De XV1900 Midnight Star is al vanaf 2006, eerste jaargang dus, onafgebroken tot aan de dag van vandaag in Nederland geleverd.
Alleen is de Midnight Star niet altijd zwart.
Zelf rijd ik een 2006 exemplaar in Black Cherry - wordt in Nederland soms "Maroon" genoemd, maar dat is niet correct. Hij is beschikbaar geweest in blauw, grijs, wit, grijs/rood, black cherry, brons, en ook nog in een aantal two-tone versies, vaak zwart met een van de andere kleuren, maar ook andere combinaties. Ik denk dat de Ferrari-rode "Red Cherry" versie niet in Nederland beschikbaar is geweest, maar de rest wel.
Voor ik de mijne in juni dit jaar aanschafte, volgde ik in totaal 30 exemplaren die te koop stonden, leeftijd van 2006 t/m 2012, plus 1 nieuwe.
Naast de Midnight Star had je ook nog de FL versie (Fully Loaded, dat houdt in koffers, windscherm, sissybar, en vaak nog wat accessoires), die in Nederland geleverd is van 2006 t/m 2011, en de CFD, Casual Full Dress, die in ieder geval in 2014 en 2015 geleverd is/wordt.
Daarnaast zijn er ook nog wat imports uit de VS en Canada geweest, Roadliners (Midnight Star / FL), and Stratoliners (CFD). Ik heb nooit uitgezocht of er nog CFD-achtige versies voor 2014 geleverd zijn, maar ik ga ervan uit dat dat wel het geval is.
De meeste Midnight Stars zijn door de eigenaar/eigenaren uitgerust met koffers, windschermen, vaak ook valbeugels, sissy bar, en nog wat accessoires.
Geweldige motor, waarmee goed te smijten is in de bochten (heeft opklapbare treeplankjes met speciale slijtplaten), en een koppel waar je U tegen zegt (155 Nm bij 2300 toeren). Twee van de 5 versnellingen zijn overdrives
. 50 à 60 km/u is prima mogelijk in 5 - handig voor lui schakelgedrag.
Van de Raider zijn er een aantal in Nederland ingevoerd vanuit Noord-Amerika, op zijn minst twee
.
Zeer stijf frame (aluminium), met zeer laag zwaartepunt ondanks iets meer grondspeling dan de XVS1300 - is ook makkelijker te handelen dan de XVS1300, al weegt-ie met wat accessoires gauw 40 kg meer.
Origineel windscherm (sleutel), sissy bar (zelfde sleutel) en koffers (zelfde sleutel plus clips) zijn in een mum te plaatsen en te verwijderen, wat erg handig is.
Eventuele zaken waar je rekening mee moet houden:
- breed stuur, dat relatief ver naar voren staat. Ik ben vrij kort (173 cm), en heb risers geplaatst die het stuur 3 cm omhoog en 5 cm naar achteren brengen - dat was voor mij voldoende.
- zadel: vond ik zelf te hard voor lange afstanden, maar dat geldt voor de meeste cruisers. Heb er een ander zadel opgezet, kan ik prima iron butt ritjes mee doen nu.
- je kunt geen tanktas gebruiken door de plaatsing van de instrumenten in de tank, wordt dus rekje of netje.
Aanrader: originele valbeugels voor en achter. Passen er goed bij qua vormgeving, en blijken echt een verschil te maken volgens de verhalen die ik hoor.
Verder is het een motor met goede remmen, en die tot in de puntjes is afgewerkt - bijv. naadloze tank.
Groetjes, Wim