Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
carbon wrap ziet er netjes uit.

Ff een kleine update wat betreft ik en een CB.
De mogelijke koper is vandaag langs geweest en we hebben een bedrag afgesproken voor mijn fiets als hij zijn CB er op in ruilt.

Morgen belt hij en weet ik meer :W
 
Ja, zie maar, het klinkt als een 'ingewikkelde' ruil. Maar succes met afhandelen.

Just checking:
Heb je al proef gereden met zijn CB?
(weet je wel zeker dat een CB je ligt? Sorry misschien heb je het al gezegd, maar ik ben te lui om terug te lezen.)
Heb je een foto?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn uitlaat kaal geschuurd, je ziet alleen nog wat roestkleur bij de lasnaden. Uitlaat is vetvrij, is er nog iets wat ik moet doen voor ik de uitlaat opnieuw zwart spuit met warmtebestendige verf?

Kreeg ook nog een tip om de uitlaat op te warmen (verfafbrander/fohn), de thermische verf zou dan beter hechten, klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat speciaal spul wat je met een kwastje op de roestnaden kan smeren, zodat daar ook de roest vanaf gaat, soort roest oplosser.

Ik zou zorgen dat alle roest echt weg is, andes gaat hij gegarandeerd weer roesten.
 
Nog de beste wensen iedereen vanaf gister ook trotse eigenaar van een CB500.
IMG-20121231-WA0007_zps386b5587.jpg


:W
 
Gefelicteerd met je nieuwe motor, en veel fijne kilometers gewenst. En een mooi ruitje heb je er op.
 
Hi..,

Ik moet binnenkort mijn ketting en tandwielen vervangen. Weten jullie welke set een beetje goed is. ... En aangezien ik het toch ga vervangen..., vroeg ik me af of het verstandig is om achter een iets groter tandwiel te zetten.. (meer koppel minder top.. maar !!! het moet geen stunt fiets worden. !!! )

Gr.
 
Laatst bewerkt:
Of het verstandig is om achter een groter kettingwiel te plaatsen hangt natuurlijk helemaal van je eigen eisen af.

Je hebt sowieso meer trekkracht, maar niet (zoals je zelf suggereerd) per definitie een lagere top.
Dat is alleen het geval als de motor in de hoogste versnelling nog altijd de rev limiter haald, en dat hoeft niet altijd zo te zijn (zeker niet op een naked die op snelheid een hoge luchtweerstand moeten overwinnen). De topsnelheid kan evengoed toenemen met het monteren van een groter kettingwiel.


Kortere overbrenging is leuk voor veel provinciaal en stadsgebruik, vakanties (met zware bepakking en bergen e.d.) of als je veel langzaam rijd (veel filerijden, verkeersregelaar, ed.).

Langere overbrenging rijd over het algemeen comfortabeler op de snelweg, zuiniger en scheeld slijtage in de aandrijflijn.


Kortere overbrenging heeft in principe twee grote nadelen naar mijn mening, toename van verbruik, en je moet afstappen van de standaard kettingsets die je zo voor 100 euro kan kopen. Zelf kettingwielen zoeken, aantal schakels uitrekenen (niet zo spannend maar toch).

En 1 of 2 tanden groter is echt geen stuntvertanding hoor :+ ik heb zelf 15/53 gereden i.p.v. 15/43 op m'n CBR600, rijd geweldig en is tot de 160km/u zeker niet langzamer als een 1000, alleen dat verbruik van 1:8 is toch wel spijtig :P
 
Weet iemand welke bout er gebruikt wordt voor het vastzetten van het plastic schot dat de accu op zijn plaats houdt? Ben op zoek naar welk type bout dit is omdat deze bij mijn CB mist.
 
Ik heb mijn kettingset al binnen. Maar ik zal pas rond de zomer het erop zetten.
Ik denk de oude is nog redelijk... naja, ik zit nog OK volgens de sticker op de achterbrug. Ik zal het wel voortaan met motorolie smeren. Dus na elke ritje thuis even schoon wrijven.
(Zo versoepel ik de ketting. Al zag ik nog geen harde schakels.)
 
De meeste, zo niet alle, kettingen zijn levensduur gesmeerd af fabriek (m.u.v. kettingen gebruikt in cross of enduro).
Door de boel te smeren word je ketting echt geen klap soepeler, in het ergste geval maak je met het schoonmaken een dichtring van de ketting kapot en krijg je juist vaste punten.

Smeren doe je om de slijtage aan de kettingwielen te beperken en om corrosie te weren.
 
eh, ik ben van plan om korte stukjes te rijden. En mijn motor binnen warm te stallen.
Volgens mij heeft wel zin om je ketting met motorolie of lampenolie goed na te wassen om van de strakke punten af te komen. Het liefst zou ik de ketting eraf hallen en een weekje in motorolie laten weken, wanneer ik harde schakels zie.
Voor lange ritten door de regen en pekel kan je idd het best goed dik insmeren met kettingvet om je ketting te beschermen.
 
Als je niet vertrouwd op de afdichting van de O-ringen moet je vooral met lampenolie gaan schoonmaken, dan weet je zeker dat je alles er uit spoeld met die schrale troep.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan