Echt niet... vertel mij eens waar in Belgie een rotonde of verkeersplein ligt waar een Belg op een normale manier op rijdt ?
Die wachten echt allemaal tot er in geen enkele richting meer iets van een auto te zien is voor ze gaan rijden ipv gewoon vloeiend in te voegen.
Er zijn er genoeg die een rotonde vlot weten te nemen.
Effe afgezien van het "vergeten" te gebruiken van de pinkers.
Maar er zijn er idd nog steeds redelijk wat die, wanneer er op de aansluiting vóór hen ook een auto gaat oprijden, plots stoppen, omdat ze niet beseffen dat als ze beiden gelijktijdig de rotonde oprijden, zelfs met een beetje snelheidsverschil, dat juist heel vlot gaat, en dat dat ook de bedoeling is van een rotonde. Het zijn uiteraard die dat de boel verzieken, want bij een beetje drukte houden die alles tegen. Dan ben ik blij dat ik motor rijd, "flip-flap" en erlangs!
tenzij er net een Porsche Carrera GT3RS aangestormt komt in "24u Le Mans stijl", dan wacht ik ook wel effe ...
Ik merk trouwens ook dat er steeds meer en meer zijn die de NL stijl van pinkeren vóór een rotonde toepassen. Ga je naar rechts, pink je rechts, ga je rechtdoor, pink je niet en pink je rechts zodra je de uitrit voor de jouwe passeert, ga je links, pink je links tot aan de uitrit voor de jouwe, en dan rechts.
Ondanks dit géén verplichting is, vind ik het persoonlijk wel een goede gewoonte, en begin ik het ook steeds meer toe te passen.
Over dat "voorrang kwijt bij stoppen", Hollender haalde het al aan, vroeger (bijna 20 jaar terug intussen denk ik), was dat idd zo. Heb je voorrang van rechts, maar kwam je volledig tot stilstand, was je die kwijt. Gaf veel schadeclaims omdat degene die daarbij wél in zijn recht was omdat de van rechts komende stopte en dan toch doorreed, dat zelden kon bewijzen.
Rotondes ook, vroeger had je niet perse voorrang op een rotonde, was alleen zo als de aansluitingen haaietanden hadden en dus voorrang moesten verlenen. Geen haaietanden of een bord? Rotonde met voorrang van rechts. Was lekker verwarrend, in mijn leertijd was dat nog zo, en toen moest je zelfs bij het oprijden van de rotonde je pinker gebruiken.
Fietsers op een rotonde: vroeger dezelfde regel, voorrang van rechts, tenzij anders aangegeven. Bij het invoeren van de "altijd voorrang eens op de rotonde", was dat ook zo voor fietsers. Eigenlijk is het bij wet verplicht dat wanneer een fiestpad deel uitmaakt van een rotonde, dat het ook voor hun een rotonde is, dus ook voorrang eens op "hun" rotonde. Maar veel gemeentebesturen laten (nieuwe) rotondes zo uit tekenen, dat de fietspaden bij de oversteken enkele meters afwijken van de rotonde, om die wet te omzeilen, want door uit te wijken maakt dat deel van het fietspad geen deel uit van de rotonde, en zetten ze haaietanden voor de fietsers.
Maar, zoals CDA441 al aanhaalde, de meeste fietsers maken gebruik van hun statuut "zwakke weggebruiker", en NEMEN gewoon voorrang. De meeste auto/motorrijders kiezen een hoopje misserie te vermijden en laten ze maar door ...
Ja ook ik, want als ik zo een getrainde spierbundel a la Lanca Armstrong op een 9000€ koersfiets met spieren als beton en ogen doordrongen van de dope, omver rijd, komt ie achter me aan, slaat me in elkaar tot ik half dood ben. Tja, het is een zwakke weggebruiker he
Maar ... wijken we niet wat te veel af van de topictitel? Ale ja, het valt er wel deels onder, maar dit gaat nu specifiek over rotondes ... dus waar zijn die "rotonde-topics" als je ze nodig hebt?
ja die zijn er, maar geen zin om te zoeken