Het Kawasaki Z1000SX topic deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb inmiddels een pakketje met de Xenons en de projectors uit China ontvangen, toch best snel. Wel knap zo krap als ze dat verpakken....
Even de pakjes gecontroleerd en alles zit er zo te zien onbeschadigd in. Geen invoerrechten, dus ik ben klaar voor 97 dollar (73 Euro) , inclusief verzenden, voor 2 H1 xenonkits (dus dim- en groot licht) met bijpassende projectors.

Volgende week maar eens aan het werk. De hele kuip en de cockpit moeten er af. Dan het koplamphuis verwijderen, de kit tussen de twee delen met warmte opensmelten, de delen splitsen en de bestaande reflectors zwart spuiten. Daarna de projectoren met de lampen aanbrengen, de twee delen weer samensmelten en alles weer inbouwen.
Als er interesse voor is maak ik wat foto's.

Wat me wel opvalt is dat er geen enkele beschrijving bij zit. Niet zo'n probleem als je een beetje handig bent, maar niet aan te raden voor iemand met weinig ervaring. Er zit wel een "plug en play" draadboompje bij, al moet er zo te zien nog wel wat bedrading (aansluiting accu) worden verlengd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je handig bent. Als ik het zou moeten doen was ik de hele dag bezig en zou waarschijnlijk gefrustreerd bij de dealer een nieuwe koplampunit moeten bestellen :P
 
Ja, als je handig bent. Als ik het zou moeten doen was ik de hele dag bezig en zou waarschijnlijk gefrustreerd bij de dealer een nieuwe koplampunit moeten bestellen :P

Daarom zeg ik ook dat je een beetje ervaring/handigheid (en wat vertrouwen in je knutselkunsten) moet hebben. Ik vind dit soort klusjes wel leuk, gewoon onderhoud interesseert me niet zo.
Maar het is zeker niet zo dat het een vreselijk moeilijke klus is, het is alleen redelijk wat werk. Je moet ook niet te bang zijn dat je iets kapot maakt, dat is vaak de reden voor mensen om er niet aan te beginnen. Dat plastic kan aardig wat hebben....
 
Laatst bewerkt:
Morimoto Xenon-projectors op de Z1000SX

Ik had er al een tijdje over nagedacht. Op m’n vorige motor, een Fazer 1000, had ik al Xenonlampen gemonteerd en was daar heel tevreden over. De standaardlampen op de Z1000 zijn wel iets beter dan de OEM’s van de Fazer, maar er brandt steeds maar één lamp, wat naar mijn smaak onvoldoende is bij slecht zicht en er ook niet uitziet. De groot licht reflector is ongeschikt om er een bi-xenon in te zetten, dan verblindt het licht wel heel erg.
Ik heb uiteindelijk de gok gewaagd en in China een setje Morimoto H1’s met projectors besteld. Het voordeel is dat je dan de OEM reflectors niet gebruikt en dus twee bi-xenonlampen (beide met zowel groot- en dimlicht) kunt gebruiken. Ik was behoorlijk wat goedkoper uit dan de aanbieders van hetzelfde setje elders, die vragen ongeveer 180 Euro, terwijl ik in totaal 73 Euro kwijt was, inclusief verzendkosten. Het is wel even flink zoeken op al die Chinese websites, ze bieden allemaal ongeveer hetzelfde aan, maar dan net weer even anders. Bovendien wordt er nogal gerommeld met de omschrijvingen en is het Engels soms tenenkrommend slecht. Uiteindelijk vond ik toch een website die exact hetzelfde Morimoto H1 setje aanbood. Wel was er weer een onduidelijke keuze tussen twee uitvoeringen. Ik heb uiteindelijk de duurdere uitvoering met kwalitatief betere ballasten besteld.
Toen moest er betaald worden. Dat bleek via “Aliexpress” te gaan, een naam waar ik toch wat reserves bij had, bovendien met een vaag verhaal over het betaalde geld, dat pas doorgestuurd zou worden naar de fabrikant als ik de zending naar tevredenheid zou hebben ontvangen. Maar goed, soms moet je een gokje wagen…. Na 10 dagen kwam de postbode al met een kleine doos aanzetten, waarin de hele dubbele Xenonkit keurig verpakt was.
Alles zat er in. De Xenonlampen, “shrouds”(een afdekkapje dat over de Xenon-unit heen past) en de ballasten keurig apart verpakt, daarnaast wat bevestigingsmateriaal en een bedradings”harnas” voor het aansluiten van de hele handel. Het enige dat ontbrak waren schroefjes voor het monteren van de shrouds en … een montagehandleiding.

Volgens filmpjes die op het internet circuleren, moet je de twee op elkaar gelijmde helften van het koplamphuis “splitsen” om de Xenon-unit te kunnen monteren. Als eerste heb ik dus wat kappen verwijderd om bij het koplamphuis te kunnen komen. Dat is best lastig, Japanners gebruiken graag allerlei verborgen hoekjes, haakjes en schroeven om de kuipdelen met elkaar te verbinden. Achtereenvolgens moet worden verwijderd: de voorruit, twee matzwarte kuipdeeltjes, de spiegels en daarna het kuipdeel met daarin het koplamphuis. Onderaan de “snuit” van de Z1000, in het deel dat om het koplamphuis heen zit, zit een verborgen schroef, waar ik met geen mogelijkheid bij kon. Uiteindelijk heb ik het koplamphuis uit z’n plekje kunnen bevrijden, mede dankzij de hulp van een onderhoudsmanual voor de Z1000SX, maar ook met wat -voorzichtig- duw- en trekwerk.

Na het lostrekken van de aanwezige bedrading en het verwijderen van de beide lampen kon ik beginnen met het splitsen van de twee delen van het koplamphuis. Het advies was om het kunststof huis in een oven te bakken, om de lijmlaag tussen de beide delen zacht te maken. Ik vond dat nogal riskant, dus ik besloot om met een gewone haarföhn te werken. Je verwarmt de rand van het koplamphuis en wrikt en duwt met een schroevendraaier met een breed blad tot je beweging voelt. Je moet ook een aantal lipjes losmaken. Steeds een stukje verder, steeds weer de zaak eerst verwarmen. Daarna verwarm je de hele rand opnieuw en kun je de helften uit elkaar trekken. De lijm is een nogal taaiig goedje, dat van die lange draden achterlaat. Ik sneed de lijmdraden met een mesje halverwege door. Dat bleek prima te werken, na een minuutje of 10 had ik de (in feite 3, twee kappen voor de beide koplampen en het huis zelf) delen van het koplamphuis uit elkaar liggen.
Ik heb vervolgens de reflectors in het koplamphuis afgeplakt, ontvet en van een matzwarte laag spuitverf voorzien. Ik heb de beide “shrouds” eveneens matzwart gespoten. Nadeel is dat het chroomlaagje van de shrouds erg dun is, zodat de kunststof met de verf reageert. Schoonmaken en van wat kunststofprimer voorzien voor het spuiten was de oplossing.

Hierna kunnen de beide Xenon-units, met de “shrouds” er op geschroefd, in de zwartgespoten reflectors worden geplaatst. Daarvoor moet je eerst een vastgeschroefd metalen plaatje aan de achterkant van de projector-units verwijderen. Op de projectors komt eerst een (bijgeleverde) siliconenring die tussen de units en de reflectors in komt. Er zijn in het pakketje twee diktes siliconenringen bijgeleverd, gebruik de dunste ring, anders past het niet. Dan duw je de projector met de schroefdraad door het lampgat in de reflector. Aan de andere kant komt een (bijgeleverd) metalen plaatje dat de lamp in één positie houdt. Daarbovenop komt een alu schroefring, waarmee je de projector en de reflector vastzet. Er mag geen enkele beweging meer in de projector zitten. Daarna schroef je het eerder verwijderde metalen plaatje weer vast. Ik moest het voetje van de reflector lichtjes bijwerken met de Dremel, anders paste het plaatje niet.

Nu is het zaak om de delen van het koplamphuis weer met elkaar te verbinden. De ruimte, door het projectorhuis met de shrouds, is erg krap, het past allemaal maar net. Het is zo krap, dat de bovenste rand van de shrouds het “glas” raken, waardoor een miniem verfrandje is beschadigd. Gelukkig zie je daar niets van. Vervolgens kun je nu de beide Xenonlampen aanbrengen, ze worden vastgezet met bijgeleverde metalen veertjes. De lampen passen er maar op één manier in.

Nu kun je de electrische bedrading voor de lampen gaan aansluiten. Ik heb eerst de beide ballasten op de motor aangebracht. Ik heb ze aan weerzijden van de steun voor de kopkuip vastgemaakt, met wat passen, meten en schuiven past alles heel mooi en zit er verder niets in de weg. Ik heb ze op de steun “opgehangen”aan de bijgeleverde metalen strips,verder vastgezet met tierips.

Bijgeleverd is een draadboom“harnas” met er in opgenomen een relais en allerlei stekker-aansluitingen. Alle aansluitingen zijn “plug en play”, je kunt nauwelijks fouten maken, al is het zaak altijd op te letten wat je doet.
Twee rechthoekige stekkers van het harnas sluit je op de ballasten aan.
Daarnaast zitten er aan de draadboom twee enkele zwarte draden (massa) met oogjes die je op een geschikte plek op het frame vastzet. Ik heb een bestaande schroefaansluiting gebruikt, links op het balhoofd. Schroef even losdraaien, beide draadoogjes op de schroef duwen en de schroef weer vastzetten.
Dan is er nog een rode (stroom)draad met een zwevende zekering. Die draad moet rechtstreeks op de accu worden aangesloten. Helaas is de draad wat te kort, dus moet de draad verlengd worden. Gebruik voldoende dikke draad en soldeer alle aansluitingen. Ook aan deze draad zit een oogje, dat je op de + aansluiting van de accu kunt aansluiten, schroefje losdraaien, oogje er op en de zaak weer vastdraaien. NB: maak deze aansluiting pas als alle andere aansluitingen zijn gemaakt!!
Nu moeten de beide Xenonlampen nog op de draden vanaf de ballasten worden aangesloten (2x2 stekkers) en de beide platte stekkertjes voor de bediening van het grootlicht op de kabelboom.
Nu blijft er nog maar één stekker op de kabelboom over: een driepunts contrastekker, van het type dat je op een halogeenlamp drukt. Je hebt ook nog twee soortgelijke tweepuntsstekkers over, die origineel op je koplampen zaten. Op deze stekkers zit nog een (lege) plek voor een extra draad. Je gebruikt maar één stekker van de twee. Uit de OEM rechterstekker (van achteren naar voren gezien op de motor) pulk je de blauw gestreepte draad/stekker. Die zet je vervolgens op de lege plek (bovenaan) in de OEM linkerstekker zodat deze nu drie aansluitingen heeft. Ook moet je de rode draad/stekker (+) van plaats wisselen met de zwart/gele draad/stekker. Als alles goed is, zie je op de Morimoto stekker drie aansluitingen met de draadkleuren: rood, blauw en wit. Rood correspondeert met de rode aansluiting op de OEM stekker, de beide gestreepte OEM-draden corresponderen met blauw en wit. Als laatste uiteraard nog de aansluiting op de accu maken.

Ik heb het relais, waarop alle draden van het harnas uitkomen, met dubbelzijdig plakband vastgezet tegen de kuip naast het koelvloeistoftankje aan de rechterkant. Verder heb ik alle draden met tape/tiewraps vastgezet. Het is een hoop draad, maar alles past zonder meer in de snuit van de Z1000.
Daarna is het een kwestie van het koplamphuis en de kuipdelen er in omgekeerde volgorde weer in zetten. Als alles goed is, moet je nu twee brandende Xenonlampen hebben…..
Oh ja, dat schroefje onderin het koplampdeel heb ik er niet meer in kunnen krijgen….

(Foto's volgen nog, als er interesse is. Ik heb ook het adres van de website om de Xenonsets te kunnen bestellen)
 
zo was ie voor:
full
 
EEEENNNNnnnn hij wordt aanstaande maandag EINDELIJK geleverd.
een 2013 Sx tourder me full akra uitlaat 4in 2 en nog een hele hoop bescherming *O*
was al vorige maand besteld maar dan was de uitlaat me vertraging , nu doe verwijderbare rekken ook -O- maar de dealer ging hem volgende week maandag afzette vertelde hij me net ! *O*
aftelle geblazen :9~
 
EEEENNNNnnnn hij wordt aanstaande maandag EINDELIJK geleverd.
een 2013 Sx tourder me full akra uitlaat 4in 2 en nog een hele hoop bescherming *O*
was al vorige maand besteld maar dan was de uitlaat me vertraging , nu doe verwijderbare rekken ook -O- maar de dealer ging hem volgende week maandag afzette vertelde hij me net ! *O*
aftelle geblazen :9~~

En? *D

Mijn Akra pijpie moet nog ff wachten. Ben tegen een Honda CBX 1000 aangelopen die ik niet kon laten staan :P
 
En? *D

Mijn Akra pijpie moet nog ff wachten. Ben tegen een Honda CBX 1000 aangelopen die ik niet kon laten staan :P

Ik ben me mijn vorige moto tege een auto ''gelopen'' en deze wou ook nie wijken -O-
dus zit ''invalide'' thuis nog tot eind oktober |(
:] zit er nie in helaas ...
mijn dealer heeft anders wel een vet machine in zijn showroom staan :}
 
inderdaad :)
ik probeer de moto fora wa te ontwijken om ergere frustratie nie op te lopen !

En de moto blijft tot eind deze maand bij de dealer in de showroom , en dan de eerste week van augustus zou hij hier moeten blinken in de garage *O* :9~
 
Ik had laatst nog ff filmpie gemaakt na een rondje touren, vlak voordat de brulpluggies erin gingen ( alleen ff voor de tt, dag erna de fopspenen er snel weer uitgehaald!)

 
Ik ben al geen fan van de OEM uitlaat, maar zo valt ie alleen maar meer op.
De vorm van de koffers is gewoon spuuglelijk. Het zal wel de bedoeling zijn het gewicht wat naar onderen te verplaatsen en ze wat korter en hoger te maken. Maar dit ziet er niet uit zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan