Probleem bij deze koelers is dat je ze bij (de) monteren vrij gemakkelijk kapot draait, zeker als je geen momentsleutel gebruikte en denkt "ff iets strakker aantrekken, dan zit het zeker goed dicht" bij de banjobout. De zeskanten bovenop de koeler zij hierbij het zwakke punt. aan de ene kant, als je ze niet goed tegenhoud met een steeksleutel scheuren ze los en aan de andere kant, als je ze wel goed tegenhoudt, maar de banjo te strak aandraait scheuren ze open. Dat zie je meestal niet meteen, het is maar een haarscheurtje, maar je merkt het wel na een stuk rijden aan de geur en vette zooi op de motor.Tsja alleen heb nu een auto die buiten staat en een motor waar ik niks mee kan.
Dus ding moet gewoon in elkaar
En zal echt niet zo gevoelig zijn dat als je na een maand de olieleiding eraf haalt dat het ding lekt.
Als het wel gebeurd dan is er nog zoiets als garantie.
Helaas heeft postNL vertraging dus ze komen pas morgen
Dat bedoelde ik inderdaad...
7.
Ik heb het aangesloten op 12V. Op de 5V aansluiting zal het werken, maar wat langer duren. De spanning zakt wat in tot 11,28V, maar dat is geen ramp.
Vrijwel direct zie je dat er belletjes vormen op het koper. Ik heb het af en toe wat heen en weer bewogen. Dat zorgt er voor dat de vloeistof wat beweging krijgt.
8.
Al vrij snel kan je zien dat zich een laagje zink gaat vormen op het koper
9.
Na wat langer (een minuut of 5 denk ik) is te zien dat er een goed dekkende laag ontstaat aan de buitenkant van de spiraal. De laag is echter veel dunner aan de binnenkant van de spiraal.
Direct uit het bad is het zink erg donker van kleur.
10.
Om ook de binnenkant van de spiraal goed dekkend te krijgen heb ik een strookje zink geknipt wat in de spiraal past. De + draad hier op aangesloten. Nu zal er zich wat meer zink gaan afzetten aan de binnenkant.
11.
Naar verloop van tijd zit er een prima beschermlaagje op.
12.
Even goed afspuiten met gedestilleerd water. Daarna zal je zien dat het zink verkleurd en lichter van kleur wordt.
Door met een doek, al dan niet met chrome poets of iets dergelijks kan je het zelfs laten glimmen. Het laagje is dun en zacht. Dus niet met schuursponsjes of iets dergelijks. Met een doek kom je een heel eind.
13.
Ook de poten van de spiraal even een laagje geven uiteraard. (Of gewoon een diepere bak nemen. Maar dan is er uiteraard meer azijn nodig. Maar dat zijn de kosten niet. Ik heb de buis even afgedicht met een stukje rubber zodat er niks aan de binnenkant van de buis komt.
14.
Het is een beetje gedoe om de spiraal op de juiste plek te krijgen. Maar met draaien, buigen, wringen, lukt het wel. De spiraal bevestigd met een koperdraadje aan het ophangpunt van de oliekoeler.
18.
Dan zit íe prima in de wind.
Ik rij er inmiddels al een half jaartje mee rond. Naar volle tevredenheid.
Ik heb een tijdje last gehad van een steeds slechter startende motor. Dat begon met eens in de 2 weken niet meer starten door een lege (nieuwe) accu en eindigde met een lege accu na een ritje van 20 min. Na het vervangen van de spanningsregelaar kan ik weer elke dag met het knopje starten.
Kan een spanningsregelaar langzaamaan steeds slechter werken tot het moment waarop echt kapot is (dan zou het probleem verholpen zijn) of werkt zo'n ding altijd goed totdat ie kapot gaat (dan is er nog iets anders aan de hand en moet ik verder zoeken)?
Ik had hetzelfde probleem, maar wat is het voltage bij draaiende motor?Ik heb een tijdje last gehad van een steeds slechter startende motor. Dat begon met eens in de 2 weken niet meer starten door een lege (nieuwe) accu en eindigde met een lege accu na een ritje van 20 min. Na het vervangen van de spanningsregelaar kan ik weer elke dag met het knopje starten.
Kan een spanningsregelaar langzaamaan steeds slechter werken tot het moment waarop echt kapot is (dan zou het probleem verholpen zijn) of werkt zo'n ding altijd goed totdat ie kapot gaat (dan is er nog iets anders aan de hand en moet ik verder zoeken)?
Met de kapotte regelaar zat ik op het laatst op 12,6 V bij 3000 rpm. Nu met de nieuwe iets meer dan 14 V.
Mijn accu loopt vlug leeg de laatste tijd, laadspanning is 13,8v bij ik meen 2500rpm. Ik vermoed eigenlijk dat de stukjes die ik rijd te kort zijn, want na laatst 45min op de snelweg gereden te hebben had ik dagen later nog een halfvolle accu, waar ie anders helemaal leeg zou zijn. Afgelopen vrijdag de accu even volledig opgeladen, maar kan het zijn dat hij op korte afstanden, dus 12km tussen het opnieuw starten, leeg raakt?
Nee eigenlijk niet....ik had hetzelfde probleem, 3 dingen of je dynamo, je sr of net als bij mij je bekabeling.
Ik had op lagere toeren meer volt dan op toeren op 4-5k had ik 12,4 volt, dan is het niet zo gek dat het niet oplaadt.
Op hogere toeren is de laadspanning lager. Je rijdt ten slotte langer op hogere toeren dan op lagere toeren.
Starten met de bekabeling nalopen en de connectoren.
Laadspanning is toch gelijk, je sr vlakt het toch af ongeacht de toeren?
Mijn ervaring is dat het fluctueert.