Het grote Yamaha Diversion topic deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarnaast zit ik ook nog met het nodige olieverlies via het overloopslangstje.
Dat klikt exact zoals ik ook had, en het heeft mij de nodige tijd gekost om het op te lossen.

Komt de olie uit het slangetje aan de onderkant dat aan onderkant van de airbox zit? Dat is namelijk de olieafvoer van olie die (via je carterontluchting) in de airbox kan komen. Het stroomt er ook alleen maar uit als de motor op de zijstandaard staat, want de afvoer zit aan de linkerkant.

Er zit een slangtje van je versnellingsbak (of iig iets in de motor) naar de airbox; dat is de carterontluchting. Als het goed is zit dat slangetje op een plugje dat in de airbox zit, daar in dat plugje is ruimte voor een heel klein filtertje. Bij mij ontbrak dat filtertje, klinkt alsof dat hij jou ook het geval is. Stop er een nieuw filter in (lees: los prop aluminiumfolie ;)) en de olie vloeit weer netjes terug naar je motor en alleen de lucht loopt de airbox in.

Als je dit doet moet je natuurlijk ook je airbox schoon maken van binnen anders weet je nog niet of het gewerkt heeft. Eventueel een nieuw oliefilter als deze besmeurd is. Kans hierop is klein hoor, pas bij heel erg olie pissen wordt het filter echt vies.

Ik heb dit bovenstaande zelf geprobeerd (zonder propfiltertje) en het de monteur zien doen die eindelijk de diagnose stelde. Was al de tweede motorzaak waar de motor kwam overigens, motoport had het nooit op kunnen lossen. Zoals ik het beschreven heb is zoals ik het onthouden heb.. :P
 
Dat klikt exact zoals ik ook had, en het heeft mij de nodige tijd gekost om het op te lossen.

Komt de olie uit het slangetje aan de onderkant dat aan onderkant van de airbox zit? Dat is namelijk de olieafvoer van olie die (via je carterontluchting) in de airbox kan komen. Het stroomt er ook alleen maar uit als de motor op de zijstandaard staat, want de afvoer zit aan de linkerkant.

Er zit een slangtje van je versnellingsbak (of iig iets in de motor) naar de airbox; dat is de carterontluchting. Als het goed is zit dat slangetje op een plugje dat in de airbox zit, daar in dat plugje is ruimte voor een heel klein filtertje. Bij mij ontbrak dat filtertje, klinkt alsof dat hij jou ook het geval is. Stop er een nieuw filter in (lees: los prop aluminiumfolie ;)) en de olie vloeit weer netjes terug naar je motor en alleen de lucht loopt de airbox in.
Zou dat misschien bij mij die paar druppels lekkage kunnen veroorzaken ? Bij mij staat de Div dan wel op de middenbok trouwens.

Bedoel je dit filtertje ? Op de tekening nr. 13 ?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik die ooit ben tegen gekomen :?

airbox.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Bensi: volgens mij idd part 13. Maar de olie komt dan uit een slangetje aan de rechterkant vlak voor het achterwiel. Jouw probleem klinkt anders.

Als het slangetje ontbreekt loopt het bovenop de motor en zit het hele motorblok onder.
 
Zondag ga ik de voorste remschijf van de Div vervangen, gezien er een kleine slag in zit en trilt bij remmen.
Nu heb ik via Remkokawa een remschijf gekocht :}

Voorwiel er uithalen enzo is geen probleem, maar waar moet ik rekening mee houden met het loshalen en opnieuw vastzetten van de andere schijf (locktite, momentsleutel, roest van de oude schijf verwijderen, kruislings bouten aandraaien, oude locktite vewijderen en moet er nieuwe geplaatst worden ?).

Zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar dit schoot mij zo te binnen.


Ps. heb de search gebruikt en ook wel het 1 en ander gevonden, maar niet op alle dingen.
 
Laatst bewerkt:
@Bensi: volgens mij idd part 13. Maar de olie komt dan uit een slangetje aan de rechterkant vlak voor het achterwiel. Jouw probleem klinkt anders.
Als het slangetje ontbreekt loopt het bovenop de motor en zit het hele motorblok onder.
Ik zal morgen eens kijken waar die slang vanaf de airbox onder / achter het blok uitkomt, als die bij mij aan de linkerkant uitkomt zou het goed kunnen dat daar mijn "probleem" zit.
 
Laatst bewerkt:
Zondag ga ik de voorste remschijf van de Div vervangen, gezien er een kleine slag in zit en trilt bij remmen.
Nu heb ik via Remkokawa een remschijf gekocht :}

Voorwiel er uithalen enzo is geen probleem, maar waar moet ik rekening mee houden met het loshalen en opnieuw vastzetten van de andere schijf (locktite, momentsleutel, roest van de oude schijf verwijderen, kruislings bouten aandraaien, oude locktite vewijderen en moet er nieuwe geplaatst worden ?).

Zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar dit schoot mij zo te binnen.


Ps. heb de search gebruikt en ook wel het 1 en ander gevonden, maar niet op alle dingen.

Haal een beetje diesel. Daar kan je dan je velg goed mee schoon maken. Want als de remschijf er af is kan je er uitstekend bij. Mooie gelegenheid dus. Verder is het niet ondenkbaar dat de oude remschijf bouten er lastig uit gaan. En bij een nieuwe schijf horen nieuwe remschijfboutjes. Beetje loctite op de boutjes. Check direct of je wiellagers nog goed zijn.
 
hallo all hier ff wat anders
ik ben donderdag aan mijn linker oog (staar) geopereerd en warempel ik kan nu zien zonder bril en het wordt stteeds beter *O*
over 6 weken wordt mijn rechteroog gedaan en daar komt een sterke lens van 32 in en dan moet ik voldoende kunnen zien zonder glaasjes en weer op mijn divje kunnen rijden
dat is vanaf april niet meer gebeurd en kan niet afwachten
dus de motor blijft!!!!! :Y
 
Congats met de eerste verbetering van je zicht. moet een gweldige ervaring zijn lijkt me. Hopen op een mooie nazomer met mooie kilometertjes! *O*
 
Ben overigens weer toe aan n nieuw bandje. Wat raden jullie aan voor een div 600 die +/- 1.000 snelweg km in de week rijdt? Heb nu bt45, maar die slijten toch wel hard in het midden.
 
Ik heb op mijn Div 600 een Michelin pilot activ.
Die bevalt mij heel goed. Stabiel en stuurt strak. Slijt minder snel dan de BT 45. (Die had ik daarvoor)
De band kost (gemonteerd) ongeveer 150 euro.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het over de voorband. Dat is dus de Michelin pilot activ. Achter heb ik nog een (bijna versleten) BT 45. 2 verschillende soorten banden hoeven trouwens geen enkel probleem op te leveren. Ik zal achter binnenkort ook een Michelin monteren.
 
Laatst bewerkt:
Voor heb ik idd ook michelin pilot. Die slijt amper. Idd achter ook maar eens een pilot proberen dan. 109 euro bij.jos smit, zonder montage als ik het goed zag.
 
Dat klikt exact zoals ik ook had, en het heeft mij de nodige tijd gekost om het op te lossen.

Komt de olie uit het slangetje aan de onderkant dat aan onderkant van de airbox zit? Dat is namelijk de olieafvoer van olie die (via je carterontluchting) in de airbox kan komen. Het stroomt er ook alleen maar uit als de motor op de zijstandaard staat, want de afvoer zit aan de linkerkant.

Er zit een slangtje van je versnellingsbak (of iig iets in de motor) naar de airbox; dat is de carterontluchting. Als het goed is zit dat slangetje op een plugje dat in de airbox zit, daar in dat plugje is ruimte voor een heel klein filtertje. Bij mij ontbrak dat filtertje, klinkt alsof dat hij jou ook het geval is. Stop er een nieuw filter in (lees: los prop aluminiumfolie ;)) en de olie vloeit weer netjes terug naar je motor en alleen de lucht loopt de airbox in.

Als je dit doet moet je natuurlijk ook je airbox schoon maken van binnen anders weet je nog niet of het gewerkt heeft. Eventueel een nieuw oliefilter als deze besmeurd is. Kans hierop is klein hoor, pas bij heel erg olie pissen wordt het filter echt vies.

Ik heb dit bovenstaande zelf geprobeerd (zonder propfiltertje) en het de monteur zien doen die eindelijk de diagnose stelde. Was al de tweede motorzaak waar de motor kwam overigens, motoport had het nooit op kunnen lossen. Zoals ik het beschreven heb is zoals ik het onthouden heb.. :P

Onlangs de oliefilter vervangen en het is idd al een beetje beter (lees dus minder olieverlies). Morgen ben ik thuis en dan bekijk ik de rest eens en onderneem de nodige stappen.

Meer info en uitlegt volgt zeker.
Alvast bedankt.
 
Ok, ik dacht begrepen hebben dat de combi juist voor narigheid zorgt. Maar in dat geval kan ik dus zonder problemen een mpa erop (laten) leggen en weer fijn rijden.
 
Dit ligt aan de band niet aan de combi.~[/quote]

Waarom ontwerpen banden fabrikanten nou toch banden voor achter en voor met het zelfde profiel en rubber samenstelling (ik denk niet voor niets )
je loopt zelf ook niet met aan de linker voet een voetbalschoen en aan de linker een hardloop schoen
Afgelopen maandag onder een van mij net aangeschafte motor twee Metzelers laten zetten kon helaas geen Michelin in de goede maat krijgen
Achter lag er een Bridgstone Exedra onder nog nooit zo,n glij band band mee gemaakt
Voor een Pirelli ik had steeds het gevoel dat ik een wiebel achter vork had iedere spoorvorming van de weg was te voelen
Nu met twee de zelfde profielen er onder stuurd het als een scheermes en niks geen last meer van spoorvorming
Het rijd heerlijk en geeft met nat weer zeer veel vertrouwen wat grip betreft in snel genomen bochten
 
Ik heb sinds kort er Bridgestone BT45 onder. Er lag Dunlop K275 onder. Voor was af (droogtescheurtjes en weinig profiel). Achter had nog voldoende profiel maar niets over en bij de dealer besloten om achter ook maar te wisselen. Vooral omdat ik toch een aantal keren een wat zwabberig gevoel had in een bocht, ondanks correcte bandenspanning.
Wat een verademing! We zijn eigenlijk meteen na het inrijden naar Sauerland geweest en mede dankzij die bandjes ben ik weer een stuk zekerder geworden in de bochten. Geen enkel onzeker moment gehad. Op de terugweg een absolute wolkbreuk gehad, zo erg dat we moesten stoppen op de snelweg omdat we totaal geen zicht meer hadden, maar de grip was geen enkel probleem (al rijd je dan toch wel heel voorzichtig).
 
hallo all hier ff wat anders
ik ben donderdag aan mijn linker oog (staar) geopereerd en warempel ik kan nu zien zonder bril en het wordt stteeds beter *O*
over 6 weken wordt mijn rechteroog gedaan en daar komt een sterke lens van 32 in en dan moet ik voldoende kunnen zien zonder glaasjes en weer op mijn divje kunnen rijden
dat is vanaf april niet meer gebeurd en kan niet afwachten
dus de motor blijft!!!!! :Y


Mag ik even melden dat ik na het lezen hiervan met een brede glimlach achter de pc zat ?
*O* *O*

Wat kunnen ze dan toch veel verbouwen aan een mens he .
 
Haal een beetje diesel. Daar kan je dan je velg goed mee schoon maken. Want als de remschijf er af is kan je er uitstekend bij. Mooie gelegenheid dus. Verder is het niet ondenkbaar dat de oude remschijf bouten er lastig uit gaan. En bij een nieuwe schijf horen nieuwe remschijfboutjes. Beetje loctite op de boutjes. Check direct of je wiellagers nog goed zijn.


De lagers van het voorwiel zijn niet rot, deze zijn al een keer door de dealer vervangen.
Er zitten geen nieuwe bouten bij, gezien het geen nieuwe schijf is (donor Div 600 van Remkokawa die in onderdelen verkocht wordt).

Het roest wat op de schijf zit laten zitten, en opletten of de blokken dit er gewoon af poetsen of moet de schijf toch een behandeling krijgen ?

Heb helaas geen momentsleutel, draai ze handvast en daarna nog een klein tikje extra. Dinsdag weer controleren of ze nog goed vast zitten, heb helaas geen locktite. Mochten ze niet goed vast blijven zitten, dan zal ik even wat locktite halen.

Makkelijkst om de bouten los en weer vast te maken als het wiel weer in de vork zit ?
 
Laatst bewerkt:
De lagers van het voorwiel zijn niet rot, deze zijn al een keer door de dealer vervangen.
Er zitten geen nieuwe bouten bij, gezien het geen nieuwe schijf is (donor Div 600 van Remkokawa die in onderdelen verkocht wordt).

Het roest wat op de schijf zit laten zitten, en opletten of de blokken dit er gewoon af poetsen of moet de schijf toch een behandeling krijgen ?

Heb helaas geen momentsleutel, draai ze handvast en daarna nog een klein tikje extra. Dinsdag weer controleren of ze nog goed vast zitten, heb helaas geen locktite. Mochten ze niet goed vast blijven zitten, dan zal ik even wat locktite halen.

Makkelijkst om de bouten los en weer vast te maken als het wiel weer in de vork zit ?

Ik zou niet bezuinigen op nieuwe boutjes. Zelfs de originele Yamaha boutjes zijn niet duur. Let op de oude boutjes zitten enorm vast en je zal ze niet geheel onbeschadigd er af krijgen. (Tip: boutje verhitten dan smelt de locktite)

Als het wiel er uit is vindt ik het gemakkelijkste. Locktite is een must voor remschijf boutjes. Dit zijn de enige boutjes die je belachelijk strak moet aandraaien.
 
Eens met Kees, er zijn een paar zaken wat betreft onderhoud van de motor waar je niet op moet bezuinigen: remmen en banden zijn daar uitstekende voorbeelden van....

Je wilt niet: remmen en erachter komen dat je niet KUNT remmen / remmen en met een blokkerend wiel komen te zitten....

Jan
 
Gisteren een nieuwe achterband laten zetten (pilot road 3). Moet er nog even de silicone(?) laag afrijden en dan kan ik hem eens goed uitproberen. (moet het wel stoppen met regenen natuurlijk) :( :( :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan