A
In België is het dus zo, dat wanneer er niets is wat een voorrangsregel aanduidt, zoals een bord, een licht, haaietanden of wat maar ook, is het voorrang van rechts.Ik weet niet hoe het in België nu is geregeld met rotondes maar in Nederland is het nog steeds zo dat als er geen borden staan die de voorrang regelen gewoon rechts voorrang heeft op een rotonde. En dan moet je op de rotonde dus stoppen voor verkeer dat de rotonde op wil rijden.
Je ziet het niet vaak, op de meeste rotondes moeten alle opritten naar de rotonde voorrang verlenen. Maar vlak bij mij in de buurt is zo'n rotonde waar 2 van de vier opritten geen voorrang hoeven verlenen en de andere 2 die daar haaks op staan moeten dat wel. Ongetwijfeld is dat zo bedacht omdat zo de tram (die de rotonde ook neemt) niet hoeft te stoppen. En voor die tram stopt ook iedereen wel, maar dat ander verkeer van rechts ook voorrang heeft ontgaat de meesten.
Is in NL niet anders. Linkerbaan is altijd spannend omdat velen niet begrijpen dat het niet de bedoeling is om driekwart over de rechterbaan te doen...Belgen kunnen redelijk goed rotonde rijden, zolang er maar een rijstrook is. Bij twee rijstroken word het een drama, iedereen vermijdt de linker rijstrook en elke onverlaat die hem wel gebruikt word keihard tegengewerkt.
Ik rijd nog regelmatig in Nederland en dat valt daar erg goed mee moet ik zeggen.Is in NL niet anders. Linkerbaan is altijd spannend omdat velen niet begrijpen dat het niet de bedoeling is om driekwart over de rechterbaan te doen...
Keizer Karel plein Nijmegen is het beste voorbeeld. En ook het voorbeeld dat andersom (dus erop heeft voorrang) niet zou werken.* maar ik kan me niet voorstellen of ik ergens een rotonde weet waar er helemaal geen voorrangs signalen gebruikt worden. Ik ga er eens op letten.
Maar ik ben wel blij dat de toestroom geregeld wordt met verkeerslichten, anders zou het er echt een zootje worden.Keizer Karel plein Nijmegen is het beste voorbeeld. En ook het voorbeeld dat andersom (dus erop heeft voorrang) niet zou werken.
Prachtig plein!
Is in NL niet anders. Linkerbaan is altijd spannend omdat velen niet begrijpen dat het niet de bedoeling is om driekwart over de rechterbaan te doen...
Keizer Karel plein Nijmegen is het beste voorbeeld. En ook het voorbeeld dat andersom (dus erop heeft voorrang) niet zou werken.
Prachtig plein!
Het mooie is dat een jaar of 10/15 geleden een heleboel kruisingen die prima functioneerden werden omgebouwd naar rotonde, en ze die rotondes nu weer hebben omgebouwd naar een gewone kruising.
Rotondes kunnen prima werken, als iedereen ze netjes neemt. Goede strook aanhouden, richting aangeven bij verlaten, en de voorrangsregels in acht nemen, maar helaas blijkt dat voor veel mensen nogal moeilijk te zijn.
Zonder stoplichten of andere verkeerdtekens.
In België is het dus zo, dat wanneer er niets is wat een voorrangsregel aanduidt, zoals een bord, een licht, haaietanden of wat maar ook, is het voorrang van rechts.
Behalve bij een rotonde. Daar is het zo dat degene die zich op de rotonde bevindt, altijd voorrang* heeft.
Dat is dan wel een uitzonderlijke uitzondering. In feite is het bij een rotonde met 2 banen heel simpel: links voor driekwart of rechtdoor, rechts voor rechtdoor of rechtsaf. Als iedereen dat zou doen zou de linkerbaan voor rechtdoor pakken een stuk minder spannend zijn.Ik kan hier in de buurt een rotonde noemen waar de rechtse baan ook voor 3kwart is. En vlak na de rotonde de linkse op de rechtse baan in moet voegen. Dus de rechtse baan kiezen is de 'makkelijkste' .
Dat klopt, maar het is wel zo dat sommige rotondes door één of ander kwaadaardig genie zijn ontworpen. Bijv. de rotonde in slotermeer (amsterdam) waarbij je meerdere voorsoorteerstroken hebt, en de rijstroken verspringen na iedere kwart v/d rotonde. Dus het ene moment rij je op de rijstrook voor linksaf met een pijl naar links, en vervolgens rij je ineens op de rijstrook voor rechtdoor. Wil je driekwart links en je rijdt op de linkerbaan omdat je het allemaal niet meer weet mag je op het laatste moment 2 banen zien op te schuiven. Dan zijn er nog meerdere stoplichten op de rotonde zelf, en op 8 punten doorkruist er een trambaan. Bijna iedereen gaat daar de fout in de eerste keren dat men daar rijdt vooral in drukte.
Dat blauwe bord, D5, is voldoende om het tot een rotonde te maken. Die andere borden zijn niet nodig. Op de rotonde heb je voorrang op degenen die er nog niet op zitten.Ik heb het Belgische verkeersreglement er even bijgepakt (www.wegcode.be). En daar staat niet dat degene die op de rotonde rijdt altijd voorrang heeft. Er staat dat degene die op de rotonde rijdt geen voorrang hoeft te verlenen aan verkeer van rechts.
Nergens staat echter dat degene die een rotonde oprijdt voorrang moet verlenen aan verkeer op die rotonde.
Wel staat er in de wegcode dat een rotonde pas een rotonde is als er voorrangs/stopborden op de toegangswegen staan (zie afbeelding). Zonder die borden is het geen rotonde. Waarmee dus in feite dezelfde situatie bestaat als in Nederland, zonder voorrangsborden hoef je het verkeer op een rotonde geen voorrang te verlenen. Juridisch is het dan geen rotonde, maar een rondlopende weg.[afbeelding]
Dat blauwe bord, D5, is voldoende om het tot een rotonde te maken. Die andere borden zijn niet nodig. Op de rotonde heb je voorrang op degenen die er nog niet op zitten.
Btw: heb intussen al enkele rotondes aangedaan die ik weinig neem en in minder druk gebied liggen, er staan oftewel haaietanden op de weg of een voorrangsbord (geen stop bord) alvorens je de rotonde op rijdt.
Het zou me dus heel erg verbazen dat je hier een rotonde tegenkomt waarop je geen voorrangs borden/tekens hebt.
Geweldige verschrijving of was het express?
Dat is dan wel een uitzonderlijke uitzondering. In feite is het bij een rotonde met 2 banen heel simpel: links voor driekwart of rechtdoor, rechts voor rechtdoor of rechtsaf. Als iedereen dat zou doen zou de linkerbaan voor rechtdoor pakken een stuk minder spannend zijn.
Ik ga ook.Stap gewoon op morgen hoor, tenzij de dakpannen me om de oren vliegen morgenochtend, maar dat zien we dan wel weer.
Das bij harde wind altijd ¤%&/&, net als t inhalen van vrachtwaggels.Laat je niet verrassen bij het verlaten van tunnels bij zulke wind. Bij de vorige storm werd ik bijna van mijn rijbaan geblazen bij het verlaten van de schipholtunnel, ondanks dat ik erop bedacht was.