan kun je er ook weer een hele tijd tegen!

V.w.b. Harz, kom er wel eens ja, ligt ook maar een paar uurtjes rijden vanaf 'mich' :+
Eeh tja wat zal ik daar op zeggen, denk dat jij een stuk goedkoper uit bent '(. Gelukkig waren de kleppen nog top, was dus alleen controle. Was ook nog vergeten te zeggen dat er een nieuwe accu in was gegaan haha. Anyway een hobby kost nou eenmaal een paar knaken dus ja kan er ook weer niet wakker van liggen:]. Thanks voor de tips over het Harz, de 85 zit zeker in de routes verweven.

PS het bokken bij het aan remmen van mijn voorwiel bleken niet de remschijven te zijn ( gelukkig, ), maar vervuilde remklauwen en nieuwe remblokken.
 
Laatst bewerkt:
PS het bokken bij het aan remmen van mijn voorwiel bleken niet de remschijven te zijn ( gelukkig, ), maar vervuilde remklauwen en nieuwe remblokken.
Daarom pak ik elke winter de remklauwen er ff af, met de rem zorgen dat de zuigers er een stuk uitkomen, remmenreiniger erop en oppoetsen met staalwol.
Het voordeel hiervan is ook dat de blokken beter los komen van de schijven: minder weerstand en minder warmte in de schijven en blokken, wat de levensduur verhoogd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan