Kan het bellen eigenlijk niet vallen onder artikel 5?
Doordat mensen met de telefoon bezig zijn hebben ze hun aandacht niet bij het verkeer waardoor anderen in gevaar gebracht worden.
Of werkt artikel 5 niet zo?
Ben ook bang dat het probleem met mobieltjes in de auto niet snel opgelost gaat worden.... Laat de zelfrijdende auto dus maar snel geïntroduceerd worden dan is dat geen probleem meer.
Mja, sommige suggesties hier zijn een beetje eng. Motorrijders die als gestapo infiltranten burgers hoge boetes opleggen....ja leuk, worden we helemaal van de weg gereden maar dan ook nog express.
Het is gewoon iets om rekening mee te houden, meer kan je niet doen.
Dit.
Nu even kort door de bocht:
Geeft mij een motor + Helm met camera en laat mij door het verkeer rijden
5 boetes in een uur, 3 uurtjes rijden op een dag = 15 * €239 = €3.585 inkomsten per dag
5 dagen in de week = €17.925
40 weken per jaar = €717.000 (12 weken vakantie is wel fijn)
Nou daar gaan de kosten voor motor + kleding + camera vanaf = €100.000 per jaar (lekker hoog, kan je elk jaar mooie spulletjes voor kopen)
Dan wil ik wel €100.000 als jaarloon hebben (ja voor 3 uurtjes werk per dag)
Dan blijft er nog €517.000 over voor de staatskas
Laat 4 motorrijders dit doen in de randstad en je hebt ruim €2 miljoen voor de staatskas erbij
Prima deal toch, zie hier wel een goede businesscase in.
Mja, sommige suggesties hier zijn een beetje eng. Motorrijders die als gestapo infiltranten burgers hoge boetes opleggen....ja leuk, worden we helemaal van de weg gereden maar dan ook nog express.
Het is gewoon iets om rekening mee te houden, meer kan je niet doen.
Het stemt mij zeer triest dat het hoogstwaarschijnlijk dus niet goed gaat komen met het gevalletje mobiel bellen tijdens het koekblikbesturen.
Er zullen dus helaas nog vele slachtoffers gaan vallen en met name onder de motorrijders want dat zijn hoe dan ook de kwetsbare gevallen in het verkeer.
We leven in de toekomst mensen
Maar in het algemeen zie je ze toch wel, behalve op verre buitenweggetjes. In de randstad rij je nou eenmaal nooit ver genoeg van elkaar om elkaar uit het oog te verliezen. Dus je kan je eraan ergeren, maar je kan het ook niet doenZo ingewikkeld hoeft van mij nog niet hoor,
als nou eens die klote mistlampen pas aangaan als het echt nodig is en de gewone verlichting aangaat als het nodig is ipv die dagrijverlichting (die ook je dashboard verlichting laat branden zodat het niet meer opvalt dat je/ze het gewone licht niet aan hebben... )
Wat mij betreft dus dag EN nacht je reguliere verlichting aan.
Afgelopen 2 dagen groen en geel zitten ergeren met die mist. De één rijdt met alle kerst verlichting die het heeft en de volgende heeft alleen z'n ledjes aan op de voorkant...
Ik moet zeggen dat ik de discussie over dat telefoneren en telefoon op schoot wel lollig vind. Niemand schijnt zich te realiseren dat als je als motorrijder - terwijl je aan het filteren bent - jezelf schuldig maakt aan exact hetzelfde feit... Je bent niet met het besturen van je voertuig bezig, maar het het naar beneden kijken in andermans auto en dat is dan vast evenzo goed voor een artikeltje 5.
Je kunt je in plaats daarvan volgens mij beter focussen op het zorgen dat JIJ niet bij een eventueel ongeval betrokken raakt en gewoon anticiperen op onverwacht gedrag van de auto's links en rechts van je.
Echt? Is de toekomst al begonnen? Van het kabinet hoorde ik tot dusverre alleen dat we ons erop moeten voorbereiden. Loopt het kabinet ook achter?We leven in de toekomst mensen
Je hebt dus heel weinig begrepen van de kunst van filtreren.
Door juist naar de activiteiten van de bestuurders te kijken zie welke een potentieel gevaar voor jou is. Als je alleen naar het blik kijkt mis je héél véél informatie.
Zohee, vanmorgen een file op de A9... en toen die een beetje op begon te lossen reed ik een autootje voorbij met daarin een meisje dat volledig gefocust op haar telefoon aan het kijken was... terwijl we alweer 100+ reden.
Nee hoor, maar als jij in iemands auto kunt kijken en zien wat iemand op schoot heeft, zit je er naast, en heb JIJ in ieder geval geen zicht op wat het blik daar direct voor aan het doen is. 1 x raden wie van ons tegen dat blik aanzit, als die van spontaan van baan wisselt.
Vanuit je periferieële zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet, daarvoor hoef je niet ín de auto te kijken. En als dat dan gebeurt, kun je gas geven of remmen om uit die situatie te komen omdat je weet dat de auto daarvoor al dan niet voldoende ruimte geeft.
edit
ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.
Ik houd niet van taalcorrecties en vind ze over het algemeen ook niet constructief, maar voor dit soort dikdoenerij maak ik graag een uitzonderingVanuit jeperiferieëleperifere zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet
Jij zei dat een motorrijder die een auto inkijkt zich schuldig maakt aan hetzelfde feit als een automobilist die met zijn telefoon aan het rommelen is. Zie je zelf niet hoe onzinnig die stelling is?ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.
Het kabinet loopt zeker achter. Al was het maar omdat het allang vervangen had moeten wordenEcht? Is de toekomst al begonnen? Van het kabinet hoorde ik tot dusverre alleen dat we ons erop moeten voorbereiden. Loopt het kabinet ook achter?
Het menselijk brein is geëvolueerd tot een dermate onnavolgbare kluwen dat het rechtstreeks aansluiten op menselijke gedachten nog wel heel ver weg is. Menselijke gedachten zijn geen zinnen (en taal is al moeilijk genoeg) maar complexen van herinneringen, kennis, associaties, emoties en noem maar op. Maar in principe is het uiteraard mogelijk; onze breinen doen immers ook.Maar goed, een geïmplanteerde chip die het mogelijk maakt contact met iemand te maken enkel door aan hem/haar te denken is een kwestie van tijd ...
Ik houd niet van taalcorrecties en vind ze over het algemeen ook niet constructief, maar voor dit soort dikdoenerij maak ik graag een uitzonderingJij zei dat een motorrijder die een auto inkijkt zich schuldig maakt aan hetzelfde feit als een automobilist die met zijn telefoon aan het rommelen is. Zie je zelf niet hoe onzinnig die stelling is?
Nee hoor, maar als jij in iemands auto kunt kijken en zien wat iemand op schoot heeft, zit je er naast, en heb JIJ in ieder geval geen zicht op wat het blik daar direct voor aan het doen is. 1 x raden wie van ons tegen dat blik aanzit, als die van spontaan van baan wisselt.
Vanuit je periferieële zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet, daarvoor hoef je niet ín de auto te kijken. En als dat dan gebeurt, kun je gas geven of remmen om uit die situatie te komen omdat je weet dat de auto daarvoor al dan niet voldoende ruimte geeft.
edit
ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.
Als ik naar beneden kijk zie ik mijn benzinetankAlsof je 10 seconden nodig hebt om te zien dat iemand een telefoon heeft, in een fractie van een seconde kan je het al zien. En de personen die hun berichtjes lezen doen dit niet in een fractie van een seconde maar hebben meer tijd nodig.
En ik kijk niet naar beneden: Mijn motor is zo laag dat ik gewoon opzij kijk
Nee dat is niet waar, maar bij busjes kan ik gewoon opzij kijken en hoef ik ook niet naar beneden te kijken. En meestal rijden de telefoners zo onhandig dat je moet afremmen en je dus extra langzaam gaat en dus alle tijd hebt om naar beneden te kijken
Alsof je 10 seconden nodig hebt om te zien dat iemand een telefoon heeft, in een fractie van een seconde kan je het al zien. En de personen die hun berichtjes lezen doen dit niet in een fractie van een seconde maar hebben meer tijd nodig.
En ik kijk niet naar beneden: Mijn motor is zo laag dat ik gewoon opzij kijk
Nee dat is niet waar, maar bij busjes kan ik gewoon opzij kijken en hoef ik ook niet naar beneden te kijken. En meestal rijden de telefoners zo onhandig dat je moet afremmen en je dus extra langzaam gaat en dus alle tijd hebt om naar beneden te kijken
Als ik naar beneden kijk zie ik mijn benzinetank