Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Beste XTZ 750 rijders,
Helaas heeft zich er een probleem voorgedaan bij mijn XTZ 750. Ik heb deze machine nu zo'n 3 maanden en heb er al een hoop plezier van gehad.
2 weken geleden tijdens een tourrit hoorde ik bij het optrekken (vooral in een bocht) onder de 3500 toeren een vreemde tik.
Het lijkt er haast op dat bij elke wielrotatie de tik te horen en ook te voelen is. na een korte check kon ik concluderen dat er niets tegen mijn wiel aanloopt.
Nu denk ik dat het probleem zich ergens tussen de koppeling en het aandrijvende tandwiel afspeelt.
Voordat ik de grote operatie uitvoer wil ik dit probleem toch even hier aan het forum voorleggen met de hoop dat iemand mij de mogelijke oorzaak kan vertellen en hoe ik deze tik het beste de wereld uit kan helpen.
De motor zelf start en loopt in neutraal als een zonnetje.
Het betreft een Yamaha XTZ 750 super tenere uit 1997
Ik ben erg benieuwd
Bedankt voor je reactie 3LDré!Check ff je voortandwiel, de moer die ‘m op z’n plek moet houden wil nog wel eens loslopen.
Bedankt voor je reactie 3LDré!
Ik heb gisteren even gekeken en idd de moer van het voortandwiel zat los. borgring zat er gelukkig nog wel goed op.
Ik voelde dat er behoorlijk wat speling tussen de moer en het draad op de as zat.
Bij het goed bekijken van de moer zag ik dat het draad in de moer niet in de beste staat verkeerd.
Meteen maar even een nieuwe moer en borgring besteld. zaterdag testen of dit echt het probleem is geweest.
De motor staat op marktplaats, hopelijk werkt deze link wel
De motor staat op marktplaats, hopelijk werkt deze link wel
35kW=47pkyep linkje werkt , 35kw hoeveel pk is dat ongeveer ?
Hallo allemaal, was de link hier een tijdje kwijt, wie zijn er nog?
Er is een ander type Yamaha die een moer gebruikt die ook op de XTZ past maar iets dikker is en dus meer draad heeft, weet niet zeker maar dacht de FZR. Beetje locktite ertussen als extra borging kan ook geen kwaad.
Van het weekeind mijn voortandwiel vastgezet met een nieuwe moer en borgring, aangedraaid met 70 Nm (volgens handboek).
Nog snel even test gereden, maar helaas heeft dit het probleem van het tikken in het motorblok niet opgelost.
Bij het optrekken is nog steeds een duidelijke tik te horen. het lijkt erop dat er staal op staal slaat. Zodra ik sneller dan 40 Km/h ga, verdwijnt de tik en is er niets meer aan de hand.
Toch maar even kijken hoe de versnellingsbak / koppeling er van binnen uit ziet.
Weet je zeker dat het niet de ketting is die aan de (versleten) tandjes blijft hangen, of over/tegen de achterbrug aanloopt?
Het lager van je tandwielhuis lijkt mij dan iets waarschijnlijker.Ik heb hem nu ergens gestald waar ik de ruimte heb om te sleutelen. Waarschijnlijk heb ik eind volgende week weer tijd om daar naartoe te gaan. Ik ga zeker nog één keer goed kijken of het probleem iets met de ketting te maken heeft voordat ik echt ga opereren. Ik las ergens dat versleten wiellagers ook een vreemd geluid kunnen geven. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat het daarin zit. Ik houd je up to date
Met pijn in het hart heb ik besloten om mijn motor te verkopen. Wel erg jammer, want ik heb er zoveel aan gedaan. Het is een fraaie Dakar replica geworden, maar ik kom er bijna niet meer aan toe om er op te rijden. Dat vind ik erg jammer, want zo'n fraaie machine hoort op de weg en in het zand thuis. Over een vraagprijs heb ik nog niet nagedacht, maar als jullie iemand weten die interesse heeft, dan graag even een bericht.
Bekijk media item 1327788