A
Helemaal mee eens!Nee, niet met 80 tussen stilstaande auto's. Hoewel stilstaande auto's veiliger zijn dan langzaam rijdende auto's, stilstaande auto's staan niet ineens dwars voor je. Maar je hoeft als iedereen 40 rijdt, daar niet met 45 tussendoor te rijden, toch?
Naar huis moeten rijden aan 50km/h omdat m'n wiellager helemaal naar de kl*te is.
Gelukkig reed er een tractor voor mij, dus moest ik het verkeer niet ophouden.
Was zo plotseling, reed 120 op de snelweg en dan voel ik plots een zwieber en geratel.
Ik dacht m'n remschijf of ketting is het aan het begeven maar die zijn nog tiptop in orde.
Nu thuis aangekomen, wiellager geïnspecteerd en ja hoor, die is zo dood als een pier.
Nu maar nieuwe bestellen
Van in welke eeuw dateert dat artikel???Als iedereen structureel 40 rijdt zou je al niet meer hoeven te filteren.
Motoren in de file
Mee eens, dan ga ik er ook nog wel tussen door aan pakweg 60 a 7040 is een beetje langzaam.
Als ze stil staan ga ik er met 50 tussendoor.
Het kan allemaal idd gebeuren, maar tijdens spits files op normale dagen toch zo uitzonderlijk dat het dan de gebeurtenis van de eeuw zal zijn.... z'n deur open gooit ...
... [een kind] opeens zijn hoofd heel ver naar buiten steekt ...
... er opeens een hond door datzelfde achterraampje naar buiten springt ...
Het kan allemaal idd gebeuren, maar tijdens spits files op normale dagen toch zo uitzonderlijk dat het dan de gebeurtenis van de eeuw zal zijn.
Kinderen hun gordel laten uitdoen? Lijkt mij hier sterk, staan veel te zware boetes op. Mensen met een hond doen hun raampje(s) zo ver open dat enkel het hoofd erdoor kan.
En deuren open smijten? Die dingen gebeuren hier enkel als het een HETE vakantiedag is en de file reeds extreme vormen aanneemt. Dat weet je dan ook weer als motorrijder. Alsnje aan het zwemmen bent in je motorpak, is dat het signaal dat deze dingen kunnen gebeuren
Maar het is evenmin het signaal dat je nu had moeten rijden in een cabrio, ergens op een vergeten route in the midele of nowhere
Dáár gebeurt het wel meer ja. Op de snelweg zéér zelden ... althans in België toch.... in de stoplichtfile of gewoon in een smal straatje in de stad ...
Deze uitlaat hoort duidelijk niet bij de typekeuring van de motor. Ga er maar van uit dat je lopend verder mag als mijnheer polizist jouw motor afkeurd. En hij gaat niet meten. De uitlaat moet een ABE hebben in Duitsland.Weet iemand hoe dit zit in Duitsland?
Ik heb op mijn Sv een uitlaat gezet die geen E-keur heeft.
[afbeelding]
Er zit een dB killer bij met twee standen, in de meest geknepen stand klinkt ie best legaal, al heb ik het niet gemeten.
Als je bij de Oosterburen rijd met een E-gekeurde demper voor die motor is er per definitie niets aan de hand.
Maar hoe gaat men om met mijn demper?
Als bij een controle blijkt dat de motor niet meer herrie maakt dan volgens de typegoedkeuring is toegestaan krijg ik dan toch nog een prent aangezien er geen e-keur op de pijp staat, of is maakt het niet uit hoe ik 'm stil heb gekregen en als ie minder herrie maakt dan volgens mijn typeplaatje mag is het goed en mag je doorrijden?
Waarom zou de uitlaat afgekeurd worden als ie keurig binnen de geluidslimiet blijft? Er is dan toch niets waarmee ik de wet overtreedt? Wat is dan het strafbare feit?Deze uitlaat hoort duidelijk niet bij de typekeuring van de motor. Ga er maar van uit dat je lopend verder mag als mijnheer polizist jouw motor afkeurd. En hij gaat niet meten. De uitlaat moet een ABE hebben in Duitsland.
Ja, in Duitsland hebben ze van allerlei keurmerken, de Tüv is wat bij ons de APK voor een auto is, dat staat er in principe los van. Buitenlanders hoeven die niet te hebben als het in hun land niet verplicht is.
In principe ben je met het vervangen van een stuur door een ander niet origineel stuur al 'in overtreding' want dat stuur hoort er origineel niet op, maar dat bedoel ik niet.
Ik geloof dat mijn SV 82 dB mag maken.
In Nederland hoef ik er niet perse een originele uitlaat op te hebben. Wat ik er ook opheb (mits deugdelijk bevestigd, niet scherp etc) als ik het voor elkaar krijg onder de 82 dB te blijven is er niets aan de hand.
Mijn vraag is : Als ik in Duitsland keurig aan de goede kant van de 82 dB zit is het dan goed (zoals dit in NL geen enkel probleem is) of ben ik dan alsnog de sjaak omdat het geen E-keur pijp is?
En waarom dan?
In dat geval zou het nog niet eens uitmaken of ik met of zonder killer ga rijden , de sjaak ben ik toch??
Succes met demonteren. Als ie zodanig naar de klote is dat je de schalen en kogeltjes overal tussen uit kan vissen wordt t nog een klus om de schaal die in het wiel zit eruit te krijgen.
Dus als men minder dan de 82 dB meet die mijn motor mag maken vorgens het typeplaatje kan me niets gemaakt worden, ondanks dat de uitlaat geen E-keur heeft? Ik heb dan dus inderdaad geen strafbaar feit gepleegd? (lijkt mij heel logisch trouwens, maar logica gaat helaas niet altijd op).Nog even off topic:
Da's nou het mooie van Europa: als je in Nederland voldoet aan de dB eisen is het goed. Ook in Duitsland. En Oostenrijk. Met of zonder E-keur
en dan is mijn vraag over uitlaten die we DAGELIJKS ONDERWEG MEEMAKEN off topic?Dank u wel, ik zal dat nog eens moeten bekijken, maar volgens mij zitten de kogeltjes er nog nét in.
De rubberen afdichting heb ik nog niet kunnen verwijderen, wordt dus morgen met het koekblik naar school
Heb geen lagertrekker, maar met een hamer, vuur en een metalen staaf en kan ie wel verder.
en dan is mijn vraag over uitlaten die we DAGELIJKS ONDERWEG MEEMAKEN off topic?
Vandaag wel langs de A28 nog een gestrande motorrijder met pech aan een oude BMW (R nogwat) zien staan. Mijn snelheid was te hoog en/of ik zag 'm te laat om veilig te kunnen stoppen van de de tweede rijstrook.
Als je op dit topic zit: Sorry, normaal stop ik altijd even als het veilig kan...
Dank u wel, ik zal dat nog eens moeten bekijken, maar volgens mij zitten de kogeltjes er nog nét in.
De rubberen afdichting heb ik nog niet kunnen verwijderen, wordt dus morgen met het koekblik naar school
Heb geen lagertrekker, maar met een hamer, vuur en een metalen staaf en kan ie wel verder.