Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagske.
Heb een nieuw achtertandwiel gemonteerd. Nu zijn al die borgblikjes onbruikbaar geworden. Kan ik deze vervangen door zelfgemaakte uit een aluminium plaatje of werkt dat niet? Heb ze bij Kedo vergeten te bestellen.
Heb borgmoeren geprobeerd, maar die passen niet, ander draad :?
 
Heb er indertijd gewoon veerringen onder gedaan.

335784.jpg


Doe ik bij mijn XT nu gewoon weer.
 
Laatst bewerkt:
Borgmoeren heb ik liggen, maar krijg ze er niet opgedraaid, andere maat draad of zo. Dikte is M10.
Nu wil dat oud spul ook wel eens verrot zijn en heb er mijn draadsnijder eens overheen laten gaan, maar krijg er nog niet een moer fatsoenlijk op, ook niet de originele, er zijn er drie die echt niet meer willen.
Zo ook met de kettingrollen.
003312.gif

Binnendraad verrot in het frame. Heel geklooi geweest om daar de draad weer goed te krijgen, maar het is gelukt met snijijzer M8 en daar een spaaksleutel op om rond te draaien :)
Nu de remmen nog. Remklauw achter hadden we dus miserie van vastzittende geleidepennen.
Het zwarte dingetje dus:
002711.gif

Dat hadden we uitgeboord en er dunne draadstangetjes in gestoken met borgmoertjes op. Ondertussen bij Kedo nieuwe besteld (duur!), maar nu zitten die kopjes/dekseltjes er nog in en die krijg ik er met niks uit. Iemand een tip? Met welke maat boor kan ik die uitboren zonder dat de draad kapot gaat?
 
Laatst bewerkt:
Oei, dan zal je de tapeinden moeten vervangen.
(moeren moeten trouwens op 55Nm)

Die pennen kan je uitboren op de dikte die de pen heeft.
Maar of je ooit nog die overgebleven kopjes eruit zal krijgen........
Ik heb als alternatieve oplossing moerbouten door de klauw zitten.

index.php

Is alleen niet zo mooi maar net zo effectief als gewone pennen.
 
Die ringen gaan het niet worden, veels te dik.
Loctite heb ik hier ook, maar vind het moment niet waarop die moeren vastgedraaid moeten worden.
Weet iemand het moment?
Volgens mijn gegevens zitten er bij het achtertandwiel M10 bouten/moeren met fijne draad. Deze moeten met 60Nm worden aangehaald.
M8 natuurlijk een stuk minder, dacht zo'n 15-20Nm.
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad M10 met 1.25 draad aan de bovenkant, terwijl een gewone 1.50 is. Heb zo'n metertje hier liggen. De draad die in de naaf gaat is dan weer dikker. Moeilijk om zoiets weer te vinden. Misschien dat Yamaha dat nog heeft.
Ik heb ze erop nu, met wat geweld... Gewone, dunne kartelringen eronder en wat loctite op de schroefdraad. Is niet mijn stijl, dat forceren, maar voor één keer moet het maar. Moment zal ik nu nog even juist zetten.

Dan de ketting erop zetten.
Wie wat tips heeft voor het voortandwiel, kom maar af, vanavond komt Doudou helpen als het mij niet lukt. Maar ook hij heeft het druk nu voor het EGT, dus zoveels te beter als ik het alleen kan...
 
...
Die pennen kan je uitboren op de dikte die de pen heeft.
Maar of je ooit nog die overgebleven kopjes eruit zal krijgen........
Ik heb als alternatieve oplossing moerbouten door de klauw zitten.

[afbeelding]
Is alleen niet zo mooi maar net zo effectief als gewone pennen.
Uitboren met 6mm boor hadden we al gedaan, maar draadstangen werken niet zo goed. Ik ga even bij de ijzerwinkel in het dorp voor lange boutjes. Dat zal beter geleiden dan die draadstangetjes die er nu op zitten.
 
Raar dat veerringen niet werken bij jou, heb nooit anders gehad.

En die kettingrollen moet je er gewoon vanaf gooien. Zo nutteloos.

Zo dat zijn alweer 2 problemen minder.

:+
 
Ik ben voorlopig klaar. Lange bouten gekocht (zoals Raymond hierboven toont). Hiermee kon ik veel beter monteren. Alles ging vanaf hier heel vlot. Nieuwe ketting ligt er ook al op, al ging dat minder goed omdat een deel van de DID kettingpons ontbrak (het stuk om het plaatje aan te drukken, maar hier heb ik geïmproviseerd met moertjes, een priegelwerk, maar soit.
Peke Esu, jij zal om een ketting te ponsen wel twee hamers gebruiken zeker ;)
Mijn veerringen waren echt te dik hoor, maar misschien druk jij ze zo hard aan dat ze geplet zijn?
Die kettingrollen, als die zo nutteloos zijn, waarom zitten die er dan op?
Volgens mij om de vork en frame te beschermen bij diep inveren of zo. Op de trial hebben we zelfs rollen met veren om de ketting nog wat extra te spannen.
Enfin het zit er allemaal op.
Nu mag Doudou komen voor het voortandwiel.
 
Heb 7 jaar ST gereden en alles meegemaakt. En nee ik heb de veerringen niet geplet en ja ik gebruik voor mijn DID ketting alleen een DID tool.
Geen idee hoe je bij zulk uitspraken komt maar ze slaan helemaal nergens op.
Dus doe wat je denkt dat je doen moet en klaar.

:W
 
Ik ben voorlopig klaar. Lange bouten gekocht (zoals Raymond hierboven toont). Hiermee kon ik veel beter monteren. Alles ging vanaf hier heel vlot. Nieuwe ketting ligt er ook al op, al ging dat minder goed omdat een deel van de DID kettingpons ontbrak (het stuk om het plaatje aan te drukken, maar hier heb ik geïmproviseerd met moertjes, een priegelwerk, maar soit.
Peke Esu, jij zal om een ketting te ponsen wel twee hamers gebruiken zeker ;)
Mijn veerringen waren echt te dik hoor, maar misschien druk jij ze zo hard aan dat ze geplet zijn?
Die kettingrollen, als die zo nutteloos zijn, waarom zitten die er dan op?
Volgens mij om de vork en frame te beschermen bij diep inveren of zo. Op de trial hebben we zelfs rollen met veren om de ketting nog wat extra te spannen.
Enfin het zit er allemaal op.
Nu mag Doudou komen voor het voortandwiel.

Rollen zitten er op voor het betere offroadwerk ter bescherming van je frame. Ik heb er al versleten, dus ik geloof er wel in. En Peke sleutelt keurig hoor :Y
 
Dat veerringen hier niet gaan kan misschien zijn door de dikte van het achterkettingwiel, het is een heavy duty kit met dikkere schakels dus.
Peke ik wilde jou niet beledigen zunne, maar je korte reacties deed me denken aan iemand die het zo nauw niet neemt. Sorry dus.

Alles is nu klaar trouwens, alleen nog het deksel van de bak nieuwe scharnieren geven.
 
Laatst bewerkt:
"Peke ik wilde jou niet beledigen zunne, maar je korte reacties deed me denken aan iemand die het zo nauw niet neemt. Sorry dus."

Ah ja, Peke is van Grun, en daar zijn ze wat korter van stof.... ;) Maar verder een gouwe vent!
 
Dat wil ik graag geloven!

Vandaag proefgereden en de remmerij werkt goed. Ben héél blij met de andere gearing, 15 voor en 47 achter. Zit nu meer pit in het beest. Heb zelfs een stuk offroad gedaan in vette modder en geraakte overal doorheen.
Morgen nog eens kijken of het allemaal nog goed vast zit en dan vroooom naar Luxemburg :]

Bedankt nog aan iedereen voor de tips :}
 
Is er iemand die interesse heeft in een verhoogd zadel? Zie foto.
Het zit erg lekker en het schakelt beter. Ik heb alleen mijn motor verhoogd en kom niet meer met me voeten bij de grond.....

Graag wil ik mijn zadel ruilen voor een origineel pm. voor interesse.
full
 
Hallo allen!

is er iemand die binnenkort in Amsterdam komt op zijn s10 of in de buurt? Ik wil ff op een andere s10 rijden om de staat van mijn motor de pijlen. Graag wil ik dan ook weten wat hij/zij van mijn motor vind.

Ik sta op het punt om mijn s10 te verbouwen, maar wil weten of dit de moeite waard is. Ik ga as. dinsdag een dynorun doen, maar het zijn ook andere dingen, zoals remmen, vering, koppeling etc.

Zou leuk zijn als er geinteresserde zijn!
gr.
 
Ik heb zojuist mijn achterknipperlichten vervangen voor kleinere (thanks seren)

Vervolgens mijn usb aansluiting parallel aan mijn handvatverwarming (via relais direct op de accu) aangesloten. Ik heb een 30 ampere zekering in het relais zitten (gewone steekzekering), deze klapte er uit toen ik de handvatverwarming en usb aansluiting aan had.

Nu is dat een mysterie voor mij. Handvatverwarming heeft 57W op start-stand (daytona), en die usb aansluiting zal toch ook niet enorm veel stroom trekken..? Ik had er niets aan hangen, geen opladers dus in feite zou alleen het minuscule ledje in de usb aansluiting zelf stroom moeten trekken.

Als ik mijn middelbare-school-natuurkunde raadpleeg zou dat bij elkaar misschien 60+60W (handvatvw + usb) = 120 watt vermogen zijn, wat bij 12V een stroom trekt van 10 ampere..

dan kan het toch niet anders dan dat er ergens kortsluiting is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan