Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Hoi,
Vraagje. Ik zou graag een topkoffer willen plaatsen, kan dit ook zonder de beugels?
Op 2de hands heb ik een gezien met topkoffer, maar geen beugels. Klopt dit? Weet niet of ik die foto mag uploaden, wegens privecy.

Grtz
 
Ik heb mijn diva al enige tijd te koop staan maar weinig tot geen reacties. Zou het helpen als ik de kentekenplaten eraf haal en als sloper/export te koop zet?
 
Denk niet dat het veel uit zal maken. Reacties zal ook afhangen van presentatie advertentie, vraagprijs en toestand van de motor. Goede foto's en beschrijving doet veel.
 
Hier een ex-yammer: ik heb nog 2 spruitstuk-bochten liggen, zie foto. Past op (onder meer?) Diversion 900s.
Wie wil (tegen kleine vergoeding)?
 

Bijlagen

  • IMG_20210622_213005.jpg
    IMG_20210622_213005.jpg
    215,9 KB · Weergaven: 34
Even hulpvraag hier.

Vriend van mij heeft een XJ900 van volgens mij (edit toch 1995). Hij had wat start problemen waar we al poosje mee bezig zijn. Startmotor gedemonteerd en die doet het perfect. Startrelais en accu zijn ondertussen ook gewisseld.

Nu heb ik het idee dat de spanningsregelaar/dynamo mij voor de gek houdt. Ik heb namelijk 2x 14+v gemeten en 1x 12+volt (uiteraard met draaiende motor). Ik heb de originele troubleshooting handleiding gevolgd en weerstand gemeten van de stator en die was volgens specificaties. Koolborstels zagen er ook nog netjes uit.

Nu begrijp ik dat dit type motor geen aparte spanningsregelaar heeft?
Gisteren wou de motor wederom slecht starten. Meten van de accu (na het rijden met motor uit) geeft 12,17volt aan. Lijkt mij dus dat de dynamo niet goed bij laad.

Wat is volgens jullie aan te raden? Dynamo laten reviseren of gebruikte aanschaffen?
 
Laatst bewerkt:
Even hulpvraag hier.

Vriend van mij heeft een XJ900 van volgens mij 98. Hij had wat start problemen waar we al poosje mee bezig zijn. Startmotor gedemonteerd en die doet het perfect. Startrelais en accu zijn ondertussen ook gewisseld.

Nu heb ik het idee dat de spanningsregelaar/dynamo mij voor de gek houdt. Ik heb namelijk 2x 14+v gemeten en 1x 12+volt (uiteraard met draaiende motor). Ik heb de originele troubleshooting handleiding gevolgd en weerstand gemeten van de stator en die was volgens specificaties. Koolborstels zagen er ook nog netjes uit.

Nu begrijp ik dat dit type motor geen aparte spanningsregelaar heeft?
Gisteren wou de motor wederom slecht starten. Meten van de accu (na het rijden met motor uit) geeft 12,17volt aan. Lijkt mij dus dat de dynamo niet goed bij laad.

Wat is volgens jullie aan te raden? Dynamo laten reviseren of gebruikte aanschaffen?
Er zit gewoon een spanningsregelaar op. Maar in de troubleshoot staat ook hoe je beide kan meten....
 
Kun je aangeven welke bladzijde dan? Ik gebruik de handleiding die online staat (op een XS4ALL site). Daar heb ik de troubleshooting van charging system gevolgd. Op dat moment van meten was alles volgens spec.

Paar weken later kwam hij bij mij en wou de motor weer slecht starten. Heb startknop uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar dat hielp niet. Toen de accu gemeten en die was 12,2volt (zoiets). Paar uur aan de druppellader gehangen tot hij weg moest en toen startte de motor prima. Toen heb ik voltage gemeten (met lopende motor) en was het maar 12,8volt. Week later nog eens gemeten en toen was het wel weer 14+ volt.

In de guide van charging system kun je de rectifier niet specifiek meten. Allerlaatste stap is het wisselen daarvan.
 
Kun je aangeven welke bladzijde dan? Ik gebruik de handleiding die online staat (op een XS4ALL site). Daar heb ik de troubleshooting van charging system gevolgd. Op dat moment van meten was alles volgens spec.

Paar weken later kwam hij bij mij en wou de motor weer slecht starten. Heb startknop uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar dat hielp niet. Toen de accu gemeten en die was 12,2volt (zoiets). Paar uur aan de druppellader gehangen tot hij weg moest en toen startte de motor prima. Toen heb ik voltage gemeten (met lopende motor) en was het maar 12,8volt. Week later nog eens gemeten en toen was het wel weer 14+ volt.

In de guide van charging system kun je de rectifier niet specifiek meten. Allerlaatste stap is het wisselen daarvan.


Ik heb hetzelfde gehad van alles geprobeerd, andere sr en dynamo.... Bleef een het lage laagspanning te hebben.

Toen de plusdraad vanaf de sr naar de accu gemaakt met een losse kabel, en laad spanning is perfect! Probeer dat eens.

PS 900 heeft ook een sr Regulator rectifier Yamaha XJ 900 S Diversion | Motorparts-online.com
 
Bedankt voor je info. Die spanningsregelaars geven op de site aan tot 1994 terwijl dit een 95 model is. Ik zag ergens hier op motor forum staan dat de spanningsregelaar is "ingebouwd" in de dynamo. Zal eens kijken als hij hier weer is of ik die kan vinden
 
Bij de 600 zit hij links.

Iemand hier een oplossing voor? Ik heb de achterkant van de kuip gelijmd met lijm en een soort zand.

En maak links en rechts en alu stripje welke de kuip klemt als je wellnuts aan draait. Hopen dat 2 mm niet te dik is.

Zwarte randje koop ik via marktplaats.

Ik denk dat het door mijn spiegel komt welke bij helemaal draaien net tegen het ruitje komt...
 

Bijlagen

  • IMG_20210711_105400.jpg
    IMG_20210711_105400.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210711_105406.jpg
    IMG_20210711_105406.jpg
    110 KB · Weergaven: 21
Heb je het toevallig nu over je 600? Want een 600 is ander dan een 900 in veel opzichten.

Ik heb de schema's bekeken en er is geen losse spanningsregelaar op een XJ900 van 1995. Er zit een of ander plaatje in de dynamo die moet zorgen voor het reguleren van voltage.
 
Bij de 600 zit hij links.

Iemand hier een oplossing voor? Ik heb de achterkant van de kuip gelijmd met lijm en een soort zand.

En maak links en rechts en alu stripje welke de kuip klemt als je wellnuts aan draait. Hopen dat 2 mm niet te dik is.

Zwarte randje koop ik via marktplaats.

Ik denk dat het door mijn spiegel komt welke bij helemaal draaien net tegen het ruitje komt...
Waarom repareer je het niet met MEK, zie de howto van @Kees Den Haag.
werkt perfect.
Vermoed dat 2mm aluminium plaatje nog te dik zal zijn. ten opzichte van de lengte van de wellnuts.
 
Dank je wel MM, ik probeer het toch even met die plaatjes want zaterdag staat er weer 1.000 km voor de boeg, even naar Luxemburg...als de code het toelaat. Maar bedankt voor je tip.
Er gaat niets boven een MEK reparatie, en ik heb er intussen ervaring mee _O- :Y
 
Zo inmiddels een oude maar nette/lage km's XJ600 gered van het slachtfeest.

Een kennis van een forumlid hier had m jaren geleden stil gezet omdat deze niet fijn liep.
Dat forumlid is er mee bezig gegaan met als eindresultaat iets dat helemaal niet liep.

Dus de motor hier onder m'n hoede genomen:
- Brandstof pomp maar eens aangesloten. En verrek... Hij start! Liep nog wel beroerd en bij gasgeven direct uitvallen.
- Compressie test, dik voor mekaar.
- 1 bougie gebarsten porselein. Terwijl ze alle 4 gloednieuw waren en vervangen waren bij de vorige eigenaar. Ik had overal wel vonk, direct alles maar vervangen.
- Kleppen gecontroleerd, 3 uitlaatkleppen te strak en 1 inlaat net te los. Gesteld.
- Carburateurs maar eens los gemaakt en goed gereinigd. Van 1 luchtschroef miste de veer en de stationair sproeiers zaten nog flink verstopt na een reiniging poging van genoemd forumlid. Ook klopte van de afstelling van de luchtschroeven niks.
- Alles in elkaar, wel starten, lichtjes reageren op het gas. Op de choke flink oplopen in toeren. Te veel gas uitvallen.
- Synchroniseren maar. Er stond wel 1 carburateur assynchroon van de rest. En nog niet eens schokkend veel. Maar verrek, na het bijstellen loopt de motor perfect!
- Gelijk even een olie beurtje en het luchtfilter vervangen.

Na proefrit geconstateerd dat alles goed werkt, alleen de achterrem nog aanloopt. Als dat klaar is is de motor klaar voor een nieuwe ronde en z'n nieuwe baasje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan