M'n suup heeft al een tijd start problemen (hoe kouder, hoe beroerder), en hij ging ook steeds beroerder lopen. Vanochtend kwam een maat langs met z'n compressie tester. De bougiesleutel uit het setje in het opbergvakje achter het zadel heeft geen rubber ring waarin de bougie klemt, dus zodra deze los is mag ik gaan vissen met een punttang. Oftewel na wat gepriegel/gevloek en getier had ik de bougies eruit en konden we gaan testen.
Het resultaat bevestigde m'n vermoeden, de rechter cylinder kwam niet verder dan ongeveer 40 psi (van de 135) en de linker net iets minder dan 75 psi. (nog een wonder dat ie überhaupt nog aan de praat te krijgen is).
Het vermoeden is nu dat het aan de kleppen ligt, aangezien het olie verbruik niet schrikbarend hoog is (leiden rotte zuigerveren ook niet tot meer olie in het luchtfilterhuis via de carter ontluchting?)
Lijkt erop dat ik een aardig project voor de boeg heb aangezien ik nog niemand gevonden heb die het voor me wil doen aangezien de suup nooit op de Amerikaanse markt beschikbaar is geweest, dus niemand kent hem. Gelukkig is het tot oktober toch veel te warm om echt lekker te kunnen rijden.
Enig idee wat ik zo nodig ga hebben aan onderdelen?
Doe de volgende keer wat ducktape in je bougiesleutel, van buiten naar binnen zodat de bougie klemt in de sleutel.
Scheelt weer een hoop gevloek en getier.
Je compressie met vol gas gemeten hoop ik?
Doe anders een lektest met druk in de cilinder dan hoor je vanzelf wel waar de lucht ontsnapt.
(Een 2e compressietest met wat olie op de zuiger kan bij verschil ook al aangeven dat er comp verlies is langs
de zuigers)
Als de kop eraf gaat...
(na het controleren van de klepspeling natuurlijk want als een klep niet sluit is dat een oorzaak van je comp verlies)
Dan heb je een koppakking nodig.
Misschien een kleppendekselpakking maar die zijn een x-aantal keer te hergebruiken.
Rubber ringetje van de koelwaterbuis in het kleppendeksel.
En sims om de kleppen te stellen.
(tot zover ik het mij kan herinneren)
ga je verder en de cilinders eraf halen dan komt er een voetpakking bij en eventueel zuigerveren - schraapveren - zuigers.
Het is dus eerst zaak om vast te stellen waar je compressieverlies vandaan komt.