Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op de middenbok zetten, en gewoon draaien. Misschien heb je zo tooltje waarme je die onderste ring kan draaien, die zit meestal bij de motor. Ik heb hem niet, maar gebruik dit:
http://www.btndehaas.nl/machines-ge...en/unior-gereedschap/filtertang-ketting-280mm

Succes!

Deze sleutel zou je er officieel voor moeten gebruiken:
1c.jpg


Maar je kunt het ook met verschillende andere dingen doen, zoals eerder genoemde methoden, wees creatief dan lukt het wel ;)
(en als die echt vast geroest zit wil het wel eens helpen om een platte bijtel in zo'n nok te zetten en met een hamer naar de volgende stand "slaan")
 
kan je dat dan eens laten zien? :+

Je kunt ook eerst zelf een beetje gaan trainen, en als je er zo uitziet moet je het zelf ook wel kunnen :+

m1dy8auwpu57.jpg



Want knutselaar heeft geen tijd om het te laten zien, hij moet mijn ex-zadel gaan aanpassen :9
 
Laatst bewerkt:
ff op inhaken, in welke stand is hij het lekkerst voor bochten?wegligging. en hoe kun je zien in welke stand die staat?
 
Ligt aan de persoon die erop zit. En aan het wegdek en rijstijl.
Als je 120kg weegt, most definately de zwaarste stand (dus waar de veer het verst ingedrukt is). Als je 40kg weegt, dan kan je nog wel eens heel wat lichter moeten.

Gewoon proberen en kijken wat je lekkerder vind. Ik weeg 60kg en had hem op de een na zwaarste dacht ik...
 
:$ met schaamrood op mijn wangen heb ik een vraag -O- :$ :

Ik rij al aardig wat jaartjes op de cb, maar bochten maken, zeker wat scherpere gaat gewoon kut! en het rare is, vooral bochtjes naar links dan heb ik het gevoel (echt het gevoel, dus niet het idee) dat hij wil omvallen, banden zijn vrij nieuw nog geen 800km dus het kan niet aan slijtage liggen. spanning is goed (bridgestone bt45 2,5 v en 2,9 a) alles lijkt goed.heb het al vanaf het begin en mij 3e setje banden liggen eronder. rechtuit is het een heel fijn ding(op de magere remmen na)
Ga ik een bocht in dan lijkt het wel of hij naar buiten trekt enz.
Heb vroeger toen ik begon met lessen op een cb1 gelest, nah ik kreeg er geen slalom mee en zeker geen achtje of 3x rond, wat een drama (ligt aan mij denk) toen stond er nog een suzuki gs450, een soort chopper achtig toerdingetje...maar wat een verschil voor mij. op mijn examen zei de examinator dat ik wat rustiger moest doen anders bleven er geen steppies over aan het einde van het examen. slalom kwam ik steeds met mijn steppies op de grond en bij 3x rondje kwamen de vonken er vanaf.? oke het zwaartepunt ligt nog lager dus wat makkelijker, maar op mijn honda'tje mt kon ik wel bochies maken en dat ding swabberde alle kanten op. hartstikke leuk natuurlijk, maar jan en alleman kan op een cb500 rijden omdat het een makkelijke fiets(schijnt)is, en het is niet voor niets een lesmotor, maar waarom lukt het MIJ niet een gewoon rotondetje te nemen zonder het gevoel te hebben dat dat ding omflikkert?alle hulp is welkom *D :$ :$ :$ -O-
en niet dit he _O- _O- _O-
 
Ligt aan de persoon die erop zit. En aan het wegdek en rijstijl.
Als je 120kg weegt, most definately de zwaarste stand (dus waar de veer het verst ingedrukt is). Als je 40kg weegt, dan kan je nog wel eens heel wat lichter moeten.

Gewoon proberen en kijken wat je lekkerder vind. Ik weeg 60kg en had hem op de een na zwaarste dacht ik...

je bedoeld waar de veer het langst is toch, waar hij het verst is ingedrukt dan veert hij toch te weinig? bij de originele veren zat er een stand op waar je kan zien hoe hij staat, bij mijn en vele andere Hagon veren is dat standje weg, dus lastig te zien of hij evenveel afgesteld staat links en rechts.

misschien een leuke site voor de mensen:
http://www.cb500racing.co.uk/
dat wil ik ook kenne
 
Laatst bewerkt:
je bedoeld waar de veer het langst is toch, waar hij het verst is ingedrukt dan veert hij toch te weinig? bij de originele veren zat er een stand op waar je kan zien hoe hij staat, bij mijn en vele andere Hagon veren is dat standje weg, dus lastig te zien of hij evenveel afgesteld staat links en rechts.

misschien een leuke site voor de mensen:
http://www.cb500racing.co.uk/
dat wil ik ook kenne

Hagon heeft maar 3 standen, en je kan ze inderdaad niet zien. Maar gewoon steeds 1 stand hoger draaien, en opeens schiet ie terug (en dat merk je goed) dan weet je dat je op stand 1 zit. (en vanuit kan je dus per kan 1 slag geven en staan ze alle twee gelijk op stand 2, maar dat wijst zichzelf wel :P )

En de site staat in de OP erbij ;)
 
je bedoeld waar de veer het langst is toch, waar hij het verst is ingedrukt dan veert hij toch te weinig? bij de originele veren zat er een stand op waar je kan zien hoe hij staat, bij mijn en vele andere Hagon veren is dat standje weg, dus lastig te zien of hij evenveel afgesteld staat links en rechts.

misschien een leuke site voor de mensen:
http://www.cb500racing.co.uk/
dat wil ik ook kenne
Eigenlijk wil je, als je op de motor stapt en gewoon rechtdoor rijdt, je vering 1 a 2 cm ingeveerd hebben. Dat zorgt ervoor dat, als je over een bobbel gaat, dat hij uiteraard in kan veren, maar ook dat als je over een kuil gaat, de vering wat langer kan worden zonder dat de motor naar beneden pleurt. Die rijhoogte stel je af met de veervoorspanning, waar dat ding op je achterveren voor is/was.

Als je zwaar bent, veert je motor natuurlijk verder in als je erop stapt dan als je een gespierde spijker bent. Dus daar stel je die stelschroef op af.

Daarna ga je normaal met compressiedemping en rebound demping de vering afstellen zodat ie niet te ver inveert en te snel/langzaam uitveert, maar dat kan je niet instellen op de CB500, dus dat is pech :P

Laat je bandenspanning sowieso maar eens wat zakken. 2.25 voor en 2.5 achter is prima. Bij voorkeur gemeten met een goede meter; tankstations zitten soms/vaak/altijd behoorlijk ernaast...
En verder er altijd voor zorgen dat je gas erop hebt. Als je een bocht maakt, nooit koppeling in, nooit gas dicht. Gewoon gas erop houden... en als je dan het gevoel hebt dat ie te ver naar binnen valt, beetje gas erbij en hij trekt zich weer rechtop. Kijken waar je naar toe wilt, de bocht ver door kijken, en veel oefenen. En dan moet dat vanzelf komen :)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil je, als je op de motor stapt en gewoon rechtdoor rijdt, je vering 1 a 2 cm ingeveerd hebben. Dat zorgt ervoor dat, als je over een bobbel gaat, dat hij uiteraard in kan veren, maar ook dat als je over een kuil gaat, de vering wat langer kan worden zonder dat de motor naar beneden pleurt. Die rijhoogte stel je af met de veervoorspanning, waar dat ding op je achterveren voor is/was.

Als je zwaar bent, veert je motor natuurlijk verder in als je erop stapt dan als je een gespierde spijker bent. Dus daar stel je die stelschroef op af.

Daarna ga je normaal met compressiedemping en rebound demping de vering afstellen zodat ie niet te ver inveert en te snel/langzaam uitveert, maar dat kan je niet instellen op de CB500, dus dat is pech :P
Kan wel hoor, moet je alleen even 600euro neerleggen :9

Laat je bandenspanning sowieso maar eens wat zakken. 2.25 voor en 2.5 achter is prima. Bij voorkeur gemeten met een goede meter; tankstations zitten soms/vaak/altijd behoorlijk ernaast...
En verder er altijd voor zorgen dat je gas erop hebt. Als je een bocht maakt, nooit koppeling in, nooit gas dicht. Gewoon gas erop houden... en als je dan het gevoel hebt dat ie te ver naar binnen valt, beetje gas erbij en hij trekt zich weer rechtop. Kijken waar je naar toe wilt, de bocht ver door kijken, en veel oefenen. En dan moet dat vanzelf komen :)
:^

Vooral het veel oefenen is belangrijk, maar ook je houding. (benen tegen de tank, goed afschuinen ipv sturen) en dan moet het wel goed komen.
 
:$ met schaamrood op mijn wangen heb ik een vraag -O- :$ :

Ik rij al aardig wat jaartjes op de cb, maar bochten maken, zeker wat scherpere gaat gewoon kut! en het rare is, vooral bochtjes naar links dan heb ik het gevoel (echt het gevoel, dus niet het idee) dat hij wil omvallen, banden zijn vrij nieuw nog geen 800km dus het kan niet aan slijtage liggen. spanning is goed (bridgestone bt45 2,5 v en 2,9 a) alles lijkt goed.heb het al vanaf het begin en mij 3e setje banden liggen eronder. rechtuit is het een heel fijn ding(op de magere remmen na)
Ga ik een bocht in dan lijkt het wel of hij naar buiten trekt enz.
Heb vroeger toen ik begon met lessen op een cb1 gelest, nah ik kreeg er geen slalom mee en zeker geen achtje of 3x rond, wat een drama (ligt aan mij denk) toen stond er nog een suzuki gs450, een soort chopper achtig toerdingetje...maar wat een verschil voor mij. op mijn examen zei de examinator dat ik wat rustiger moest doen anders bleven er geen steppies over aan het einde van het examen. slalom kwam ik steeds met mijn steppies op de grond en bij 3x rondje kwamen de vonken er vanaf.? oke het zwaartepunt ligt nog lager dus wat makkelijker, maar op mijn honda'tje mt kon ik wel bochies maken en dat ding swabberde alle kanten op. hartstikke leuk natuurlijk, maar jan en alleman kan op een cb500 rijden omdat het een makkelijke fiets(schijnt)is, en het is niet voor niets een lesmotor, maar waarom lukt het MIJ niet een gewoon rotondetje te nemen zonder het gevoel te hebben dat dat ding omflikkert?alle hulp is welkom *D :$ :$ :$ -O-
en niet dit he _O- _O- _O-

gebruik je je lichaam?
knie naar buiten, wat meer naar voor leunen voor het insturen?
scheelt bij mij een pak, maar kan ook in men hoofdje zitten...
wat ook helpt is een voorrijder in het oog houden, hoe hij/zij het doet
just try, al zit het dan maar in het hoofdje

grtz
tom
 
Laatst bewerkt:
over de gs 450...
ik had deze enkele jaren geleden ook... en net daar kon ik geen bocht mee pakken.. had er veel te veel schrik op. na een 1.5j/16500km met een majesty 400 te rijden, gaat het met deze vanzelf.
oftewel heb ik techniek bijgeleerd, oftewel is de schrikfaktor gezakt.

verder wil ik nog even clawz bijspringen; gas erop houden doe ik ook, maar voor de bocht laat ik mijn snelheid redelijk zakken, zodat ik gas bij kan geven id bocht... ga je er te snel in, is het ook niet goed,hé?
 
Technische vraag:

Om de tank te vervangen, kun je zonder problemen 1 op 1 de benzinekraan overzetten of moeten er dan ringetjes oid vervangen worden?
 
:^

Vooral het veel oefenen is belangrijk, maar ook je houding. (benen tegen de tank, goed afschuinen ipv sturen) en dan moet het wel goed komen.
@Vering: klopt, maar goed, dan ben je toch wel lekker aan t modden :)
En je kan er ook wel wat dikkere olie erin doen, of het olieniveau in de voorvork aanpassen zodat je wat zwaardere demping krijgt...
Maar nu draai ik aan 2 a 3 schroefjes en dan is dat het. Toch makkelijker :P

En over rijden... nog een goeie tip... heb vertrouwen!
Ik heb er ruim een jaar over gedaan om het vertrouwen op te bouwen dat ik lekker kan smijten met de SP2. Dus gewoon, bam, tegen dat stuur duwen, plat smijten die hap. Heb het vertrouwen dat je banden VEEL meer grip hebben dan je zelf normaal kunt benutten. Zit ontspannen op die motor (doordat je vertrouwen hebt kun je relaxter zitten, als je gespannen erop zit werk je de motor tegen -> voelt bagger -> schrikmomentje -> ieks, nog gespannender -> etc), en gewoon duwen. Is ff eng, maar dan merk je dat je motor gewoon enorm veel aan kan.

Probleem wordt dan wel, waar ligt de grens.. en dan gewoon langzaam, heel langzaam, steeds verder proberen en duwen :P

Zolang je nog niet met de stepjes over de grond sleept gaat er in ieder geval nog niks raars gebeuren, zeker op droog wegdek heb je dan ontzettende grip.
 
Laatst bewerkt:
Technische vraag:

Om de tank te vervangen, kun je zonder problemen 1 op 1 de benzinekraan overzetten of moeten er dan ringetjes oid vervangen worden?


Officieel zou je nummertje 4 moeten vervangen...
Maar die keuze ligt bij jezelf, als die er nog goed uitziet (niet uigedroogd) zou je hem kunnen hergebruiken.
Aan de andere kant, wat kost zo'n ringetje nou :9 ?
F__1300.gif
 
@Mental:

Ik zou zeker even nummer 4 vervangen, want het zou zonde zijn als je tank die niet lekt over dat punt toch weer gaat lekker.

Kan jeje tank er weer afhalen.

Heb je een nieuwe tank weten te bemachtigen???

We moeten echt weer eens gaan rijden :]
Ik ga morgen 2weken weg, maar ik zal je daarna wel even mailen of bellen om te kijken wanneer we weer eens kunnen gaan knallen.

Mensen misschien een idee om weer eens een meeting te organiseren??? :Y

Greetz Mark
 
:$ met schaamrood op mijn wangen heb ik een vraag -O- :$ :

Ik rij al aardig wat jaartjes op de cb, maar bochten maken, zeker wat scherpere gaat gewoon kut! en het rare is, vooral bochtjes naar links dan heb ik het gevoel (echt het gevoel, dus niet het idee) dat hij wil omvallen, banden zijn vrij nieuw nog geen 800km dus het kan niet aan slijtage liggen. spanning is goed (bridgestone bt45 2,5 v en 2,9 a) alles lijkt goed.heb het al vanaf het begin en mij 3e setje banden liggen eronder. rechtuit is het een heel fijn ding(op de magere remmen na)
Ga ik een bocht in dan lijkt het wel of hij naar buiten trekt enz.
Heb vroeger toen ik begon met lessen op een cb1 gelest, nah ik kreeg er geen slalom mee en zeker geen achtje of 3x rond, wat een drama (ligt aan mij denk) toen stond er nog een suzuki gs450, een soort chopper achtig toerdingetje...maar wat een verschil voor mij. op mijn examen zei de examinator dat ik wat rustiger moest doen anders bleven er geen steppies over aan het einde van het examen. slalom kwam ik steeds met mijn steppies op de grond en bij 3x rondje kwamen de vonken er vanaf.? oke het zwaartepunt ligt nog lager dus wat makkelijker, maar op mijn honda'tje mt kon ik wel bochies maken en dat ding swabberde alle kanten op. hartstikke leuk natuurlijk, maar jan en alleman kan op een cb500 rijden omdat het een makkelijke fiets(schijnt)is, en het is niet voor niets een lesmotor, maar waarom lukt het MIJ niet een gewoon rotondetje te nemen zonder het gevoel te hebben dat dat ding omflikkert?alle hulp is welkom *D :$ :$ :$ -O-
en niet dit he _O- _O- _O-
klinkt beetje gek maar doe je bandenspanning maar wat naar beneden 2,3voor en 2,5 achter je cb is een lichte fiets en geen zware toermotor ;)
 
als ik mijn bandenspanning naar benede zet, gaan de bochten nog slechter...
bandenspanning die ik aangaf hoort ook bij de bridgestone's
heb dit bochten probleem al langer, toen zei iemand dat de bandenspaning van de bt's omhoog moest (heb dit ook ff gechecked bij bridgestone zelf) daarna gingen de bochten...uhhh minder slecht :P
heb dus al met variabele spanningen gereden, en degene waar ik het makkelijkst mee rijdt is 2,5-2,9
maar moet veel beter die bochten.
 
@Mental:

Ik zou zeker even nummer 4 vervangen, want het zou zonde zijn als je tank die niet lekt over dat punt toch weer gaat lekker.

Kan jeje tank er weer afhalen.

Heb je een nieuwe tank weten te bemachtigen???

We moeten echt weer eens gaan rijden :]
Ik ga morgen 2weken weg, maar ik zal je daarna wel even mailen of bellen om te kijken wanneer we weer eens kunnen gaan knallen.

Mensen misschien een idee om weer eens een meeting te organiseren??? :Y

Greetz Mark


Dude! Eindelijk internet @ home? ;)
En t zekere voor t onzekere is altijd beter; goed dat ik ff check en je blijkbaar weer mee ken lezen.

Ja kep n andere tank al issie minder mooi als de huidige.
En geef maar een gil over paar weken als je terug bent. Stukkie tuffen altijd goe :)
 
als ik mijn bandenspanning naar benede zet, gaan de bochten nog slechter...
bandenspanning die ik aangaf hoort ook bij de bridgestone's
heb dit bochten probleem al langer, toen zei iemand dat de bandenspaning van de bt's omhoog moest (heb dit ook ff gechecked bij bridgestone zelf) daarna gingen de bochten...uhhh minder slecht :P
heb dus al met variabele spanningen gereden, en degene waar ik het makkelijkst mee rijdt is 2,5-2,9
maar moet veel beter die bochten.

ik vind de bandenspanning ook hoog... maar je hebt gelijk: als jij die lekker rijden vind moet je die maar aanhouden. Al denk ik niet dat daar het probleem van je bochten ligt want de meeste cb-rijders doen het met een pak minder druk.

Ikzelf moet es leren mijn poten naar achter te schuiven bij een scherpe bocht. Ben vanmorgen weer een stuk van de tip van mijn laars kwijtgespeeld zo B|
 
Hey mede cb-rijders,

Laat ik mezelf er ook maar even bijzetten. Binnenkort krijgen jullie een betere foto (ondertussen is de kuip helemaal gemonteerd en zit er een mooie zwarte uitlaatbochtenset onder).

DSC00483verkleind.jpg


Foto genomen in omgeving Sippenaeken (Het zuiden des lands)

Groeten

Dennis
 
@ Mental:

Idd eindelijk eens goede internet thuis.

Maar ik bel je over 2 weken en als je dan nog niet die tank erop hebt gezet wil ik je daar ook zeker wel bij helpen.

Zo en nu eindelijk op vakantie!!!! *O*

Greetz Mark
 
Hey mede cb-rijders,

Laat ik mezelf er ook maar even bijzetten. Binnenkort krijgen jullie een betere foto (ondertussen is de kuip helemaal gemonteerd en zit er een mooie zwarte uitlaatbochtenset onder).

[afbeelding]

Foto genomen in omgeving Sippenaeken (Het zuiden des lands)

Groeten

Dennis


Kijk dat is pas een omgeving, dan wij hier in dat vlakke noorden met die harde wind altijd -O-
 
Het is inderdaad een prachtige omgeving. Heerlijk om in je achtertuin te hebben ;)

Wat het nog beter zou maken: een normaal zadel. Op dit moment rijd ik namelijk met een verlaagd zadel, het is te doen, maar als ik iemand blij kan maken met zo'n lager zadel in ruil voor een normaal dan zou ik dat meteen doen.
Met 1.90 m zit het toch iets prettiger.

Bij dezen: mijn verlaagd zadel wil ik graag ruilen tegen een normaal, zie ook dit topic:
Verlaagd zadel ruilen voor normaal: Honda CB500

hopelijk is er iemand geïnteresseerd

EDIT: in dat topic staan ook nog 3 piccies om het wat duidelijker te maken. (wat glimt tie mooi :+ )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan