Schuld is niet relevant. In de wegenverkeerswet is bepaald dat de eigenaar/houder van een motorrijtuig aansprakelijk is voor schade veroorzaakt met zijn voertuig aan een niet motorrijtuigen. Let wel, de eigenaar, niet de bestuurder, dus je hoeft er niet eens bij betrokken te zijn geweest om aansprakelijk te zijn.
De pragmatische reden indertijd was dat voor motorrijtuigen aan wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is geregeld en verplicht gesteld, maar voor fietsers en voetgangers niet. Dat wel verplicht stellen zou betekenen dat je voor fietsers ook iets met kentekens zou moeten gaan doen en er een register van moest aanleggen. Daarom gekozen voor deze oplossing.
Wel kan daar verandering in komen als de fietser of voetganger zich heel uitzonderlijk gedraagt en het bijna om opzet gaat. Maar een gewone verkeersfout of door rood rijden van de fietser is daarvoor niet voldoende.
Vreemd dan dat na een ongeval tussen een fietser en mij op de motor de fietser 100% aansprakelijk is gesteld. Niet dat je er wat mee opschiet want met de dagwaarde kon ik geen vergelijkbare vervangende motor kopen. En mijn kleding moest ook geld bij om weer dezelfde kwaliteit te krijgen.
Fietser kwam van links overigens.
Dat is inderdaad ook wat ik te horen kreeg van de verzekering. Dus hoe is dit mogelijk:
Klinkt missien heel hard.Als met een auto/motor/bromfiets/snorfiets letsel is aangebracht aan een fietser of voetganger is de eigenaar wel degelijk aansprakelijk voor dat letsel. De WA verzekering zal daar ook gewoon voor betalen.
Het klopt wel dat het strafrechtelijk heel anders ligt, als het niet de schuld van de bestuurder van het motorrijtuig is dan zal die inderdaad niet vervolgd worden. Smartegeld en andere vergoedingen (verlies aan inkomsten bijvoorbeeld) zijn dan ook niet aan de orde.
Als de fietser of voetganger het heel erg bont heeft gemaakt kan zelfs die aansprakelijkheid vervallen, maar iets simpels als door rood licht rijden is daar niet voldoende voor. Wel kan inderdaad de fietser/voetganger alsnog een bekeuring krijgen voor dat negeren van het rode licht.
Schuld (strafrecht) en aansprakelijkheid (civiel recht) zijn gewoon twee heel verschillende zaken.
Als met een auto/motor/bromfiets/snorfiets letsel is aangebracht aan een fietser of voetganger is de eigenaar wel degelijk aansprakelijk voor dat letsel. De WA verzekering zal daar ook gewoon voor betalen.
Het klopt wel dat het strafrechtelijk heel anders ligt, als het niet de schuld van de bestuurder van het motorrijtuig is dan zal die inderdaad niet vervolgd worden. Smartegeld en andere vergoedingen (verlies aan inkomsten bijvoorbeeld) zijn dan ook niet aan de orde.
Als de fietser of voetganger het heel erg bont heeft gemaakt kan zelfs die aansprakelijkheid vervallen, maar iets simpels als door rood licht rijden is daar niet voldoende voor. Wel kan inderdaad de fietser/voetganger alsnog een bekeuring krijgen voor dat negeren van het rode licht.
Schuld (strafrecht) en aansprakelijkheid (civiel recht) zijn gewoon twee heel verschillende zaken.
Zal wel een Haantje zijn geweest, van MF.Overstekende kip,
zijn hoofd lag er al af dus zijn motivatie zullen we nooit te weten komen.
Wel kan inderdaad de fietser/voetganger alsnog een bekeuring krijgen voor dat negeren van het rode licht.
Heren en dames wetsdienaars: doe er jullie ding mee AUB!!!
Gewoon wegwezen van de zombies. Zwaarder straffen werkt niet, is al bewezen. Pakkans vergroten wel, maar dan bestaat de file waarschijnlijk voor 20% uit politie, zit je ook niet op te wachtenHallo allemaal.
Ik zie een nieuwe trend op telefonie gebied.
Wil niet overkomen als een NSB'er, maar het mede voor mijn eigen en jullie veiligheid hier toch wel even doorgeven en met name voor de beroepsmatige dienders die meelezen...........( dus in godsnaam doe er iets mee!!!! )
Ik rijd erg veel kilometers op de motor per jaar voor woon-werk en vrije tijd.
Jullie weten allemaal dat je als motorrijder veel meer ziet dan iemand die zich voortbeweegt dmv een koekblik.
Ten eerste zit je al hoger dus kijk je vaak elke auto in en je ogen krijgen als biker ook doorgaans meer de kost.
Ik zie een trend waarbij men zijn/haar mobiele telfoon op schoot legt tijdens het rijden en op die manier zit te frutten aan dat apparaat.
In eerste instantie dacht ik dat het toeval was, want zag laatst een griet dit doen op de snelweg.
Maar nu ik extra oplet zie ik het veel meer mensen doen.
Van alle lagen en mannen en vrouwen.
Het is snel merkbaar doordat tijdens het rijden hun hoofd even voor een paar seconden naar beneden richting hun schoot gaat.
Lekker veilig indien ze dus even te lang deze actie herhalen.
Ik pleit er dus voor dat ze de bekeuring voor het bedienen van mobiele telefoon opschroeven naar minimaal 500 euro en strafpunten op het rijbewijs.
Heren en dames wetsdienaars: doe er jullie ding mee AUB!!!
Het rijst werkelijk de pan uit hoe vaak en hoeveel klootzakken en kloottrutten ik zie frutten met hun verrekte mobiele telefoon tijdens het rijden.
Dit soort ge-emmer kost te vaak en teveel ongelukken.
Wanneer is het nou in hemelsnaam genoeg????
Vr Gr
Hallo allemaal.
Ik zie een nieuwe trend op telefonie gebied.
Wil niet overkomen als een NSB'er, maar het mede voor mijn eigen en jullie veiligheid hier toch wel even doorgeven en met name voor de beroepsmatige dienders die meelezen...........( dus in godsnaam doe er iets mee!!!! )
Ik rijd erg veel kilometers op de motor per jaar voor woon-werk en vrije tijd.
Jullie weten allemaal dat je als motorrijder veel meer ziet dan iemand die zich voortbeweegt dmv een koekblik.
Ten eerste zit je al hoger dus kijk je vaak elke auto in en je ogen krijgen als biker ook doorgaans meer de kost.
Ik zie een trend waarbij men zijn/haar mobiele telfoon op schoot legt tijdens het rijden en op die manier zit te frutten aan dat apparaat.
In eerste instantie dacht ik dat het toeval was, want zag laatst een griet dit doen op de snelweg.
Maar nu ik extra oplet zie ik het veel meer mensen doen.
Van alle lagen en mannen en vrouwen.
Het is snel merkbaar doordat tijdens het rijden hun hoofd even voor een paar seconden naar beneden richting hun schoot gaat.
Lekker veilig indien ze dus even te lang deze actie herhalen.
Ik pleit er dus voor dat ze de bekeuring voor het bedienen van mobiele telefoon opschroeven naar minimaal 500 euro en strafpunten op het rijbewijs.
Heren en dames wetsdienaars: doe er jullie ding mee AUB!!!
Het rijst werkelijk de pan uit hoe vaak en hoeveel klootzakken en kloottrutten ik zie frutten met hun verrekte mobiele telefoon tijdens het rijden.
Dit soort ge-emmer kost te vaak en teveel ongelukken.
Wanneer is het nou in hemelsnaam genoeg????
Vr Gr
Een ongemerkte motorfiets met camera erop door de files laten rijden zodat de kentekens geregistreerd worden en een beeld van in de auto's. Met de huidige tarieven voor het in de hand hebben van een telefoon verdiend dit zich heel snel terug en wordt de pakkans extreem veel groter. Op basis van de beelden kunnen ze dan tientallen boetes per uur uitschrijven.
Kan het bellen eigenlijk niet vallen onder artikel 5?
Doordat mensen met de telefoon bezig zijn hebben ze hun aandacht niet bij het verkeer waardoor anderen in gevaar gebracht worden.
Of werkt artikel 5 niet zo?
Neen, helaas. T&C is vrij vaag hierover, maar ik heb even doorgezocht.
Hoewel artikel 5 WVW het veroorzaken van gevaar strafbaar stelt, moet dit gevaar zijn om een reële kans op een ongeval. Hoewel je kan beargumenteren dat het vasthouden van een telefoon gevaar veroorzaakt, stelt artikel 5 als minimumeis concreet gedrag dat gevaarscheppend is. Het overtreden van een enkele verbodsbepaling is niet voldoende voor het creëren van gevaar! (Tekst&Commentaar, art. 5 WVW) Zo is het enkel door rood licht rijden geen artikel 5 WVW (NJ 1991, 257).
Wel vereist de Hoge Raad dat de bestuurder bewust moet zijn van het gevaar, maar zorg moet dragen dat dit gevaar zich niet voordoet (bv. door óók op de weg te letten en daardoor het gevaar te vermijden).
Ten slotte is er nog een specialis, immers stelt artikel 61a Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 het vasthouden/bedienen van de telefoon reeds strafbaar.