Het Grote XT 550 Topic

Dankje Seabird, Kedo heeft het helaas ook niet.
Als het moeilijk gaat worden gaan we ze namaken.
Soms mag ik snuffelen in de bak met onderdelen bij enduro centrum vaassen.
 
Weer een nieuwe uitdaging. Deze keer wil ik een XT550 restaureren met de old looks, maar zoals ik hem graag zou zien.
Eerst de zwakke voorvork aangepakt en vervangen door een YZ450F voorkant.


Voorvork-01-800.jpgVoorvork-2-800.jpg
Voorvork-2-800.jpg
Subframe2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo! Helemaal nieuw op dit forum, maar ik kom er in mijn eentje niet meer uit.
ik waag het er eens hier op:
Ik heb al twee jaar een XT550 waar ik heel erg blij mee ben, nu begint hij her en der wat (verwachtte) slijtage te vertonen.
Ik ben al een poosje opzoek naar het rubber onder de tank (zie foto), bij CMS al een poosje niet verkrijgbaar en Kedo ook geprobeerd.
Heeft er iemand nog een andere gouden tip?

Dan iets heel anders, ik vrees hier een beetje voor;
sinds een paar weken krijg ik bij het optrekken (1e versnelling) of aan het begin na het opschakelen naar 2e of 3e versnelling, een soort 'tik'.
Dit voelt mechanisch, daarom maak ik me zorgen, haast alsof er een tandwiel een tand overslaat. Ik dacht eerst nog dat het wellicht de ketting kon zijn die niet soepel meer liep, maar die staat goed op spanning. Heeft wel een beetje roest. Het gebeurt nooit als de motor eenmaal opgetrokken is, of als deze in de 4e of 5e versnelling zit (gelukkig, de tik kan best hard zijn).
De tik voelt ook, als ik op de motor zit, vóór/ónder mij. Tussen het stuur en mijn zitvlak zeg maar, aan de onderkant van de motor.
Nu ben ik, tijdens een ritje in Duitsland, vergeten mijn olie te controleren. Ik heb die dag +/- 100 kilometer gereden, met relatief weinig olie.
Ik trek nu zelf een beetje de conclusie dat ik wellicht mijn tandwielen beschadigd heb hierdoor.

Heeft er iemand ooit iets soortgelijks ervaren? Ik denk op dit moment dat er naar de tandwielen gekeken moet worden (doe ik niet zelf), maar wellicht heeft iemand nog een idee.

Groetjes! En wat suuuper leuk dit foruuuum jaaaaa, ik val mn vrienden geloof ik ondertussen een beetje lastig met mijn motorpraat.
 

Bijlagen

  • damperlocating-2_medium5Y12418201-01_d9b5.jpg
    damperlocating-2_medium5Y12418201-01_d9b5.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 3
Dankjewel voor je berichtje Wim!
Zeker, ik heb zelf een 3D printer. DANK voor de link!! Weet je toevallig nog in welk materiaal hij is geprint?
Ik heb aan flexibele filamenten Nylon, Filaflex en Ninjaflex liggen. Kan wel wat testjes doen maar mocht je het weten hoor ik het graag.
Mocht je overigens ooit nog eens iets laten printen, stuur me gerust een berichtje. Ik heb een Felix tec Pro 4, bedoppervlak ongeveer 25x25.

Wat betreft de 'tik'; het is moeilijk uitleggen, mijn bonusvader rijdt ook een XT (weliswaar een 500) en heb het hem regelmatig ook over sms uit proberen te leggen wat er gebeurt. Het is denk ik niet de koppeling, maar zeg nooit nooit. Het is altijd later dan het schakelen zelf, koppeling al helemaal los en geef al een poosje gas. Meestal gebeurt de 'tik' pas als ik extra gas ga geven. Dit kan gerust 5 seconden later zijn als het loslaten van de koppeling, en het kunnen ook meerdere tikken achter elkaar zijn (nog nooit meer dan 3 geweest). Ik kan me even niet herinneren of hij dan snelheid verminderd, daar zal ik eens even op letten.
Mijn bonusvader heeft er overigens afgelopen week op gereden en de 'tik' ervaren, hij zegt ook dat hij denkt dat het iets mechanisch is. Maar wat...hmm. Omdat het als iets mechanisch voelt ben ik bang dat ik iets kapot aan het rijden ben (of dat al gedaan heb), heb ondertussen toch ook maar een afspraak gemaakt met de motor reparateur hier. Hij gaat er even op rijden binnenkort.

Toevallig ooit ervaren wat er gebeurt als je ketting niet meer lekker rondloopt of als de tandwieltjes afgeschuurd zijn?
 
Ik stuur je een IM met mijn mail adres voor de STL files.
Wat ik net van Seabird zie binnenkomen is ook een goed idee, ze hebben vaak nog veel.
Ervaring met ketting, staat hij te slap. Dan rijdt het bonkerig, schakelt niet fijn (vlot)
Als je XT achteruitrijdt en je hoort ketting kraken, dan moet hij zeker vervangen worden.
Nooit meegemaakt dat ketting een tand oversloeg.
Pas wel op met een slechte ketting, bij een 550 is schade vrij groot als hij knapt.
 
Heeeee leuk, er zit weer beweging in het 550 topic!!!! Mocht het niet lukken met de 3D printer, wil ik best mijn bak met reserve onderdelen uitgraven.
 
Ik stuur je een IM met mijn mail adres voor de STL files.
Wat ik net van Seabird zie binnenkomen is ook een goed idee, ze hebben vaak nog veel.
Ervaring met ketting, staat hij te slap. Dan rijdt het bonkerig, schakelt niet fijn (vlot)
Als je XT achteruitrijdt en je hoort ketting kraken, dan moet hij zeker vervangen worden.
Nooit meegemaakt dat ketting een tand oversloeg.
Pas wel op met een slechte ketting, bij een 550 is schade vrij groot als hij knapt.
Ik ben ondertussen bij de motor reparateur geweest,
drie keer raden; het was tóch de ketting die versleten was. Alle tandwielen moeten ook vervangen worden (van het kettingsysteem), heel nieuw systeem erop dus.
Tevens zwalkt mijn motor een beetje, maar dat heb ik eerlijk gezegd niet gemerkt want dat is vanaf het moment dat ik hem aangeschafd heb (nu twee jaar geleden). De lagers in de achterarm worden vervangen. Die waren trouwens nog moeilijk te vinden, kwam uiteindelijk hier op voor diegenen die dat willen weten:
 
Heel erg mooi Seabird, Trouwens de gehele XT zoals jij gemaakt hebt. Na 3 restauraties naar origineel had ik het idee opgepakt, nu een keer zoals ik een XT550 zou maken maar nog wel in de 80's stijl.
 
Sinds 3 jaar ben ook ik in het bezit van mijn XT550. Nu heb ik het laatste jaar wat problemen met de motor en daarom ben ik nu bezig met een kop revisie. Helaas kan ik nergens meer nieuwe zuigerveren vinden voor mijn motor. Ik heb ook al contact gezocht met Motogadget en die had ook niets meer liggen. Zijn er nog XT550 fanaten die zoiets nog op zolder hebben liggen?
 
Die zijn echt moeilijk te verkrijgen, reguliere zaken zijn uitverkocht.
Maar even speuren levert dit op:

1> b1222943

2> kan je bellen of ze je verder kunnen helpen Classicracing.nl | Special Racing Parts by Cees van der Kruijs Netherlands

3> Yamaha 5Y1-11610-00 PISTON RING SET
Bedankt voor je reactie, ik heb al een redelijke speurtocht gevoerd. Maar veel van de bedrijven hadden hun voorraad niet op orde of bleken het toch niet meer te kunnen bestellen.

Bikebandit was ik ook al tegen gekomen maar als je hun review leest dan ziet dat er heel slecht uit sinds vorig jaar november zie je alleen maar 1 ster ratings. Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel bemoedigend. Heeft iemand anders misschien goede ervaringen met hun?

Ik zal eens contact opnemen met Classicracing en Fowler, hopen dat zij mij verder kunnen helpen.
 
Kleine update voor anderen die hier tegen aanlopen. Alle suggestie geprobeerd maar geen succes. Naar een aantal weken speuren heb ik een bedrijf in Duitsland gevonden welke de zuigerveren nog maakt: Scheuerlein Motorentechnik

Vandaag pakketje binnen gekregen, zijn geen oem parts, maar heb alles nagemeten en ziet er goed uit.
 
Daar ben ik ook weer hoor, met een opsporingsverzoek voor achterbrug lagers (of de hele kit). De website die ik eerder noemde reageert niet op mijn bestelling. Iemand nog tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan