Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

dag heren
ik heb een vraagje en hoop op wat extra inzicht, ik krijg het gevoel dat OF ik iets doms doe OF er iets anders aan de hand is
- het blok wil zicht niet laten draaien op een bepaald punt
Had dit bij demonteren van de kop al opgemerkt maar toen dacht ik dat het aan de kleppen lag
Nu heb ik de nokastandwielen er los op, dus de nokkenassen liggen vrij
En de nak spanner is eruit
Maar nu nogsteeds loopt ie ergens vast, met een duidelijke "kloenk"

Doe ik iets stoms? Snap het ff niet meer!


ik neem aan dat je de kleppen nu allemaal gesloten hebt? Zit de nokkenasketting niet dubbel?
 
Hallo,
Even een compleet andere vraag.
Door een andere job, heb ik nu weer meer tijd om te rijden. En dus ben ik nu op zoek of er iemand zin heeft om mee te gaan naar de Stella Alpina (Italie) en/of de Bardenas Reales (Spanje).
De Stella Alpina is het 2e weekend van juli en de Bardenas Reales zou ik op een andere keer rijden.
Voor de Stella zou ik vertrekken op vrijdagochtend en zaterdagmiddag ginder. Op maandag ochtend terug naar huis, dinsdag thuis.
De Bardenas geen vaste datum.
Iemand interesse?
 
Heren bedankt. Ik krijg nu zeker het vermoeden dat die nokkenassen de kleppen toch uitduwden
Dit zou idd verklaren dat de zuiger de slag niet kan rondmaken
Het enige stomme is dat ik pas eind vd week terug kom uit zwitserland. Dus ik moet ff geduld hebben 🙄
Ik laat het weten zodra ik thuis kom, nogmaals bedankt!

En hopelijk tot de eerste clubrit, iemand een idee wanneer die is?
 
Er zit een behoorlijke scherpe hoek in de deuk, je kunt het niet heel goed zien op de foto. Maar niet echt uit de deuken.

is prima uit te deuken:

- las sluitringen op de tank rondom de deuk.
- haak een slaghamer in de ringen, en sla de deuk naar buiten.
- zo verder werken tot de deuk zo goed mogelijk weg is.
- indien het te zwaar gaat met brandertje de deuk warm stoken.
- daarna de ringen afslijpen.
- de tank op plaats van de deuk mooi blank slijpen/schuren
- de rest van de deuk opvullen met soldeertin, dikke staven loodgieterssoldeertin en brandertje.
- soldeertin slijpen/schuren
- strakschuren met behulp van staalplamuur.

wees niet bang dat je een scheurtje/gaatje maakt in je tank, die las je weer dicht.
doordat je de tank vervolgens met soldeerting afwerkt, geen kans op lekkage.
bovendien krimt soldeertin niet, een dikke laag plamuur krimt wel, dus na een jaar zie je de randen van de deuk weer..

o ja, als je menggas (argon/koolzuur) in je tank laat stromen zit er geen zuurstof meer in, en zal de tank niet ploffen, ook al zitten er nog wat benzine dampen in...
(wel de tank eerst even een dagje zonder dop in de zon of warme omgeving leggen..)

zo hoort het!
uitdeuken en plamuur voor het afwerken..
 
dag heren
ik heb een vraagje en hoop op wat extra inzicht, ik krijg het gevoel dat OF ik iets doms doe OF er iets anders aan de hand is
- het blok wil zicht niet laten draaien op een bepaald punt
Had dit bij demonteren van de kop al opgemerkt maar toen dacht ik dat het aan de kleppen lag
Nu heb ik de nokastandwielen er los op, dus de nokkenassen liggen vrij
En de nak spanner is eruit
Maar nu nogsteeds loopt ie ergens vast, met een duidelijke "kloenk"

Doe ik iets stoms? Snap het ff niet meer!



heb je het blok helemaal uit elkaar gehad?
dan kan het zijn dat de timing van de balansassen niet goed staat..
dan slaat het balansgewicht tegen de krukas aan.
 
wat een takke weer vandaag zeg. Gelukkig kan de suup goed zwemmen want daar leek het meer op vanochtend.

uitlaat knalt nu op commando. best lollig in de schiphol tunnel :)
 
is prima uit te deuken:

- las sluitringen op de tank rondom de deuk.
- haak een slaghamer in de ringen, en sla de deuk naar buiten.
- zo verder werken tot de deuk zo goed mogelijk weg is.
- indien het te zwaar gaat met brandertje de deuk warm stoken.
- daarna de ringen afslijpen.
- de tank op plaats van de deuk mooi blank slijpen/schuren
- de rest van de deuk opvullen met soldeertin, dikke staven loodgieterssoldeertin en brandertje.
- soldeertin slijpen/schuren
- strakschuren met behulp van staalplamuur.

wees niet bang dat je een scheurtje/gaatje maakt in je tank, die las je weer dicht.
doordat je de tank vervolgens met soldeerting afwerkt, geen kans op lekkage.
bovendien krimt soldeertin niet, een dikke laag plamuur krimt wel, dus na een jaar zie je de randen van de deuk weer..

o ja, als je menggas (argon/koolzuur) in je tank laat stromen zit er geen zuurstof meer in, en zal de tank niet ploffen, ook al zitten er nog wat benzine dampen in...
(wel de tank eerst even een dagje zonder dop in de zon of warme omgeving leggen..)

zo hoort het!
uitdeuken en plamuur voor het afwerken..

Bedankt voor de how-to! ik ben benieuwd of ik over een jaar randen van de deuk zie! ;)
 
heren bedankt voor de tips
ben inmiddels thuis en heb de nokkenassen opnieuw gemonteerd en gezorgd dat de kleppen niet werden ingeduwd. moest de merkjes op de assen iets buiten de aanlijning houden (mm-tje) maar uiteindelijk met de ketting erop zat alles goed en het blok draait weer.
wat een opluchting!! ik kan weer verder!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zit een klein beetje verkeerd met mijn mietige xtz 660 maar heb een kleine snelle vraag; kan je compressie meten zonder je uitlaat?

Ik heb nu een compressie meting gedaan.. En kom uit op 7 in plaats van minimaal 9 ( met gas open) .. Daarbij heb ik hoog olie verbruik en 68.000 km op de teller. Dus ik vrees dat mijn zuiger beetje af is?

Helaas ligt mijn uitlaat in 2e dus kan ik die er niet even snel opzetten en testen.

Mvg, en alvast eetsmakelijk voor het avondeten

I
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lucas .
Wel of geen uitlaat heeft (voor zover ik weet ) geen invloed op een compressie meting.
 
na een zomer zonder motor toch weer overstag...... dicht bij een suup gebleven, maar dan iets meer 'straat'. TDM850 4TX uit 2000. Schoonheid, blauw-zwart. Voorlopig staat ie nog ff onder een afdak en een zeiltje. Ik zag in oude topics dat Dré en Peke dezelfde hebben gehad, dus bevind me als vanouds in goed gezelschap! Zie jullie wel weer een keer op straat!
 
Vanmorgen S10 gespot op de A4 in de schipholtunnel, was jij dat Willemvu? :W

Afgelopen weken weer druk bezig geweest.. Het wordt nog eens wat..

Eerst carterbeschermer schoongemaakt:
full


En vervolgens geschuurd en klaar gemaakt voor het spuiten:
full


Gespoten:
full


Ben erg benieuwd hoe de verf zich houdt.. Vrees het ergste :') , maar een aantal 'battle wounds' vind ik niet zo heel erg.

Vervolgens ook het draagrekje gespoten:
full


Tevens met de kappen begonnen. Eerst de vreemde gaten gevuld.. wie maakt daar nou gaatjes. B|
full

full


En vervolgens kon het inpakken beginnen:
full

full

full


Hetzelfde heb ik gedaan voor de zij-kap:
full

full



Wat decoratie aangebracht:
full


En nog wat meer *O* :
full

full


Tenslotte dashboard gewrapped met carbonwrap:
full


Merk helaas dat de carbonwrap (chinese troep) van veel mindere kwaliteit is dat de blauwe wrap (3M). Zo laten de blokjes op de zij-kap alweer los, terwijl het alleen in de kast heeft gelegen. :') Denk dan ook dat ik die ga vervangen voor 3M, dat spul is :}

In ieder geval weer erg tevreden over de vorderingen. :]
 
Laatst bewerkt:
Fijn weekje was het wel zo in de kou. Maar niet alleen dat, maandag in de spits (donker) terug naar huis reed ik op de a4 (op dat moment 6 rijstroken in mijn richting) helemaal links met 135 km/u. Toen viel ineens al het licht op de suup uit.

Dan schrik je ff. Uiteindelijk me als een donkere schim door de massa koekblikken weten te manoeuvreren en op de vluchtstrook helemaal rechts veilig aangekomen. Het vroor 3 graden ofzo, maar ik zweette peentjes.

Bleek de + draad bij mijn contactslot te zijn, die maakte kortsluiting. De boel vonkte en werd heet. Later bleek dat de draad tot ruim onder de tank verkleurd was van de weerstandshitte en op meerdere plekken de isolatie al doorgefikt was. Het is maar goed dat er geen brand is ontstaan..

Inmiddels een mooi nieuw draadje er op laten zetten en een heel nieuw contactslot. Die was echt afgeschreven.

Besef me wel dat ik echt geluk gehad heb. In het donker, vrijwel stuurloos en onzichtbaar 5 drukke banen oversteken is niet iets waar je meer dan één keer mee weg komt in je leven. Het universum en/of het spaghettimonster/allah heeft nog plannen met me blijkbaar :P



Ik heb ook nog een S10 gespot in Amsterdam, geparkeerd bij het Surinameplein. Een zwarte, geparkeerd bij het politiebureau. Staat er eigenlijk altijd. Van iemand hier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan