Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

hoi ,wanneer is het nodig om de vork olie te verversen, suup 96,en welk methode is de beste.
grt pat
 
hoi ,wanneer is het nodig om de vork olie te verversen, suup 96,en welk methode is de beste.
grt pat
Ligt eraan hoe veel je de motor gebruikt hebt.
Maar als je je dit afvraagt is het de hoogste tijd om de hele vork uit elkaar te halen en grondig te reinigen.
En waar nodig versleten dingen te vervangen.

De beste methode is dus om ze compleet uit elkaar te halen.
Doe je enkel de olie vervangen dan kan je de olie eruit laten lopen via de aftap schroefjes onderaan de poten.
Daarna doe je 669cc verse olie via de bovenkant in de vork.
 
Heb 35000km p de teller,dus langs onder de vork olie aflaten,zoals op dit filmpje is niet nodig ://www.youtube.com/watch?v=bWzdnyOa6o8
 
Ik heb vorige weekend het eerste ritje van dit jaar gemaakt:
H8erybU.jpg
 
Over ritjes gesproken, ik ga 4 april (met gepaste afstand tot elkaar) met een handjevol 660z rijders een stukje TET rijden. Start in noord Limburg om 11u in de ochtend en we rijden richting het noorden. Stuur even een pb als je aan wilt haken. Tempo zal niet super hoog liggen, er zijn ook mensen bij met weinig of geen offroad ervaring en/of wegbanden
 
Leuk idee!
Ik ga zelf niet motorrijden totdat de ziekenhuizen wat minder vol zitten. Heb nog nooit offroad gereden en wil het graag nog leren, maar bij leren hoort vallen en dat wil ik de zorg nu niet aan doen.
Hopelijk is het rond die tijd al weer wat afgezakt!
 
Leuk initiatief, gaat 't nog door met de nieuwe maatregelen ? Willem, kun je me evt PB sturen met wat info.. waar verzamelen, welke route (of waar die te vinden is) ?

gr Menno
 
Ik heb inmiddels besloten niet te gaan, en zo te zien haakt de rest ook af. Ik zal hier nog eens reageren als er een nieuw plan ligt!
 
Zal sowieso al niet voor 1 juni zijn:

Het kabinet gaat er strenger op toezien dat de bestaande maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan worden nageleefd. Zo worden alle bijeenkomsten, samenkomsten en evenementen tot 1 juni verboden. Bij overtreding zullen er boetes worden uitgedeeld.
 
Een vraag.....
Ik rijd al heel wat jaren op van die zware toerbuffels. (Kawasaki GTR 1000, Honda CBR 1000 en nu een FJR 1300). Omdat mijn woon-werk kilometer weggevallen zijn wil ik nu een wat avontuurlijkere motor kopen. De keuze is teruggebracht tot 2. Een Tenere 750 of een Africa Twin.
En ik gok zo dat menig Tenere rijder ook wel eens over een Africa Twin gedacht heeft of zelf gehad heeft.
Wat zijn argumenten om juist voor de Tenere te kiezen?
Ik ben overigens 1.97 lang en zal de motor meer op asfalt gebruiken dan off-raod.

Ik heb een keer een winter lang een KLE 500 gehad maar vond die net iets te licht.
 
Ik heb ze allebei gereden, zelf jaren een xtz gehad en mijn beste vriend heeft inmiddels zijn derde AT. Over de jaren regelmatig geruild voor de fun, en samen aan beide motoren geknutseld. Ik vind de XTZ beter rijden, veel levendiger. De AT is wat kalmer en ingetogen. Je kunt er ook zeker hard genoeg mee, offroad gaat dat ook echt prima. Daar vind ik de verschillen klein. De AT vind ik daarentegen wel een stuk degelijker gebouwd. Niet dat de XTZ slecht is, maar bij de AT zitten dingen zoals de elektronica gewoon iets slimmer in elkaar. Daarom zijn ze misschien ook wat duurder. Ik zou weer een XTZ kopen als ik moest kiezen, maar wel eentje in topstaat als het even kan.
Xt660z is trouwens ook erg geschikt voor lange mensen ;) Ik ben zelf 1.93m en pas op alle 3.
 
Zo iets vermoedde ik al. Als ik de Honda CBR vergelijk met de FJR dan zit de Honda zoveel logischer in elkaar. Electrisch maar ook kuipen demonteren is bij Honda een kwestie van 6 a 8 schroeven en bij de Yamaha ben je net op de helft als je 22 schroeven in bakje hebt liggen...........
Ik vind de Yamaha wel wat speelser ogen dan de Honda. Sowieso maar eens op beide gaan rijden als de Corona maatregelen dat weer toelaten.
 
Na een mooie start van het jaar (in de winter heel veel veranderd, verbeterd, onderhouden, enz.) toch wel een beetje een domper nu.... Omdat er bij "gas los" toch steeds meer een koffiemolengeluid te horen was, de uitgaande as maar eens bekeken. De vorige eigenaar heeft dus het tandwiel met lijm (!) voorzien van een ring, waarna er dmv een M8 boutje het tandwiel op de uitgaande as is vastgezet. Nu is dat boutje afgebroken, de draad uit de moer weg, totaal géén borgplaatje aanwezig, en de schroefdraad op de as niet meer echt fris...... Voordat ik het echt helemaal op ga geven en de as moet gaan vervangen wil ik het eerst een kans geven de schroefdraad opnieuw op te snijden. Weet iemand wat de maat van deze schroefdraad is? Het zal M18 zijn met fijne draad (M18x1?). De snijplaat of snijmoer kan ik waarschijnlijk op m'n werk wel regelen, nu de goede maat nog. Wie helpt? Hoor graag!
 
Hoi Nollie
Klopt dat de fazer fz6 een dikker tandwiel heeft.
Beide hebben een 520 ketting.



xtz750
JTF578.png


fz6
JTF1581.png


Misschien ben je ermee uit de problemen?

De uitgaande as zou ik niet vervangen omdat je je dan onnodig op kosten jaagt.
(blok moet gesplitst worden en dan ben alleen al €100 aan pakkingen kwijt)

Als het niet lukt met een dikker tandwiel kan je overwegen om het tandwiel vast te lassen.
2 kleine hechtlasjes moeten al voldoende zijn om hem op zijn plaats te houden.

succes
 
Bedankt voor jullie reacties! Kan ik weer mee verder. Ik kan ook een dikkere moer proberen, zodat ik meer schroefdraad heb; weet iemand van welk type Yamaha dat zou moeten zijn? Er staat me iets van bij.... ook weet ik niet zeker welke schroefdraad er op de as zit; ik zou die graag met een snijplaat opfrissen. Hoor graag!
 
Kun je de schroefdraad niet gewoon opmeten? Met een schuifmaat weet je precies wat voor spoed de draad heeft. Dikte opmeten is ook simpel
 
Dat lijkt nog wel te doen met een nieuwe moer, en een beetje sterke lock-tite. Op de uiteindes van je draadvijl vind je kleine stukjes spoed, daarmee vind je de juiste spoed. Als ik het zo zie is het een 1mm spoed
 
Kun je de schroefdraad niet gewoon opmeten? Met een schuifmaat weet je precies wat voor spoed de draad heeft. Dikte opmeten is ook simpel
Hoi, Willemvru, en ook Magikeffe: ik heb met een draadkaliber (voor zo goed en zo kwaad dat ging) de spoed bepaald en kwam tot de conclusie dat dit 1 mm moest zijn. De diameter van de gehavende as ligt tussen de 17 en 18 mm en moet dus M18 zijn. Dus met een snijplaat M18x1 voorzichtig het begin van de schroefdraad gezocht, na een halve omwenteling weerstand (is dit van de beschadigde draad of heb ik de verkeerde snijplaat?) voorzichtig verder gedraaid, waarna de weerstand afnam en de snijplaat over de volle lengte over de schroefdraad liep!!! Yes! Het leeft nog! Nu de dikkere TDM 850 4TX moer (tip van een paar jasr geleden van Pieter; dankjewel Pieter) mét origineel borgplaatje erop en Henk is weer blij!! Dankjewel allemaal voor het meedenken! Ik vind dat erg waardevol en wordt enorm gewaardeerd!😃Zo houden we onze Suups voorlopig nog wel op de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan