het Grrrote Triumph Tiger Topic Deel Drie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey mensen!
Afgelopen week heb ik mijn daytona verkocht :).
En uiteraard aan het uitkijken naar een motor erbij.

De driepitter onder de Daytona reed super, en dat zal het blok onder de Tiger 1050 ook wel doen.

Maar nu de grote vraag.... Is de Tiger 1050 een echt allroad te noemen? Ik pak steeds vaker gravel en zandwegen, maar kan ik daar met de 1050 ook fatsoenlijk doorheen komen zonder heel de motor in puin te rijden. Dus een leuke allroad band eronder en een beetje de vuiligheid in ;)

Ik twijfel momenteel zeer sterk tussen een KTM Adventure 950, en de Triumph Tiger 1050.
De KTM heeft uiteraard wel de echte allroad kwaliteiten, maar hoe ver kan de Tiger hierbij in de buurt komen?
 
Hey mensen!
Afgelopen week heb ik mijn daytona verkocht :).
En uiteraard aan het uitkijken naar een motor erbij.

De driepitter onder de Daytona reed super, en dat zal het blok onder de Tiger 1050 ook wel doen.

Maar nu de grote vraag.... Is de Tiger 1050 een echt allroad te noemen? Ik pak steeds vaker gravel en zandwegen, maar kan ik daar met de 1050 ook fatsoenlijk doorheen komen zonder heel de motor in puin te rijden. Dus een leuke allroad band eronder en een beetje de vuiligheid in ;)

Ik twijfel momenteel zeer sterk tussen een KTM Adventure 950, en de Triumph Tiger 1050.
De KTM heeft uiteraard wel de echte allroad kwaliteiten, maar hoe ver kan de Tiger hierbij in de buurt komen?


Er zullen best mensen zijn die met een Tiger 1050 offroad gaan/durfen maar ik denk niet dat ie er voor gebouwd is met zijn kleine voorwiel. Ik ben ook wel eens offroad geweest, zelfs met een GTR1400 maar of dat een lekker gevoel was? ?........nou nee :N

Denk dat de 800xc er meer geschikt voor is :Y
 
Hello hier,
Ik heb een vraagje voor de tiger sport rijders. Ik maak custom zadels en heb hier een zadel van een tiger sport liggen dat ik moet voorzien van harder schuim en een gelpad.

Nu vroeg ik me af hoe het zadel vooraan aan de tank wordt bevestigd?
Vooraan in het zadel zie ik een open ruimte waar ook helemaal geen schuim of iets dergelijks zit. Ik ging ervan uit dat dit een ruimte was voor boorddocumenten of iets dergelijks. Of is dit de opening waar een lip inschuift bij wijze van bevestiging?

Zou leuk zijn als iemand hier me kon helpen.

:W
 
Hey Nopper, er zit een lip op de voorkant van de tank waar het schadel overheen schuift.

Je hebt overigens een keer een custom zadel voor mijn Tuono gemaakt. Ik heb de Tuono inmiddels niet meer, maar wel nog heel veel plezier van gehad 8-) Heb nu een Tiger. Misschien wil je weer een keer iets leuks met m'n zadel voor de Tiger doen?

Credits voor deze man ;)
 
Laatst bewerkt:
Hello hier,
Ik heb een vraagje voor de tiger sport rijders. Ik maak custom zadels en heb hier een zadel van een tiger sport liggen dat ik moet voorzien van harder schuim en een gelpad.

Nu vroeg ik me af hoe het zadel vooraan aan de tank wordt bevestigd?
Vooraan in het zadel zie ik een open ruimte waar ook helemaal geen schuim of iets dergelijks zit. Ik ging ervan uit dat dit een ruimte was voor boorddocumenten of iets dergelijks. Of is dit de opening waar een lip inschuift bij wijze van bevestiging?

Zou leuk zijn als iemand hier me kon helpen.

:W

Bovenaan de tank zet een lip waar je het zadel onder schuif. Onderaan de tank zit een soort lip waar het zadel in centreert denk ik. Voor de rest doet die lip niets zo te zien. Zal wel ff een foto maken
 
Zo dan

full
 
toch nog één vraagje :

Er zitten 3 gaten in het zadel zelf :

Helemaal bovenaan een klein gat, dat schuift dus onder die hoogste lip.
Dan heb je nog een tweede gat in het plastic.
En daaronder nog een groter gat in het plastic én in het schuim.

Heb ik het goed als ik zeg dat dat middelste gat dient voor de grote lip op de tank?

En dat onderste dus dient om wat documenten in te proppen?
 
toch nog één vraagje :

Er zitten 3 gaten in het zadel zelf :

Helemaal bovenaan een klein gat, dat schuift dus onder die hoogste lip.
Dan heb je nog een tweede gat in het plastic.
En daaronder nog een groter gat in het plastic én in het schuim.

Heb ik het goed als ik zeg dat dat middelste gat dient voor de grote lip op de tank?

En dat onderste dus dient om wat documenten in te proppen?


Helemaal goed, de onderste is een soort brievenbus :P
 
Oef, dan heb ik het goed gedaan. Die onderste ruimte zorgt ervoor dat het zadel echt zacht aanvoelt en dat je er nogal inzakt. Ik heb het schuim verzwaard en deze ruimte mee gevuld.
 
Ik twijfel momenteel zeer sterk tussen een KTM Adventure 950, en de Triumph Tiger 1050.
De KTM heeft uiteraard wel de echte allroad kwaliteiten, maar hoe ver kan de Tiger hierbij in de buurt komen?
21" voorwiel vs 17", dat zegt genoeg. De 1050 is samen met de 1200 Explorer de meest straatgerichte Tiger.

Onverharde weg is geen probleem maar dat geldt voor bijna alle motoren. Als Sjaak Lucassen met een R1 door de Sahara komt dan is een stukje gravelweg met zo goed als elke motor te doen. Ik heb ook wel eens een Adventure proefgereden, b.v. het gemak waarmee je op die motor kunt gaan staan, daar kan mijn 955i niet aan tippen.

Als je echt serieus onverharde wegen / paden EN asfalt wilt rijden zijn er denk ik weinig motoren die aan een Adventure 950 / 990 kunnen tippen. Tiger 800 XC en de BMW F800 GS denk ik, dan heb je het wel zo'n beetje gehad.
 
21" voorwiel vs 17", dat zegt genoeg. De 1050 is samen met de 1200 Explorer de meest straatgerichte Tiger.

Onverharde weg is geen probleem maar dat geldt voor bijna alle motoren. Als Sjaak Lucassen met een R1 door de Sahara komt dan is een stukje gravelweg met zo goed als elke motor te doen. Ik heb ook wel eens een Adventure proefgereden, b.v. het gemak waarmee je op die motor kunt gaan staan, daar kan mijn 955i niet aan tippen.

Als je echt serieus onverharde wegen / paden EN asfalt wilt rijden zijn er denk ik weinig motoren die aan een Adventure 950 / 990 kunnen tippen. Tiger 800 XC en de BMW F800 GS denk ik, dan heb je het wel zo'n beetje gehad.

Ja ik zit nog een beetje heel hard te twijfelen :P
Van de andere kant heb ik zoiets als ik een motor van 7000+ euros aanschaf dat ik er echt niet zo gek mee ga doen in de bagger als nu met mn Transalpje van een paar centen.
Dus vandaar dat ik zit te twijfelen richting de Tiger 1050.... :)
 
In deel 1 of 2 staan foto's van een 1050 op TKC's. Zoekfunctie: Aussie-Tiger in "Het Grrrote tiger topic deeltje 2" *D

Als je eens een keer een 'goede' weg tegenkomt waar toevallig geen asfalt ligt kan je met de 1050 prima uit de voeten. Wil je meer zandweg / pad dan zijn er beter geschikte motoren te vinden. Maar de 1050 op TKC's met lagere bandenspanning zal weer meer geschikt zijn dan een 1200 GS op pure straatbanden. Maar het allerbelangrijkste blijft "the nut that connects the handle bars to the seat" ;)

Zet je mij op een Adventure met noppen en iemand met cross achtergrond op een 1050 met straatbanden dan ben ik toch bang dat die 1050 plotseling de betere offroad motor is :+
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel bruut uit met die TKC80's eronder :P

Maar goed, misschien is het vergelijk tussen de 1050 en de KTM adv wat te ver uit elkaar liggend.
Een Vstrom en een Tiger kunnen elkaar misschien beter concurreren.
En het zal toch grotendeels bij gravel paden blijven, veel gekker zal ik niet willen.
Als het gekker moet komt de Transalp uit de schuur ;)

In ieders geval komt de Tiger positief uit diverse rijtesten, niet altijd als beste maar wel erg gewaardeerd.
Heeft de 1050 nog zwakke punten om in de gaten te houden bij een evt aankoop? (prijstechnisch zal het een model van 2007-2009 worden)
 
DL 650 is briljant, vorig jaar met de 955i en een V-strom 650 op pad geweest. Beide op Battlewings. De Soes is licht, handelbaar, zuinig, betrouwbaar... Maar de Tiger heeft het driecilinder motorblok 8-)
 
Ziet er wel bruut uit met die TKC80's eronder :P

Maar goed, misschien is het vergelijk tussen de 1050 en de KTM adv wat te ver uit elkaar liggend.
Een Vstrom en een Tiger kunnen elkaar misschien beter concurreren.
En het zal toch grotendeels bij gravel paden blijven, veel gekker zal ik niet willen.
Als het gekker moet komt de Transalp uit de schuur ;)

In ieders geval komt de Tiger positief uit diverse rijtesten, niet altijd als beste maar wel erg gewaardeerd.
Heeft de 1050 nog zwakke punten om in de gaten te houden bij een evt aankoop? (prijstechnisch zal het een model van 2007-2009 worden)

Ik heb met mijn nieuw Tiger Sport wat problemen met de remmen gehad. Remschijven die kromtrekken. Dit is keurig door de dealer onder garantie opgepakt overigens.

Ik dacht dat de vering van de voorgaande modellen wat minder was. Maar ja dat is persoonlijk en betrekkelijk. :)
 
Is het iemand met een Tiger Explorer of Tiger Sport al gelukt om led knippers aan te sluiten?

Dit omdat de Tiger Sport en explorer geen aparte knipperlicht relay heeft. Dat schijnt in het dashboard te zitten.
 
Zit dat niet achter het dashboard,dat relais,in de kabelboom.?
 
Ziet er wel bruut uit met die TKC80's eronder :P

Maar goed, misschien is het vergelijk tussen de 1050 en de KTM adv wat te ver uit elkaar liggend.
Een Vstrom en een Tiger kunnen elkaar misschien beter concurreren.
En het zal toch grotendeels bij gravel paden blijven, veel gekker zal ik niet willen.
Als het gekker moet komt de Transalp uit de schuur ;)

In ieders geval komt de Tiger positief uit diverse rijtesten, niet altijd als beste maar wel erg gewaardeerd.
Heeft de 1050 nog zwakke punten om in de gaten te houden bij een evt aankoop? (prijstechnisch zal het een model van 2007-2009 worden)


vering is niet zo heel best als je een beetje doorrijd met de vrouw alleen trouwens ook
verder een goede fiets :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan