Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Dat wordt erg mooi Masterruud, doe je dat zelf? Lijkt me moeilijk om dat zo strak te krijgen of valt dat wel mee?

@Willemvu, dat is zeker schrikken!
 
Nee, ik doe alles zelf. Zowel het wrappen als de decoratie van de wit/zwarte blokken. Het is een pittige klus, maar met wat doorzettingsvermogen, geduld en gevloek kom je een heel eind! ;)
 
Fijn weekje was het wel zo in de kou. Maar niet alleen dat, maandag in de spits (donker) terug naar huis reed ik op de a4 (op dat moment 6 rijstroken in mijn richting) helemaal links met 135 km/u. Toen viel ineens al het licht op de suup uit.

Dan schrik je ff. Uiteindelijk me als een donkere schim door de massa koekblikken weten te manoeuvreren en op de vluchtstrook helemaal rechts veilig aangekomen. Het vroor 3 graden ofzo, maar ik zweette peentjes.

Bleek de + draad bij mijn contactslot te zijn, die maakte kortsluiting. De boel vonkte en werd heet. Later bleek dat de draad tot ruim onder de tank verkleurd was van de weerstandshitte en op meerdere plekken de isolatie al doorgefikt was. Het is maar goed dat er geen brand is ontstaan..

Inmiddels een mooi nieuw draadje er op laten zetten en een heel nieuw contactslot. Die was echt afgeschreven.

Besef me wel dat ik echt geluk gehad heb. In het donker, vrijwel stuurloos en onzichtbaar 5 drukke banen oversteken is niet iets waar je meer dan één keer mee weg komt in je leven. Het universum en/of het spaghettimonster/allah heeft nog plannen met me blijkbaar :P



Ik heb ook nog een S10 gespot in Amsterdam, geparkeerd bij het Surinameplein. Een zwarte, geparkeerd bij het politiebureau. Staat er eigenlijk altijd. Van iemand hier?

Je hebt geluk gehad zeg, maar ik denk dat wij suup rijders toch standaard een Engeltje als duo passagier hebben.

Ik denk die zwarte op het Suriname plein te kennen, staat er volgens mij al jaren, heb wel eens een transalp rijdende bromsnor omgeving van het VU gesproken,die zij een Suup te hebben O-)
 
Waarom zou 'ie dan nog een transalp hebben vraag je je dan af :) ?

mooi moment vanmiddag trouwens, mijn suup is herboren: 00000,0 op de teller gepasseerd

op naar de volgende 100k *O*
 
99.999,9km
Daarna beginnen ze weer opnieuw, daarom gaan ze zo lang mee. :Y

_O-


In 2012 hadden we een soort van overzichtje van km standen.
Ik heb nog steeds dezelfde XTZ en gok dat er inmiddels weer zo'n 100.000km bij is gekomen :]

baasje---------------jaar---------------kms--------------(opm.)
mattijsw-------------1991-----------42.000 km----------origineel blok
Nomiis---------------1992-----------71.000 km----------origineel blok , (1991)
Peke Esu------------1989-----------76.053 km-----------origineel blok
Raymond W----------1989-----------49.000 km----------origineel blok
Dutchdude-----------1990----------73 nog wat ----------origineel blok, eigen import uit België
d02500---------------1993----------58.500 km----------origineel blok
ProDrive--------------1992----------92.000 km----------origineel blok
Kunkie----------------1991----------63.000 km----------origineel blok
mcvdmvs-------------1991----------93.000 km----------1e blok
-----------------------------------120.000 km----------2e (2ehands met 63k km) blok
Burning Rubber--------1996 ----------56.815 km---------origineel blok
hippie-----------------1990----------52.985 km---------orgineel blok
S10-------------------1991----------47.550 km---------orig. blok, gerevis. kop en
cylinders, import St. Maarten
3LDré-----------------1989-----------200k+-------------tweede, derde(?) gereviseerd
4TX 850 blok (al een tijdje geen KMteller)
Luna------------ -----1989----------168.000 km---------tot 165.000 met originele blok
Nollie-----------------1992-----------54.000 km----------originele blok
Alfred.J---------------1991-----------74.000 km----------origineel blokkie
dahaaz---------------1989----------100.000 km----------origineel blok
sarvin006-------------1989-----------63.000 km----------origineel blok (grotendeels ander frame :Y )
Daan-----------------1989------------71.000 km----------origineel blok
DRAFTER86-----------1990------------79.000 km----------origineel blok
JorritV70--------------1990-----------72.000 km----------origineel blok
Hookeniggy.............1989..............83.000 km............tweede blok
1994...............85000 km.............gereviseerd blok

Oude topic
 
Grappig zo mijn eigen motor terug te zien (Luna),

het tweede blok was een samenbouw van mijn eerste blok (cilinders en kop) en een ander blok (versnellingsbak) maar is uiteindelijk niet zo lang mee gegaan (eigenlijk ook wel logisch, maar meer geld wou ik er toen niet aan uit geven)

bij 190.000 km heb ik hem vervangen voor een TRX850 blok. Uiteindelijk (teller van de TRX ook overgenomen dus ik weet het niet precies) staat hij nu op ongeveer 215.000 km.

Voor mij is echter hiermee wel het eindpunt van de XTZ bereikt, afgelopen weekend een Guzzi 1200 sport gekocht dus hij gaat er nu echt uit,
ik zal van het weekend een paar foto's schieten en een verhaaltje schrijven (goede punten, slechte punten van de motor) en hier posten, kijken of iemand hem voor weinig zo wil overnemen.
Mocht hier geen animo voor zijn, gaat hij uit elkaar en zoals beloofd bied ik hem dan eerst hier aan.
 
Laatst bewerkt:
Mn broer rijdt ook met een TRX850 blok... aangenamer vind ik zelf, ik heb dus interesse in het blok, of de hele motor :)
 
Grappig zo mijn eigen motor terug te zien (Luna),

het tweede blok was een samenbouw van mijn eerste blok (cilinders en kop) en een ander blok (versnellingsbak) maar is uiteindelijk niet zo lang mee gegaan (eigenlijk ook wel logisch, maar meer geld wou ik er toen niet aan uit geven)

bij 190.000 km heb ik hem vervangen voor een TRX850 blok. Uiteindelijk (teller van de TRX ook overgenomen dus ik weet het niet precies) staat hij nu op ongeveer 215.000 km.

Voor mij is echter hiermee wel het eindpunt van de XTZ bereikt, afgelopen weekend een Guzzi 1200 sport gekocht dus hij gaat er nu echt uit,
ik zal van het weekend een paar foto's schieten en een verhaaltje schrijven (goede punten, slechte punten van de motor) en hier posten, kijken of iemand hem voor weinig zo wil overnemen.
Mocht hier geen animo voor zijn, gaat hij uit elkaar en zoals beloofd bied ik hem dan eerst hier aan.

Hangt er van af wat weinig is. Ik heb ook wel interesse in een aantal onderdelen :)
 
Mooi getalletje 80181'8 :) Of die al rond geweest is geen idee, jij wel misschien Jan?
bj. 1990 en eerste blok denk ik ook wel.

Is volgens mij idd het eerste blok; of dattie al rond is geweest? Ik weet het niet, maar ik vermoed van wel..... Heb er zelf iets van 20.000 opgezet; anders zou die zo'n 55.000 gehad hebben in 25 jaar? Ja, het kan natuurlijk, maar ik denk dat mijn optie wat realistischer is.
 
_O-


In 2012 hadden we een soort van overzichtje van km standen.
Ik heb nog steeds dezelfde XTZ en gok dat er inmiddels weer zo'n 100.000km bij is gekomen :]

baasje---------------jaar---------------kms--------------(opm.)
mattijsw-------------1991-----------42.000 km----------origineel blok
Nomiis---------------1992-----------71.000 km----------origineel blok , (1991)
Peke Esu------------1989-----------76.053 km-----------origineel blok
Raymond W----------1989-----------49.000 km----------origineel blok
Dutchdude-----------1990----------73 nog wat ----------origineel blok, eigen import uit België
d02500---------------1993----------58.500 km----------origineel blok
ProDrive--------------1992----------92.000 km----------origineel blok
Kunkie----------------1991----------63.000 km----------origineel blok
mcvdmvs-------------1991----------93.000 km----------1e blok
-----------------------------------120.000 km----------2e (2ehands met 63k km) blok
Burning Rubber--------1996 ----------56.815 km---------origineel blok
hippie-----------------1990----------52.985 km---------orgineel blok
S10-------------------1991----------47.550 km---------orig. blok, gerevis. kop en
cylinders, import St. Maarten
3LDré-----------------1989-----------200k+-------------tweede, derde(?) gereviseerd
4TX 850 blok (al een tijdje geen KMteller)
Luna------------ -----1989----------168.000 km---------tot 165.000 met originele blok
Nollie-----------------1992-----------54.000 km----------originele blok
Alfred.J---------------1991-----------74.000 km----------origineel blokkie
dahaaz---------------1989----------100.000 km----------origineel blok
sarvin006-------------1989-----------63.000 km----------origineel blok (grotendeels ander frame :Y )
Daan-----------------1989------------71.000 km----------origineel blok
DRAFTER86-----------1990------------79.000 km----------origineel blok
JorritV70--------------1990-----------72.000 km----------origineel blok
Hookeniggy.............1989..............83.000 km............tweede blok
1994...............85000 km.............gereviseerd blok

Oude topic

Mooie lijst! (jij rijd veel zeg) ik heb beide xtz's ook nog en rijdt nog steeds op beide, denk per motor zo'n 10000 per jaar
 
Is volgens mij idd het eerste blok; of dattie al rond is geweest? Ik weet het niet, maar ik vermoed van wel..... Heb er zelf iets van 20.000 opgezet; anders zou die zo'n 55.000 gehad hebben in 25 jaar? Ja, het kan natuurlijk, maar ik denk dat mijn optie wat realistischer is.

Ja kan makkelijk, ik heb er de afgelopen 4 jaar slechts 10.000 bij gezet, sinds ik in Oostenrijk ben geweest rij ik een stuk minder hier, zal wel iets met de vele stoplichten en rotondes hier te maken hebben :]
Van de zomer wil ik weer die richting op!
 
Ik rij zo'n 600km in de week woon/werk. Niet de meest interessantste km's maar het totaal loopt zo wel aardig op. Alleen bij (kans op) gladheid laat ik 'm staan. Af en toe nog een uitstapje naar Duitsland of Luxemburg en per jaar zal dat totaal zo'n 25.000 km zijn. M'n huidige suup heb ik nu al zo'n 8 jaar dus dat zijn al tegen de 200.000 km's die ik er op gezet heb. Bij aanschaf stond de teller ( hoe betrouwbaar is die :? ) volgens mij al op de 200.000km. In 2009 heeft 't motortje wel een revisie gehad.
 
Zoals aangegeven gaat mijn XTZ750 eruit.

Aangezien ik een warm gevoel heb bij het forum en ik graag nog een X mijn motor terug zie komen lijkt het me leuk als ik een gegadigde hier in het forum vind.

Even voor deze zekerheid, voor personen die een standaard XTZ zoeken, dat is deze motor niet, voor personen die een motor zoeken waar ze de komende 2 jaar zonder enig onderhoud op kunnen rijden, dat is deze motor niet.
full
 
Eigenlijk is het nu een XTZ750 met TRX850 blok
Een stukje geschiedenis, door even terug te zoeken bij de RDW blijkt dat ik deze motor heb sinds 1997 dus nu 18,5 jaar, al die jaren bereden , het ene jaar wat meer dan het andere jaar veelal met vakanties, laatste 5 jaar mee omdat ik hem ook voor woonwerk gebruik. Grappig detail, ondanks dat ik het vermoeden al had, blijk ik een import fiets gekocht te hebben  een paar belangrijke mijlpalen:
 01-01-2012 165.000 km blok schakelt slecht, en schiet uit 2e en 3e versnelling dus onderdelen blok bij 3LDRE gekocht kop en cilinders van huidige motor gecombineerd met onderblok van 3LDRE (eigen risico een onderdelen blok gekocht)
 Blok heeft nooit helemaal lekker meer gelopen (Schakelen olie verbruik) dus 01-01-2013 190.000 km blok er onderuit en vervangen voor TRX850 blok van 1996 (kenteken en frame heb ik nog (MX-71-JJ) destijds 29.000 km (twijfel geval, 29.000 is heel weinig, maar blok was erg strak voor 129.000
 01-01-2015 gesteld en klepseals vervangen omdat het olie verbruik heel hoog was (1 liter op 500 km) na spoelen met diesel en flushen was het verbruik richting de 1 liter op 1200 km echter vrij plotseling is dit halverweg 2015 weer terug naar 1 liter op 500 km wat veel te veel is. Aan de nummer plaat is ook te zien dat hij het er via zijn uitlaat uitgooit en er dus een probleem is. Ik heb per 1x tanken (300 km) voortaan gewoon olie bijgevuld en niet meer uitgezocht wat het probleem hiervan is. Dit door tijd en het feit dat ik toch een andere motor ging kopen Mijn gevoel zegt me dat er iets is met de zuigerveren maar, dit kan ik niet onderbouwen.
 De motor staat nu op bijna 60.000 km, dat betekend dat de motorfiets tot aal 220.000 km heeft gelopen (dit zegt overigens niets, want alles is in afgelopen jaren al bijna 1 x vervangen)

Wat is er goed aan deze motor:
 Zadel: echt leer en veel betere zit dan origineel (800 km op een vakantie dag is goed te doen)
 Electra, alles is volledig vervangen door de bekabeling van de TRX, bobines (nu 2 ipv standaard 1) cdi / elektra voor de carburateur (carburateur is ook TRX inclusief K&N filter) gelijkrichter volledige bekabeling naar de handbedieningen inclusief de handbedieningen, tellers (zijn TRX, tot het contactslot, het contactslot is XTZ en is dmv relais aangesloten op de TRX bekabeling. Deze keuze is gemaakt omdat de kabel boom zo het meest eenvoudige te splitsen is
 Velgen, zowel voor als achter zijn er 5 jaar geleden volledige nieuwe velgen met RVS spaken ingespaakt door Haan Wheels. Beide velgen zijn gepoedercoat om ze winter proof mogelijk te maken. Helaas blijkt er op sommige plekken de poedercoat los te laten, echter dit is wel bij te werken. Achter een 17 inch waar een mooie 160 band in past, voor een 19 inch velg
 Geomotrie, al zeg ik het zelf, de motor stuurt strak, dit door huidige hoogte met 19 inch en met de huidige pilot road 4 banden (voor en achter nog zo’n 4 mm)
 Motorblok: TRX850 inclusief carburateurs TRX welke volledig origineel aangesloten zijn op de bekabeling. Blok loopt mooi, bak schakelt zeer goed, olie verbruik is wel veel te hoog en blok is aan een beurt toe, ook carburateurs afstellen kan nog wel effect hebben, verbruik valt met 1 op 15 wel mee.
 Steps, zijn zo verplaats (naar achter) dat er een veel comfortabele zithouding ontstaat (Zoals een GS ipv zoals bij een Tenere naar voren) Dit is niet meer terug te plaatsen naar origineel
 Achterrem, de huidige oplossing met rempomp, remt beter dan origineel, rijmschijf is in goede staat, blokken dienen vervangen te worden.
 Het leren gedeelte op de tank functioneert goed (ook in de winter) je krijgt een tanktas erbij welke je zo op de tank kan klikken
 Er zijn ontzettend veel delen aan deze motor gepoedercoat, wat strak en onderhoudsvriendelijk is.
 Middenbok, wat prettig is in gebruik en onderhoud
 Standaard van een KTM 950 adventure, beter dan origineel (Breken nog wel eens)
 Benzine pomp is een half jaar geleden vervangen (Tweedehands)
 Schokbreker is ongeveer 5 jaar geleden gereviseerd door droog in Pijnacker, en kan dus waarschijnlijk nog jaren mee, voor zit progressieve voorvorkvering.

Wat is er slecht aan deze motor:
 Kappen, eigenlijk kan je ze allemaal weg gooien, het ontbrekende stuk voor heb ik nog wel (mochten er mensen aan de gang willen met acethon en een soldeerbout) maar alle kappen zijn beschadigd en sluiten slecht aan.
 Tank, zelf in goed staat, geen deuken, benzine kranen zijn recentelijk (5 jaar geleden) vervangen voor nieuwe, maar het schroefdraad van de kappen dient allemaal wel een maatje groter getapt te worden.
 Zadel, dient (qua leer) dringen onderhoud te hebben
 Schrijven en remblokken voor zijn versleten
 Remblokken achter zijn versleten
 Motor heeft algemene beurt nodig (kleppen verwacht ik niet aangezien kleppen en seals 1 jaar geleden ( +/- 10.000 km) gesteld en vervangen zijn
 Uitlaat, demper (lazer) zat er al op toen ik hem kocht en is dus 20 jaar oud, gaasje (demper) licht er al uit, en zoals je ziet is hij niet dicht ;-) bochten zijn overigens wel RVS (zien er niet uit maar zijn wel RVS)
 Tandwielen en ketting, kan slechter maar zijn wel binnenkort aan vervanging toe.

Tja, een beetje moeilijk verhaal, persoonlijk vind ik veel plus punten, en net zoveel minpunten, Dus op zoek naar een liefhebber. En je weet hoe zit met liefhebbers, veel passie en geen geld,

Nu heb ik de mazzel dat het bij mij op dit moment net andersom is, Guzzi 1200 sport gekocht voor dagelijks gebruik, bezig met camper bouwen, bezig met een projectje (plaats ik binnenkort nog wel op motorforum) een burgman 400 voor in de camper, waar de hond op mee kan (tussen mijn benen) Dus tijd en plaats te kort.

Wat wil ik voor de XTZ hebben:
Als ik het optel:
TRX blok: 250,-
Bekabeling (kabel boom, bobines, CDI 100,-
Velgen voor en achter (brede velgen inclusief RVS spaken) inclusief pilot road 4 banden: 250,-
Standaard en middenbok 50,-

Met alle losse zaken (Voorvork, achterbrug met schokbreker, frame, teller TRX met beugel naar XTZ) denk ik in onderdelen er wel 800,- voor te kunnen krijgen.

Om die reden lijkt het me redelijk om 500,- voor de motor te vragen, waarbij de onderhandelingsruimte wel al is weggegeven
De navigatiehouder (zumo 550) hou ik overigens zelf en hoort niet bij de verkoop.

Dus wie er 500,- voor over heeft, stuur me een PM, dan spreken we af voor een proefrit.

Nu wat foto’s zoals je ziet, is de motor niet gepoetst 

Ik kijk even een weekje hier de reacties aan, anders zet ik hem in het advertentie gedeelte van motor-forum, daarna beslis ik of tie op marktplaats of speurders gaat, of dat ik hem in onderdelen ga verkopen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan