het grote yamaha diversion topic(deel 1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
hey 25kW-er, jij hebt toch BSM dempers eronder? Mag ik vragen wat je daarvoor betaald hebt? En de originele dempers heb je die nog? Ik wordt namelijk gek van het poetsen van mijn (imitatie) dempers... ben opzoek naar andere (iemand anders toevallig nog een demper setje liggen?)

Die BSM demper zat er al onder toen ik hem kocht. Maar ik geloof dat ze nieuw 699 kosten, inclusief rvs bochtenset (staan ook op motozoom.nl) Maar voor het geluid hoef je het niet te doen hoor, is vrij "tam", mag van mij nog wel wat harder!
Er zijn genoeg vervangingsdempers te krijgen voor een diversion, is een kwestie van goed zoeken. Bel gewoon eens een motorsloop op, boonstra motoren bv.
 
Goed... van de dempers die ik heb gekocht is er dus 1tje enorm rot. Vorige eigenaar heeft hem proberen te repareren maar heeft grondig gefaald blijkbaar. Ik heb nog nooit zo'n schijtwerk gezien. Enfin, demper afgeschreven :(

Misschien dat we er binnenkort nog eens naar kijken, maar voorlopig houden we het voor gezien. Ik ga weer op zoek naar andere dempers B|
 
Das balen!!wat is er rot dan?Het binnenwerk?


Ja van 1 demper. Beetje lastig te omschrijven maar zal een poging wagen:
De uitlaatgassen komen een kamer binnen via een geperforeerde wand, daarachter zit dempingsmateriaal. Via een 2tal gaten komt het dan weer terug in het voorste deel van de pijp, waar het via een ander pijpje de demper uit gaat.

Nu was de pijp die de uitlaatgassen naar die 'dempkamer' leidt kennelijk kapot gegaan. Dat heeft iemand proberen te lassen maar omdat je er niet zo goed bij kan is dat helemaal kut gedaan. overal zaten gaten waar de uitlaatgassen (en het geluid) weglekte en direct de demper kon verlaten. Daarom maakte hij ook zoveel herrie.

Nu gaan we proberen of we er een 'gewone' open demper van kunnen fabriceren. Heel het binnenwerk halen we er uit, een geperforeerde pijp van voor naar achter komt daarvoor in de plaats. Daar omheen komt dan dempingsmateriaal (staalwol).

En dan is het even afwachten wat dat voor geluid produceert. Als het niet al te luidruchtig is bij lage toeren dan doen we de andere pijp ook, is het erg luidruchtig dan flikker ik ze beide weg en houd ik misschien de linkpipes voor eventuele nieuwe dempers. Zouden wel dure linkpipes zijn dan :(
 
Om terug te komen op de dunlops. Heb er vandaag mee gereden nadat m'n vriendin ze lekker heeft ingereden de afgelopen hondernogwat kilometer :P
Conclusie: erg lekkere band voor de diversion. Veel grip (in het droog dan, nat nog niet geprobeerd) en heel stabiel. Stuurt ook veel fijner, met oude banden viel je stuur naar binnen als je een bocht instuurde, met deze banden niet.
Kortom GT 501 is zeker het overwegen waard als je een sportievere band zoekt voor je div.
 
Misschien is hier al wel eens iets over geweest, dan zou ik graag weten waar.
Maarik zocht nieuwe spiegels voor mijn 900, die de dodehoek wegwerken,maar er ook nog leuk uitzien.
Ik had nieuwe spiegels gekocht, die perfect de dodehoek wegwerkten echter voor de rest had ik totaal geen zicht, ik zag perfect wat er links en rechts vlak achter mij reden.
Dus mocht iemand een ideetje hebben graag,evt met piccie.

Gr magnaatje
 
Technisch vraagje

Yamaha Diversion XJ600S bouwjaar 1992 tot 1995

Kan iemand even de weerstand meten met koude motor tussen:

Pin 1 en 2
Pin 1 en 3
Pin 3 en 2

connector.jpg


Dit is de weerstand van de stator spoelen in de dynamo.

De connector zit achter de linker achter zijkap en is eenvoudig los te halen. De draden van de spoelen zijn rood met wit.

inverter.jpg





Reden?

Laadsysteem geeft niet genoeg voltage (maar 11V ipv 14V met lichten uit bij 5000 RPM). Accu is dus niet genoeg opgeladen als er gestart moet worden.

De waarde zou tussen de 0.32 tot 0.48 ohm moeten liggen bij 20 graden celcius.

Wil zeker weten of de dynamo naar zijn grootje is en niet de inverter. Het probleem zit dus in het laden de rest is goed (accu, bedrading enz) :)


Thanks namens een vriendin ;)
 
Laatst bewerkt:
Dit kijkt wat makkelijker:

full


Dit is trouwens de kleur die ik altijd heb willen hebben, echter toen ik mijn motor kocht was er niet één te vinden (voor een mooie prijs, mooi aantal km's etc.) Nu heb ik een donkerblauwe.
 
@ Quicksilver
Dan heb je dezelfde gekocht als ik :)

Rij er nu zo'n twee weken op, en dat gaat als een trein. Is mijn eerste motor en ook dankzij de tips op dit forum heb ik voor deze Diversion gekozen!

Alleen één probleempje. Af en toe start ie wat lastig. En dat terwijl ik hier toch overal lees dat juist het starten nooit problemen op zou moeten leveren. Ook niet met een koude motor.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik geloof niet dat ik em verzuip of te lang doorstart, maarja, het is wel mijn eerste motor....
 
@ Quicksilver
Dan heb je dezelfde gekocht als ik :)

Rij er nu zo'n twee weken op, en dat gaat als een trein. Is mijn eerste motor en ook dankzij de tips op dit forum heb ik voor deze Diversion gekozen!

Alleen één probleempje. Af en toe start ie wat lastig. En dat terwijl ik hier toch overal lees dat juist het starten nooit problemen op zou moeten leveren. Ook niet met een koude motor.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik geloof niet dat ik em verzuip of te lang doorstart, maarja, het is wel mijn eerste motor....


Beetje gas geven tijdens het starten?
 
Tsja, en dan lijkt het of ie verzuipt :(
Het is net of het extreem nauw luistert, terwijl een beetje warme motor echt al start als ik maar naar de startknop wijs.
 
Mijn ervaring op een XJ900S-1998 en een XJ600S-2003

Koudstart:
Choke volopen
Absoluut GEEEEEN gas geven, nix nul nada niente rien nothing. Zou moeten starten binnen de 2 seconden.
Heb je gas gegeven: dan issem verzopen en moet je laaaaang doorstarten vooraleer em loopt.

Warmstart
GEEN choke, GEEN gas.
Start instant binnen de seconde

Lauwstart (=1a2km na koudstart, of bijvb.een half uur na een lange rit)
GEEN choke, ietsiepietsie gas geven.
Ietwat lastiger om starten, kan tot 5 seconden duren ;)
 
Mijn ervaring op een XJ900S-1998 en een XJ600S-2003

Koudstart:
Choke volopen
Absoluut GEEEEEN gas geven, nix nul nada niente rien nothing. Zou moeten starten binnen de 2 seconden.
Heb je gas gegeven: dan issem verzopen en moet je laaaaang doorstarten vooraleer em loopt.

Warmstart
GEEN choke, GEEN gas.
Start instant binnen de seconde

Lauwstart (=1a2km na koudstart, of bijvb.een half uur na een lange rit)
GEEN choke, ietsiepietsie gas geven.
Ietwat lastiger om starten, kan tot 5 seconden duren ;)

Wehe.. zo te horen is het míjn motor die problemen heeft met starten :P
Ik krijg hem alleen maar snel gestart door een beetje gas bij te geven. Anders lukt het ook wel met alleen choke bij koud en geen choke bij warm, maar zo slaat ie bijna direct aan.
 
Technisch vraagje

Yamaha Diversion XJ600S bouwjaar 1992 tot 1995

Kan iemand even de weerstand meten met koude motor tussen:

Pin 1 en 2
Pin 1 en 3
Pin 3 en 2

(Afbeelding)

Dit is de weerstand van de stator spoelen in de dynamo.

De connector zit achter de linker achter zijkap en is eenvoudig los te halen. De draden van de spoelen zijn rood met wit.

(Afbeelding)




Reden?

Laadsysteem geeft niet genoeg voltage (maar 11V ipv 14V met lichten uit bij 5000 RPM). Accu is dus niet genoeg opgeladen als er gestart moet worden.

De waarde zou tussen de 0.32 tot 0.48 ohm moeten liggen bij 20 graden celcius.

Wil zeker weten of de dynamo naar zijn grootje is en niet de inverter. Het probleem zit dus in het laden de rest is goed (accu, bedrading enz) :)


Thanks namens een vriendin ;)
is dit een nieuwe nick van fritz????
 
@ Quicksilver
Dan heb je dezelfde gekocht als ik :)

Alleen één probleempje. Af en toe start ie wat lastig. En dat terwijl ik hier toch overal lees dat juist het starten nooit problemen op zou moeten leveren. Ook niet met een koude motor.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik geloof niet dat ik em verzuip of te lang doorstart, maarja, het is wel mijn eerste motor....

Heb je wel eens gedacht om je motor aan de druppellader te zetten? Sinds ik dat doe start mijn 900 zeer gemakkelijk, ook na een langere tijd stilstaan...

Jajajajaaaaaa, mis het motorrijden enorm '( Ik hoop met januari wellicht weer te kunnen rijden... *O* opa en oma willen vast wel een half dagje oppassen O-)
 
is dit een nieuwe nick van fritz????


Haha zou je haast denken...
Nee mijn divje is toch echt verkocht, en mijn cb is nog niet klaar, die loopt nog op 2 poten, maar..... binnenkort moet ie toch echt een keer gaan lopen.. heb em nu al een jaar dus dat mag ook wel eens.
 
Ik heb een vraagje over de kleur van een yamaha diversion uit 1993. In mijn ogen is dat ding paars-blauw.. Volgens mij zijn er hier vast wel mensen met deze motor. Nou heb ik er ook zo een en daar zitten een paar krasjes op die ik wil wegwerken. Maar volgens het bedrijf waar ik de lakstift wil kopen is er in 1993 zowel een paarse als blauwe diversion uitgebracht. In de schaduw lijkt ie blauw maar als het licht erop valt lijkt ie paars.. Tja, dan ben ik in de war.

Weet iemand waar ik zowel een plaatje van de blauwe als de paarse kan zien zodat ik kan kijken welke ik nou eigenlijk heb??.........
 
Hallo, ik heb onlangs een knalrode XJ600S '93 gekocht. Zeer gave motor, ook al is ie nog 25 KW, heb alleen een paar vragen:

-Weet iemand een foto waarop de achterste bevestigingspunten van de bovenkuip te zien zijn? Dus waar de kuip aan het buizenframe zit? Bij mij zijn namelijk die beugeltjes een keer opnieuw gelast en zit de kuip daar nu vast met lelijke dopmoeren. Ik ga de beugeltjes beter aanpassen en in de kuip een klein glasvezel matje leggen zodat er weer orginele schroeven in passen, maar hoe zien die er uit?

-Ook heb ik bij stationair draaien en tot ca. 1700 toeren een ratelend geluid uit het blok, hoogst waarschijnlijk is dit de nokkenasketting, maar kan ik deze gewoon aanspannen, door die schroef van de spanner los en vast te draaien? Het werkplaatshandboek rept hier namelijk met geen woord over.

-Schakelen van de 1 naar 2 gaat na een kilometer of 20 (dus als ie goed warm is) gepaard met een gekraak. Als de motor nog koud is heeft hij dit niet, of minder. Het is trouwens ook bij de rest van de versnellingen, alleen dan minder.
Oliepeil is goed, maar misschien te dunne olie?

-Ik wil ook de kleppen stellen, maar blijkt dat je een speciaal stuk gereedschap nodig hebt, weet iemand ook hoe je daar aan komt?

Maar buiten dit loopt ie als een trein, en wat gaat ie toch lekker door de bocht :9
 
Laatst bewerkt:
Diversionrijders: we proberen weer een meeting te organiseren eind Augustus / begin September.
Als je zin hebt om mee te gaan, laat dan in dit forum weten wanneer je voorkeur heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan