ik zie dat ze op een van de foto's het over CO adjustment hebben.
wanneer je je lambdasonde weg haalt functioneert deze functie toch niet meer?
Jawel.
Zie het gewoon een beetje als de stationair sproeier, hoofd sproeier en gasnaald bij een carburateur.
Met de iBeat CO adjustment doe je niks anders dan de inspuitduur (duty cycle) per inspuiting van de injector in drie gebieden aanpasssen. En een rijker mengsel betekent meer CO, armer minder. Vroegâh hadden auto's op de ECU vaak een potentiometer waarmee de CO waarde ook fijnafgesteld kon worden, daar injectiesystemen nog wat gevoelig waren en wat verloop over tijd kende. Ik denk dat daar de iBeat terminologie vanaf stamt.
Goed, de lambda sonde, wanneer aangesloten, koppelt deze informatie ook terug gedurende de "closed loop" regeling, onder
deellast (de sonde meet echter zuurstof, dit kan teruggerekend worden, scheikundig verhaal). Onder deellast zal de closed loop regeling er voor zorgen dat het mengsel (in de buurt van) stoichiometrisch (meest optimale verbranding scheikundig gezien) is. Dit is goed voor de bloemetjes, de bijtjes, het brandstofverbruik en de werking van de katalysator.
In theorie zou closed loop onder vollast ook moeten kunnen, ook met de eventuele vollast verrijking. Heck, in theorie zou het alleen maar beter zijn, want je kan de boel nog mooier afstellen. Maar dan heb je een breedband lambda sensor nodig die snel genoeg is om aanpassingen terug te koppelen. Dat is duur. Te duur voor zo ongeveer alle auto- en motorfietsfabrikanten. Daarnaast is het onnodig, want open loop is (vooralsnog) toegestaan onder vollast.
Waar het op neer komt is dat de "power up kit" (of deze nu een plug bevat voor eerdere modellen, of niet voor latere modellen
) deze closed loop deellastregeling over boord zet én over het gehele toerengebied de ECU wat rijker zet. Dit omdat er minder weerstand gecreëerd wordt in de uitlaat (verwijderen katalysator), én omdat je voor maximale prestaties een wat rijker mengsel wilt. Het overschot aan benzine wordt dan simpelweg gebruikt om de clinder/zuiger te koelen, want scheikundig gezien voegt het niet veel meer toe.
Wanneer je denkt dat het beter kan, kan je deze drie waarden nog een keer aanpassen. Dus, wanneer je bijvoorbeeld een ander uitlaatsysteem hebt gemonteerd, in de Alpen woont, etc. Dit is echter wel "seat of the pants" tuning, tenzij je het op een testbank doet, waar je doormiddel van een breedband lambda sensor het uitlaatgasmengsel (eventueel real time) kan monitoren.
Ik denk overigens dat ik wel ook zo'n kabeltje met plug ga kopen. Ik vind het zelf ook veel te leuk om mee te spelen namelijk.