Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Even een korte vraag tussendoor. Eergisteren de diversion ontdaan van pekelresten en daarna weer ingespoten met siliconenspray.
Nu had ik gisteren bij wegrijden dat de toerenteller 3000 aangaf of versprong ergens richting 10000. Verder niet zoveel aandacht aan geschonken aangezien de motor verder prima start en loopt. En de toerenteller in verloop van de rit normaliseerde. Nu lees ik dat dit ook kan duiden op een storing in de TPS. Is het alleen niet zo dat ik dit dan zou moeten merken in het gedrag van de motor? Iets waar ik nu namelijk niks van ondervind.
 
Even een korte vraag tussendoor. Eergisteren de diversion ontdaan van pekelresten en daarna weer ingespoten met siliconenspray.
Nu had ik gisteren bij wegrijden dat de toerenteller 3000 aangaf of versprong ergens richting 10000. Verder niet zoveel aandacht aan geschonken aangezien de motor verder prima start en loopt. En de toerenteller in verloop van de rit normaliseerde. Nu lees ik dat dit ook kan duiden op een storing in de TPS. Is het alleen niet zo dat ik dit dan zou moeten merken in het gedrag van de motor? Iets waar ik nu namelijk niks van ondervind.
De toerenteller wordt gebruikt om foutmeldingen kenbaar te maken. Jaren geleden ook eens gehad. Toen heb ik ook niks gemerkt. Ik heb dat overigens wel laten fixen.
 
Dank voor je antwoord Kees.
Kan je nog herinneren hoe dat destijds is opgelost?
Kwestie van een nieuw TPS op de carburateur schroeven?
Ik zal overigens morgen even kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.
Omdat het na het wassen van de motor is ontstaan vermoed ik eigenlijk dat er misschien wat vocht in stekker is gelopen.
 
Ik heb 'em toen naar de garage gebracht. (Toen deed ik onderhoud nog niet zelf.)
Het zal waarschijnlijk niks anders zijn dan de nieuwe sensor er in schroeven. (Misschien dat iemand dit even kan opzoeken in het werkplaatshandboek.) Maar vocht lijkt me een aannemelijke oorzaak. Gewoon effe aankijken. (Uiteraard wel effe een stukkie rijden om al het vocht te laten verdampen.)
 
Ik heb 'em toen naar de garage gebracht. (Toen deed ik onderhoud nog niet zelf.)
Het zal waarschijnlijk niks anders zijn dan de nieuwe sensor er in schroeven. (Misschien dat iemand dit even kan opzoeken in het werkplaatshandboek.) Maar vocht lijkt me een aannemelijke oorzaak. Gewoon effe aankijken. (Uiteraard wel effe een stukkie rijden om al het vocht te laten verdampen.)
 

Bijlagen

  • 20210128_235239.jpg
    20210128_235239.jpg
    337,9 KB · Weergaven: 19
Het is mooi gebogen langs boven(super flip-up) en merkelijk hoger(scheelt 20 cm met het vorige)
De montage was kinderspel paste perfect. Benieuwd naar morgen voor de testrit.
De testrit beviel mij goed, er is veel minder lawaai te horen. Het meeste komt nu nog van het vizier van mijn helm ,maar dat is doenbaar. Op de gewone wegen met normale voorgeschreven snelheid is het dik in orde.
 
Even een korte vraag tussendoor. Eergisteren de diversion ontdaan van pekelresten en daarna weer ingespoten met siliconenspray.
Nu had ik gisteren bij wegrijden dat de toerenteller 3000 aangaf of versprong ergens richting 10000. Verder niet zoveel aandacht aan geschonken aangezien de motor verder prima start en loopt. En de toerenteller in verloop van de rit normaliseerde. Nu lees ik dat dit ook kan duiden op een storing in de TPS. Is het alleen niet zo dat ik dit dan zou moeten merken in het gedrag van de motor? Iets waar ik nu namelijk niks van ondervind.
Mijn toerenteller geeft sinds kort alleen nog maar rond de 500 rpm aan, ongeacht de snelheid. Is dat een storing van dezelfde sensor?
 
Met dank aan @RemcoNL.
In zijn originele post zijn de foto's (ivm externe hosting) verdwenen
Ik heb alle foto's nu op MF geplaatst, zodat ze bewaard blijven. Er zullen later nog meer posts volgen.


HOWTO
Carburateurs synchroniseren Yamaha Diversion XJ600S

Mijn ervaringen​


Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van het Haynes werkplaatshandboek, en raad aan om het WPHB goed door te lezen. Ik geef hier geen complete handleiding waar alles in staat, wel een idee wat je te wachten staat als je er aan begint, en wat foto's.


Benodigd gereedschap:
-1 meter benzineslang (dit is precies genoeg).
-Synchronisatieset (manometers/vacuummeters) voor 4 cilinders. Ik heb de Morgan CarbTune gebruikt, incl. tasje en bezorgen (8 dagen na bestelling) 63 GBP (ongeveer 78 euro). Lees de handleiding.

Carbs syncen is het laatste wat je doet:
- Als je ander onderhoud wil doen, zoals kleppen stellen, doe dat dan voordat je de carburateurs synchroniseert.

Naamgeving:
- De cilindernummering loopt bij deze Div van links (1) naar rechts (4) (doorlopende nummering: 1, 2, 3, 4).
- Ik gebruik verder het woord "CarbTune" als ik de vacuummeters bedoel.

Werkzaamheden:
- Verwijder tank en luchtfilterhuis.
- Topkuip verwijderen: is waarschijnlijk niet nodig, bij mij lag de topkuip er nog af vanwege het eerdere kleppen stellen.
- Tank verwijderen: 1 bout voor de tank, 1 bout achter de tank (onder het zadel), 1 schroef in het benzinekraantje (verwijder het plastic kraantje tegen afbreken), en 2 slangen vanaf het kraantje. Plaats de tank naast de motor, ongeveer op de normale hoogte.
- Luchtfilterhuis verwijderen: 1 schroef, 4 slangklemmen, en 3 slangen aan de onderkant. Verwijder het beschermende rubber.
(Als je kleppen gesteld hebt): VERWIJDER DE DOEKEN UIT DE LUCHTINLAAT!!!

- Snijd de losse benzineslang in 2 stukken met de juiste lengte, en gebruik deze om de benzinetank met de carburateur en het brandstoffilter te verbinden.
1612262314785.png

- Start de motor. Dit kan even duren zonder elektrische brandstofpomp, start niet te lang achter elkaar maar wacht elke 10 seconden even. Door de doorzichtige benzineslang kon ik zeer langzaam het niveau zien stijgen.
- Laat de motor even warmdraaien, en schakel de motor af zodra deze zonder choke goed stationair loopt.

- Sluit de CarbTune aan. Het motorblok heeft hiervoor 4 schroeven (zie foto hieronder). Verwijder deze en sluit de slangen hierop aan.
1612262361922.png

- Start de motor weer. Uiteraard begon het op dit punt te regenen, vandaar de paraplu boven de luchtinlaat. Wat een verschil in druk tussen de cilinders!
1612262407222.png

De RVS kolommen in de CarbTune trillen, dat is normaal, maar maakt aflezen iets lastig.

Synchroniseren gaat met behulp van stelschroefjes. De absolute waarden op de CarbTune zijn hierbij niet zo interessant, het gaat erom dat ze allemaal dezelfde waarde aangeven.
Maak eerst 1-2 aan elkaar gelijk, daarna 3-4, en als laatste 2-3.

De stelschroefjes: (de doeken horen niet in de luchtinlaat; deze foto heb ik gemaakt tijdens het kleppen stellen)
De stelschroefjes voor 1-2 en 3-4 zijn lastig te vinden en nauwelijks zichtbaar. Ze zitten onder de carburateur, waarbij de schroevendraaier van achter af (en een klein beetje schuin van onder af) op de schroef past. Een beetje voelen/prutsen dus. Op de foto's bij de 2 paarse pijlen.
De stelschroef voor 2-3 is eenvoudig te vinden, in het rode vierkant. De rode cirkel geeft de neutraal-stel-schroef aan.
1612262479268.png 1612262530478.png

Stel (als dit nodig is na het kleppen stellen) eerst de neutraalsnelheid (1150-1250 rpm) in.
De synchronisatieschroeven luisteren zeer nauw, verdraai ze zeer langzaam (mijn eerste draai (misschien 1/8-slag) was al genoeg om de motor te laten afslaan). In combinatie met de moeilijke bereikbaarheid is dit even lastig, ik heb dan ook een aantal rondjes "1-2, 3-4, 2-3" gedaan voordat ik alle waarden gelijk had. Let er hierbij op dat het motorblok (zonder rijwind) niet te heet wordt, zo nodig even pauzeren. Geef tijdens het instellen telkens heel even gas, om daarna te zien of de drukverschillen terugvallen naar dezelfde waarde.

Het resultaat:

1612262590902.png

Klaar! Zet alles weer in elkaar en rijden maar :)
Aanhaalmomenten:
-bout voorkant luchtfilterhuis: 10 Nm
-voorste bout tank: 10 Nm
-achterste bout tank: 15 Nm

Maak een ritje, waarbij je na goed warmdraaien de neutraal-snelheid (1150-1250 rpm) instelt. En een brandplekje op je arm krijgt -O-
 
Laatst bewerkt:
Met dank aan @RemcoNL.
In zijn originele post zijn de foto's (ivm externe hosting verdwenen.
Ik heb alle foto's nu op MF geplaatst, zodat ze bewaard blijven. Er zullen later nog meer posts volgen.


HOWTO
Carburateurs synchroniseren Yamaha Diversion XJ600S

Mijn ervaringen


Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van het Haynes werkplaatshandboek, en raad aan om het WPHB goed door te lezen. Ik geef hier geen complete handleiding waar alles in staat, wel een idee wat je te wachten staat als je er aan begint, en wat foto's.


Benodigd gereedschap:
-1 meter benzineslang (dit is precies genoeg).
-Synchronisatieset (manometers/vacuummeters) voor 4 cilinders. Ik heb de Morgan CarbTune gebruikt, incl. tasje en bezorgen (8 dagen na bestelling) 63 GBP (ongeveer 78 euro). Lees de handleiding.

Carbs syncen is het laatste wat je doet:
- Als je ander onderhoud wil doen, zoals kleppen stellen, doe dat dan voordat je de carburateurs synchroniseert.

Naamgeving:
- De cilindernummering loopt bij deze Div van links (1) naar rechts (4) (doorlopende nummering: 1, 2, 3, 4).
- Ik gebruik verder het woord "CarbTune" als ik de vacuummeters bedoel.

Werkzaamheden:
- Verwijder tank en luchtfilterhuis.
- Topkuip verwijderen: is waarschijnlijk niet nodig, bij mij lag de topkuip er nog af vanwege het eerdere kleppen stellen.
- Tank verwijderen: 1 bout voor de tank, 1 bout achter de tank (onder het zadel), 1 schroef in het benzinekraantje (verwijder het plastic kraantje tegen afbreken), en 2 slangen vanaf het kraantje. Plaats de tank naast de motor, ongeveer op de normale hoogte.
- Luchtfilterhuis verwijderen: 1 schroef, 4 slangklemmen, en 3 slangen aan de onderkant. Verwijder het beschermende rubber.
(Als je kleppen gesteld hebt): VERWIJDER DE DOEKEN UIT DE LUCHTINLAAT!!!

- Snijd de losse benzineslang in 2 stukken met de juiste lengte, en gebruik deze om de benzinetank met de carburateur en het brandstoffilter te verbinden.
Bekijk bijlage 1591456

- Start de motor. Dit kan even duren zonder elektrische brandstofpomp, start niet te lang achter elkaar maar wacht elke 10 seconden even. Door de doorzichtige benzineslang kon ik zeer langzaam het niveau zien stijgen.
- Laat de motor even warmdraaien, en schakel de motor af zodra deze zonder choke goed stationair loopt.

- Sluit de CarbTune aan. Het motorblok heeft hiervoor 4 schroeven (zie foto hieronder). Verwijder deze en sluit de slangen hierop aan.
Bekijk bijlage 1591457

- Start de motor weer. Uiteraard begon het op dit punt te regenen, vandaar de paraplu boven de luchtinlaat. Wat een verschil in druk tussen de cilinders!
Bekijk bijlage 1591458

De RVS kolommen in de CarbTune trillen, dat is normaal, maar maakt aflezen iets lastig.

Synchroniseren gaat met behulp van stelschroefjes. De absolute waarden op de CarbTune zijn hierbij niet zo interessant, het gaat erom dat ze allemaal dezelfde waarde aangeven.
Maak eerst 1-2 aan elkaar gelijk, daarna 3-4, en als laatste 2-3.

De stelschroefjes: (de doeken horen niet in de luchtinlaat; deze foto heb ik gemaakt tijdens het kleppen stellen)
De stelschroefjes voor 1-2 en 3-4 zijn lastig te vinden en nauwelijks zichtbaar. Ze zitten onder de carburateur, waarbij de schroevendraaier van achter af (en een klein beetje schuin van onder af) op de schroef past. Een beetje voelen/prutsen dus. Op de foto's bij de 2 paarse pijlen.
De stelschroef voor 2-3 is eenvoudig te vinden, in het rode vierkant. De rode cirkel geeft de neutraal-stel-schroef aan.
Bekijk bijlage 1591460 Bekijk bijlage 1591462

Stel (als dit nodig is na het kleppen stellen) eerst de neutraalsnelheid (1150-1250 rpm) in.
De synchronisatieschroeven luisteren zeer nauw, verdraai ze zeer langzaam (mijn eerste draai (misschien 1/8-slag) was al genoeg om de motor te laten afslaan). In combinatie met de moeilijke bereikbaarheid is dit even lastig, ik heb dan ook een aantal rondjes "1-2, 3-4, 2-3" gedaan voordat ik alle waarden gelijk had. Let er hierbij op dat het motorblok (zonder rijwind) niet te heet wordt, zo nodig even pauzeren. Geef tijdens het instellen telkens heel even gas, om daarna te zien of de drukverschillen terugvallen naar dezelfde waarde.

Het resultaat:

Bekijk bijlage 1591465

Klaar! Zet alles weer in elkaar en rijden maar :)
Aanhaalmomenten:
-bout voorkant luchtfilterhuis: 10 Nm
-voorste bout tank: 10 Nm
-achterste bout tank: 15 Nm

Maak een ritje, waarbij je na goed warmdraaien de neutraal-snelheid (1150-1250 rpm) instelt. En een brandplekje op je arm krijgt -O-
Mooie howto, nu aub nog 1 van kleppenstellen.... 😎
 
Komt er aan :)

Ik heb inmiddels ook zijn foto's van deze post, dus die komt later vandaag!

 
Hoi :)

Ik kom ook nog even langs hier na een berichtje van k0en. Leuk om mijn oude Howto-foto's weer te zien.
Helaas vanwege tijdgebrek (hele drukke kindjes) staat de motor met een platte accu en versleten achterband in de voortuin te verregenen. Verkoopplannen kan ik al anderhalfjaar niet over m'n hart verkrijgen, maar ooit gebeurt het wel vrees ik.
In mijn actieve jaren heb ik zo'n 50.000 km gereden op de XJ600, en ik heb hem ondertussen al ruim 11 jaar. Pure nostalgie!
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Met dank aan @RemcoNL.
In zijn
originele post zijn de foto's (ivm externe hosting) verdwenen
Ik heb alle foto's nu op MF geplaatst, zodat ze bewaard blijven. Er zullen later nog meer posts volgen.


HOWTO
Kleppen stellen Yamaha Diversion XJ600S

Mijn ervaringen​


Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van het Haynes werkplaatshandboek, en raad aan om het WPHB goed door te lezen. Ik geef hier geen complete handleiding waar alles in staat, wel een idee wat je te wachten staat als je er aan begint, en wat foto's.



Benodigd gereedschap:
-kleine momentsleutel (met bereik rond de 10 Nm), met name voor het terugplaatsen van het kleppendeksel.
-imbusdop maat 5, en ik zeg "dop" zodat-ie op de momentsleutel past.
-6-kant-doppenset en/of ringsleutels, er zijn geen bijzondere grote maten nodig
-schone (maar oude) doeken.
-voelermaat. Ik heb een voelermaat gebruikt met stappen van 0.05 mm (0.05, 0.10, 0.15, 0.20, 0.25, ..., 1.00). Voor nacontrole zou een voelermaat met stappen van 0.01 mm tussen 0.11-0.15 en tussen 0.21-0.25 ideaal zijn. Louis.de verkoopt deze, ik heb hem zelf niet gebruikt.
-Yamaha tool (YM-04125) voor het verwijderen van de klepstelplaatjes. Op eBay zo'n 25 euro uit de VS, of € 12,99 bij Louis.nl. Ik heb het zonder dit tooltje gedaan.

Naamgeving:
-De cilindernummering loopt bij deze Div van links (1) naar rechts (4) (doorlopende nummering: 1, 2, 3, 4), de uitlaat (EX: exhaust) zit vooraan en de inlaat (IN) zit achteraan (hoger dan EX).
-Het stellen van de kleppen gaat op volgorde: 1, 2, 4, 3)
-Het WPHB spreekt over "shims", in het Nederlands zijn dit klepstelplaatjes.

Werkzaamheden:
Verwijder topkuip, tank en luchtfilterhuis.
Topkuip verwijderen: 6 plastic schroeven in het ruitje, 2 schroeven onder het ruitje, 4 schroeven aan de buitenkant van de kuip, en afhankelijk van het model 0 tot 6 schroeven/bouten vanaf de binnenkant van de topkuip. Voor het verwijderen van de kuip moeten de voorste richtingaanwijzers los, hang ze daarna op met een tie-rip.
Tank verwijderen: 1 bout voor de tank, 1 bout achter de tank (onder het zadel), 1 schroef in het benzinekraantje (verwijder het plastic kraantje tegen afbreken), en 2 slangen vanaf het kraantje.
Luchtfilterhuis verwijderen: 1 schroef, 4 slangklemmen, en 3 slangen aan de onderkant. Prop hierna 4 schone poetsdoeken in de gaten van de carburateurs, en verwijder het beschermende rubber.
1612270623819.png

1612270643201.png

Nu de tank toch van de motor af is, is het aan te raden om het luchtfilter te controleren, schoon te blazen, en zo nodig te vervangen.

Haal nu de carburateur los. Begin met 8 slangklemmen aan de onderkant, en haal daarna de rubber slangen aan de achterkant los. Maak evt. wat foto's om terug te zien welke slang waarvandaan kwam. Bij mijn (zwarte) vinger zit een filtertje in de benzine-aansluiting.

1612270683493.png

Om de carburateur volledig te verwijderen moet de gaskabel los. Het instellen van de speling daarvan was ooit vrij lastig werk, dus ik heb deze kabel laten zitten. Hiermee kan ik de carburateur wel opzij draaien, en op een doek op het frame laten liggen. Let op dat er olie uit lekt! Vul de 4 nieuwe gaten weer met schone doeken ter bescherming.

1612270714774.png

Controleer de slangen op verdroging/veroudering. Mijn ervaring is dat sommige slangen door ouderdom zeer stug zijn geworden op het bevestigingspunt, en bij de slangen die je losmaakt kan je aan het uiteinde verdrogingsscheurtjes zien. Zo heb ik er 3 vervangen.

[toevoeging door @motormuisie]
En als je als een olie gekoelde Diversion XJ600 (vanaf 1996) hebt, dan ook de olie koeler verwijderen. Anders wil het kleppendeksel er niet af.

Het kleppendeksel zit met 8 imbusschroeven vast. 1 daarvan heeft een nippel waar een slang op zit, verwijder deze slang, dan past de imbussleutel (mijn doppenset was bij het losdraaien nog niet binnen) er in.

1612270748223.png

Verwijder de imbusschroeven van het kleppendeksel kruislings, waarbij je elke schroef telkens een kwartslag losdraait (om verbuigen te voorkomen). Hierna zat het kleppendeksel nog vast. Sla rondom (met een stuk hout er tussen) met een hamer, totdat het deksel loskomt. Zorg dat de rubber pakking heel blijft, en verwijder het deksel.

Voor het meten van de klepspeling moet de zuiger op "Top Dead Center" staan, hiervoor kan je de krukas draaien (linksom), door er een ringsleutel (14) op te zetten.
Verwijder hiervoor deze deksel:
1612270810394.png

Begin met cilinder 1 op TDC. Zet hiervoor de krukas op deze stand:
1612270841973.png

Als je iets te ver draait, draai dan niet terug, maar draai nog 2 rondjes. Terugdraaien zorgt ervoor dat de nokkenas niet meer precies in de juiste stand staat.

Hieronder het resultaat, met IN 1 en EX 1 in positie om te meten (te herkennen aan de lobben die van elkaar af wijzen). Als de lobben naar elkaar toe wijzen, moet de krukas nog 1 hele slag worden gedraaid.
1612270885041.png

De inlaatkleppen moeten (bij mijn model Diversion, de XJ600S 4BR uit 1994) 0.11-0.15 mm speling hebben. De uitlaatkleppen 0.21-0.25 mm. Zorg dat je de juiste afstanden gebruikt, zoek de speling voor jouw type motor (en de juiste jaargang) op. Het meten van de klepspeling (zie het WPHB!) gaat met een voelermaat:
1612270912904.png

Maak een lijstje van de gemeten afstanden.
Na IN 1 en EX 1, draai je de krukas een halve slag (linksom):
1612270946446.png

Vervolgens meet je de speling van IN 2 en EX 2 (voor de zekerheid: zorg dat de lobben weer van elkaar af wijzen).
Hierna draai je de krukas weer een halve slag, waarna je IN 4 en EX 4 kan meten.
Na nog een halve slag zijn IN 3 en EX 3 aan de beurt.

Meet voor de zekerheid alles nog een keer (dus het motorblok opnieuw ronddraaien).

Als je de motor open laat staan zonder er aan te werken, dek het open kleppendeel dan af met een doek, als bescherming tegen vuil/insecten.

Als de speling buiten de specificaties valt, moet je de klepstelplaatjes vervangen. Met de Yamaha tool ongetwijfeld heel makkelijk, zonder iets lastiger: met een schroevendraaier duw je het busje waar het klepstelplaatje in ligt naar beneden, vervolgens haal je het klepstelplaatje er met een tangetje/magneetje/schroevendraaier uit. Aan de onderkant staat de dikte (270 = 2.70 mm). Houd bij welk plaatje waar zat! Hiermee (zie WPHB!) bereken je de benodigde dikte van het nieuwe plaatje. Als het meezit kan je sommige plaatjes onderling wisselen, anders langs de motorzaak. Plaatjes zijn in ieder geval beschikbaar in diktes ..0, ..2, ..5 en ..8.

Plaats de nieuwe (tweedehands; ze worden gewoon gerecycled) plaatjes terug (met de maatopdruk aan de onderkant), en meet de speling nogmaals. Bij mij bleek het alsnog niet helemaal te kloppen (ik weet niet waarom), zie Kleppen stellen - wat doe ik fout?!. Uiteindelijk is dit wel gelukt na nog een ritje motorzaak.

Maak de pakking schoon, en sluit het deksel. Ik heb volgens WPHB en op advies van een oom geen vloeibare pakking gebruikt (omdat dat de volgende keer zo'n troep geeft), dus hoop dat-ie niet lekt :) De imbusschroeven weer kruislings aandraaien, allemaal telkens iets strakker, om vervorming te voorkomen. Uiteindelijk 10 Nm aanhaalmoment gebruiken.

Doeken verwijderen, carburateur terugplaatsen, zo nodig wat slangen vervangen en weer aansluiten, en het ergste is achter de rug :)

Na het kleppenstellen is het noodzakelijk om de carburateurs opnieuw te synchroniseren. Hiervoor laat ik de tank e.d. er nog even naast liggen. Zie hiervoor de andere how-to.
 
Laatst bewerkt:
Ik stop deze avond na een rit in de regen op een parking. Een half uur later wil ik weer vertrekken, alles doet normaal tot ik de sleutel draai. De normale lichtjes gaan 1/2 seconde branden en dan gaan ze volledig uit en niets wil nog werken. Heb een depanagedienst moeten laten komen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Persoonlijk denk ik de regen, maar heb nu reeds meer dan 1500km in de regen gereden dit jaar.
 
Ik neem aan dat de sleepwagen je accu (heb je iets dat nog stroom pakt rechtstreeks van je accu?) en je zekeringen (kortsluiting door vocht in draadboom) nagekeken heeft?
 
Nee niet echt. Hij dacht de batterij of zo? Er zit niets extra op. Alle lichtjes gingen normaal aan dan hoorde je een halve seconde nadien een lichte tik, alle lichtjes uit en klaar.
 
Ik heb 'em toen naar de garage gebracht. (Toen deed ik onderhoud nog niet zelf.)
Het zal waarschijnlijk niks anders zijn dan de nieuwe sensor er in schroeven. (Misschien dat iemand dit even kan opzoeken in het werkplaatshandboek.) Maar vocht lijkt me een aannemelijke oorzaak. Gewoon effe aankijken. (Uiteraard wel effe een stukkie rijden om al het vocht te laten verdampen.)

Ik zou nog even terugkomen op het probleem. Heb de stekker van de TPS even uitgeblazen en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan! Kennelijk was er na het afspuiten ergens vocht blijven zitten.
 
Lijkt mij ook, maar ik weet niet precies hoe een contactslot er vanbinnen uit ziet, dus waar/hoe de scheiding van het mechanische deel en het elektrische deel zit.
 
Lijkt mij ook, maar ik weet niet precies hoe een contactslot er vanbinnen uit ziet, dus waar/hoe de scheiding van het mechanische deel en het elektrische deel zit.
Begin er dan maar niet aan. Heb er van mijn auto eens een uit elkaar gehaald en toen ik het weer in elkaar wilde zetten hield ik genoeg onderdelen over voor een carburateur en een cd-speler :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan