Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

Daar ga je veel plezier aan beleven. Achter rempedaal is makkelijk te verstellen. Vergeet niet gelijktijdig de remsensor mee te verstellen.. Screenshot_20240223_225738_Samsung Notes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vorige week maar meteen actie ondernomen om wat lagere voetsteuntjes te kopen en een setje van Puig besteld. Die kwamen gisteren al binnen en vandaag maar eens rustig gemonteerd.
Het zijn drie onderdelen; een bevestigingsblokje dat je in de schetsplaat plaatst, een 8-vormig verlagingsplaatje en het steuntje zelf. Het blokje en plaatje horen bij elkaar, je kunt het steuntje niet zonder het verlagingsplaatje monteren, dan heb je een ander blokje nodig.
Ik reed al een paar weken zonder het rubber in de voetsteun en dat scheelde al aardig wat voor mijn knieën. Met dit setje is er nog wat meer ruimte gekomen. Gezien mijn rijstijl maak ik me over een gebrek aan grondspeling geen zorgen, maar dat zal sowieso wel meevallen omdat de 2.5 cm lange slijtnokjes van de originele voetrusten nu ontbreken. Het voetsteuntje zelf kan traploos versteld worden en dus verder naar voren of achteren gekanteld worden. Het verlagingsplaatje kan ook versteld worden, zodat je de totale voetsteun ook hoger of meer naar achteren kan verplaatsen. In principe zou ik nog iets ruimte kunnen winnen, door het plaatje loodrecht naar onderen te laten wijzen.
In totaal steekt de voetsteun nu bijna net zo ver naar buiten als bij de originele steun. Wel zijn de voetsteunen een ruime centimeter dunner en is ook de lengte van het gedeelte waar je voet op rust een centimeter korter.
Na het monteren heb ik even een kort ritje door de stad gemaakt en dat ging allemaal goed. De achterrem staat nu wel een tikje te hoog, maar daar heb ik nog niet verder naar gekeken. Een langere rit zal echter moeten uitwijzen of de voetsteunen echt goed bevallen.

101.JPG


102.JPG


103.JPG


104.JPG


99.JPG


100b.JPG

Dit scheelt al aanzienlijk zie ik, het enige nadeel is dat je grondspeling nu ook iets minder is....
Als ik mijn Ninja niet had ingeruild dan had ik ook deze steuntjes gekocht en dan had ik ook het originele zadel met 1 a 2 centimeter laten verhogen.
 
Dit scheelt al aanzienlijk zie ik, het enige nadeel is dat je grondspeling nu ook iets minder is....
Als ik mijn Ninja niet had ingeruild dan had ik ook deze steuntjes gekocht en dan had ik ook het originele zadel met 1 a 2 centimeter laten verhogen.
Zoals gezegd denk ik dat het wel zal meevallen met de grondspeling aangezien de slijtnokjes onder de steunen nu ook verdwenen zijn. Maar we gaan het zien als het weer wat warmer wordt.
Veel plezier met de BMW!
 
Voor mij is de zithouding vooralsnog prima. Ik heb niet al te lange benen en komend van een fireblade is de Ninja echt aanzienlijk comfortabeler.
Heb nog een donker kuipruitje gekocht (de standaard versie) en ik heb in april een afspraak bij Pajec in Gendringen voor een andere uitlaat (akrapovic) en afstelling van de demping. De uitlaat is een wat kortere versie dan die je bij de kawadealer koopt en hij wordt iets hoger en in lijn met het subframe achter gemonteerd. Er kunnen dan geen koffers meer hangen, maar dat is voor mij geen bezwaar. En dan is ie qua looks geheel naar wens denk ik.
 
Voor mij is de zithouding vooralsnog prima. Ik heb niet al te lange benen en komend van een fireblade is de Ninja echt aanzienlijk comfortabeler.
Heb nog een donker kuipruitje gekocht (de standaard versie) en ik heb in april een afspraak bij Pajec in Gendringen voor een andere uitlaat (akrapovic) en afstelling van de demping. De uitlaat is een wat kortere versie dan die je bij de kawadealer koopt en hij wordt iets hoger en in lijn met het subframe achter gemonteerd. Er kunnen dan geen koffers meer hangen, maar dat is voor mij geen bezwaar. En dan is ie qua looks geheel naar wens denk ik.
Doe ze de groetjes als je naar Pajic gaat, ik heb ze er afgelopen donderdag net een sc project op laten zetten.

IMG_5819.png
 
Laatst bewerkt:
Ziet er geel goed uit! Ook mooi in lijn met het subframe. Jij rijdt ook niet met de zijkoffers denk ik? Ik meen dat Ik die demper daar ook heb zien liggen trouwens. Mooi, staat 'm goed!!
 
Dat klopt, ik heb geen zijkoffers. Ik heb wel de SW Motech Blaze zadeltassen. Die heb ik erop gezet voordat ik er naar toe ging zodat Pajic er rekening mee kon houden tijdens het monteren van de uitlaat.
 
Ja, iets donkerder bij stationair sowieso, en ook iets in de versnelling.
Je woont volgens mij ook in Amersfoort dus kom maar een keer aanwaaien, kan je het horen...
 
Doe ze de groetjes als je naar Pajic gaat, ik heb ze er afgelopen donderdag net een sc project op laten zetten.

Bekijk bijlage 1977672
Ik vind de demper net ff te hoog / te groot. Verder wel mooi afgewerkt en een hele mooie motor, veel plezier ermee.

Ook mooi gemonteerd, iets hoger dan op mijn Ninja ( ik moest koffers kunnen gebruiken, vandaar ). Ziet beter uit.
 

Bijlagen

  • 20230402_182447.jpg ninja.jpg
    20230402_182447.jpg ninja.jpg
    429,6 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: Sjek
Ik vind zoals die is gemonteerd nou juist weer perfect. Maakt hem sportiever in mijn ogen. En heel belangrijk, meer grondspeling. :+
Ik zal die van mij ook ongeveer hetzelfde laten monteren.
 
Klopt, ik heb nog proefgereden op een z1000sx met een volledig akrasysteem met dubbele dempers. Echt heel tof! Mooie sound ook.
 
Een vraagje; momenteel kijk ik rond voor een topkoffer systeem voor mij z1000sx uit 2016...
Het lijkt erop dat mijn z1000sx net een andere kont heeft dan de andere z1000sx ( de side bars )
echter kom ik uit bij SHAD , volgens hen is dit model compatibel met 2016..

Link naar SHAD product pagina
de voorbeeld motor op de instructies heeft een andere kont lijkt het wel
Installatie document

weet iemand toevallig of dit wel of niet wat uitmaakt?

link naar foto van mijn z1000sx

bedankt.
 
en ook meteen even voorstellen;
Firro, uit R'dam
Sindskort eigenaar van een Z1000SX uit 2016 in de Plasma Blue kleurstelling.
motorgeschiedenis:
CBR600RR
CBR1000RR
Z1000
R1 Big Bang ( nog steeds in bezit )
en de Z1000SX
 

Bijlagen

  • Screenshot_2.jpg
    Screenshot_2.jpg
    649,7 KB · Weergaven: 0
Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar ik geloof er niks van dat ik er nog zoveel km mee kan rijden. Herkenbaar?
 

Bijlagen

  • IMG_8745.jpeg
    IMG_8745.jpeg
    340,7 KB · Weergaven: 0
Klopt, ook bij 2021 SX is de 'range' aanduiding bij het leegraken van de tank niet betrouwbaar meer. Echt er naar kijken doe ik al niet meer, gewoon rond de 330-350 km gaan tanken.
Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat dit model geen grotere tank (iets van 22 liter) heeft gekregen. Dan zou je tenminste nog een beetje kunnen doorrijden.
 
Klopt, ook bij 2021 SX is de 'range' aanduiding bij het leegraken van de tank niet betrouwbaar meer. Echt er naar kijken doe ik al niet meer, gewoon rond de 330-350 km gaan tanken.
Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat dit model geen grotere tank (iets van 22 liter) heeft gekregen. Dan zou je tenminste nog een beetje kunnen doorrijden.
Wel geprobeerd? Misschien halve liter benzine meenemen en een keer oprijden.
 
Nee, nog niet gedaan. Het schijnt namelijk weer niet zo goed te zijn voor de benzinepomp om je tank helemaal leeg te rijden, omdat die door de benzine juist gekoeld wordt.
 
Zou ik ook niet doen. Bij mijn laatste tankbeurt zag ik nog een range van 130 km. Er zat toen nog 7 ltr in de tank en de gemiddelde snelheid was wat laag. Dus kwam redelijk overeen. Maar ik zet altijd de dagteller op 0 en bepaal mede aan de hand van het gemiddelde verbruik hoe ver ik nog kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan