Het grote Vespa GTS topic

Gisteren de juiste MRA spoiler binnen en meteen er op.....zo dat scheelt !Bekijk bijlage 1762201Bekijk bijlage 1762202

Nu het frisser wordt heb ik ook (eindelijk) de MRA spoiler op het medium scherm geklemd.
Jij hebt type C, maar ik heb gekozen voor type A die vanwege de ronding het scherm mooier volgt denk ik.

2d.d8.5c.10012390Skizze810DET0119.JPG


Wat is jouw ervaring tot nu toe met verschillende standen?
 
Aangezien ik 2mlang ben heb ik hem meestal in de hoogste stand. Met een open helm wel zo lekker..
Als het heel warm is laat ik hem in de laagste stand. Ik vermoed dat dat het zelfs dan nog wel functie heeft...maar dat is op gevoel
 
Ik ben er erg tevreden mee.
Het standaard lage ruitje doet niks behalve mijn navel.uit de wind houden.
De Holleeder ruit vind ik.echt te hoog..
En de middenmaat, met spoiler is het perfecte maatje om zn werk te doen zonder afbraak te doen aan het uiterlijk
 
Goed om te lezen.
Ik vond het er na montage ook echt niet verkeerd uitzien. Was van plan om het er op te zetten bij langere (snelweg)ritten, maar het blijft er nu waarschijnlijk langer op dan ik dacht 😉
 
Ik heb even teruggekeken op pagina 134 en besluit genomen dat hier dan ook dat er geen halfhoog ruitje met MRA spoiler op mijn Vespa komt.
 
Ik ben er erg tevreden mee.
Het standaard lage ruitje doet niks behalve mijn navel.uit de wind houden.
De Holleeder ruit vind ik.echt te hoog..
En de middenmaat, met spoiler is het perfecte maatje om zn werk te doen zonder afbraak te doen aan het uiterlijk
Het lage ruitje doet wel degelijk iets. Ik ben dan wel 9 cm korter dan dat jij bent, maar het verbruik is toch 10% lager met het lage ruitje gemonteerd dan zonder het ruitje.
 
Dat zal zeker aerodynamischer zijn dan zonder 👍, maar dat zal alleen significant verschil maken op hogere snelheden / snelwegritten verwacht ik.
In dat geval is een medium scherm met MRA spoiler nóg comfortabeler 😇
 
Ik heb de grote gehad maar vond het niks.
Je zit heerlijk warm en droog achter het scherm bij weer en wind. Maar het maakte de scooter mij veel te gevoelig voor wind.
Ook neemt het verbruik toe.

Het lage ruitje vind ik mooi en verlaagt het verbruik (t.o.v. geen ruit of de hoge ruit).
Ook houdt het regen en wind al een beetje weg van de bovenlichaam.
Wel ervaar ik turbulentie rond de helm, ik zit met mijn hoofd precies in de windstroom. Dit neem ik maar voor lief.
 
Dat is nu juist het voordeel van het medium scherm...en al helemaal met de MRA spoiler....
Handen, romp en hoofd uit de wind. en toch laag verbruik.
Ik ervaar geen vervelende gevolgen ivm wind/scherm
 
Mee eens.
Ik heb de GTS gekocht met laag windscherm en vind dat ook het mooiste staan. Het hoge windscherm vind ik niet mooi. Omdat ik toch meer uit de rijwind wilde zitten heb ik ook het medium scherm gekocht met de gedachte om het lage scherm in de zomer te monteren. Het medium scherm staat ook niet verkeerd vind ik en bevalt zo goed dat ik het niet meer heb vervangen door het lage windscherm. Met MRA spoiler verwacht ik het beste compromis tussen looks en comfort.
 
Een goeie tussen oplossing is zo’n faco uitschuifbaar scherm.
als het regent of te koud is schuif je hem gewoon onder het rijden uit.
 
Nu toch maar mijn vraag hier even stellen.
Sinds de aanschaf van mijn '07 GTS 250 heb ik met name in de regen bijzonder weinig vertrouwen tijdens het rijden.
Op droog wegdek gaat het nog wel maar in de regen heb ik het idee alle kanten op te glijden zodra ik een bocht moet maken.
Onlangs heb ik er maar een set nieuwe banden onder gedaan maar het probleem is helaas niet weg.
Gisteren was ik de voorkant bijna kwijt nadat ik op lage snelheid een bocht instuurde, wat mijn vermoedens dat mijn Vespa in de regen bijzonder weinig mechanische grip min of meer bevestigde. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Versleten of verkeerd afgesteld balhoofd? Vering te hard of te zacht of versleten? Ik heb de schokbrekers achter overigens op stand "3" staan.
 
Nu toch maar mijn vraag hier even stellen.
Sinds de aanschaf van mijn '07 GTS 250 heb ik met name in de regen bijzonder weinig vertrouwen tijdens het rijden.
Op droog wegdek gaat het nog wel maar in de regen heb ik het idee alle kanten op te glijden zodra ik een bocht moet maken.
Onlangs heb ik er maar een set nieuwe banden onder gedaan maar het probleem is helaas niet weg.
Gisteren was ik de voorkant bijna kwijt nadat ik op lage snelheid een bocht instuurde, wat mijn vermoedens dat mijn Vespa in de regen bijzonder weinig mechanische grip min of meer bevestigde. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Versleten of verkeerd afgesteld balhoofd? Vering te hard of te zacht of versleten? Ik heb de schokbrekers achter overigens op stand "3" staan.
Heb je de originele schokbrekers er nog onder?
 
Nu toch maar mijn vraag hier even stellen.
Sinds de aanschaf van mijn '07 GTS 250 heb ik met name in de regen bijzonder weinig vertrouwen tijdens het rijden.
Op droog wegdek gaat het nog wel maar in de regen heb ik het idee alle kanten op te glijden zodra ik een bocht moet maken.
Onlangs heb ik er maar een set nieuwe banden onder gedaan maar het probleem is helaas niet weg.
Gisteren was ik de voorkant bijna kwijt nadat ik op lage snelheid een bocht instuurde, wat mijn vermoedens dat mijn Vespa in de regen bijzonder weinig mechanische grip min of meer bevestigde. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Versleten of verkeerd afgesteld balhoofd? Vering te hard of te zacht of versleten? Ik heb de schokbrekers achter overigens op stand "3" staan.
Dat je minder grip hebt op nat wegdek is op zich normaal en natuurlijk, maar zoals jij het beschrijft, dat lijkt mij niet normaal.
Welke banden heb je op je scooter?
 
Bedankt voor de feedback guys.
Ik heb de originele vering er nog onder inderdaad. Wel in goede staat, geen lekkages e.d.
De vering stond op de zachtste stand qua veervoorspanning (1) en heb ik vrij snel op stand 3 gezet. Dit schijnt de levensduur ook ten goede te komen en ik heb een koffertje achterop. Misschien toch weer 1 standje terug zetten, ik weeg zelf ook maar 75kg.

Bandjes zijn vervangen door Continental ContiScoot, daarvoor zat er Michelin City Grip onder.
Daar was ik in de regen ook niet erg van onder de indruk, maar is nu niet erg verbeterd.
Heb de bandjes vooral vervangen omdat ik hem niet meer goed vond insturen, stuurde vrij zwaar en viel uiteindelijk als je door het zware punt heen bent een beetje de bocht in, een typisch kenmerk van vierkant geworden banden.

Hiervoor had ik een Honda Vision 110 met Michelin City pro, hier kon je in de regen bij wijze van met je knie aan de grond rijden en dat met bandjes van 80 (voor) en 90 (achter) breed. Wel 14" i.p.v. 12". Dit gaf geen krimp in de regen, maar nu heb ik het idee al te glijden zodra je 3% hellingshoek maakt.

Waarschijnlijk zal het een stuk beter rijden met geupgrade vering voor en achter en 13" velgen, maar dit beestje uit 2007 is bedoeld voor woon werk en gezien de leeftijd en waarde vind ik het niet de moeite daar zo veel geld in te investeren. Vandaar dat ik het eerst zoek in bijvoorbeeld een technisch mankement. Het hoeft ook niet de wegligging van een SSP machine te hebben, maar een beetje veilig door de regen is gezien het gebruik wel zo gewenst.
 
Vanwege de nieuwe banden verdenk ik (ook) de schokbrekers. Een upgrade is prijzig, maar originele nieuwe zijn niet zo duur volgens mij en daarmee verbeter je de wegligging ook als het goed is. De moeite van het proberen waard lijkt me.
 
Bedankt voor de feedback guys.
Ik heb de originele vering er nog onder inderdaad. Wel in goede staat, geen lekkages e.d.
De vering stond op de zachtste stand qua veervoorspanning (1) en heb ik vrij snel op stand 3 gezet. Dit schijnt de levensduur ook ten goede te komen en ik heb een koffertje achterop. Misschien toch weer 1 standje terug zetten, ik weeg zelf ook maar 75kg.

Bandjes zijn vervangen door Continental ContiScoot, daarvoor zat er Michelin City Grip onder.
Daar was ik in de regen ook niet erg van onder de indruk, maar is nu niet erg verbeterd.
Heb de bandjes vooral vervangen omdat ik hem niet meer goed vond insturen, stuurde vrij zwaar en viel uiteindelijk als je door het zware punt heen bent een beetje de bocht in, een typisch kenmerk van vierkant geworden banden.

Hiervoor had ik een Honda Vision 110 met Michelin City pro, hier kon je in de regen bij wijze van met je knie aan de grond rijden en dat met bandjes van 80 (voor) en 90 (achter) breed. Wel 14" i.p.v. 12". Dit gaf geen krimp in de regen, maar nu heb ik het idee al te glijden zodra je 3% hellingshoek maakt.
(...)
Die Continental ContiScoot banden staan nochtans bekend als goed op nat wegdek.
 
Die citygrips zouden toch ook goed moeten zijn....
Welke bandenspanning gebruik je ?
Ik heb sinds de laatste vervanging ook Citygrips er op zitten.
Spreekwoordelijke knie aan de grond als het moet.
Bandenspanning waar ik mee rijd:
Voor 1.8/2.0
Achter 2.5

Vering heb ik vervangen:
Voor Bitubo
Achter: Malossi
Dure upgrade, mijn inziens niet perse nodig om fatsoenlijk in de regen te kunnen rijden.
Zeer zeker wel nodig als je met duo rijd, of graag wat sportiever door wil gassen.

Balhoofdlagers zou ik zeker vervangen als dit nog nooit gedaan is.
Is niet het sterkste punt van deze Vespa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan