Het grote Vespa GTS topic

Die reisverhalen/foto’s uit de Alpen zijn echt wel errrug mooi. Mijn plan is zondag 13 aug weg te rijden met de Vespa in aanhangwagen naar Oostenrijk. Daar ben ik een dag of 5. Beetje toeren en beetje niksen. Te kort tijd om er echt heen en terug te rijden (naar jullie advies).
Ik heb natuurlijk goed gekeken bij @Joeri999 wat hij allemaal meenam. Voor mij ten dele minder relevant want ik rijd geen extreme stukken maar door de aanhangwagen (en de auto natuurlijk) kan ik wel alles meenemen wat ik wil. Eigenlijk geen beperkingen. Dus ik neem wat basisgereedschap, compressortje enz allemaal wel mee. Verder nog tips of even dingen waar ik aan moet denken met het rijden (in de Alpen) of anderzins?

Heb onlangs mijn eerste olie, oliefilter en luchtfilter wissel gedaan, zelf dus. Eenvoudig klusje maarja een eerste keer is eerste keer haha. Er staat nu al bijna 7600km op in 4 maanden. Ik rijd lekker door, wat een ding. Zo blij mee! De bitubo’s komen eind aug waarschijnlijk naar Nederland….


Groeten!


IMG_3775.jpeg
 
Heerlijk genieten!
Ik had mijn bagage onder mijn buddy, sliepen in hotels, prima te doen.
Nu ook ruim 7000 km en zo blij mee 😁. En na de mega rit voor t eerst olie bijgevuld, ongeveer 200 ml. Top ding! 👍🏻
 
Vorige week beide wielen uit mijn Vespa GTS 300 van 2016 gehaald om nieuwe banden te laten plaatsen. 2 nieuwe Michelin city grip bandjes.
Maar nu blijven het ABS en ASR lampje constant branden en die moeten gereset worden. Ik vind helaas alleen een onduidelijke engelse beschrijving hoe je dat moet doen. Kan iemand mij aan een nederlandse beschrijving helpen? Ik ben al bij een Vespa-dealer geweest, maar die had verouderde software en dat lukte dus niet......:?:?
 
Vorige week beide wielen uit mijn Vespa GTS 300 van 2016 gehaald om nieuwe banden te laten plaatsen. 2 nieuwe Michelin city grip bandjes.
Maar nu blijven het ABS en ASR lampje constant branden en die moeten gereset worden. Ik vind helaas alleen een onduidelijke engelse beschrijving hoe je dat moet doen. Kan iemand mij aan een nederlandse beschrijving helpen? Ik ben al bij een Vespa-dealer geweest, maar die had verouderde software en dat lukte dus niet......:?:?
ASR SYSTEM CALIBRATION PROCEDURE. In order to maintain the effectiveness of the ASR system following the replacement of one or both tyres a calibration procedure of the system must be performed as follows on a straight flat stretch of road. Please note that the request for activation of the procedure (steps 1 to 4) must be completed within 60 sec from ignition on the engine.

• It is necessary that the diagnostic phase of the ASR systems and ABS is complete: for this purpose, after the key ON, ride a short distance above 5 km/h and wait for the flashing of the ABS warning light and EFI/ASR to stop.

• Turn the ASR system off by pressing the button on the handlebar and check that the ASR disabling warning light on.

• Allow the engine to idle for at least 3 seconds.

• Press the ASR on/off button and one of the two brake levers simultaneously for at least 4 seconds. The activation of the procedure will be confirmed by turning on the EFI/ASR warning light with a frequency of 2 flashes per second.

• Accelerate to a constant speed of 30 to 40 km/h and maintain it for at least 7 to 8 seconds.

• The end of the procedure will be indicated by the flashing EFI/ASR warning light .

• Once the procedure is complete it is necessary to turn off the vehicle panel (key off) and wait 30 seconds before turning the panel on (key on).

• In case of failure to complete the procedure within 2 minutes the EFI/ASR warning light will stay on steady and the ASR will remain off until the panel is turned off (key off).

• To restart the ASR it is necessary to turn on vehicle panel (key on). It is however necessary to repeat the process until it succeeds.
 
1e instantie mijn Vespa verkocht om later weer terug te kopen bij een garage.
Wederom trots op mijn (oude) Vespa.
Nu even kijken welke basic verbeteringen ik kan doorvoeren aan de gts250, enige tips zijn altijd welkom.

Bekijk bijlage 1907208

Thnx 👍🏼👍🏼👍🏼🥃
Mooie Vespa. Er zitten al een paar mooie en nuttige opties op. Zals het ruitje, en koffer in kleur. Voetsteunverbreders voor de passagier.

Ik weet niet wat je zou willen upgraden. Zoek je meer comfort, valbeveiliging, wil je de motorprestaties verbeteren, de wegligging, de remmen of de looks verbeteren?
 
Mooie Vespa. Er zitten al een paar mooie en nuttige opties op. Zals het ruitje, en koffer in kleur. Voetsteunverbreders voor de passagier.

Ik weet niet wat je zou willen upgraden. Zoek je meer comfort, valbeveiliging, wil je de motorprestaties verbeteren, de wegligging, de remmen of de looks verbeteren?
Ik zal altijd in 1e instantie kijken naar wegligging. Ik kwam vanmorgen erachter dat er Malossi achterveren opzitten dus dat zal wel goed zijn. Een leuke uitlaat zou ook mooi zijn, iemand nog 1 in een hoekje liggen? 🤣🤣😁😃🍿🤩🫠
 
ASR SYSTEM CALIBRATION PROCEDURE. In order to maintain the effectiveness of the ASR system following the replacement of one or both tyres a calibration procedure of the system must be performed as follows on a straight flat stretch of road. Please note that the request for activation of the procedure (steps 1 to 4) must be completed within 60 sec from ignition on the engine.
(...)
Even in de google translate gegooid:

KALIBRATIEPROCEDURE ASR-SYSTEEM. Om de effectiviteit van het ASR-systeem te behouden na het vervangen van een of beide banden, moet een kalibratieprocedure van het systeem als volgt worden uitgevoerd op een recht, vlak stuk weg. Houd er rekening mee dat de procedure (stappen 1 tot 4) binnen 60 seconden na het starten van de motor moet zijn voltooid.

1) Het is noodzakelijk dat de diagnosefase van de ASR-systemen en het ABS voltooid is: rijd hiervoor, na de sleutel AAN, een korte afstand boven de 5 km/u en wacht tot het ABS-waarschuwingslampje en het EFI/ASR-waarschuwingslichtje stoppen met knipperen.

2) Stop en schakel het ASR-systeem uit door op de knop op het stuur te drukken en controleer of het ASR-uitschakelwaarschuwingslampje brandt. Laat de motor minimaal 3 seconden stationair draaien.

3) Houd de ASR aan/uit-knop en één van de beide remhendels minimaal 4 seconden tegelijk ingedrukt. De activering van de procedure wordt bevestigd door het EFI/ASR-waarschuwingslampje dat begint te knipperen met een frequentie van 2 knipperingen per seconde.

4) Versnel naar een constante snelheid van 30 tot 40 km/u en houd deze snelheid stabiel minimaal 7 tot 8 seconden vast. Het einde van de procedure wordt aangegeven door het EFI/ASR-waarschuwingslampje dat stopt met knipperen.

Zodra de procedure is voltooid, moet u het contact uitschakelen (sleutel uit) en minimaal 30 seconden wachten voordat u het contact weer inschakelt (sleutel aan).

Als de procedure niet binnen 2 minuten wordt voltooid, blijft het EFI/ASR-waarschuwingslampje continu branden en blijft ASR uitgeschakeld totdat het contact wordt uitgeschakeld (sleutel uit). Om ASR opnieuw te starten is het noodzakelijk om voorgaande procedure te herhalen totdat het lukt.

Misschien kan deze video ook behulpzaam zijn:
 
Ik zal altijd in 1e instantie kijken naar wegligging. Ik kwam vanmorgen erachter dat er Malossi achterveren opzitten dus dat zal wel goed zijn. Een leuke uitlaat zou ook mooi zijn, iemand nog 1 in een hoekje liggen? 🤣🤣😁😃🍿🤩🫠
Dan zou ik er ook aan de voorkant een andere schokbreker op zetten. Eventueel overstappen op 13" wielen.
 
Hoeveel inch is het nu dan? Zo eens kijken in de garage, op de banden.
Zou je dan voor dezelfde vering gaan als wat al achter zit, Malossi ?
Standaard is 12". Velgen zijn uitwisselbaar met 13" MP3 wielen. Achter is geloof ik een aanpassing nodig.

De Bitubo schokbrekers lees ik hier wel positieve verhalen over.
 
Weten jullie een leuke demper voor de Vespa voor niet Akrapovic geld? 🤣🤣🤣.
Gts250 2011, waar moet ik rekening mee houden?
Ik heb jaren met een Leovinci demper gereden op mijn 250 GTS. Redelijke prijs acceptabel geluidje.
Paa weken terug de originele uitlaat weer eens terug gezet.
Liep het ding ineens een heel stuk harder op top
Zo de toerenbegrenzer in op de snelweg.

Oftewel: bezint eer ge begint..
 
Uitlaat, koppeling, variomatic .. allemaal standaard origineel het beste.
Schokbrekers, tja eigenlijk bijna alles wel beter dan de originele.
Nou.....dat is te zeggen, ik heb er een Jcosta-vario op zitten en dat werkt toch wel erg fijn! Ben je gelijk van die rolletjes af......

Vwb de schokbrekers heb je zeker gelijk: daar heb ik de voorste schokbreker vervangen door een BGM en dat is zeker een stuk beter!
 
Ik rijd eigenlijk standaard maar met een aantal toevoegingen..
Als ik alleen op de hpe zit, voldoet voor mij de vering best wel.
Ik weeg netto plm 98kg met mijn 2m...aangekleed ietsje meer..
Toch lees ik veel positieve verhalen over andere/ betere schokdempers en veren...
Wat kost dat nu voor de voor en achterzijde en is het die investering waard? Hoewel die laatste vraag natuurlijk hartstikke subjectief is..
 
Ik rijd eigenlijk standaard maar met een aantal toevoegingen..
Als ik alleen op de hpe zit, voldoet voor mij de vering best wel.
Ik weeg netto plm 98kg met mijn 2m...aangekleed ietsje meer..
Toch lees ik veel positieve verhalen over andere/ betere schokdempers en veren...
Wat kost dat nu voor de voor en achterzijde en is het die investering waard? Hoewel die laatste vraag natuurlijk hartstikke subjectief is..
Ik denk dat ook nieuwigheid uit maakt. Naar verloop van tijd/kilometers slijt de vering en wordt het minder.

Dus als je GTS nieuw of vrij nieuw is zul je er geen last van hebben. Ik vind het in ieder geval prima.
 
Ik rijd eigenlijk standaard maar met een aantal toevoegingen..
Als ik alleen op de hpe zit, voldoet voor mij de vering best wel.
Ik weeg netto plm 98kg met mijn 2m...aangekleed ietsje meer..
Toch lees ik veel positieve verhalen over andere/ betere schokdempers en veren...
Wat kost dat nu voor de voor en achterzijde en is het die investering waard? Hoewel die laatste vraag natuurlijk hartstikke subjectief is..
Een GTS is geen scheurijzer en zal het ook nooit worden. Waar je als rijder op een ‘echte’ motor zelden de limieten van de motor bereikt (al voelt het misschien wel zo) is dat op een Vespa vrij eenvoudig te doen.

Maakt het dan uit of die limiet net iets verder ligt? M.i. niet. Het is een perfecte reismotor, ook in standaard.

Maar ieder zijn ding!
 
Het leek me verstandig om de bougie te vervangen.. olie/filter luchtfiler etc moet nog gebeuren, kwam er helaas niet aan toe.
Zoek het verschil:
20230729_221634.jpg
 
Een GTS is geen scheurijzer en zal het ook nooit worden. Waar je als rijder op een ‘echte’ motor zelden de limieten van de motor bereikt (al voelt het misschien wel zo) is dat op een Vespa vrij eenvoudig te doen
Maakt het dan uit of die limiet net iets verder ligt? M.i. niet. Het is een perfecte reismotor, ook in standaard.

Maar ieder zijn ding!
Daarom is de mijne nog standaard.. .
ik zit er toch 90% alleen op....
 
Terug
Bovenaan Onderaan